Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista -4

Aloittaja Mandi, 02.11.10 - klo:09:44

spellcaster

Kyllä noita saa isompinakin, esim. Pet Shopissa L koon pyörä on halk. 29 cm, se on syrkille hyvä. Kannattaa vaihtaa isompaan jos mahdolllista niin on hamsterillakin mukavampi juosta :)

delfi76

Mutta mahtaako 29senttinen enää mahtua dunaan :haha

metsku

No tuo juoksupyörä ei todellakaan ole sopiva syrkille ja itse dunakin on pieni syrkille. Isoin silent spinner ei mahdu mihinkään dunaan koska dunat on liian matalia.

spellcaster

Juuri siksi mullakin jäi tuo kauppaan, korkeampaan terraan se voi toki mennäkin  :yes:

Sahapukki

Ei kyllä oikein näyttävä asumus ole, noiden teippien ja muiden hommeleiden takia, mutta kyllä se kai hamsterille kelpaa!

Tässä meidän syrkin uusi asumus, tasan 103 cm + putket.  ;)  Nyt on sitten varaa liikkua, - kun noita ylimääräisiä dunia löytyy kaappien ja varastojen pohjilta tuhansia, niin oli pakko päästä käsitöitä tekemään. Tänä iltana sain ideani toteutettua..., vaikka ei varmaan kiire olisi ollutkaan. Samalla innostuin siivoamaan enemmänkin asumuksia samaan syssyyn, kun viimeks kolmeviikkoa sitten on siivottu. Nyt onkin huone oikein puhdas, josta saan kiittää itseäni.  :)
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

noora

Mä en tajunnut edes hämääntyä tuosta juoksupyörästä, kun ihmettelin vain tuota dunan kokoa. Mä olen ollut aina siinä uskossa, että maxiduna on noin metrin mittainen, ja sitten tuo pienempi versio ois nimeltään aina hamsterduna.
Näin ei sitten olekaan? Onko se merkkikohtaista?
Mä varmaan vartin tuijotin tuota kuvaa ja yritin suhteuttaa noita virikkeitä "metrin" mittaiseen dunaan, enkä saanut kuin pään säryn.  :D

metsku

^Mun mielestä näyttää hamsterdunan kokoiselta.

wiidii

Ja hamsterduna ei ole yhdistyksen suosituksen mukaan liian pieni, joten sä et metsku aina voi tulla jokaiseen hamsudunakuvaan kommentoimaan kuinka "pieni!!11" sekin asunto on.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

sirius151

^^ :shock: Joo, taisinpa erehtyä! Tuo kuvassa oleva onkin ihan normi Duna, eikä Maxi Duna.
Pahoittelen väärää tietoa!

metsku

^^ Missä olen kirjoittanut "pieni!!11" ja mitä se tarkoittaa? Kyseinen duna on pieni ja muutaman kerran ainakin on käynyt niin, että omistaja on vasta luettuaan totuuden siitä, että se on pieni, vaihtanut sen isompaan= pelkästään positiivista.

Toki se on lain mukaan ja hamsteriyhdistyksen suositusten mukaan ok mutta pieni se silti on.

spellcaster

On se minustakin pieni, mielelläni pitäisin hamsteria isommassa, mutta itsellänikin noita on ja minusta ne ovat ihan ok. Pienempään en enää syrkkiä laittaisi. Mutta joo, maxi dunat on niitä metrisiä, mulla on niitä pari noiden pienempien lisäksi :)

^Jos se on sinustakin liian pieni niin miksi se on silti ok?  :c8

spellcaster

Missä kohtaa mä sanoin että se on liian pieni? Tarkoitin lähinnä sitä, että onhan se pieni verrattuna vaikka näihin metrisiin duniin ja terroihin, joissa hamsteri varmasti viihtyy paremmin ja johon saa paljon enemmän virikkeitä. En itsekään haluaisi syrkkiä tuossa pitää jos tarjolla on isompi vaihtoehto. Mutta mullakaan ei ole varaa ostella sadan euron maxidunia ja terroja ihan joka päivä, joten tyydyn näihin pienempiin ja edullisiin ja koitan korvata tilan aiheuttaman aktiviteetintarpeen vaikka ulkoiluttamalla hamsteria muualla mahdollisimman usein.
Tuo duna on minusta ihan ok, enkä ketään katso kieroon jos syrkkiään tuossa pitää, itsekin olen pitänyt (nyt ovat varalla...). Dunan koko on lain vaatimusten mukainen, enkä koe olevani paha ihminen jos hamsteria tuon kokoisessa asutan. Ne isommat koothan on sitten vaan luksusta eläimelle, jos joku sen haluaa/voi tarjota, niin hienoa.

Lis. Jos minun pitäisi valita, minkä muutoksen tuohon dunaan haluaisin, niin sitä korkeutta voisi olla enemmän että ne isommatkin, syrkkikoon juoksupyörät mahtuisivat niihin. Sen asian suhteen dunat ovat liian pieniä  :P

Minnaw

Hamsterin asumus on silloin liian pieni, kun se alittaa eläinsuojelulain asettamat minimi-mitat. piste!
Oxalis - talvikkokasvatus

metsku

^Tuo ei pidä millään muotoa paikkaansa. Minimitat on vielä paljon pienemmät kun esim. hamsteriyhdistyksen suositusmitat. Mutta jokainen toimii tietysti omien eettisten ja moraalisten periaatteidensa mukaan. Mun eläinfilosofiani on hieman erilainen näiden asumusten suhteen eikä siinä ole mitään väärää jos kerron sen julkisesti.

Spellcaster, käytettynä saa isojakin asumuksia edullisesti. Itse aattelin laittaa myyntiin parilla kympillä hieman duunattavan ison liukuoviterran josta toinen ovi on mennyt rikki ja lasi hieman halki sivusta=korjailtava ja teipattu sivusta mutta silti vielä ihan käyttökelpoinen.