• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Eve87

Lainaus käyttäjältä: Mimmi - 11.01.14 - klo:14:31
No sepä tässä ongelmana onki että mitä haluaa ulos. Kyyhkynharmaa olis kyllä yks mistä oon pitkään haaveillu, pari sellasta ollu vuosia sitten mutta ei nyt viime vuosina.

Jos kyyhkistä tavoittelet, niin sitten varmimmin saat kyyhkistä ulos, kun etsit kyyhkiksen, tai vaikkapa mustan, joka kantaa varmuudella punasilmäisyyttä.  :mhappy:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Mimmi

#931
uros löydetty lk musta laikukas

e. lk kyyhkynharmaa
i. lks musta laikukas

ee. musta laikukas
ei. kyyhkis laikukas

ie. lks musta laikukas
ii. lk musta

tarjottu lks normaali kk... tulisko siitä yhdistelmästä vaan normaalia ja mustaa laikukkaana ja ilman?

Kyyhkynharmaa naarasta mietin myös...

Mitä tulis tuosta laikukkaasta ja sinisestä?

Eve87

#932
Lainaus käyttäjältä: Mimmi - 15.01.14 - klo:15:46
uros löydetty lk musta laikukas

e. lk kyyhkynharmaa
i. lks musta laikukas

ee. musta laikukas
ei. kyyhkis laikukas

ie. lks musta laikukas
ii. lk musta

tarjottu lks normaali kk... tulisko siitä yhdistelmästä vaan normaalia ja mustaa laikukkaana ja ilman?

Kyyhkynharmaa naarasta mietin myös...

Mitä tulis tuosta laikukkaasta ja sinisestä?

Eli siis tuo musta laikukas x lks normaali kk jonka suku: i. Lk kyyhkynharmaa e. lks normaali vkkk?

- normaali, cinnamon, musta, kyyhkynharmaa, kyyhkynharmaa-hunaja, hunaja, musta-keltainen, keltainen ja naaraille lisäksi normaali kk/vkkk, musta kk/vkkk, cinnamon kk/vkkk, kyyhkynharmaa kk/vkkk osa vielä laikukkaina. Meniköhän kaikki nyt oikein, keltainen on mulle vielä vähän jännä, viisaampi korjaatkoon.

Sinisestä ja normaalista tulee vain normaalia. (jos siis normaali ei kanna sinistä.) Jos kantaa, niin sitten normaalia, sinistä ja luonnonsinistä.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Mimmi

niin tu ossa oli vasta laikukas uroksen sukua :) sen tiedän tarkalleen...

normaali kk naaraan suvusta tiiän vaan että emä normaali vkkk ja isä kyyhkynharmaa


Miten tuo musta laikukas ja sininen?

Eve87

Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

tuuliaa

Hei, pitkän periytymisjuttujen ja hamsterinkasvatukseen liittyvien asioiden opiskelun parissa mulle heräsi kysymys. Ms valkoinen ja luonnonvalkoinen näyttävät geneettisesti olevan samat(eeSgsG). Tarkoittaako tämä käytönnässä sitä, että ovat tavallaan sama väri, mutta luonnonvalkoinen on "vain likainen valkoinen"? Eli jalostuksellisesti ei olisi kovin hyvä yhdistää kyseisiä värejä, vai kuinka?

Ely

Luonnonvalkoisen genotyyppi on ee Sgsg ja ms valkoisen genotyyppi on eeSgSg, eli jälkimmäinen on homotsygootisti hopeinen ja luonnonvalkoinen heterotsygootisti hopeinen. Näiden yhdistämisessä ei ole mitään vikaa jos haluaa ulos luonnonvalkoista ja/tai ms valkoista.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

tuuliaa

Ei hitsi, katos vaan. Olihan niillä eroa, s:n koossa. Mä hetken jo ihmettelin :) Kiitos nopeasta vastauksesta Elylle.

jonna

#938
Jaksaisiko joku modeista päivittää tämän ketjun ekalla sivulla olevan geenitaulukon  :icon_smile: siellä näkyy olevan vielä vanhoja värinimikkeitä niin ei kelleen tuu sekaannuksia tai hämmennyksiä jos tuolta hakee apuja.

Samalla heitän ilmaan ajatuksen siitä tarttisko tehrä jotain asialle sinisoopeli/siniminkki? Äkkiseltään näiden kahden värin olettaisi olevan samalla geenipohjalla, samankaltaiseten ja samaan geenipohjaan viittaavien nimien takia, toisen vaan ps versiona.
Sinisoopeli kun on eeddUu/UU, siniminkki taas eedgdgppUu/UU. Geenipohja on siis täysin eri. Mikäs mahtaa sitten olla "tummanharmaan soopelin" nimike, jos nyt tämmöinen sattuu putkahtamaan? (mikä ei ole suinkaan poissuljettua).

[Muokkasin vahingossa :P /Hajime]

Alkemistin

#939
^Mitkäs siellä ovatkaan väärin? Helpottaisi.  :nuija:
Siellähän on sekaisin standardi, koestandardi ja ei-standardivärejä, joille jollekin ei löydy vastinetta täältä: http://hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/syyrianhamsteri/syyrianhamsterin-varimuunnokset/
Jotain puuttuvia kyllä oli, joten korjasin vähän. Tuo "hopeablondi" on kysymysmerkki.

Mielestäni tuo "sini" pitäsi varata diluuttipohjaisille väreille, mutta olen sinisten (aadd) kasvattajana ehkä vähän jäävi.  :enkeli:

Samoin "soopelisuklaa" on muuten ikuinen riesa - näin taas suklaan kasvattajana. Tosin tämä taitaisi vaatia sen standardikomitean koolle kutsumisen, toisin kuin noiden ei-standunimitysten välppääminen.

jonna

Jees kiitos!  :icon_smile:
Hopeablondi muutettiin just takaisin ps hopeanharmaaksi. Ja vaaleansininen lie tätä nykyä ps sininen? Mä en oo perillä näistä sinisistä niin mutta noin muistelisin  :tongu:
Nuo nyt ekana pisti silmään.
Tuo lista on vaan niin näppärä linkata jos joku kysyy eri väreistä ja geeneistä, olen kovasti siitä tykännyt niin kiva jos tosiaan joku jaksaa sitä pitää ajantasalla.

Alkemistin

Ainiin, pitäishän mun tietää. :no:  Muisti vaan vuotaa ja olin laiska kaivelemään pöykirjoja. Tack!

Ely

Tonne vois kuvioihin päivittää kans valkolaikukkaan -> rdrd ja polywhiten -> whpwhp  :icon_smile:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Ely - 13.03.14 - klo:17:04
Tonne vois kuvioihin päivittää kans valkolaikukkaan -> rdrd ja polywhiten -> whpwhp  :icon_smile:

Tack!  :icon_smile:

Janzu

#944
Korjailin myös jotain. Pitäsikö tossa listassa erotella viel rs/ps hopeanharmaat ja rs/ps seepianharmaat toisistaan?
Samaa sanon kuin Marika, värien sini-alku pitäisi mun mielestä varata diluuteille ja miettiä noille muille omat nimitykset; ehdotuksia kehiin.
Terveisin toinen puolueellinen sinistenkasvattaja  :icon_e_biggrin:
Nyt kun tuli nimitykset puheeksi, olen myös alkanut miettimään viimeaikoina että eikö olisi loogisempaa jos eeSgSg olisi hopeavalkoinen ja eeppSgSg ps hopeavalkoinen, varsinkin noin vasta-alkajia ajatellen? Vaikka on ko. värien nimitykset toki nykyään paljon käytännöllisemmät kuin aiemmin.

Lainaus käyttäjältä: Hajime - 12.03.14 - klo:14:13
Samoin "soopelisuklaa" on muuten ikuinen riesa - näin taas suklaan kasvattajana.

Riesasta en tiedä, mulla ei ole tullut ikinä vastaan (muistaakseni?) tilannetta jossa tätä joutuisi selittelemään, mutta suklaasoopeli olisi imo paljon kuvaavampi nimitys, ja eikö sitä joskus ko. väristä käytettykin, mun käsityksen mukaan? (Selvennyksenä; sana "soopelisuklaa" tuo mulle kuvan ennemminkin suklaa umborouksesta, kun taas "suklaasoopeli" ruskeasilmäisestä soopelista. Toki kaikki tulkitsee tänkin omalla tavallaan ja nykyinen nimitys saattaa kuulostaa joillekin selvemmältä. Simppeli "rs soopeli" taas saattaisi olla hieman harhaanjohtava aloittelijoita ajatellen - monesti soopelisuklaan väri kuitenkin eroaa paljon soopelista. Vaikka kaikista selvinhän se nimitys olisi.)