Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - S.D.G.

Kylläpä tästä soppa osasi syntyä. :D Miksikäs niitä täällä forkalla edes kuulutellaan, just ku Pauliinan ei näillä meidän jutuilla tarttis mieltään vaivata, tärkeintä, että tuomarikouluttaja ja tuomari ovat kartalla.

Lainaus käyttäjältä: gimlixx - 14.04.16 - klo:19:51
Koitin meidän puhiksellekin soitella, että mikä siellä on tuolien tilanne, vai pitääkö kaikkien harkkareiden tuoda omat tuolinsa...  :icon_e_wink:

Unohdin tohon kommentoida! Mulla on omasta takaa näyttelytuoli, tuon sen joka tapauksessa mukanani.
Tietenkin. Sama täällä, sekä Martinan että Marjutin kanssa, ja heti niin nopeasti kuin vain tuomari oli tiedossa, koska otaksuin, että harkkareita voi olla paljon. Ihan vain omalta osaltani tarkennuksena. ;)
Lainaus käyttäjältä: Ely - 09.04.16 - klo:23:44
Voisin tehä harkkarit roboille ja talvikoille (uml).

Mä oon ainakin jo sopinut suoraan Martinan kanssa harkkaavani talvikot ja kiinarit.  :icon_smile:
Edit. Sovin jo viime pe (8.4.).
Lainaus käyttäjältä: Hajime - 13.10.15 - klo:11:29
Lainaus käyttäjältä: S.D.G. - 24.09.15 - klo:23:23
Ouninpohja

Oi, klassikko. :sydan: Täältä on hyviä muistoja.  :yes:

Hehe, hyvä että sykähdyttää muitakin! Omat muistoni sijoittuvat Moksi-Leustun pätkälle, joten kotiinhan se jäi.  :sydan:
Monikerroshäkit saattavat sopia syyrianhamstereille, jos tasot ovat umpinaisia (eivät siis kalterisia) ja turvallisia siten, että hamsterilla ei ole mahdollisuutta pudota ylimmästä kerroksesta suoraan alimpaan. Tasot lisäävät kyllä vilistyspinta-alaa, mutta on tärkeää, että häkin pohjalaatikkokin on tarpeeksi tilava. On kuitenkin eri asia, viihtyykö hamsteri välttämättä sellaisessa. Mikä ihmisestä näyttää mukavalta ei sitä välttämättä hamsterille olekaan. Jos hamsterisi ei ole kovin aktiivinen kiipeilijä, voi olla, etteivät tasot sitä kauheasti inspiroi. Hamsterille luonnollisempaa tekemistähän on kaivaminen ja jyrsiminen eikä ehkä niinkään kiipeily. Jotkut syrkit innostuvat muoviputkista, mutta osaa ne eivät vain kiinnosta. Ehkä läpinäkyvät, värilliset putket eivät tunnu luonnollisilta ja turvallisilta paikoilta.

Ei siis ehkä kannata laittaa ruokakuppia ja juomapullot ylimmälle tasolle. Osan ruoasta, vaikkapa jotain erikoisherkkuja, sinne ylös voi kyllä laittaa. Voi mennä aikaa, että hamsteri oivaltaa ylätasotkin. Jos näyttää siltä, että hamsu ei osaa tai halua hyödyntää kaikkia häkkinsä paikkoja, niin kannattaa harkita muunlaista asumusta.
Tällaisia poikueita meillä on viime kuukausina ristitty:

Brittiläisiä kansanlauluja
Regalis Scarborough Fair
Regalis On Ilkley Moor Bar T'at (suom. "Ilkleyn nummella ilman hattua" :icon_cheesygrin: :sydan:)

Suurajopoikue (Perheessäni Jyväskylän suurajot tai nyk. Neste Rally Finland on aina ollut merkkitapaus niin kauan kuin muistan. Ralli on rattomme ja myös nimiteemamme, nimet siis legendaarisia erikoiskokeita!)
Regalis Moksi-Leustu
Regalis Urria
Regalis Ehikki
Regalis Ruuhimäki
Regalis Ouninpohja
Regalis Lankamaa
Regalis Kruununperä

Enkkuherkkuja (suosikkini brittien hauskannimisistä herkuista!  :tongu:)
Regalis Crumpet
Regalis Custard
Regalis Country Crisp
Regalis Clotted Cream
Tarkennetaan, että venäjänkääpiöhamstereita on olemassa kolmea eri lajia: venäjänkääpiöhamsteri talvikoita, venäjänkääpiöhamsteri campbelleja ja venäjänkääpiöhamsteri roborovskeja. Esimerkiksi jotkut eläinkaupat käyttävät talvikoista pelkästään nimeä venäjänkääpiöhamsteri, mutta selvyyden vuoksi on hyvä puhua talvikoista, campbelleista ja roborovskeista. Roborovskit eivät risteydy muiden hamsterilajien kanssa, mutta talvikot ja campbellit kyllä. Näitä kahden eri lajien risteymiä kutsutaan hybrideiksi, ja niiden teettämistä ei missään tapauksessa suositella sekä hybrideiden terveysongelmien että puhdaslajisuuteen pyrkivien kasvattajien työn vaikeutumisen vuoksi.

Sanoitkin, ettet aio risteyttämään lähteä, mutta korostan tätä nyt muidenkin tällä foorumilla liikkuvien ja asiaa pohtivien vuoksi: vaikka roborovskit eivät risteydykään muiden hamsterilajien kanssa, niitä ei saa laittaa yhteen muun lajisten hamstereiden kanssa. Vieraan lajin kohtaaminen ei ole niille luonnollista ja aiheuttaisi näin vähintäänkin suurta stressiä, tappelun sattuessa jopa loukkaantumisia ja kuolemia.
Mainiot nimet Vevvellä!  :icon_cheesygrin:

Meille on taas syntynyt muutama pesue.

Shire-poikue. Valikoin omat suosikkini UK:n shire-kreivikunnista. Yorkshire tietenkin lähinnä omaa sydäntäni ja ko. poikanen jääkin kotiin. Pl. Hallamshire joka ei koskaan ollut oikea kreivikunta mutta siellä tuli asuttua. ^_^

Regalis Yorkshire, helmiäissafiiri uros
Regalis Devonshire, helmiäissafiiri naaras
Regalis Derbyshire, helmiäissafiiri naaras
Regalis Hallamshire, safiiri naaras
Regalis Oxfordshire, safiiri naaras

Skottirykmenttipoikue. Jo lakkautettuja maailmansotien aikaisia skotlantilaisia sotilasrykmenttejä joilla vaan oli niin kivat nimet!  :icon_cheesygrin:

Regalis Seaforth Highlander, helmiäisnormaali uros
Regalis Royal Scots Greys, helmiäisnormaali naaras
Regalis Fife And Forfar Yeomanry, normaali naaras

Palatsipoikue. Brittihovin palatseja.

Regalis Balmoral, normaali naaras
Regalis Frogmore, safiiri naaras
Regalis Sandrigham, safiiri uros
Miksenköhän mä ole tähän vastannut, kun aina ennen olin innokkaasti kertomassa koko piiiitkää tarinaa? Oon varmaan kertonut sen jo niin monesti, että itsekin olen kyllästynyt.  :icon_cheesygrin:

Mä olin miettinyt kasvattajanimeä niin kauan kuin vain tiesin, että sellaisia voi olla, siis jostain vuodesta 2002, 2003 lähtien. Sitten kun 18 vuotta tuli täyteen ja kasvattajanimi olisi mahdollistunut, olin aika ulalla omista vaihtoehdoistani. Kriteerit oli kovat! Yksi tärkeimmistä oli se, ettei siinä saanut olla genetiiiviä, ja sen tuli sopia monenkielisten ja -tyylisten nimien kanssa, mielellään pitkienkin, sillä olen usein antanut varsin pitkiä nimiä. Jotain sisältöäkin piti olla. Latina tuli siis kyseeseen, ja aloittaessani yliopistolla latinankurssin, alkoi latinankielinen nimi tuntua tosi hyvältä ajatukselta. Yhtenä iltayönä odotin unentuloa, kun päähäni pälkähti, että mitä mahtaisi olla "kuninkaallinen" latinaksi. Regalis. Siinä se oli! Sitten saatoin anoa nimen, kun viimein olin tyytyväinen keksintööni.

Nimen myöntämisestä on nyt neljä vuotta, ja tyytyväinen olen ollut. Se on leimallisesti just meidän nimi ja brändi, ja siinä on kirjaimia ja äänteitä, joista itse pidän kovasti.  :hauskaa: Kakkosvaihtoehtoja en jaksa muistaa, ne oli oikeasti aika huonoja. Toisaalta, jos nyt olisin hakemassa nimeä, saattaisin kallistua englanninkieliseen heittomerkittömään ja kaksiosaiseen nimeen. Jostain syystä nykyään vain iskee brittien kasvattajanimet.  :sydan: Jotain tyyliin "Moorlands" tai "Rockinghams". En siis nimenomaan näitä hakisi, mutta esimerkinomaisesti. Toisaalta olen kovin kiintynyt omaani enkä usko että vaihtamalla paranee!
Jip jip! Odotan kyllä jo ihan innolla näyttelyä, varmaankin siksi, että viimeksi ollaan oltu Galassa ja seuraavaksi vasta Sastamalaan. Helmikuussa oli vielä sellainen olo että ejjjjaksalähteeenääyhteenkäännäyttelyynainakaanetelä-suomeen mutta nyt on taas toinen ääni kellossa kun on yöpaikkaa ja brittituomareita ja sitä rataa.  :hauskaa: Ja vähän sekin, että olen jumittanut viime aikoina niin paljon kotona opiskeluhommien kanssa että Luojan kiitos maisemanvaihdoksesta!! Viisi talvikkoa mukana + uusiin koteihin lähtevät, menestysodotuksia tuskin on.  :tongu:
Rakas talvikkourokseni Tristar Swaledale eli George tuli minulle Otleyn maatalousnäyttelystä, ja halusin nimetä sen tavalla, joka liittyisi jotenkin tuohon päivään. Nimensä herra sai sitten näyttelyssä ihastelemieni swaledale-lampaiden mukaan. Nyt, kun maaastö George sai omaa jälkikasvua Regalis Kensingtonin kanssa, päätin nimetä lapsetkin hurmaavilla brittilammasrotujen nimillä!  :sydan:

Regalis Dalesbred, normaali uros
Regalis Devon Closewool, normaali uros
Regalis Ryeland, normaali uros
Regalis Teeswater, normaali uros
Regalis Beulah Speckled-Face, normaali naaras
Regalis Shropshire, normaali naaras
No kaiiiit se on edes kerran tänä keväänä päästävä näytille, varsinkin, kun brittiväkeä tulossa, jee! Minut saa alustavasti laittaa Susanille sihteeriksi.  :sydan:
^ Kuka niiltä nyt mitään kysyy.  :yea:   :icon_cheesygrin:
Good old times! Mahtava määrä talvikoita!  :sydan: Ihan kuin ennen vanhaan, melikes! Vuosikymmen sitten talvikoita oli aika säännönmukaisesti 50-60 koska niitä kasvatettiinkin paljon. Suuret määrät myös ennakoivat parantuvaa tasoa, minkä vuoksi tässä siis iloitsen.
Aijaa. Sellaisen kuvan sain edellisen näyttelyn jälkeen Facebook-keskusteluista, että ne vaihdettiin tai vaihdettaisiin pikimmiten.

Nyt on karja ilmottu - huh! Huolimattomuus vissiin iskemässä kun tuli kyllä pistettyä useammankin eläimen syntymäpäivät uusiksi, voi morjens! Pahoittelut ilmojen vastaanottajalle korjausspämmistäni.  :icon_redface:
Nykyään tuntuu että tulee itselle hirveästi huolimattomuusvirheitä tuossa lomakkeessa, sähköposti-ilmojen kanssa osasin olla huolellisempi.  :prll: Sitten vielä kun lomakkeen täytin yhteystieto-osuuden automaattitäydennyksellä, niin tietenkin osaan hamstereista tuli vanha sähköpostiosoite ja osaan nykyinen, ja siinähän sitten etsiskellään niitä vahvistussähköposteja. Huooooooh tätä huomiokykyä.