• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eri lajien käsittelyssä eroja?

Aloittaja miitta, 15.11.07 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

miitta

Onko niitä kuinka paljon? :)  Ovatko pienemmät vilkkaampia vaiko toisinpäin? Mitkä viihtyvät sylissä parhaiten? Viihtyvätkö hamsterir yleensäkin sylissä vai onko niillä yhtä kova kiire joka paikkaan kuin vaikka gerbiileillä?

blood.and.tears

#1
Ei mitkään hamsterit normaalisti istu kiltisti sylissä (poikkeuksia tietysti on, kuten aina), hamsterit on enemmän menijöitä. Roborovskit ovat kaikkein vilkkaimpia (ja pienimpiä) ja ovat yleensä katselulemmikeitä (toki niiltäkin pakolliset hoitotoimet pitää onnistua, mm. kynsien leikkuu). Talvikot ovat varmaankin kääpiöhamstereista suosituimpia, ne ovat yleensä ihan helppo käsitellä. Campbellit ovat laumaeläimiä, niitäkin on mukava käsitellä mikäli eivät ole reviiritietoisia. Syyrialaiset ovat isoimpia, eikä niiltä usein tarvitse kynsiä leikata. Niitä on helpompi juoksuttaa vapaana, sillä ovat kääpiöitä huomattavasti isompia. Urokset usein rauhallisempia. Syyrilaista on omasta mielestä yhtä helppo käsitellä kuin esim. talvikkoa tai campbellia, mikäli ovat kesyjä (kasvattajalta saa varmemmin kesyn tapauksen niin kääpiöissä kuin syrkeissäkin). Ja ainakin mun kokemuksella syrkit puree paljon harvemmin kuin kääppärit  :mrgreen:

//http://www.hamsteriyhdistys.net/tietoa.php
//http://www.hamsteriyhdistys.net/hoito-ohjeet.php
//http://www.hamsteriyhdistys.net/faq.php
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

miitta

#2
Juu kiitos. :) Eli jos istuu esim. sängyllä ja pitää syrkkiä siinä sylissä ja silittää, se useimmiten lähtee vipeltämään? :mrgreen:

blood.and.tears

#3
Ei ne oikein silittelystä perusta. Tai oikeastaan meillä ainakin vihataa silittelyä. Toisin sanoa jos haluaa eläimen jota voi oikeasti ns. helliä niin koira on varmaan paras.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Vilma

#4
Mulla on vain syyrialaisista kolmen vuoden osalta kokemusta, mutta vastaan silti. Kaikki nämä viisi hamsua, jotka mulla ovat olleet (...ja ovat),ovat hirveitä menijöitä, mutta kädellä ovat kyllä pysyneet ainakin niiden pakollisten toimenpiteiden aikana. Kuulemani (ja lukemani) perusteella, voisin sanoa, että robot ovat paitsi kaikkein pienimpiä, myös vilkkaimpia kaikista hamsterilajeista. Kääpiöistä talvikot ovat varmastikin rauhallisimpia. Korostan nyt, että kaikki ovat yksilöitä, tämä ei siis todellakaan tarkoita kaikkia maailman hamstereita, että ovat samanlaisia.
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

OurSolemnHour

#5
meillä on ollut 5 gerbiiliä, vielä on 3jäljellä ja kokemusta on pian 3v. sitten oli    kääppäri talvikko, joka kuoli kesällä :( ja nyt on ollut 2kk syrkki.
gerbiilit on kovia poikia vipeltämään, mutta meillä kyllä ei laiteta silittelyä pahaksi. vapaanaollessa on vaikea saada kiinni, mutta talvikon sai helpommin kiinni kuin gerbut. sitten talvikkoa oli helppo käsitellä, vaikka olikin pieni. molemmat hamsterit on alussa aika rauhallisia kädellä, mutta silittelystä ei piitattu ja sitten hetkenpäästä mentiin ainakin satasta :D

miitta

#6
Ok kiitos! :mrgreen: Minä olen aina luullut että hamsut ovat sellaisia sylissä viihtyviä palleroita, mutta hyvä että harhaluulot korjataan..

Elliska

#7
^ Joo, marsut on enemmän sellaisia sylilössyköitä (kaiketi :D)

5in1

#8
No syrkit on ehkä rauhallisemmasta päästä. Mut tietenkin eroja on  :mrgreen:
Kotonani ihanuudellansa tilaa vie:
Pk Syyrialainen Magic s. -05 Uros

minttunen

#9
Mun eka hamsteri Myyrä tykkäsi olla sylissä. Samaten nykyinen hamsu Nokkonen tykkää sylissä olosta ja silittelystä, tulee ihan oma-aloitteisesti syliin ja kuuntelee kun sille juttelee ja sitä silittää. Edesmennyt Siiselini taas ei sietänyt yhtään silittelyä ja sylissä oloa.

[size=85]Tahmatassu <3 R.I.P. Myyrä, Siiseli ja Nokkonen[/size]
[size=85]mukana menossa mäyris-tyttö Pipsa ja poikansa Pessi[/size]

Elliska

#10
Mun syrkki oli sellainen hyvin energinen, kiipeili pitkin poikin ja hyppi seinillä :D. Talvikot on taas ollu sellasia sylilössyköitä enemmän, varsinkin eka <3

Tatu

#11
Minä kuvittelin ennenkuin ensimmäisen talvikon ostin, että ne ovat paljon vikkelämpiä tapauksia kuin syrkit, eikä viihdy samalla lailla kädessä. Mutta ainakin nuo minun kaksi talvikkoani ovat oikein sylimussukoita, jopa enemmän kuin tuo syrkkityttöni, joka sekin kyllä on rauhallisesti kädessä. Mutta tosiaan syyris on meillä se joka ensimmäisenä lähtee viipottamaan kädeltä.  :)

Tiituz

#12
Mulla nyt on ollu vaan muutamasta Talvikosta ja muutamasta Syrkistäkokemuksia. Eli oman kokemuksen mukaan, nuo Talvikot on herkempiä puremaan ku noi Syyrikset.Mutta toisaalta, kaikki Talvikot mitä oon omistanu tai ollu hoidossa,on kesyyntyny helpommin.Ne kiipesivät itse kädelle,toisin kuin syrkit.Tarkoitan sitä,että kun laskin käden Dunaan niin talvikkoni juoksi sille pää kolmantena jalkana  :D
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Satu-

#13
Itselläni on useita talvikoita ja yksi syyrialainen. Mielestäni talvikoit ovat olleet paljon mukavempia käsitellä verrattuna tuohon ainokaiseen syrkkiin. Tietenkin yhden hamsterin perusteella on hankala sanoa mitään, mutta syyrialaiset ovat mielestäni jotenkin enemmän yöeläimiä kuin talvikot. Talvikot tulevat päivälläkin ulos pesistään katselemaan, että kukas siellä terran ulkopuolella touhuaa.  :)

laudeliina

#14
Mulla ei ainakaan ole talvikko koskaan purrut, ja se viihtyy ihan muutenkin sylissä. xD Ja se on siis uros.