Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - -Marylin-

Lainaus käyttäjältä: "MortimerRiddle"Täällähän on ihan uuden näköistä  :p

Vähän haikea olo kun kummatkin omista hamsuista ovat jo yli vuoden ikäisiä. Niin nopeasti niiden aika menee! Timppa on kyllä uskomaton jässikkä. Kunnon kultapoju.  :sydan

En ole pitkään aikaan täällä käynyt ja huomasin kanssa että ihan uuden näköistä on.
Mutta kivalta näyttää  :)

Oma Carlos talvikko on jo 1v ja 9kk plus risat päälle. Ja tuntuu että juuri mä sen vasta hankin. Mutta on se muuttunutkin, ihan vanhuksen näkönen ja nukkuu aika paljon. Aina välillä tulee paniikki kun sitä ei illalla näy että onkohan se enää elossa... Kummasti tuohonkin pikku öttiäiseen on kiintynyt.  ;)
^ No, se on totta että hamsterit ovat erakoita eivätkä tarvitse toisten hamstereiden ja ihmisten seuraa samalla tavalla kuin vaikkapa rotat.
Syyrialaiset hamsterit ovat yleensä niitä jotka edes jossain määrin pitävät silittelysta ja rapsuttelusta.
Mutta vaikka hamsteri ei pitäisikään sen käsittelystä,
se on totutettava siihen mm. mahdollisia eläinlääkäri käyntejä ja
hamsterin terveyden tarkemman tarkastelun takia.
On mahdotonta vaikkapa leikata kynsiä rimpuilevalta ja vihaiselta hamsterilta joka ei ole tottunut käsittelyyn.
Mikään paijattava pikkulasten lemmikki hamsteri ei ole,
vaikka se kesyyntyykin se nauttii elämästään enemmän kun sitä tarkkaillaan vähän kauempaa eikä hyysätä ja paijailla koko ajan.
Eikä hamsteria tosiaan saa viedä ulos,
se stressaantuu siitä hirmuisesti koska on saaliseläin ja ulkona on kaikenlaisia vaaroja ja mahdollisuus että se menee hukkaan.

Jossain määrin olen siis samaa mieltä kyseisen kirjailijan kanssa,
asiat vain olivat ehkä vähän hassusti muotoiltu.  :)

Niin että hamsu98:kin, tuosta kesällä ulkona ja vieläpä juoksupallossa hamsteriesi pitämisestä, se ei ole ollenkaan viisasta.
Juoksupallon käyttö jakaa mielipiteitä mutta tuosta ulkona pitämisestä luulen lähes kaikkien olevan samaa mieltä kanssani.
Omistan yhden talvikon.
Silti tähän kysymykseen ei voi vastata kuin että:
Ihan liikaa. :pilehile:
^ meinasin hankkia omalle talvikolleni tuollaisen kiipeilytason vai miksi sitä nyt kutsuisi,
mutta sitten tajusin että eihän se varmaan ylety noihin tasoihin kiipeämään  :haha
No joo siis minun talvikkoni on aika tilavassa asumuksessa 80x40x40 (pituus,leveys,korkeus),virikkeitä on jos jonkinlaista ja hamsu pääsee melkein joka päivä juoksuaitaukseen. Siitä huolimatta se roikkuu juomapullossaan ja koittaa kiivetä sitä pitkin pois, vanhassa asumuksessa (duna) joka oli myöskin tilava se roikkui aina katossa.
Aina ei siis tälläinen ns. häiriökäyttyminen johdu liian pienestä asumuksesta ja/tai virikkeiden puutteesta.

Itse en ostaisin hamsulleni minidunaa koska haluan tarjota mahdollisimman tilavan asunnon ja minusta miniduna näyttää niin kovin pieneltä.
Kuitenkin jos jonkun hamsu sellaisessa oikeasti viihtyy ja on onnellinen niin hyvä niin, ei minulla niitä vastaan mitään ole, en vain itse hankkisi sellaista.

Mutta hyvät ihmiset, älkää nyt tapelko asiasta enempää.  ;)

Mietein tässä että kun minun hamsterini terraariosta puuttuu tuo kansi,
en ole siihen nähnyt mitään tarvetta mutta kun ajattelin hankkia siihen ehkä syrkin tai hiiriä kun hamsustani aika jättää niin onko jotai paikkoja joista sellaista voisi kysellä, ketään tuttu kun tuskin sellaista osaa tehdä..
Ostin viime viikonloppuna PetExposta hamsulle sellasen ns.kiipeily seinän.
Siinä on siis tikapuut ja vieressä sellanen kiipeily juttu missä on sellasia pieniä tappeja joita pitkin kiivetä.
Ei oo hamsu kauheesti siitä tykänny  :roll:
^ ihana toi mäkin lastenateria boxi  :haha

Mä ostin eilen pussillisen supa hamster ruokaa, oisin halunnu ostaa jotai muutaki kivaa mut ei ollu rahaa... Nyt sain pääsiäisrahaa jote varmaan shoppaan jotai kivaa sille pikku apinalle ens viikol  :)
Luin Helena Telkänrannan kirjoittamaa kirjaa Pienlemmikkien virikeopas, ja siellä oli yhdessä kohtaa puhetta juoksupyörästä.
Kirjoittaja mietti juoksupyörän tarpeellisuutta hamstereilla.
Hän mietti sitä että onko hamsterille juoksupyörästä oikeasti iloa, vai juokseeko se siinä vain tuottaakseen jotain mielihyvä hormooneja kehossaan, tehdessään toistuvasti samaa liikettä, jota mm. eläintarhassa tylsistyneet tiikerit tekevät kävelemällä täsmälleen samaa reittiä edes takaisin tuntitolkulla.
Kirjaili perusteli mietintöjään sillä, että luonnossahan hamsterit kulkevat pitkiä matkoja tutkiessaan ympäristöään ja varsinkin etsiessään ruokaa, ei suinkaan vain silkasta juoksemisen ilosta, varsinkin juoksupyörässä vain paikoillaan.
Kirjassa hän sanoi että parempaa virikettä hamsulle olisi päästää se säännöllisesti vapaaksi, piilotella sille ympäriinsä herkkuja jotta se niitä etsiessään saisi toteuttaa itseään ja saisi sillä tavalla myös liikuntaa.

Omalla hamsterillani on juoksupyörä muutaman kerran viikossa käytössä, mutta tämän kirjan aihe juoksupyöristä pisti pohtimaan että mistä me oikeastaan tiedämme juokseeko hamsteri juoksupyörässä vain pakonomaisesti, vai nauttiiko se siitä oikeasti? Hamsteri ei puhu, ei heiluta häntäänsä iloisena kuten koira tms. joten siitä on erityisen vaikea nähdä mikä on sen mielestä hauskaa ja mikä ei...

Ottakaa toki kantaa asiaan! Mitä mieltä te olette?  ;)
^ vaihdetaanko? Mä taas sitten tahtosin häkin  xD
Saisi kätevästi kaltereihin kiinni kaikkia tikapuita ja riippumattoja yms..

Mutta onhan toki terrassakin omat hyvät puolensa  :)
Asuminen ja tarvikkeet / Re: Virikkeet
05.03.10 - klo:21:28
Lainaus käyttäjältä: "Insku"http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/lel ... ret/143136 onks toi ihan turvallinen?näyttää niin ihanalta :sydan
Toi on kyllä aivan ihana! Voihan jehna  :D Musta se näyttää kyllä ihan turvalliselta  =)
^ ihana terra ja paljon purua, hamsukin tykkää  :)

Lainaus käyttäjältä: "Insku"http://www.petsie.fi/pet.php?petid=113964&s=images&img=20154890&setid=70051
tos on meijä talvikon terra...
mulla on ihan saman värinen talvikko kun sulla  :haha
Noi saksalaiset asumukset oli aivan järkyttävän upeita...  :shock:
Tollain kun sais joka hamsu asua niin olis kyllä hienoo.  :)
^ joo no apina nimitys tuli siitä ku se on semmone kiipeilijä ja hyppelijä, pallokala tulee siitä kun mun piti alunperin antaa sille mun kaverin poikaystävän nimi, mut sitte kun en antanutkaan ni kutsun sitä pallokalaksi niinku sitä mun kaverin poikaystävääkin  XD

En tiiä mistä kuusesta mä niitä lempinimiä aina revin  :haha
^sitä aina jotenkin toivoo että kaikissa eläinkaupoissa eläimillä olisi hyvä olla, mutta eihän niin läheskään aina ole  :(

Porin akvaariokeskuksessa eläimiä kohdellaan hyvin ja siellä on asiantuntevia ihmisiä, tosin olin pettynyt kun ostin hamsuni ja sen myi minulle joku harjoittelia, ja sillä oli vähän semmonen "so what" asenne, muutenkin vähän tyly ja tökerö... Mutta paikan omistajat on mukavia  ;)
Ja porin herkkutassussa myös eläimiä kohdellaan hyvin ja siellä on asiantuntevaa porukkaa myös.  :)  *nostaa peukkua*
Olen onnellinen että edes joissakin eläinkaupoissa eläimillä on kaikki hyvin.
Eli jos sinä olisit hamsteri:
1. Mitä lajia olisit?
2. Minkä värinen olisit?
3. Millainen olisit luonteeltasi?
4. Mikä olisi lempi puuhaasi?
5. Mikä olisi lempi ruokasi?
6. Millaisessa asumuksessa asuisit mieluiten? terra/duna/häkki

Omat vastaukseni:
1. talvikko
2. helmiäisnormaali
3. hyvin laiska, nukkusin vaan melkein 24/7, mutta sitten joskus harvoin saisin mahdottomia ADHD kohtauksia.  :D Olisin semmonen sylissä köllöttelijä hamsu
4.nukkuminen ja syöminen
5. kaikki herkut, rusinat, siementangot jne.
6. ei sillä oo väliä kunhan mulla olis pesämökki ja riippari jossa köllötellä

Idean tähän jos olisit hamsteri- keskusteluun sain hiirifoorumilta, jossa kyseisen hiiriaiheisen kyselyn oli aloittanut minski joka täälläkin sivuilla seikkailee,niinkun varmaan moni tietää   :haha oli kiva törmätä ns.tuttuihin siellä  xD