HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

turhake

Ilokseni huomasin, että ainakin Sellon Faunatar oli ottanut asiakseen tiedottaa osan tukkueläimistä olevan hybridejä :)
[size=85]Onni<3
[/size]

trap

^ Samaten Jyväskylän Faunatar :) Eläinhuoneen ovessa on lappu, jossa kerrotaan hybrideistä ja siitä, ettei eläinkauppatalvikoita tulisi käyttää jalostukseen. Tosi hyvä, että tähän hybridiongelmaan aletaan puuttua eläinkauppojenkin taholta.
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Nilla

No täällä turussa en ole nähnyt yhtäkään eläinkauppaa jossa tiedettäisiin/välitettäisiin edes hybrideistä. Pitäisi varmaan mennä kertomaan heille tästä asiasta  :angel
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Tuhka

eläin akupat edistyy :pileet:  onneks. mua rupes vähän pelottaatoi hybridi homma... On hyvä et esim sello on ruvennu ilmottaa siitä. :)
Tuhka, valkonauhainen musta lk naaras syrkki. Ja minä

Cigfran

Eli siis ymmärrän hollantia ja kävin tutkailemassa kaikenlaisia hollantilaisia hamsterisivuja (esim. Hollannin pikkulemmikkien yhdistystä, jonka alaisuuteen siis kuuluvat hamsterit, gerbiilit yms. otukset). Etukäteen en tiennyt mitään Hollannin hamsupiireistä tms.

Ilmeisesti hybridit ovat täysin hyväksyttyjä ja niiden kasvattaminen/jalostaminen/väreillä kokeilu on täysin hyväksyttyä. Yhdistyksen sivuilla "hyväksytyiksi/tunnustetuiksi" väreiksi on lueteltu normaali ja safiiri. "Ei-yleisesti tunnustettujen" värien listalla on helmi, mandariini, punasilmäinen mandariini, punasilmäinen keltanormaali ja camel. Kts. http://www.kleineknaagdieren.nl/dwergha ... /index.php

Löysin myös kuvia ihan kaikenlaisista väreistä, esim. musta, merle, mandariini-merle, helmimandariini, keltavioletti, likaisenruskea, venäjänsininen, beige, valkoinen mustilla silmillä, dove/kyyhky, suklaa, lilac musta- ja punasilmäisenä, shamppanja, umbrous... kts. http://www.dwerghamster.nl/russische/kl ... /index.php

Noita nimitetään mutaatioiksi, voi tosin olla että sana sisältää heidän käytössään myös hybridit tms. Esim. joku kertoi suunnilleen näin: "toin Englannista talvikkopentuja, jotka olivat meille uutta värimutaatiota, merleä". Yhdistyksen foorumilla ihmiset vapaasti esittelevät omia hienonvärisiä "talvikoitaan"... Lisäksi eräällä hamsterisivulla (kasvattajan tms.) lukee: "Diabetes tulee esiin valmiiksi talvikoiden linjoissa. Laboratoriossa 4% talvikoista on lopulta sokeritautisia. Tämän takia talvikoita olisi viisasta testata sokeritaudin varalta". Hiukan tökerö käännös, mutta vaikea sanantarkkaan kääntää... Eihän puhtailla talvikoilla mitään sokeritautia ole, koskaan? Tuon mukaan näyttäisi siltä, että Hollannin talvikot ovat varsin hybridejä, myös kasvattajien eläimet. Tuolla samalla sivulla tosin neuvotaan pitämään normaalien ja safiirien linjat puhtaina hybrideistä. Siellä on myös sivu "Mikä on hybridi?" ja siellä vastataan kysymykseen "Mitkä talvikot sitten ovat vielä puhtaita?" sanomalla "Kysymys onkin, että onko puhtaita talvikoita edes enää olemassa".

Kuitenkin näitä selkeästi hybridejä mandariinejäkin, tai muita värejä, kutsutaan ihan talvikoiksi. Joku aloittelija kysyi miten erottaa hybridin puhtaasta talvikosta. Joku kasvattaja/kokeneempi ihminen sitten siinä selitti, millaisia hybridit usein ovat verrattuna talvikkoihin. Yksi varma tuntomerkki oli se, että jos hamsteri on täplikäs, mutta ei niin kuin _merle_ tai helmi. Eli siis merle lueteltiin värinä, joka ei olisi hybridiväri, vain ihan puhtaan talvikon väri. "Talvikkojen" uusia värejä risteytetään keskenään iloisesti ja saadaan lisää uusia värejä. Selasin venäjänkääpiöhamsterien foorumia, enkä kyllä löytänyt yhtäkään topiccia jossa olisi pohdittu hybridien kasvatuksen huonoja/vaarallisia puolia tai haittoja lajille. Ehkä kasvattajaosastolla on juttua, en tiedä, sinne pääsyyn tarvitsee rekisteröinnin. Useilla kasvattajilla on myös ihan projekteja, joissa risteyttävät erikoisia värejä ja tutkivat niiden genetiikkaa.

Heli

Lainaus käyttäjältä: "Cigfran"Eihän puhtailla talvikoilla mitään sokeritautia ole, koskaan?
Kyllä talvikoilla on sokeritautia ihan siinä missä muillakin kääpiöhamsterilajeilla.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Cigfran

Lainaus käyttäjältä: "Heli"

Sitten olen ymmärtänyt väärin puheet siitä, miten hybridien kautta tulisi campbellien sokeritautia talvikoiden puolelle. Ilmeisesti siis puhuttu vain siitä, että sokeritauti yleistyisi?

Mustikkamaan

^Joo varmasti sitä on tarkoitettu.

Hitsi kun ymmärtäisi näyttelystandardeja tai niiden näyttelykäytäntöä yleensäkin... Tosi mielenkiintosta olis.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GaneshaX

Eipä silti, jos vaan kauppiaat kauppais hybridejä, mutta myös yksityiset.
Just joku myi "toffeen" värisiä talvikota suomi24 torilla. Kysyinkin että myytkö hybridejä :shock:

Tarkoitan vaan sitä, rajoittuisipa ongelma vain kauppojen ympärille :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Nunnu^

Oon nähnyt yhessä eläinkaupassa vähän erillaisen näköisiä talvikoita.. Mietin vaan, että mahtavatko olla talvikoita. Niillä on semmonen vähän terävän muotoinen pää (tulee vähän mieleen hiiri) ja pienet silmät.
Omalla hamsterillani on pyöreämpi pää ja semmoset kaarevat (vai miten sen selittäis) silmät, vähän sellaset mulkosilmä-tyyppiset.
Oma hamsterinikin on eläinkaupasta, mutta se näyttää mun mielestä normaalilta talvikolta. Mutta ne kapee päiset ei.
Eli onks ne kapee päiset hybridejä vai mitä?

Sarantha

^ Tästä keskusteltiin kaksi sivua sitten...

Minä kirjoitin:
LainaaEläinkaupoissa näkee varsin usein sellaisia pitkäpäisiä ja muutenkin pitkulaisia talvikoita, jotka ovat siis sellaista ei-jalostettua tyyppiä... Se ei ole mikään varsinainen hybridipiirre, voivat siis olla ihan vaan ei-niin-standardinmukaisia talvikoitakin.

Ja Mustikkamaan jatkoi:
LainaaNimenomaisesti. Sellasia on joka lajissa, paljon paljon paljon enemmän kuin näitä jalostettuja muotoja. Tuo meidän näyttelykaarti vain vastaa paljon enemmän sitä mitä me ollaan haluttu niistä. Luonnonmuoto on varmastikin kirjaimellisesti luonnollisempi, pitkäpäisempi, kapeatyyppisempi ym. - jotta se pystyy parhaiten hyödyntämään toimintaansa luonnossa. Näitä tukkueläimiä ei jalosteta erikseen standardinmukaisiksi, siksi ne usein ovat juurikin pitkänokkaisia myyräeläimiä.

Noista mulkosilmistä muistan yhteen aikaan jossain keskustellun, ja silloin arveltiin, että kun talvikolle on jalostettu lyhyttä ja kuperaa kuonoa ja isoja silmiä, niin kun näitä ominaisuuksia liioitellaan, seurauksena on pallosilmät jotka eivät enää "mahdu päähän", siis vähän sama ilmiö kuin joillakin kääpiökoiraroduilla. Liioitellun suuret pallosilmät eivät siis talvikolla ole mitenkään toivottavat, vaikka niitä jonkin verran näkeekin.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

TiinaL

Mulkosilmät liittyy aika usein ylipainoon. Esim. avattareni Nirppu oli "parhaina" päivinään varsin isosilmäinen, mutta nyt se iän myötä laihtunut ja silmät on palautuneet normaaleiksi. Jalostamattomat on usein ns. sporttimallia.
Hypnôse

Sarantha

Minä olen kyllä huomannut ihan 4-5 viikkoisissa poikasissakin selkeitä eroja silmien koossa saman poikueen sisällä. Yhden poikueeni isä oli pikkuisen pallosilmäinen mutta ei pahasti, ja sen silmät selvästi periytyivät muutamalle poikaselle ja lopuille taas ei. Mutta en kiistä etteivätkö voisi liittyä ylipainoonkin, minulla ei selkeästi ylipainoisia talvikoita ole ollut joten paha sanoa.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Minnaw

Tunnustan, täältä löytyy ylipainoisia talvikoita  :D
ja tuntuu kyllä periytyvän tietyissä linjoissa tuo herkästi lihominen. Suurinosa kuitenkin meilläkin normaalikokoisia ja painoisia, joten mitään faktatietoa ei ole. Sokeritautia ei ole näissä linjoissa esiintynyt, mutta luonnollisesti riski on korkea juuri ylipainoisuuden vuoksi. Poikueisiin toki myös syntynyt solakampia yksilöitä (ja tokihan siihen painoon vaikuttaa ruokinta, joka kyllä on myönnettäköön aika raskasta meillä).

Mulkosilmäisyyttä ei ole omalle kohdalle sattunut, mutta sehän liittyy myös toki kallon muotoon. Eli niitä äärimmäisen lyhytnenäisiäkään talvikoita ei pitäisi suosia, tai sitten käyttää niitä vähän pidempinenäisten kanssa  ;)
Oxalis - talvikkokasvatus

AnsaLucia

Nyt se on sitten nähty livenä: talvikko "kulta" eli se mandariinitalvikko! Ei meillä päin onneksi mutta eräässä päijät-hämäläisessä eläinkaupassa. Ja hassuinta kaikista että hinta oli kympin enemmän kuin talvikko sinisenvärinen safiiri tai jotain sinnepäin (oikeasti kyllä sekin oli helmiäissafiiri). Huh huh. Taitaa tulla hybridilisää hinnalle vähän niin kuin autosissakin  :c8  Myyjiä en päässyt jututtamaan kun oltiin kai johonkin kiireaikaan siellä, olis ollut mielenkiintoista.
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna