Campbellien värigenetiikasta ?

Aloittaja Hanna.V, 13.10.07 - klo:13:30

Hanna.V

Voisikohan joku kertoa Campbellien värigenetiikasta?

roosap

onko täplikkyys sitten resessiivinen kuvio? ja saako niitä täpliä olla miten ja missä vaan? kun en löydä mistään sen standardia. mistä täplikkyys tulee alunperin?

Ninde

Täplikäs on dominoiva, valkonauhaisesta sen sijaan ollaan kahta eri mieltä. Tästä puhuttiinkin jossain toisessa keskustelussa, että onko mahdollisesti valkonauhaisen geenejä kaksi joista toinen on dominoiva ja toinen resessiivinen.

Täplikkään standardi näköjään puuttuu SHY:n sivuilta, mutta löytyy esim. mun omiltani.

roosap

okei kiitti. :) onko sitten vaikka täplikkään argenten ja argenten poikasissa kaikki täplikkäitä? entä jos sen täplikkään vanhemmatkin on ollut toinen täplikäs, ja toinen ei?

anteeksi sekavuuteni  :D

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "roosap"onko sitten vaikka täplikkään argenten ja argenten poikasissa kaikki täplikkäitä?
Periaatteessa voi .

Lainaus käyttäjältä: "roosap"entä jos sen täplikkään vanhemmatkin on ollut toinen täplikäs, ja toinen ei?
Isovanhempien väreillä/kuvioilla ei ole merkitystä silloin kun on kyse dominoivasta ominaisuudesta.

Lainaus käyttäjältä: "roosap"mistä maasta noita täplikkäitä tuli alunperin? kuinka kauan aikaa sitten? ja mistä ne on tullut suomen kantaan? kertoisittekko kaikkee tommosta(tai linkittäisitte), ja esim. kenellä oli eka täplikäs, milloin sitä alettiin kasvattamaan enemmän. vai oliko niitä jo luonnonvaraisena?
Ensimmäiset on löydetty Englannissa vuonna 1991, sen tarkemmin en tiedä missä ja miten. Ekat täplikkäät on tullut Suomeenkin joskus siinä 90-luvun alkupuolella, mutta en kyllä muista kenelle. Pitäis vähän kaivella noita vanhoja Poskipusseja... 90-Luvun puolivälissä niitä kuitenkin tuotiin Englannista lisää ja niitä oli silloin meilläkin kasvatuksessa.

marlena

Ruotsista ainakin yksi tuomari toi Tampereelle (oliko Madeleine tai jotain sinnepäin, on jo kuollut) Saarentolat niitä sai. Silloin meillekin tuli niitä samoin Majurin Marko toi Englannista ja silloin sain sieltäkin.  Meni tosi kauan että sain niihin muutakin kuin yhden tai pari laikkua (täplää). Meille tuli eka v. 1994.
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435