VUODEN VOITTAJA 2010

Aloittaja wiidii, 07.12.10 - klo:22:45

PiiaL

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Entäs Igor Ibanezin suhteen, joka on myös sijoittunut molempiin luokkiin syystä x? Osaisiko Piia sanoa onko hamsterin väri standardi- vai koe-standardi?

No sen voin sanoa, että ei ainakaan koestandardi xD Katokku homma tuolla Turun näyttelyissä meni niin, että ruotsalainen tuomari määritti Igorin väriksi karamellin, eikä suostunut pyörtämään päätöstään, vaikka hänen kanssaan käytiin asiasta keskustelemassa(määritti myös Igorin siskon karamelliksi, just toi GG09 Isobel Ismene*). Karamellihan Igor ei voi olla, koska sillä ON punaiset silmät, jotka ovat vaan tummentuneet kasvaessa niin, ettei niistä enää punaisiksi niitä juuri tunnista. Igor on ihan oma kasvattini, että tiedän ja näin sillä olevan punaiset silmät, kuten on molemmilla vanhemmillaankin, eli periaatteessa se olisi voinut olla sitten joku ps karamelli, joka taas olisi sitten ollutkin ei-standardiväri itsessään eikä koestandardi.

Mutta taas, onko Igorilla bb-geeni vai ei, on mielenkiintoinen kysymys, sillä sen suvussa ei ole viidessä sukupolvessa papereiden mukaan ainuttakaan jolla olisi bb-geeni jos värimääritykset ovat oikein ja Igorin toinen sisko ei saanut soopelisuklaan kanssa yhtään bb jälkeläistä(eli ainakaan se ei kantanut ruostetta, mikä olisi mitenkään osaltaan vahvistanut tätä epäilyä), eikä kyllä ole saanut kukaan muukaan sisaruksista. Ainut asia mikä herätti ruotsalaistuomarissa Igorissa ja Ismenessä tuon ruoste-epäilyn oli se, että molemmilla on myös silmien lisäksi silmäluomet tummentuneet, kun niiden kuitenkin kuuluisi olla värittömät punasilmäisellä. Otappa tästä sitten selvää. Kuitenkin vain yksi tuomari on tuominnut Igorin karamelliksi, se on saanut kahdelta muulta eri tuomarilta kaksi sertiä ps cremenä ja ainut totuus tässä nyt on se, että koestandu se ei ainakaan ole geneettisesti, vaikka miltä näyttäisi. Kyllähän sitä on tullut naureskeltua, että Igorhan pärjää värinä kuin värinä, kun se on ollut sekä standardin että koe- ja ei-standardien BIS-kehässä (molemmista sijoitus vieläpä toinen). Mutta kuitenkin fenotyypinhän perusteella ne tuomarit arvostelee minä sitten arvosteleekaan :p

Määhän risteytän Igorin tässä ihan näillä hilkuilla ruostetta varmasti kantavaan naaraaseen, että jos ainuttakaan bb-muksua sieltä ei synny, niin sit Igor ei ainakaan oo mikään karamelliviritelmä (mut otappa taas selvää kuka on mikäkin, kun niillä poikasilla on taas kaikilla sit punaiset silmät). Jos taas syntyy, niin voi olla, tai sit se vaan kantaa sitä.

Nyt meni jo reippaasti aiheesta yli ja aiheeseen palatakseni, niin korjaatko wiidii että Darwin on muotovalio, eli FIN MVA Darwin Daredevil tuonne listaan. :) Hänen muistoaan kunnioittaen :sydan

Minski

Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"Pakko kommentoida tuota ei-standun listaa et mua ainaki ketuttaa et voittaja onollut muussa sarjassa sijoittuneena ja nyt siirrettykkin kaikkine pisteineen ei-standu voittajaks  :<
Tietämättä asiasta mitään kun en ole noissa näyttelyissä nyt pyörinyt viime aikoina niin kyllähän tuo totta on mitä taikahamsu kirjoitti; eihän se nyt oikealta oikein kuulosta, että pisteitä voi keräillä monessa eri luokassa ja sitten ne kokonaispisteet kuitenkin summataan vain johonkin yhteen luokkaan. Toki reilumpaa se on, että ne on summattu ei-standardeihin, jossa ko. hamsu suurimman osan pisteistä on kerännytkin kuin, että ne olisi summattu standardiluokkaan.

Eikö tällaisissa tapauksissa, joissa hamsu on kilpaillut monessa eri luokassa voisi ko. hamsun pisteitä laskea erikseen niistä luokista ? Miksi ne on pakko yhteen niputtaa, jos kerran tuloksia on useammasta luokasta ? Standardiluokan pisteet erikseen ja ei-standardin erikseen, olisi reilu peli.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mut mua ylipäänsä ihmetyttää ku mä oon kaikki nää vuodet käsittäny, että eläimiä voi siirtää näyttelyssä standardiluokasta "alempiin" mutta ei esim. ei-standusta standardiluokkaan. Onhan se kummallista, mut käsittääkseni sitä on perustettu niillä hinnoilla.
Periaatteessahan toi on ihan hyvä syy, koska onhan ne ei-standardin ja standardin hinnat nyt ihan eri luokkaa kuitenkin. Muutenhan jos hamsuja voisi siirrellä ei-standardista standardiin kesken näyttelyn voisi vaikka joku "fiksu" keksiä ilmoittaa eläimensä ei-standardiin halvemmilla hinnoilla ja saada sitten niille siirtoja standardiin maksamatta hamsuista kuitenkaan sitä mitä muut standardiluokkaan ilmoittaneet. En sano, että kukaan hamsuihminen olisi näin tyhmä, mutta tuli vain mieleen, että tuollainen porsaanreikä tuosta löytyy.
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

Mun mielestä kans vois niputtaa ne yksinkertasesti eri luokkiin ne pisteet. Siinä ainakaan ei kärsis kanssakilpailijat, koska sehän olis lähinnä siltä hamsterilta pois joka ei ole päässyt kisaamaan yhdessä luokassa ja kerryttämään pisteitä vain sinne. Nyt tällasella "pistesiirrolla" (mikä ei ole käsittääkseni minkään virallisen päätöksen mukasta edes) taas nimenomaan nostetaan yksi hamsteri yli muiden.

Hallitus 2010 vois tehä tästä vielä pikasen päätöksen ja 2011 tekee sitten ens vuodeksi.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

^Laitoin asian pikapohdintaan hallitusfoorumille.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Eikö tällaisissa tapauksissa, joissa hamsu on kilpaillut monessa eri luokassa voisi ko. hamsun pisteitä laskea erikseen niistä luokista ? Standardiluokan pisteet erikseen ja ei-standardin erikseen, olisi reilu peli.
Itseasiassa tää juttuhan menis kaikkein fiksuiten näin, en tiiä miks sitä ei ole päätetty näin heti alunperinkin. Ei vissiin oo tullu kelleen mieleen että tällaisia tapauksia voi tulla vastaan...  :D

wiidii

Meillä on nyt hallituksella pikapäätöksessä tuo ensi vuoden systeemi, itse puollan pisteiden erikseenlaskun. Mutta jos ennenkin on tehty niin, että pisteet yhdistetään, niin tänä vuonna mennään sitten sillä tavalla.

Mustikkamaan

Se kuka niit on laskenu ni tietäs et miten on tehty. Meitsi laski joku vuos enkä oo ainakaan silloin sillai laskenu.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Ninde

Mun mielestä on aivan sama miten ennen on tehty, kun asiasta on erilaisia näkemyksiä, eikä  mitään virallisia kaikenkattavia sääntöjä taida ko. kisassa olla. Pääasia olisi nyt päättää, että miten tänä vuonna tehdään.

2005 ainakin on sininen argente siirtynyt ekan näyttelyn jälkeen ei-standusta koestanduun ja mun mielestä yhdelle mun hamsulle ainakin on laskettu kaikki pisteet molemmista sarjoista lopputuloksiin ja loppusijoitus koestanduissa 4. sija. En nyt muista että kuka tuona vuonna on pisteet laskenut ja millaisella taulukolla, ne mun Poskipussit mistä asia selviäisi on edelleenkin mökillä...  Mutta siis voihan se olla, että ne pisteet onkin hyväksytty vain koestanduluokasta (ja BIS-sijoituksista). :teipit

Anonymous

Minä olen kyllä sitä mieltä että pisteet laskettaisiin erikseen, mutta taidan olla heikoilla tässä yksin. En meinaa sulattaa tätä asiaa laisinkaan jos ei tälle tehdä mitään.!"!!! Mun mielestä tuon hamsun sijoitus pitäisi olla siinä luokassa jossa on ollut alunperinkin!

wiidii

Tottakai muutan pisteet niin, että hamsteri saa pisteensä vain siitä luokasta johon alkuperäisesti kuuluu, jos aikaisemminkin on näin tehty. Yritän vain pitää linjan samalla lailla kuin ennen, eli mitään henkilökohtaista siis ei ole kyseessä.  :)  Mutta jos mitään linjaa ei ole ollut, niin minusta reiluinta on antaa pisteet jokaisesta luokasta erikseen.

(Laittelin nuo pisteet nyt e-s-pisteiden osalta vielä pois joksikin aikaa, että saan ne tehtyä oikein.)

JohannaJ

Voisiko tuonne Lasten Lemmikki luokkaan Hessulle lisätä SHY VL, kun on myönnetty ja virallistettu.  :oops:
wiidii: Tiffanylle rapsutus -terveisiä. Täällä kovasti jännitetään neidin kuulumisia.  :lov
Perheen äiti, koiria x 3, quarter x 2 ja tyttären syrkkejä x monta ja talvikko.

MirkkuH

Noi stand. robo pitää ainakin tarkistaa esim. Sinkalla olisi 15 p. ja Early Raylla 17 pojoo mun laskujen mukaan. Mä voisin niitä tarkastella, kunhan tästä paranen ja jaksan.

Joo ei voi mitenkään ynnätä stand. ei-stard./koe-stand. pisteitä; jälkimmäisiä saa aina enemmän per osallistaja

wiidii

Ei olla ynnäilty ei- ja koestandupisteitä, vaan hamsterin pisteitä, joka on Ei-standardi, mutta on siirretty syystä x standardiluokkaan. (Esim. Desigr-amma on hopeamusta, mutta viime näyttelyssä siirrettiin standardiluokkaan ja sai sieltä paljon pisteitä.)

Minusta yhden pisteen heitoilla ei ole väliä, jos hamsteri ei ole sijoittunut ensimmäiseksi / kärkikolmikkoon tai ei taistele esimerkiksi Vuoden kasvattaja-pisteissä. Toki jos haluat laskea pisteet uudelleen, niin siitä vaan. Noita ei ole mikään maailman leppoisin laskea.  :D

MirkkuH

^no mut pitäähän ne pisteet olla oikein, eikä sinne päin, ainakin mun mielestä :)

Mä olen laskenut muinoin cavelierien pisteitä. Eli näyttelyitä toukokuusta-syyskuuhun 2-6 per viikko + muut kk:t, urokset, nartut, vetskut, yksiväriset, jalostukoirat, kasvattajat...pisteet erikseen, joten ei tuo mikään hirveä homma ole, näyttelyitä kuitenkin niin vähän.