• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Keskustelua pesäntekotarpeista (vessapaperi, pesävanu etc)

Aloittaja Oni, 06.02.09 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#60
Mä olen aina ihmetellyt näitä ihmisiä, jotka sanoo:

"hamsu alkoi syömään sitä vessapaperia, joten otin sen heti siltä pois"

Siis oikeesti? Hamsu hamstraa myös pesämateriaalia. Ja mitä siitä jos vähän maistelisi? Puhdas paperi on täysin turvallista.

Ja kananmunan kuorissa voi olla salmonellaa. Itse en ainakaan anna hamsuille kennoja/pakkauksia.
En halua joutua pariks viikoks saikulle, koska pussailen hamsujani. ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Olive

#61
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Ja kananmunan kuorissa voi olla salmonellaa. Itse en ainakaan anna hamsuille kennoja/pakkauksia.
En halua joutua pariks viikoks saikulle, koska pussailen hamsujani. ;)

Tätä en oo tiennytkään  :mrgreen: . Meillä on kuutisen vuotta heitelty kennot elukoille ja oon käsitellyt kananmunia leipomisen yhteydessä niin, että oon varmasti käsienpesua ennen maistellut taikinaa :P
Enkä aio muutta tapojani kyl, vitsi jos näitä jokaista suositusta ja varottelua lähtis noudattaa, elämästä tulis turhan vaikeeta  :D
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

GaneshaX

#62
No, olin kokkipuolella koulussa aikoinaan ja siellä varoiteltiin ihan tarpeeksi kanamunien kuorista. Ja raa'an kanan käsittelystä.
Joten meillä ei riskejä sen kanssa oteta.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#63
Hyvä kun oppii taas uutta  :)

GaneshaX

#64
Äijällekkin paasaan siitä salmonellasta. Kun se silloin aikoinaan sanoi, ettei syö kanaruokia, kun niistä saa salmonellan.

Olen sanonut, että salmonella tarttuu vääränlaisen ja varomattoman raa'an kanan ja kananmunien käsittelystä ;)

Sori ot.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Kristiina

#65
Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"
Lainaus käyttäjältä: "Kristiina"Meilläkin ensimmäisenä käytettiin vessapaperia, mutta kun Eikka alkoi syömään sitä, ei enää voi antaa vessapaperia :)

Oletko varma, että se oikeasti syö sitä paperia? Suuhunsahan se sitä varmasti ahtaa kuljettaakseen sen pesään, mutta ehkei se sitä syö kuitenkaan.
Juu, kun tarkistin pesää, vessapapereja ei ollut missään, joten ei oikein muitakaan vaihtoehtoja ole, kerta tarkistin koko häkin. :)
Eikka
22.3.2008 - 16.8.2010
Safiiri, Talvikko

Lepää rauhassa, pikkuinen

GaneshaX

#66
^Onko se nyt sitten niin vaarallista?

Jos heittää sitä kunnon ison kasan sille, niin tuskin se sitä kaikkea syö?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mandi

#67
Mä voin tunnustaa, että ostin ensimmäiselle hamsulleni pesävänua, en siis mitään pumpulia, vaan eläinkaupan pesävanua. Kuitenkin lopetin sen käytön, kun kuulin näistä vaaroista, ja vaikka vanuja oli yhtä sun toista sorttia, missään ei lukenut että ne minnekkään sulais. Ja jos aattelee, että hamsteri laittaa sitä poskipussiin, niin sehän on varmasti ihan kamalan vaikea saada sieltä pois! (Muutenkin jos kuvittelee tollaisen nukan nuolemista, kuinkapa saat sen kielestä irti, vaikka ei samasta asiasta olekaan kyse?) Ja mikä hinku sitä on ostaa, kun se on niin järkyttävän hintaistakin.  :roll: Ja joka tapauksessa mä en omilla eläimillä haluis testata onko se vaarallista vai ei, jos mä en olis vakuuttunu.  :|

metsku

#68
Lainaus käyttäjältä: "Maanantai"Mä voin tunnustaa, että ostin ensimmäiselle hamsulleni pesävänua, en siis mitään pumpulia, vaan eläinkaupan pesävanua. Kuitenkin lopetin sen käytön, kun kuulin näistä vaaroista, ja vaikka vanuja oli yhtä sun toista sorttia, missään ei lukenut että ne minnekkään sulais. Ja jos aattelee, että hamsteri laittaa sitä poskipussiin, niin sehän on varmasti ihan kamalan vaikea saada sieltä pois! (Muutenkin jos kuvittelee tollaisen nukan nuolemista, kuinkapa saat sen kielestä irti, vaikka ei samasta asiasta olekaan kyse?) Ja mikä hinku sitä on ostaa, kun se on niin järkyttävän hintaistakin.  :roll: Ja joka tapauksessa mä en omilla eläimillä haluis testata onko se vaarallista vai ei, jos mä en olis vakuuttunu.  :|

No tässä paikassa kysyn taas, että miten se vessapaperi sieltä poskipussista sen helpommin lähtee? Eipä se vessapaperinkaan nuoleminen kovin mieltäylentävää ole vai? Toisekseen mene kastelemaan vessapaperimytty: sulaako se? Ei, siitä tulee märkä vessapaperimytty. Hamsterin suolisto on todella pieni joten pienikin mytty vessapaperia voi tukkia sen. On täysin sattumaa nieleekö hamsteri pienen vai ison palasen vessapaperia ja sulaako se vai ei. On aivan samanlaista sattumaa sulaako nielty pesävanun palanen (kuinka iso se on, missä asennossa se menee suolistoon). Tarpeeksi tiivis möykky vessapaperia on aivan yhtä vaarallinen kun tarpeeksi iso möykky pesävanua. Vaikka kuinka monen hamsut on saattaneet kuolla vessapaperiin mutta sitä ei ole osattu epäillä. Sen sijaan jos joku on käyttänyt pesävanua niin sitä osataan epäillä syylliseksi.  :twisted:

Scarlett

#69
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Toisekseen mene kastelemaan vessapaperimytty: sulaako se? Ei, siitä tulee märkä vessapaperimytty. Hamsterin suolisto on todella pieni joten pienikin mytty vessapaperia voi tukkia sen.

Hamsterin ruoansulatuselimistö ei ole vain märkä paikka, jossa on vettä. Paperi on suurimmaksi osaksi selluloosaa, jota kasvissyöjän elimistö kykenee  hajottamaan.

metsku

#70
Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Toisekseen mene kastelemaan vessapaperimytty: sulaako se? Ei, siitä tulee märkä vessapaperimytty. Hamsterin suolisto on todella pieni joten pienikin mytty vessapaperia voi tukkia sen.

Hamsterin ruoansulatuselimistö ei ole vain märkä paikka, jossa on vettä. Paperi on suurimmaksi osaksi selluloosaa, jota kasvissyöjän elimistö kykenee  hajottamaan.

Niin, samaan toimintaan perustuu myös sulavat pesävanut. Silti uskon, että molempiin voi huonon tuurin sattuessa kuolla tai molemmista voi selvitä.

Scarlett

#71
Epäilen kuitenkin, että mikä tahnsa vanu on vaarallista sen kuiturakenteen vuoksi, olipa se nyt sitten sulavaa tai ei. Sulaminen ei kuitenkaan tapahdu saman tien kun/jos hamsteri sen nielaisee.

Vessapaperia ei kosteana kestä vetää yhtään, vaan se hajoaa samantien mössöksi, mutta samoin ei ole varmaankaan noiden vanujen kanssa. Ainakin tavallista pumpulia saa märkänä venytettyä monta senttiä pitkiksi langoiksi, jotka kierryttyään tekevät suolistolle varmasti karmeuksia, jos oikein huonosti käy. Koska en ole koskaan minkään sortin pesävanua hypistellyt, en tietenkään voi sanoa juuta enkä jaata sen rakenteeseen liittyen, mutta veikkaan, ettei se se ole ratkaisevasti erilainen pumpuliin verrattuna.

Mandi

#72
Scarlett, justiin samaa tarkoitin. Ja eihän wc-paperia edes saa niin pieneksi nukaksi kuin mitä vanu on. Mä en näe kerta kaikkiaan noissa vanuissa mitään hyvää, sanokoon muut mitä tahtoo.

Pauliina

#73
Itse en kyllä käytä pesävanua.

/ alkaa näyttää siltä että metsku haastaa kaikkien kanssa riitaa -.-'
<3 Just live with it <3

Olive

#74
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Vaikka kuinka monen hamsut on saattaneet kuolla vessapaperiin mutta sitä ei ole osattu epäillä. Sen sijaan jos joku on käyttänyt pesävanua niin sitä osataan epäillä syylliseksi.  :twisted:

Pesävanu on osottautunut vaaralliseksi muutenkin kun nieltynä. Vessapaperi taas ei, enkä heti lähtis väittämään että vessapaperi kiertyy inhottavasti jalan ympärille.

Itse vältän viimeseen asti antamasta omilleni mitään keinotekosta, mutta jos jollekin pesävanu on tärkeä osa omien eläinten hoitoa niin siitä vaan.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]