• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

Niina-03

#120
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Eipä kai nuo hedelmiäkään aavikolla syö pahemmin?
Hamsteri on kuitenkin anatomisesti kasvissyöjä, jos katsoo sen ruuansulatusjärjestelmää. Sen elimistö on rakentunut eri lailla kuin vaikkapa kaikkiruokaisilla, puhumattakaan lihansyöjistä. Eli sillä perusteella en usko että sen ruokavalio koostuisi valtaosin lihasta :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#121
^En mä niin oo käsittääkseni sanonutkaan. Vaan puhuin nimenomaisesti hedelmistä sanan perimmäisessä merkityksessä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Yökyöpeli

#122
Lainaus käyttäjältä: "Oranssi"Knikkejä olen nähnyt ääriharvoin, periytyvää knikkiä en kai ikinä. Kasvatuskokemusta vuodesta 1996. Onneako vain?

Tämäpä mielenkiintoista. Jos kuitenkin knikkeihin olet törmännyt niin kiinnostaisi tietää millä jaottelet ne periytyviin ja joihinkin muihin? Kun kuitenkin tässäkin ketjussa on moneen kertaan ollut esillä mahdottomuus tehdä eroa perinnölliselle ja ei-perinnölliselle knikille.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

turhake

#123
Kaipa minäkin sitten työnnän lusikkani lopullisesti tähän.

Jälkeenpäin erästä naarasta, sen sisaruksia ja poikuetta (+kahden sisaruksen poikueTTA) seuranneena pistän vaikka pääni pantiksi periytyvän knikin puolesta.
Osa varmasti muistaakin Onni-hamsterin jonka väriä puitiin ja ihmeteltiin edesmenneen infon puolella ahkeraan, ja jolla sitten teetin poikueen.
Onnille tuli himan reilun puolen vuoden iässä knikki häntään, ja tällä hetkellä ainakin kolmella (ellei neljällä?) Onnin poikueesta on knikit.
Kolme Onnin poikasista on kuollut ennen aikojaan (joskin yksi tapaturmaisesti). Kaikki kuolleet ovat olleet uroksia, joista yksi oli pentuna "pahnan pohjimmainen", kuitenkin päällisin puolin normaalin näköinen.
Samoin poikueen isälle ilmestyi knikki yli vuoden iässä.
Sattumaako??

Loppusyksystä -07 törmäsin sitten sattuman kautta (asiakas toi meille hamsteripoikueen ja siinä sitten ruvettiin setvimään ihan urakalla) kahteen Onnin sisarukseen (molemmilla knikit) ja näillä teetettyyn poikueeseen.
Poikueesta 2 lähti saman tien hiilaripönttöön, ne olivat todella sairaita ja väärin kehittyneitä; molempien selkäranka oli ikäänkuin vääntynyt/kiertynyt kyttyrälle ja esimerkiksi niiden naamat olivat täysin "eri paria" (toinen puoli aivan normaalin hamsterilapsen naama, mutta toinen kutistettu ja venytetty versio), samoin takaraajojen lihakset ja luusto vaikutti alikehittyneeltä. Nämä kaksi olisi jälkeenpäin ajateltuna pitänyt lähettää eelaan avattavaksi ja tutkittavaksi, ikäväkyllä näin ei menetelty.
Lopuilla poikasilla (6kpl) oli synnynnäiset knikit, hännät sojottivat kohti kattoa ja kolme näistä poikasista kuoli mystisesti reilun viiden viikon iässä. Loput kolme kappaletta olivat muuten täysin normaaleja mukaan lukematta noita kenohäntiä.

Mun mielestä tämä, jos mikä, on erinomainen todiste periytyvästä knikistä, plus muista knikkiin liittyvistä häiriöistä.

Onni+Onnin sisarukset ovat ulospäin täysin normaaleita, knikkihäntäisiä hamstereita.

[muok]
Unohtui vielä laittaa taustat tähän. Onni on siis eläinkaupasta hankittu, Ruotsin tukusta tuotu kaveri. Sen enempää en siis suvusta tiedä...
[size=85]Onni<3
[/size]

Oranssi

#124
Yökyöpeli ihmetteli, miksei Oransseilla juurikaan ole knikkejä. Yksi syy on varmaan ruokinta, ja toinen on asuminen. Kolmas on sitten se, että tunnen hamsujeni pääsuvun vuodesta 1996, ja nuorempi syyrialaislinjanikin alkoi jo 5 polvea sitten. Joskus harvoin olen käyttänyt vanhemmaksi ns suvutonta eläintä. Niidenkin suhteen on ollut ns onnea, ei ole tullut jälkeläisille knikkejä.

Yhden knikin muistan kasvatilla vuodelta 1997, ja tuolla pk uroksella olikin häntä sitten ihan suorastaan poikki. Oli poikueen komein urospoikanen, jota emo on saattanut kantaa reissuilta pesälle häntäpäästä, mutta toki jätin sen suvunjatkosta pois, lähti aikanaan lemmikkikotiin, vaikka olikin oikea "mamman kulta". Sisarukset eivät saaneet knikkejä, saati periyttäneet niitä. Voin vielä käydä läpi kaikki kasvatit, josko tulisi joku muukin knikki mieleen sieltä, juuri nyt ei tule.

Tapaturman olen nähnyt tapahtuvan parikin kertaa, esim kun olen juuri siirtänyt hamsun uuteen häkkiin tai terraan, hamsu on riehunut katossa, pudonnut, ja saanut häntään tällin. Joskus tällainen on parantunut täysin, joskus on jotain käteen tuntuvaa jäänyt. Näyttelyissä on tällaistenkin kanssa käyty ja läpi menty. Kerran tuli maininta "knikahtava" häntänsä lyöneestä kasvatista, ei hylkäystä kuitenkaan. Tämä hamsu tuli aikanaan isäksi, poikasilla 100 % priimat hännät, samoin 3 polvella siitä eteenpäin.

Minun kokemukseni mukaan knikit eivät siis ole suuri ongelma syyrianhamsuilla, kunhan jalostaa harkiten.

Btw: Onkohan hevosrehu Pasture Mix osasyy knikkiongelmaan? Itse en sitä ole koskaan syöttänyt, mutta moni muu on. Hevosillehan kivennäiset syötetään kai erikseen...

Yökyöpeli

#125
Aaaaaa, siis puhuitkin Paula vain Oranssin hamsuista. Sain kirjoituksestasi sellaisen kuvan että puhuit hamstereista ylipäänsä.
Mä en jaksa uskoa että ruokinnalla ja/tai asumismuodolla on mitenkään ratkaiseva vaikutus knikkien tuloon tai tulematta jättämiseen. Meillä on ollut useamman eri kasvattajan knikkihäntäisiä elikoita ja asuntoina niin häkkejä kuin terraarioita. En vaan voi uskoa että "kaikki muut" paitsi Paula ruokkisivat elikkonsa päin peetä ja että meidän asumukset olisivat vaarallisempia. Tuo suvun tuntemus sen sijaan on varmaan hyvinkin iso asia.
Niin ja meillä ei syödä edes Pasturea ja silti on knikkejä  :mrgreen:
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Oranssi

#126
Hyvä Yökyöpeli, kun kirjoitan foorumiin, kirjoitan lähes aina omasta kokemuksesta, senhän jokainen tuntee ja tietää parhaiten  :)

Yökyöpeli

#127
Hyvä Paula, kiva kun selvensit. Tässä aiheessa kun on puhuttu aika yleisesti knikeistä niin ei voi tietää milloin joku puhuukin vain ja ainoastaan omasta laumastaan.

Piti editoida tuohon edelliseen mutta laitetaan nyt tähän. Must on aika mielenkiintosta ettei kiinareilla oo törmätty knikkeihin. (Sehän se ny vielä niiden ongalmista puuttuiski  :mrgreen: )
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Heli

#128
Meillä syödään pasturea ja ei ole knikkejä syrkeillä eikä kääppäreillä *kopkop*.

Enkä edelleenkään usko että ratkaisu knikkiongelmaan olisi niin yksinkertainen kuin ruokinta ja elinolosuhteet.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#129
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Enkä edelleenkään usko että ratkaisu knikkiongelmaan olisi niin yksinkertainen kuin ruokinta ja elinolosuhteet.
Minä taas uskon että ruokinta, elinolosuhteet ja perimä ovat kolme aika tasaväkistä knikin aiheuttajaa  :D jos uskonasioista puhutaan.
Turhakkeen hamsujen kaltaista selvää sukuyhteyttä ei meillä ole ollut - ja kokemusta on varmaan 45-50 syrkkipoikueesta sukuineen... mutta uskon toki, että näitä knikkilinjoja on paljonkin (täälläkin foorumissa esitelty).
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Juulia

#130
En miekään usko että asumisella tai ruokinnalla ylipäänsä olisi jotakin vaikutusta knikkien tuloon.

Miten knikki voi tietää kenen häntään sen  pitää tulla jos jokuu asuu jonkunlaisessa asumuksessa? xD
Meilläkään esim. kenelläkään ei ole knikkiä vaikka asutaan häkeissä..ja uskon Oranssin tarkoittaneen gabbereita ja dunia, ettei niiden ansiosta ole knikkejä tullut? :huh
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Heli

#131
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Enkä edelleenkään usko että ratkaisu knikkiongelmaan olisi niin yksinkertainen kuin ruokinta ja elinolosuhteet.
Minä taas uskon että ruokinta, elinolosuhteet ja perimä ovat kolme aika tasaväkistä knikin aiheuttajaa  :D jos uskonasioista puhutaan.
Eli laittakaahan nyt ihmeessä pitkän linjan ongelmattomat syrkkiharrastajat ruokintaohjeenne ja häkkivinkkinne esille jotta kaikki muutkin voivat tulevaisuudessa välttyä knikeiltä! Mä en nyt rupea itse jakelemaan vinkkejä kun en todellakaan usko että me ollaan knikeiltä sen takia vältytty että mä vaan oon niin hyvä.  :lol:

Mä uskon että jos se heikkous on perimässä olemassa niin siihen et paljon ruokinnalla ja asumisoloilla vaikuta. Toki varmasti ihan totaalisen vääränlaisella ruokavaliolla ja aivan epäsopivilla olosuhteilla varmasti saa hallaa aikaan, mutta yhdelläkään kasvattajalla tuskin on hamstereista niin vähän tietoa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Oranssi

#132
Syyrialaispoikaset kasvavat todella nopeasti. 2 g syntyessä ja 100 g/5 vkoa ei ole mitenkään harvinainen kasvuvauhti. Mitä enemmän proteiinia ruuassa, sitä nopeampi kasvu, right? Myös kivennäisten tarve kasvaa rinnalla, mutta onko niitä aina riittävästi ravinnossa? Jos ei ole, tulee heikko ranka ainakin väliaikaisesti, kunnes luusto iän myötä vahvistuu, kun kasvu hidastuu. Luustossahan on vilkas aineenvaihdunta. Ja juuri kun ranka on heikoimmillaan nopean kasvun vuoksi, pääsee vieroitettu poikanen uuteen häkkiin tai terraan, ja riehuu riehuu... Miten mahtaa käydä hännän jos napero alkaa harrastaa katosta putoilua? Avuksi voisi olla a) hitaampi kasvu b), kivennäislisä ja c) häntäturvallinen ympäristö.

Tietyissä kasviksissa on kivennäisiä runsaasti, esim persilja ja parsakaali ovat näitä ja meillä suosittuja. Pelleteissä on kivennäisiä hyvin, siksi täydennän hamsujen ruokaa kanien Altromin- tai Genesis-pelleteillä sekä rottapelleteillä. Käytän myös suht paljon soijaa hamsujen ruokinnassa, se omaa hyvät proteiinit _ja_ sisältää hyvin kivennäisiä.

Viimeksi tarjosin tällaista muhennosta 17:lle hamsulleni (12 aikuista ja 5 suorahäntäistä kuusiviikkoista): soijarouhetta ja genesistä turvotettuna, 1 lihapiltti, 1 kasvispiltti, 1 maissipiltti, 2 rkl kuivattua persiljaa, loraus oliiviöljyä, ja usein lisään ruishiutaleita hieman, jos tulee muuten liian löysä puuro. Ei näytä pahalta, tuoksukin ok, ja hamsut tykkäävät hirmuisesti. Lisäksi pala tuoretta parsakaalia per kuono.

Kuivamuonassa meillä on usempaa eri hamsun siemenseosta, paria eri kani/rotta täysravintopellettilaatua, hyppysellinen koirankuivamuonaa, alfa-alfapellettejä (kivennäisiä!) ja yleensä koirankeksi hupiruokana.

Häkeistä (siis *pinna*häkeistä muovipohjalla, ei terroista!) yritän tehdä turvallisia siten ettei yksikään pudotus ole kovin korkea jos hamsu keksii kiivetä kattoon ja pudota sieltä. Lisätasoja teen ritilästä, vanerista tai kankaasta. Mahdolliseen putoamiskohtaan en laita kuppia tai muuta kovaa esinettä, johon teloa häntä, vaan enemmän pehmikkeitä. Kaikilla hamsuilla on iso paperoitu JUOKSUPYÖRÄ ja ne ovat kovasti suosittuja meillä. Kun pimenee, hamsut pomppaavat fillareihinsa, eivätkä ehkä kiipeäkään häkin kattoon ja ala putoilemaan. Jotain aktiviteettiahan hamsut lähes koko yön joka tapauksessa harrastavat ;)

Täällä kerrottiin sisarusten Crimson Tide & Cheyenne menehtyneen knikkihäntäisinä. Levätkää rauhassa! Meillä näiden velipoika Clockwork Orange jatkaa elämäänsä virkeänä vanhuksena erittäin suoran hännän kera. t. Paula

Aya

#133
Eikös tuo nyt kuulosta aika tavalliselta hamsterien ruokkimisohjeelta :D

LainaaMä uskon että jos se heikkous on perimässä olemassa niin siihen et paljon ruokinnalla ja asumisoloilla vaikuta. Toki varmasti ihan totaalisen vääränlaisella ruokavaliolla ja aivan epäsopivilla olosuhteilla varmasti saa hallaa aikaan, mutta yhdelläkään kasvattajalla tuskin on hamstereista niin vähän tietoa.

Olen kyllä helin kanssa täysin samaa mieltä. Meillä on muutamia knikkejä creme-sukuisilla hamstereilla, kun taas muilla väreillä ei. Eli tuskin se ruokinnasta kiinni on, vaan ihan siitä perimästä. Mä luulen, että ainoa tapa vaikuttaa knikkiongelmaan, on käyttää vanhempia uroksia, ja naaraitakin vasta siinä puolen vuoden iässä. Tietenkään tällöinkään ei voida tietää mitä hamsteri kantaa (ts. kantaako se knikkiä), mutta näin ainakin saataisiin karsittua knikillisten eläinten käyttö pois jalostuksesta. Knikkilista on erinomainen idea, koska sieltä voi kartottaa, että minkä verran näitä knikkejä on esiintynyt missäkin suvussa, ja hieman päätellä siitäkin, että kantaako eläin mahdollisesti sitä.

Oranssi

#134
Unknown kirjoitti: "Eikös tuo nyt kuulosta aika tavalliselta hamsterien ruokkimisohjeelta". Kyllä. En ole väittänyt, että siinä olisi jotain erityistä. Uskon kuitenkin, että ruokinta on osasyy siihen ettei Oranssissa ole knikkiongelmaa - yhdessä muiden syiden kanssa. Eikä asumisessakaan kai ole mitään erityistä, paitsi ehkä se, ettei meillä pidetä terraarioista.