• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Outoja kohtauksia talvikolla

Aloittaja TiBe, 03.02.11 - klo:14:55

« edellinen - seuraava »

Ninde

#15
Minkälaisella aikavälillä näitä kohtauksia on ilmennyt ja onko puru aina ollut samaa? Jos kuitenkin jo toisessa polvessa samanlaisia kohtauksia esiintyy, niin ne lienee kuitenkin useamman kuukauden ajalta?

Jos hamsun nostaa pois terraariosta vaikka boksiin jossa ei ole purua, tokeneeko se nopeammin? Ja sattuuko näitä kohtauksia aina vain juuri purujen vaihdon jälkeen?

Mrk

#16
Toivotaan tosiaan että se olisi "vaan" se puru mikä laukausee noi kohtaukset!

Talvikot tekee tosiaan pelästyessään sitä sirkutusta ja hajupommejakin, mutta sitten on vielä se löysäksi lamaantuminen kun kyse on oikeasti elämästä ja kuolemasta. Tosi harvoin niihin kyllä törmää, meillä oli viimeisin tapaus pari vuotta sitten (valitettavasti en muista tarkalleen kuka se oli, joku helmi) jolla oli pari lamaantumiskohtausta, ja "haukkoi myös henkeään" (=näytti siltä, en tiedä mitä tarkalleen tekee).

Muilla hamsterilajeilla en ole vastaavaan törmännyt, mutta niitä onkin ollut vain päälle kymmenisen yksilöä meillä (-kiinarit, niitä on ollut vain yksi).

TiBe

#17
http://www.youtube.com/watch?v=pDjoPrFxHys

Sama hamsu kuin ekassa viedeossa, mutta eri purut :lov Myöskään muut oireilleet eivät saaneet minkäänlaisia oireita kun testiksi laitoin pesäpurua.

Täytyy vielä varmistuksen asiaan saadakseni testata purujen vaihto muutaman päivän päästä uudestaan, mutta jos näin on niin  :)
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

lentsu

#18
Voi miten hieno juttu!  :aplodit: Siinä purussa oli sitten jotain eläimille tosi sopimatonta.  :kieli

TiBe

#19
Harmittaa vain kauheasti jos hamsut ovat joutuneet "mömmöissä" elämään, ja en saa tähän hätään kaikille uusia puruja vielä vaihdettua, koska kaupassa oli vain kolme noita pesäpuru pötköjä :(
Nukun kyllä itse samassa huoneessa, ja ihme ettei oma pää ole paljoa seonnut, tosin unta on saanut houkutella viime aikoina, jännä nähdä vaikuttaako purujen uusiminen siihena asiaan..

Kyl mie ehkä uskallan jo ehkä vähän iloita asian ratkaisusta :pilvi:
(toivonmukaan seuraavalla purujen vaihtokerralla tulos olisi sama)
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Mrk

#20
Hienoa TiBe! :) Nyt vaan mahdollisimman nopeasti eroon niistä myrkkypuruista. Vaikkei itse sitä vaikutusta heti huomaa, niin ei voi tehdä ihmisillekään hyvää hengittää jotain kemikaalipuruja.

Jos hyviä puolia tapauksesta voi miettiä, niin nyt ainakin osataan kiinnittää huomiota myös purujen laatuun. Täytyy itsekin kysellä mistä noi meidän purut on tarkalleen ottaen peräisin.

jonna

#21
Ainakin noissa Pölkky-paaleissa on joskus tyrmäävä katku, ja itse yleensä "tuuletan" sitä paalia pari päivää ennenkuin alan siivoamaan. Se haju on niin voimakas että pistää omaankin nenään ja saa päänsärkyä, saati miltä se tuntuu noilla pikkuötöillä kun ne on nenä kiinni siinä purussa...

TiBe

#22
Mistähän nuille pienille rakkauksille saisi hyvää purua, nykyaikana kaikki taitaa joko olla tosi pölyäviä, tai sitten voimakkaan hajuisia, mun mielestä toi pesäpurukaan ei ehkä ole ihan pelkän puun tuoksuinen, tai sit mulla on hajuaisti niin sekasin kun oon nuuhkinut noita puruja  :mrgreen:
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Heli

#23
Hienoa että ongelmalle näyttäisi löytyneen ratkaisu!  :)

Minä uskoisin että esmes nyt Pölkyssä ei mitään myrkkyjä ja kemikaaleja ole, kun kerran nimenomaan eläinten kuivikkeeksi mainostetaan. Tietty valmistajalta vois kysellä vielä vahvistusta asiaan.
Itse olen kyllä myös huomannut välillä tuon tosi voimakkaan hajun. Voisiko se johtua sitten siitä, että on eri puusta tehty. Eipä ole aiemmin tullut mietittyä sitäkään, että voisko esim. kuivikkeilla olla vaikutusta poikaskuolemiin. Meillähän välillä oli talvikoiden kanssa paljon poikaskuolemia (kuolleita poikasia löytyi ehjinä pesästä) ja syrkkien kanssa on ollut poikasten syömisiä.

On tääkin kyllä. Ei näköjään mikään voi olla nykypäivänä helppoa. Siemenseostenkin kanssa on hirveät ongelmat kun niitä on nykyään pakko säilyttää pakkasessa ja annostella tyyliin lusikallinen kerrallaan hamsuille ettei koti ole tuholaisten vallassa.  :kieli
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#24
En ihmettele, että eläin saa tuollaisen kohtauksen jos menee tuoreisiin kuivikkeisiin, missä on kemikaalia. Sitten vähän toipuu kun se pahin "hulmahdus" on mennyt ja jossain määrin tottuu siihen kemikaaliin.

Kyl ne on ihan puun tuoksusia ne Pölkyt ja Pesäpurut, se on vaan voimakas tuoksu ku on ollut muovin sisällä missä ilma ei kierrä :) Mitä tossa guuglasin niin ei kerrota mitä puuta Pölkky on, että olisko jotain sekapuuta sitten. Ite käytän sitä ja oon ollu tyytyväinen. Kerran sain semmosen paalin missä sai sormet verellä irrotella sitä, mut soli se ainoa kerta - kymmenien joukosta.

Onneks ei mitä ilmeisimmin tarvinnu pistää lihoiksi koko karjaa!  :lov
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Vevve

#25
Pökky-purussa on mun mielestä aika voimakas sellainen jonkin pihkan tms tuoksu, ja se on aika pölyistäkin. Mä käytän Puuilon heppapurupaaleja, ne on olleet yleensä aina hyviä eikä haise oikein millekään, vaikka voisi kyllä seuraavalla kerralla kysäistä mistä se tulee. En tosin tiedä tietääkö myyjät, joskus sinne soittaessa kun kyselin onko kutteripurupaaleja, myyjä kysy että mitä se on  :D  :D

Mrk

#26
^Mäkin olen aikasemmin käyttänyt sitä puuilon purua, mutta nyt viimeksi sain ihan karseen erän tosi pöllyistä purua. Ja hintaakin olivat nostaneet, nykyinen hinta 14,90. Se puru mitä sieltä aiemmin sai oli tosi hyvää, isolastuista, miedon tuoksuista ja ei juuri pöllynnyt. Sellaisesta purusta voisi maksaa melkein mitä vaan. :D

S.D.G.

#27
Eipä ole aiemmin tullut mieleen miettiä tarkemmin tuota purun laatua, kunhan se on ollut pölyämätöntä niin se on riittänyt. Näin kun tarkemmin ajattelee, niin puruhan on hamsterin asumisen perusta. Myrkkypuru on niinkuin itse asuis pelkästä asbestista tehdyssä talossa.  :c8
Mutta meillä on oltu kyllä etuoikeutettuja, kun kilometrin päässä on saha, jolta saa maaliman parhaat purut ja kaiken lisäksi nimelliseen kaverihintaan. Isolastuista, kuohkeaa, pölyämätöntä ja vielä turvallisesti tuotettua havupuupurua - toimittaisin sitä kaikille hamsuihmisille jos voisin... Tähän viereen on kyllä noussut uusi kolkytheppanen valmennustalli, jolla kanssa tykätään siitä purusta, ja sahalla tuotetaan energiaa polttamalla purua. Niinpä täytyy olla valppaana hakemassa sitä oikeaan aikaan  :S

Jos maailma menee tähän suuntaan, niin sitähän joutuu (sen lisäksi, että siemenseokset sekoitellaan alusta asti omin käsin) hankkimaan puoli hehtaaria koivumetsää ja hiomaan itse omin käsin omat luomupurut  :D  Sittem vois harrastukset lopahtaa tähän...
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.