• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Carmen

#450
Jee !
Meillekin tuli haikara käymään, tänään sillä aikaa kun olin töissä.
Nakkisia pesä täynnä!  :lov

Minnaw

#451
Voi että, tosi monella vauvoja taas. Onnea!

Meille voisi kanssa tässä kesällä haikara vierailla. Parin yhdistän juhannuksen jälkeen. Ihan on jo vauvoja taas kaipailtukin  :lov
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

joppi

#452
Minä olen kuullut yhden, joka astutti omalla pojalla emän. ;O Minä en kyllä ikinä tekisi niin! Syntyi todella vähän poikasia! Alle 5. :(
Syyrialaiset:

? Bijou Argenté, pkr hopeaminkki
? Picus Sienna Shawanna, pks hopeasuklaa
? Helia Hawaii, pk hopeasoopeli
? Yam Yam's Eyespy Ethello, pkr hopeanharmaa
? Kuneitra, lkr suklaa
? Wonderland's Langueur Tranquille, pk hopeasamppanja
? Morrison, lk ps creme laikukas

Ninde

#453
Kymmeniköstä 6 jäljellä, jotka näyttäisivät sen verran vahvoilta että selviävät. Tai 7 oli vielä äsken, mutta sen yhden lopetin koska se oli selkeästi muita pienempi ja todennäköisesti olisi kuollut joka tapauksessa.

Värijakauma on seuraava: opal (uros), argente (uros), sininen argente (naaras) ja 3 normaalia (2 urosta ja 1 naaras). Sukupuolet ei ole ihan vielä 100% varmat. Sininen argente tyttö ainakin jää kotiin, ehkä opal poika myös.

Kohtapuoliin olisi tarkoitus yhdistää dove - sandy pariskunta, josta toiveissa saada ainakin keltaista ja sandyä, dove kun todennäköisesti on bb:n kantaja.

KaisaM.

#454
Hei mulle tuli sellaista mieleen, että voiko hamsteri saada keskenmenon? Eli ensin normaalisti kiimat loppuu ja vatsa näyttää pyöristyvän mutta sitten se meneekin ohi ~10 päivässä ja hamsu ei saa poikasia, kiimat palaavat ym.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Minski

#455
^ Kuulostaa tavalliselta valeraskaudelta mun mielestä. Meillä noita oli yhtenä talvena ihan riittävissä määrin; aina sai luulla, että nyt on poikasia tulossa, kun kiimat katos n.10 pv:ksi, mutta tulikin sit sen jälkeen taas normaalisti. Mäkin joskus olin näkevinäni/kuvittelevinani, että hamsu olis pyöristynytkin sinä aikana, mutta en tiiä oliko oikeesti vai saiko vaan ne kiimojen puuttumiset muka näkeen/kuvitteleen niin :)
Hamsteriton tätä nykyä

Allu&Vallu

#456
Moips vaan.
Oli pakko tulla tänne kertomaan.
Ostin joulukuussa eläinkaupsta kaksi tosi söpöä roboa. Ostin niille yhden dunan ja päätin, että jos riitaa tulee niin sitten pakko erottaa, mutta nyt alkuun ne saisi asua yhdessä. Noin, kaksi viikko sitten huomasin, että toinen roboni koko ajan kiusasi toista ja yritti hyppiä toisen pälle, parittelu aikeissa. Olis siis pakko erottaa nämä kaksi, koska toinen näytti olevan todella kiusaantunut tilanteesta.

No, viikko sitten lähdimme lomalle poikaystäväni kanssa ja siskoni oli tullut hoitamaan roboja ja kissaani. Lomaviikkoni loppussa sitten  sain onnittelu soiton, että onnea vaan Allu on nyt sitten saanut 4 pientä vauvaa. Sillon kun robot hankittiin meille niin katottiin niiden sukupuolet, mutta vähän ihmetytti, kun toinen oli ihan vähän eri näkönen, kun toinen, mutta luulimme koko ajan, että kumpikin on poikia.

Joten nytten kysymykseen, jos joku viittis vähän auttaa  :P Elikkäs osaako emo hoitaa poikasiaan itse (luulen niin ainakin)? Mitäs kun duna täytyy siivota? Voinko koskea vauvoihin? Suuttuuko emo? Jos kosken niin hylkääkö emo poikaset sen jälkeen? Kertokaa vaan kakki mitä tiiätte. Kokemuksia kiitos!  :)  :D

Pähkinä

#457
Tuosta Ninden viestistä tuli mieleen, että miten lopetatte epämuodostuneen pienen poikasen. Emohan kyllä yleensä syö sellaiset poikaset joista ei ole eläjäksi. Entä silloin jos emo ei ole syönyt.

Nilla

#458
Emä imettää poikasiaan 3 viikkoa, mutta jo 1 viikkoisina poikaset alkavat syömään kiinteää ruokaa. Poikasille ja emolle pitää tarjota kokoajan monipuolista ruokaa. Dunan voi siivota, kun poikaset ovat noin 2-viikkoisia. Silloin voit myös aloittaa poikasten käsittelyn. Poikasiin ei kannata viellä koskea, ettei emo hermostu ja syö poikasiaan. Naaraat ja urokset erotetaan toisistaan 4-viikkoisina. Luovutusikä on myös tuolloin.

Netistä kannattaa myös etsiä tietoa  ;)
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Ninde

#459
Täällä kirjoittamani artikkeli jota voi soveltaa myös roboihin: //http://www.satavarvas.net/turkinpippurin/pennutus.html

Yleinen pulina poikasten teettämisestä kannattaa lukaista läpi ja sinne voi jatkaa jos tulee lisää kysymyksiä.


Pari korjausta/lisäystä vielä Nillan kommentteihin:
Poikaset alkavat syömään kiinteää jo noin viikon ikäisinä, jos se vain on mahdollista. Jyviä ja tuoretta voi alkaa tällöin antamaan myös pesään jos emo ei sinne itse jyviä vie. Tuoreet tulee vain muistaa korjata pois ja mitään kovin pilaantuvaa ei kannata antaa (esim. persilja ja parsakaali on hyviä).

Dunan voi siivota siinä vaiheessa kun poikaset alkavat liikkumaan pesän ulkopuolella ja niillä on silmät auki eli noin parin viikon iässä (tosin cämpsyt ainakin alkaa liikkumaan pesästä pois jo silloin kun silmät on kiinni, mutta silloin ei vielä dunaa kannata siivota), tällöin voi myös aloittaa poikasten käsittelyn.

Suositeltava luovutusikä on 5 viikkoa. Urokset tulee erottaa viimeistään 4 viikon iässä.


Onhan uros otettu jo pois? Jos ei ole, on odotettavissa "tuplat" eli heti toiset poikaset perään. Uros yleensä astuu naaraan melko pian synnytyksen jälkeen uudelleen.

GaneshaX

#460
Samalla tavalla kuin karsimalla? Massiivinen päävaurio? :huh

(tarkoitin siis rottien karsimista)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

unna

#461
Olen astuttamassa talvikkonaaraan, tarvitsen vähän vastauksia:
-pitääkö naaraalla olla kiima yhdistämispäivänä?
-voinko jättää ne pariks viikoks samaan terraan?
-jos jätän, alkaako tappelu kiiman loppumisen jälkeen?
-alkaako tappelemaan esim. ruuasta, pesäkolosta tmv.?
-kuinka kauan pitää seurata hamsujen käyttäytymistä yhistämisen jälkeen ennenkuin jättää ne terraan keskenään?


Kiitos jo etukäteen :)

blood.and.tears

#462
Pari viestiä alaspäin löytyy topicci uroksen ja naaraan yhdistämiselle, löytyy tietoa myös talvikoista kunhan selaa sen läpi...
//http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=35&t=1002
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

unna

#463
ok kiitos. mutta se vaivaa vielä ,että alkaako ne tappelemaan kun naaraan kiima loppuu, vai jatkaako yhteiselämää sovussa? en kuitenkaan 24/7 niitä vahdi

blood.and.tears

#464
Edelleenkin kehotan siirtymään oikeaan ketjuun.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri