• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eri lajien käsittelyssä eroja?

Aloittaja miitta, 15.11.07 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Ritu

#15
Mulla on kokemusta cämpsyistä ja syrkeistä. Kaverilla on talvikko.

Cämpsyt on vilkkaita, ei tosiaan viihdy paikallaan. Jos silittää, ne kääntyy ihmeissään kattomaan, et mitäs meinaat. Ne saattaa myös purra terrassa, joskus harvoin kädessä (yleensä pienenä), mutta sehän on ihan yksilöstä kiinni.

Syyrialaiset on kyllä täysin yksilöitä, mutta yleensä tuppaavat menemään mieluiten. Nanan kyllä voi vääntää vaikka solmuun, eikä tuumaa mitään, mutta heti kun alas laskee, niin tyttö on taas menossa. Joskus Nana nukahtaa hihaan tai niskan taakse, mutta yleensä tykkäävät touhottaa.

Ystäväni talvikko oli minulle yllätys cämpsyjeni jälkeen. Se oli paljon rauhallisempi. Ja helpompi käsitellä. Itse ehkä rauhallista halutessani yrittäisin talvikkourosta, mutta yksilöitähän hamsterit aina ovat, joten tuuripeliä tämä hankinta :D .

Roborovskeista olen kuullut että ovat todella villejä, mutta eivät pure.

Jos haluaa siliteltävän jyrsijän, suosittelen marsua. Ne rakastavat ihmistään ja hellyyttä.
- Riikka

e??a

#16
Mulla ei oo niinkään kokemusta kun syrkistä. Mut Lilo on siis tosi rauhallinen. :sydan Ja siä eläinkaupassa, mistä Lilon ostin, mulle suositeltiin mieluiten syrkkiä. Niitä voi kuulemma pitää paremmin kädellä ja ne on just vähän rauhallisempia. :)
[size=85]Lil Mr Mysterious "Lilo"
musta poika
s. 2.7.07 ?[/size]

Omppu

#17
Lainaus käyttäjältä: "Ritu"Roborovskeista olen kuullut että ovat todella villejä, mutta eivät pure.
Robot on viellejä, ja meillä ainakin puree/puri (toinen on jo kuollut).  :c8 Ei kuitenkaan kovaa, ei tullut haavaa.

Jos haluaa pitää sylissä on syrkki parempi vaihtoehto kuin robo.Kyllähän pikeeuksiakin löytyy.) Robot ei (yleensä) viihdy kauaa kädessä.
Cindy (roborovski, norre 10.2005-6.10.2007 R.I.P.) Sandy (roborovski, norre 10.2005-26.2.2008 R.I.P.) Vanilla (syyrialainen, creme 12.9.2007-31.12.2009 R.I.P. )

HelenaN

#18
Minulla on kokemusta vain syyrialaisista hamstereista, mutta nyt on alkanut kiinnostaa nuo kääppäritkin  :) . Mitä pitää ottaa huomioon kääppäriä valitessa? Onko eri lajien seurallisuudessa eroja vai onko enemmän yksilökysymys? Entä onko eroa uroksen ja naaraan luonteissa? Olikos niin, että myös nämä ovat syyrialaisen tavoin erakoita, eli ei kahta tai useampaa samaan?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan  :) .

Janina^^

#19
Harkinnassa itselläni on talvikko. Eli talvikoista nyt paremminkin olen lukenut tietoa. Talvikot pärjäävät yksin, mutta voi myös pitää pareittain tai ryhmissä, mutta silloin on todennäköistä että ne rupeavat tappelemaan ja kaikki/molemmat täytyy erottaa eri häkkeihin. Itse ainakin otan vain yhden talvikon, koska en halua, että täytyy ruveta erottelemaan eri häkkeihin.
Talvikoitten ja syyrialaisten luonne eroista en paljon tietoa ole saanut mutta kannattaa käydä tutkimassa keskustelu alueita eri lajeille, sieltä saa hyvin tietoa.  ;)

HelenaN

#20
Oonkin noita lueskellut, mutta juuri tuo luonne puoli on jäänyt minulla aika hämärän peittoon  :) . Talvikkoa minäkin olen alustavasti suunnitellut  :) .

GaneshaX

#21
^^Muistattehan että myös talvikko ja syrkki ovat keskenään eri lajeja ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Insku

#22
itsekin suunnittelen talvikkoa ja oon kans lukenu kasapäin tietoo :D
oon saanu käsityksen että kääpiöt on sosiaalisempia kuin syrkit
siks haluun ite kääpiön ;)

Jos sinulla on yksi ystävä, olet sinä rikkaampi kuin jos sinulla olisi satatuhatta ihailijaa

Minnaw

#23
^Kääpiöt on sosiaalisempia lajitoveriakohtaan (poikkeuksena kiinankääpiöhamsterit), mutta kyllä mä melkein sanoisin, että syyrialaiset ovat sosiaalisempia ihmistä kohtaan kuin talvikot. Tietty makunsa kullakin!
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Ritu

#24
Campbellit ovat luonteeltaa aktiivisia ja sosiaalisia. Ne tulevat usein päivälläkin kurkkimaan kun saavut huoneeseen. Ne ovat pohjattoman uteliaita, kuten muutkin hamsterit. Aina menossa ja touhottamassa. Ne pitäisi mielellään pitää vähintään parittain. Erottamaan joutumisen mahdollisuus on olemassa, mutta pienempi kuin talvikoilla. Suloisia otuksia  :sydan . Loppu luonteesta on tietysti yksilöllistä.
- Riikka

nyyti

#25
Kiinarit taas on melko hitaasti lämpeneviä, mutta kuitenkin todella uteliaita (varsinkin ruoka-aikaan ne alkaa kärkkyä pesän ulkopuolella). Naaraissa ja uroksissa ei musta ole suurempia eroja. Kiinarit tottuu nopeesti omistajan päivärutiineihin, mikä on hirmu suloista.
[size=90]zaya[/size]

Insku

#26
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"^Kääpiöt on sosiaalisempia lajitoveriakohtaan (poikkeuksena kiinankääpiöhamsterit), mutta kyllä mä melkein sanoisin, että syyrialaiset ovat sosiaalisempia ihmistä kohtaan kuin talvikot. Tietty makunsa kullakin!
Selvä kiva kun kerroit!

Jos sinulla on yksi ystävä, olet sinä rikkaampi kuin jos sinulla olisi satatuhatta ihailijaa

Yökyöpeli

#27
Lainaus käyttäjältä: "nyyti"Kiinarit taas on melko hitaasti lämpeneviä, mutta kuitenkin todella uteliaita (varsinkin ruoka-aikaan ne alkaa kärkkyä pesän ulkopuolella). Naaraissa ja uroksissa ei musta ole suurempia eroja. Kiinarit tottuu nopeesti omistajan päivärutiineihin, mikä on hirmu suloista.

Mä kyllä sanoisin että kinkki urokset  on laiskempia/lepposampia/ahneempia ku naaraat  :mrgreen:  Mutta kaikkihan ne on yksilöitä  :lov
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

nyyti

#28
^No joo. Oon kyllä samaa mieltä tossa, et kinkkimiehet on vähän lepposampia. Kesyyntyy ehkä pikkasen helpommin ku naaraat <3
[size=90]zaya[/size]

Ofilia

#29
Eli kysymys tulikin otsikossa.   :) Olen juuri lähiaikoina menossa ostamaan hamsteria.
Martta... pieni heiveröinen tyttönen, joka tuo minulle enemmän iloa, kuin kultaa. Safiiri.

Hilda... pieni ihana kultainen nallekarhuni, näitä sanoja löytyisi loputtomiin. Omistaa todella söpön, mutta termpperamenttisen luonteen. pk cinnamon white.