• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Campbellin kasvatuksesta

Aloittaja Eema, 07.11.16 - klo:22:23

« edellinen - seuraava »

Eema

Olen lukenut campbellien kasvatuksesta kaiken mitä olen löytänyt, myös täältä foorumilta. Yksi asia kuitenkin on jäänyt vaivaamaan :) Kun campbell naaraan ja uroksen asuttaa yhteen, mitä teette naaraan sisarukselle/sisaruksille? Laitatteko omaan häkkiin yksin astutuksen ja poikimisen ajaksi, vai annatteko astutuksen jälkeen taas olla astutetun naaraan ja synnytyksen jälkeen myös poikasten kanssa samassa häkissä/terrassa? Olisi mahtava saada tähän yhteen viimeiseen asiaan kunnollinen vastaus, kun sellaista en ole mistään löytänyt :)

Alkemistin

Ihan "kunnollsta" vastausta on vaikeaa antaa tai ainakaan ihan yleispätevää. Toisen aikuisen sijoittaminen samaan asumukseen tiineen naaraan tai vastasyntyneiden poikasten kanssa on aina jonkunmoinen riski. Joskus se menee hyvin ja emon sisar jopa auttaa poikasten hoidossa. Toisinaan niin ei käy...
Itse olen pitänyt tiineen/synnyttävän naaraan kanssa samassa ainoastaan tulevien poikasten isosiskoja tai niiden isää (jolloin on toki odotettavissa tuplat).

Tosin maailmalla campbellejä kasvatetaan yleisesti laumoissa eli ei tarkasti tunneta ketä on kenenkin isä tai emo ja siis tällöin synnyttävän emon seurana on aina muitakin aikuisia. Suomessa se on harvinaista, mutta eiköhän se sitten enimmäkseen onnistu kun näin tehdään.