• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

"Suvuttomien" käyttö kasvatuksessa

Aloittaja venomenom, 02.11.08 - klo:21:44

« edellinen - seuraava »

venomenom

#30
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"
Lainaus käyttäjältä: "venomenom"
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"että se nyt sattuu näyttelypäivänä olemaan tuomarin mielestä jalostustasoinen.
haa tästä haluaisin selvityksen. miten jalostustasoisuus vaihtelee päivittäin?
Tällä tarkoitin sitä seikkaa, että jos oma kasvattaminen on siitä kiinni antaako tuomari hamsterille L1:n niin pahasti hakoteillä ollaan.

Minusta tuollainen muilta kyseleminen tässä tilanteessa tuntuu jotenkin perin kummalliselta. Eihän eläimen yhdistämisestä vastuuta ole kellään muulla kuin eläimen omistajalla. Miksi siihen "lupaa" muilta tarvitsee kysellä?
ei se olekaan mikään edellytys, yhtä kova "hinku" minulla olisi käyttää tätä hamsteria jalostukseen vaikkei se L1:tä olisi saanutkaan, mutta on se kiva kun muukin on sitä mieltä

siksi koska minulla ei ole kokemusta mistään muusta kuin koirien kasvattamisesta. olen siis jokseenkin epävarma siitä mitä kannattaa tehdä, mitä ei, miksi ja miksi ei

ja eikös se ole lähinnä hyvä juttu että aloittelija tulee kysymään kokeneilta kasvattajilta mitä tehdä ennen kuin tekee?
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Minnaw

#31
Lainaus käyttäjältä: "venomenom"siksi koska minulla ei ole kokemusta mistään muusta kuin koirien kasvattamisesta. olen siis jokseenkin epävarma siitä mitä kannattaa tehdä, mitä ei, miksi ja miksi ei
Siksi olisikin hyvä, että käyttäisit ainakin alkuun suoraan kasvattajalta ostettuja eläimiä jalostukseen, jotta pääset oman linjan luontiin.
Kunnon perustan luotua on hyvä jatkaa.

Minusta vain alkoi tuntua, että haet täällä mielipiteitä siihen kannattaako hamsteriasi käyttää jalostukseen vai ei sillä tavalla että kyselet mahdollisimman monelta mielipidettä ja sitten vertailet "ei" ja "kyllä"-vastausten määrää toisiinsa ja teet niiden mukaan päätöksesi. Lisäksi tuntuu, että kritisoit turhan ankarasti sinulle epämieluisia vaihtoehtoja.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

venomenom

#32
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Minusta vain alkoi tuntua, että haet täällä mielipiteitä siihen kannattaako hamsteriasi käyttää jalostukseen vai ei sillä tavalla että kyselet mahdollisimman monelta mielipidettä ja sitten vertailet "ei" ja "kyllä"-vastausten määrää toisiinsa ja teet niiden mukaan päätöksesi. Lisäksi tuntuu, että kritisoit turhan ankarasti sinulle epämieluisia vaihtoehtoja.
vertailen tapoja vastata ja sitä mihin vastaaja takertuu, mitä se painottaa. ja kritisoinnin oon oppinu koirapuolelta, siellä ku kuulee jos minkälaista huuhaata mistä tahansa asiasta ja ihan keneltä tahansa

kai se on sit pakko hyväksyä, ettei Pikku-H taida päästä jatkamaan sukuaan, harmi sinänsä. ukko on vaan niin ihana, ilmeikäs ja persoonallinen tyyppi
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

HaKeNi

#33
Ei kai tässä kukaan kritisoinut urostasi tai muitakaan eläimiä vaan vastasivat oman mielipiteensä esitettyyn kysymykseen...
Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa mutta esim. kokeneelle kasvattajalle eläinten näyttäminen ja hänen kanssaan keskustelu voisi avartaa enemmän kuin nettikeskustelu jossa (ilmeisesti) asioiden esille tuominen niin, että ne oikein ymmärretään, on mahdotonta...
I´m back!

venomenom

#34
Lainaus käyttäjältä: "HaKeNi"Ei kai tässä kukaan kritisoinut urostasi tai muitakaan eläimiä vaan vastasivat oman mielipiteensä esitettyyn kysymykseen...
ei niin, mutta jos muut neuvovat että ei kannata ennen ku oon perustan luonu lähtee kokeilee mitään, niin enhän mä sit lähe tekee niin, kun kerta kokeneemmat näin neuvovat.

Lainaus käyttäjältä: "HaKeNi"Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa mutta esim. kokeneelle kasvattajalle eläinten näyttäminen ja hänen kanssaan keskustelu voisi avartaa enemmän kuin nettikeskustelu jossa (ilmeisesti) asioiden esille tuominen niin, että ne oikein ymmärretään, on mahdotonta...
kyllä mä ainaki avarruin tän keskustelun myötä
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

GaneshaX

#35
Kukaan ei voi sanoa sulle mitä sun pitäisi tehdä.
Itse en käyttäisi suvutonta eläintä, ellei olisi aivan pakko. Ja tämä aivan pakko tarkoittaa esim. jos minulla ei olisi yhtään satiinia, ja en saisi suvullista mistään. Siis en yhtään mistään, en kasvattajilta suomesta tai edes naapurimaista. Enkä vaadi että eläimellä on täysi sukutaulu, mutta edes pari polvea molemmin puolin olisi hyvä näkyä. Jos suvut ovat tunnettuja, niin tietää ainakin jos ihan lähisuvussa on ollut jotain häikkää.
"Kasvattajilta" ei silti auta aina edes kysellä. Minullekkin on valehdeltu erään hamsun taustoista. Mutta tämä "kasvattaja" ei ollut kasvattajanimellinen. Kasvattajanimellisten myös tietää edes jotenkin varjelevan mainettaan.
Mutta kaikilla on hieman erilainen näkemys asioista, ja niin ehkä pitääkin olla. Ei siitä tarvitse suuttua ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

venomenom

#36
en ole suuttunut, ja kyllä mä mieluummi kuuntelen kokeneita ku lähen omin päin tekemään mitä huvittaa, vaikka kokeneet sanookin etteivät itse uskaltaisi. ihan sen takia että _kokeneet_ näin sanovat minulle, _kokemattomalle_
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

GaneshaX

#37
^^ Piti muokata muutamaan otteeseen...
En minäkään mikään kokenut ole. Kaikkea muuta. Mutta olen joutunut hautomaan ns. näkemystäni aika pitkään.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Beada

#38
Ite en ole kasvattaja. Koirani on kerran saanut pentuja, siinä mun "kasvattajan" ura. Mutta siis jotain näkemyksiäni haluan jakaa.

Moni kirjoitti siitä, miten kasvatuksessa pitää olla joku tavoite jota kohti ponnistelee. Mutta eihän tämän tavoitteen tarvitse olla sama kuin jollain toisella ehkä nimekkäälläkin kasvattajalla. Itse henkilökohtaisesti vieroksun kaikkia eläinnäyttelyitä ja rotumääritelmiä jne. Jos nyt otetaan esimerkiksi joku koirarotu. Miksi ihmeessä minun pitäisi kasvattaa mahdollisimman isokorvaisia koiria vain siksi että rotumääritelmässä näin sanotaan jos minusta itsesta pienikorvaiset on nätimpiä? Tai sitten vaikka hamstereilla, miksi kasvattaa mahdollisimman "isoja" jos itse pitää pienempiä kauniimpana.

Jos sinä asetat omalle jalostukselle tavoitteeksi näyttelyissä menestymisen tai juuri tietyntyyppisen ja värisen hamsterin kasvatukset, niin takuulla kannattaa ottaa vain "puhdaslinjaisia" eläimiä jalostukseen. Mutta jos sinun tavoite on "jalostaa" mahdollisimman hyväluontoisiä ja sinun silmää miellyttäviä sekä terveitä LEMMIKKEJÄ, niin sukutaulua tärkeämpiä ominaisuuksia ovat juuri eläimen ulkoinen olemus ja LUONNE. Toki jos sukupuusta jotain tietää, niin se on plussaa. Tiedän että todella moni pitkän linjan kasvattaja tällä hetkellä kiristelee hampaitaan ja pitää minua mitään mistään tietämättömänä, mutta näin minä ajattelen.

Aikoinaan minua kiinnosti erikoisen väristen/kirjavien kääpiövillakoirien kasvatus. Voitte kuvitella miten hyvän vastaanoton erinäisillä koirapalstoilla tälle agendalle sain. Vaikka tavoite todellakin oli kasvattaa omaa silmää miellyttäviä lemmikkikoiria. Tuli vähän sellainen olo, että esim. sekarotuiset koirat ovat automaattisesti jotenkin huonompia kuin puhdaslinjaiset yksilöt. No, lopulta päädyin risteyttämään mustan koiran (jolla toinen vanhemmista aprikoosi) valkoisella uroksella ja pennuista tuli mitä ihanimpia lemmikkejä  :P

Nyt minulla on tuo yksi hamsteri poika joka kyllä minun silmää miellyttää todella paljon ja saattaisin kyllä kuvitella sillä pennut teetättäväni jos minulla sattuisi sopiva naaras olemaan, vaikka sukupuussa aukkoja onkin. Jonkin verran kumminkin sukupuusta tiedän ja siellä on kyllä vaikka sun mitä värejä ja turkkimuunnoksia. Olisipa ainakin jännitystä, että minkä värisiä poikasia sieltä mahtaa tulla  :haha

Elämää ei pidä ottaa liian vakavasti, ei edes hamstereiden kasvatusta. Kukaan ei sinua hirteen vedä, vaikka jalostuksen/kasvatuksen/kannan lisäämisen aloittaisitkin suvuttomilla eläimillä. Joka tapauksessa jokainen on joskus aloittanut tyhjästä ja alkanut siitä sitä omaa linjaa luomaan. Ehkä sinä aloitat linjasi Pikku-H:sta ja pitkäjänteisellä työllä lopputulos on taatusti tavoitteitesi mukainen. Ja mitä esim. piileviin sairauksiin tai knikkiin esim. tulee, niin moisia ilmenee myös niillä suvullisilla eläimillä.

Ninde

#39
Lainaus käyttäjältä: "Beada"Jos nyt otetaan esimerkiksi joku koirarotu. Miksi ihmeessä minun pitäisi kasvattaa mahdollisimman isokorvaisia koiria vain siksi että rotumääritelmässä näin sanotaan jos minusta itsesta pienikorvaiset on nätimpiä? Tai sitten vaikka hamstereilla, miksi kasvattaa mahdollisimman "isoja" jos itse pitää pienempiä kauniimpana.
No yleensä kun halutaan jalostaa lajia/rotua, rotumääritelmä on se tärkein ohjenuora jota käytetään apuna.

Lainaus käyttäjältä: "Beada"Jos sinä asetat omalle jalostukselle tavoitteeksi näyttelyissä menestymisen tai juuri tietyntyyppisen ja värisen hamsterin kasvatukset, niin takuulla kannattaa ottaa vain "puhdaslinjaisia" eläimiä jalostukseen. Mutta jos sinun tavoite on "jalostaa" mahdollisimman hyväluontoisiä ja sinun silmää miellyttäviä sekä terveitä LEMMIKKEJÄ, niin sukutaulua tärkeämpiä ominaisuuksia ovat juuri eläimen ulkoinen olemus ja LUONNE.
Luonne on AINA tärkeää. Vastuuntuntoinen kasvattaja - oli sitten niitä suurempia tavoitteita tai ei - ei ikinä teetä vihaisella hamsterilla (tai millään muullakaan eläimellä) poikasia. Ja lemmikkejä ne viralliset kasvattajatkin ensisijaisesti kasvattavat...

Ei minusta omaa silmää miellyttävä sulje pois sitä vaihtoehtoa, etteikö se voisi olla myös rotumääritelmä mukainen.

GaneshaX

#40
^^ Itse ainakin haluaisin jalostaa rotumääritelmän mukaisia syyrialaisia. Projekti on viivästynyt viivästymistään, koska en halunnut aloittaa millä tahansa eläimillä. Joillekkin tämä harrastus ehkä onkin vakava asia ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

venomenom

#41
Beada: syrkin kuuluu näyttää syrkiltä, jos ei isot syrkit miellytä vaihda kääpiöhamsuihin. jos ei jonkun koirarodun ulkonäkö miellytä, vaihda rotua. rotumääritelmät ja standardit ei oo tehty tahallaan rikottaviks.

kun ihminen ottaa asiakseen kesyttää jokin eläin ja rupeaa "leikkimään jumalaa" rumasti sanottuna, minun mielestä ihmisen kuuluu varmistaa, ettei lähde tekemään mitä huvittaa, vaan pitää sen vakavana asiana. ei o siistii lähtee leikkii viattomien eläinten kustannuksella, varsinkin kun me ihmiset ollaan kaikkee muuta kun viattomia.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Enkeli89

#42
miksi aloittaa tälläinen keskustelu-jossa ihmiset kertoo omia näkemyksiään-joihin jokaiseen haluat väkisin laittaa väliin omia kumoavia perusteita? Osa kirjoittajista on varmasti tehnyt työtä ja nähnyt suomen hamstereiden hyvät ja huonot ajat-toisin kuin vaikka minä, joka kasvattaa puhtaasti maalaisjärjellä ajatellen pohtien parasta vaihtoehtoa ja sillä ajattelumallilla karsien huonot pois. Tietääkseni et tullut hakemaan muiden mielipiteitä juuri sinun hamsterista ja sinun periaatteesta, vaan keskustelemaan ylipäätään siitä onko suvuttomat uhka vai vain sivu seikka jalostuksessa. Ja jalostus sana minun mielestä tarkoittaa sitä rotumääritelmään mahdollisimman tarkasti kuuluvuutta-johon myös luonne kuuluu hyvin olennaisena osana.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Minnaw

#43
Lainaus käyttäjältä: "venomenom"kun ihminen ottaa asiakseen kesyttää jokin eläin ja rupeaa "leikkimään jumalaa" rumasti sanottuna, minun mielestä ihmisen kuuluu varmistaa, ettei lähde tekemään mitä huvittaa, vaan pitää sen vakavana asiana. ei o siistii lähtee leikkii viattomien eläinten kustannuksella, varsinkin kun me ihmiset ollaan kaikkee muuta kun viattomia.
Mun mielestä tässä lauseessa tuli kyllä hyvä pointti esille!

Tuo Beadan kommentti ihan kokonaisuudessaan ei nyt minusta oikein edes kuulunut koko keskusteluun.
Kasvatus on myös yhteistyötä muiden kasvattajien kanssa. Ei itsepäistä oman tiensä kulkemista. Yhteistä hyväähän tässä haetaan. Koirat ja hamsterit puhtaasti omat eri lajinsa.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

GaneshaX

#44
^^ Tää on keskustelupalsta :D  Täällä ilmaistaan esim. mielipiteitä ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki