Hauska huomata, että täältä löytyi moinen keskustelu :)
Itsekin olen tässä parin kuukauden aikana pohtinut tätä vessa-asiaa.
Aikaisemmista hamsuistani ainakin viimeiset viisi (mitä nyt muistan) oppivat nopeasti käyttämään vessalaatikkoa. Silloin käytin jotain muovipurkkia, mikä sopivalta vaikutti, ja puupellettejä
Nyt kun muutaman vuoden tauon jälkeen hankin uuden tyttö-hamsun, se ei niin millään opi. Syynä saattaa toki olla, että hienossa kulmavessassa on jotain erikois-jyrsijäkuivikehiekkaa (ihan turhaa tavaraa). Nisuni vain tyytyväisenä peseytyy ja kaivelee laatikossaan, kerran varmaan vahingossa on sinne pissinyt...
Mutta järkyttynyt olen siitä kuinka laiskan sottaiseksi tämä nuori neiti on paljastunut. Aiemmin pesänä oli vain iso paperikasa häkin nurkassa, jolloin tytteli ilmeisesti vain tylysti työnsi takapuolensa ulkopuolelle ja lorotteli siihen viereen. Nyt hankin sille puisen pesäkopin ajatuksena, että se joutuisi kömpimään sieltä ulos pissalle ja ehkä siten eksyisi vessaan. Mutta ei, neiti pissaa pesäkopin sisälle yhteen nurkkaan, on ilmeisesti turhan tilava :|
Ja minä kun olen aina todennut hamsujen olevan kovin siistejä...
Olisikohan tuossa kyse jostain peritystä/poikasena opitusta käyttäytymisestä... Olisipa kiva tietää miten Nisun sisarukset toimivat.
Oletteko huomanneet oppivatko vessailevan naaraan poikaset helposti vessailun?