• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä asumuksen koosta

Aloittaja Hamsu_Fani_, 04.01.12 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

Humselo

Terraario ei ole yhtään hankalampi siivota kuin dunakaan, jos paikka on sellainen ettei sitä tarvitse mihinkään siivouksen ajaksi siirtää tai nostella jostain hyllyltä alas tms.
Juomapullon saa terraarioon näppärästi akvaariomagneetilla. Jotkut kiinnittävät magneetin ja pullon toisiinsa teipillä, toiset kuminauhalla ja esim. minä liimalla.

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

Laalaa

Voiko häkki olla asukkaalleen liian iso?

Koska sain pikkuiseni mukana häkin, mutta minulla on jo valmiiksi hankittu häkki jonne haluaisin pienen sijoittaa. Nykyinen häkki on 50x30x30cm ja oman tiedon hankinnan mukaan se on se on astetta liian pieni (vai onko?). Häkki jonka olin hankkinut etukäteen (silloin oli tarkoitus kotiuttaa syrkki) on mitoiltaan 80x40x40cm kalteriväli 8mm ja häkki kaksitasoinen. Joten sopiiko tämä pienelle? pohjalle olisi myös mahdollista laittaa puruja paksummin niin neiti saisi kaivella enemmän :) Pääpointtihan siis on että onko tämä minulla valmiiksi ollut häkki sopiava cambelli neidille?
Neiti Elsan onnellinen omistaja :)

puttiMO

Varsinkin kääpiöt ovat kovia kaivelemaan, joten uskon, että cämpsysi on enemmän kuin mielissään isommasta asumuksesta :) Tarpeeksi vain virikkeitä ja piilopaikkoja  :fruit:

Ja onnea uudesta perheenjäsenestä :)
Cämpsymumseloita ♥

www.puttimo.blogspot.com

Laalaa

Neiti Elsan onnellinen omistaja :)

hamsteri_fani

Olen lähiaikoina harkinnut talvikon ottamista. Mulla on tyhjillään 60x30cm akvaario. Onko tuo sopiva talvikolle vai pitääkö minun suosiolla ostaa isompi? Ja riittääkö  jos juoksuttaisi hamsua jonkun tunnin suunnilleen aitauksessa? Kiitos jos joku viitsii vastata. :)

Vevve

On sopivan kokoinen.

Alkemistin

Riittää tuo juoksutus hyvinkin.  :icon_smile:

Nuutti14

Meillä on talvikolla 60x35 cm terraario jonne laitoin reilusti purua, noin 25-30cm. Hamsteri on kaivanut sinne monta eri tunnelia. Suurinosa näkyy olevan ruokapiiloja.. Mitään kiipeilyjuttuja ei ole, koska eläin on tosi kömpelö, korkeuden voi hyödyntää kaivelumahdollisuutena ja näin on enempi tilaa tavallaan kun kulkutilaa on myös tunneleissa.

En juoksuta ollenkaan kun eläin on niin pieni, etten keksi minne sen uskaltaa päästää. Puuhaa näkyy riittävän kun ruokin hamsteria laittamalla jyviä esim. Pahvin sisään ja purujen sekaan. Ilta meneekin kaivellessa. Välillä etsii ruokaa ja välillä rakentaa heinästä ja purusta uusia piiloja. Minulla on erikseen duna jossa on joksupyörä ja chincillan hiekka astia. Siellä käy terran siivousajan ajan vipeltämässä ja "pesulla".

Eeerika

Ite ostin talvikoilleni joita oli kaksi, niin metrin pituisen dunan (siis molemmille oman)jossa on tilaa temmellellä ja kaivella omia tunneleita... :icon_lol: tietty maksaa yli satasen mutta se tuntus mun mielestä sopivankokoiselta ja ei purutkaan lennelly minne sattuu :D Ja välillä juoksutin sängyn päällä ja annoin tutkia kun toinen oli semmonen että pakko päästä käteen...eli kun käden otti häkistä ni oli kerenny jo kyytiin hamsteri tulla  :icon_smile: , mutta ei se 60cm kuulosta myöskää pahalta ja kun on paljon puruja ni on hyvä :)
Syrkki: Tapu 6.7.2014 ❤

R.I.P
Talvikot; Topi ja Typy ❤

hamsteri_fani

Ok. Hyvä. Pääseeköhän talvikko jotenkin karkuun sellasesta trixien pieneläinaitauksesta kun sellanen meiltä löytyy?

Vevve

^Ei todennäköisesti, mutta suosittelen että valvotte sen ulkoilua ettekä jätä valvomatta aitaukseen.

hamsteri_fani

Tietenkin valvotaan. En varmaan edes malttaisi olla valvomatta sitä koko ajan. ;)

Marpai

Olemme hankkimassa syyrianhamsteria ja olen parista eläinkaupasta kysellyt dunan kokovaatimuksista. Eläinkaupoista ovat antaneet vastaukseksi, että Ferplastin Duna Multy (71x46x31,5) olisi sopiva. Kuitenkin bongasin myös sellaisen, että minimisuositus olisi 80x40. Kompensoiko Duna Multyn leveys tuota minimisuosituksen pituutta? Eli Duna Multyssa leveys 6 cm yli suosituksen, mutta pituus jää 9 cm vajaaksi. Mistään ei tunnu löytyvän dunaa, joka olisi 80x40 vaan koko menee sitten jo todella paljon suuremmaksi (99x51,5). Voinkohan ostaa tuota Duna Multya vai onko liian pieni?

Vevve

Suomen Hamsteriyhdistys suosittelee minimissään 80 x 40 cm, mutta myös 70 x 40 cm on melko yleisesti käytössä.

On kuitenkin hamsterin elämänlaadulle suuri kohennus valita se suurempi asumus  :icon_e_wink:

emmesyys

Meillä asusteli syrkki tuossa 70x40cm dunassa, mutta tylsistyi eikä tehnyt mitään muuta kun pureskeli niitä kattokaltereita. Ei myöskään riittänyt meidän tuon kokoisessa dunassa ainaskaan korkeus riittävän suureen juoksupyörään (meidän syrkki on melko isokokoinen, mutta siis kuitenkin, jos yli 20cm juoksupyörän haluaa). Hommattiin juurikin tuo 99x50cm (?en ihan muista pituuksia tarkasti) duna sitten kun alkoi mennä niin hulluksi se kaltereiden pureskelu ja energian purkaminen siihen, ja eipä ole pureskelusta pahemmin ollu sen jälkeen ongelmaa. Mahtuu vaivatta oikean kokoinen juoksupyörä (meillä 28cm) ja muutenkin paljon virikettä ja tilaa temmeltää. Tämä tarina siksi että omasta kokemuksesta suosittelisin isompaa asumusta. :) Mutta toki paljon on hamsterin luonteestakin ja kaikesta semmoisesta kiinni minkä verran se sitä tilaa kaipaa. Meidän neitokainen vaan vissiin aika paljon. Enempi silti parempi.
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"
http://hamsterbox.blogspot.com