• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Aya

#345
Piilokilppareita ei pysty erottamaan, mutta ostajille kannattaa tehdä selväksi, että kyseiset naaraat voivat olla kilpikonnia. Itse merkkasin meidän viimeisempien ruostepoikasten sukutauluihin väreiksi ruoste (kk?), eli ei pitäisi jäädä ostajallekaan epäselväksi, että naaras voi tehdä yllärit ja periyttää keltaista.

GaneshaX

#346
Juu, siis tietenkin se tehdään selväksi että naaras voi olla piilokilppari.
Mutta enemmänkin mietin sitä paperi hommaa.... Ikävää jos joutuu pistämään kysymysmerkkejä värin kohdalle... :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

#347
Mä oon edelleenkin sitä mieltä että eläimen väri on se mitä se fenotyyppinsä mukaan on. Jalostuksessa sitten huomioidaan tarkemmin se genotyyppikin.
Tiedän kyllä että valtaosa on toista mieltä, mutta mä en nyt vaan tule koskaan tajuamaan miksi mustaa pitäisi sanoa valkoiseksi.  :kieli
Destiny's hamsterit 2001-2009

Aya

#348
Mä oon kyl sitä mieltä et tollaset mahdollisesti kilppari -jutut kannattais merkitä sinne sukutauluunkin kun kaikki ei oikein osaa nuita sukuja tulkita. Mut sit jos esim. näyttelyyn eläin ilmoitetaan sellaisena kun se fenotyypiltään on. Ja mitään laitetaan väriksi "crememusta" en kyllä kannata, sillon se eläin on vaan creme.

edit. tälläset naaraat joiden isä on keltainen, eli niiden on pakko olla kilppareita mut niillä ei näy laikun laikkua, niin ite ehdottomasti laittaisin silti kilppareiksi vaikka sitä ominaisuutta ei fenotyypissä näkyiskään. Jotkut vaan ei ymmärrä genetiikasta sen vertaa et osaisivat sen ite yhdistää :D näyttelyyn sit jokainen ilmottakoot ihan minä tahtovat.

GaneshaX

#349
Eli jos tytöt ovat ulkoasultaan "selviä" norreja, niin pistänkö väriksi norre (mahdollinen piilokilpikonna) Sukupaperista kuitenkin näkyy, että siellä on keltaista takana.

Koska jos emä on piilokilpikonna ja isä on norre, tytöissä on sekä kilppareita että ihan norreja.
Ja viimekädessä genotyyppi taitaa paljastua, vasta jos naaras tekee poikueen. Eli onko yhtään keltaista urosta... :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

cibi

#350
Purr..

Kysympä täällä että kauanko on kiinankääppärien kanto-aika?
Entä robojen kun en löytänyt ketjua jossa olisi kerrottu :>
Kaksi roboa ja gerbiiliä + kiinari poju :>

Poissa
11-13.7

Ninde

#351
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Eli jos tytöt ovat ulkoasultaan "selviä" norreja, niin pistänkö väriksi norre (mahdollinen piilokilpikonna) Sukupaperista kuitenkin näkyy, että siellä on keltaista takana.
Tuo "piilo" sana kannattaa niistä virallisista papereista unohtaa.

GaneshaX

#352
Eli jos tytöillä ei ole laikkuja niin papereihin tulee norre.
Asia kunnossa :mrgreen:

Aya: poikueen emä olisi tässä tapauksessa piilokilppari (todistettavasti), isä norre.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#353
No jos on mahdollista että ne on kilpikonnia, niin kyllä mä silloin laittaisin sen kilpikonnan suluissa perään.

Ja tuo piilokilppariushan paljastuu vasta siinä vaiheessa jos syntyy keltaisia tai kilppari poikasia. Jos taas on varmasti tiedossa että emän on pakko geneettisesti olla kilpikonna välittämättä siitä onko sillä laikkuja vai ei, niin eihän se silloin ole mikään piilokilppari. Piilokilpparit on nimenomaan näitä, joilla ei ole laikun laikkua, mutta jälkeläisten perusteella niiden on oltava kilppareita (eli emo paljastuu kilpikonnaksi vasta poikasten syntymän jälkeen, silloin puhutaan piilokilppareista). Tällöinkin poikasten sukutauluun merkitään emän väriksi kilpikonna ilman sitä piilo-sanaa. ;)

GaneshaX

#354
Siis emällä ei ole laikun laikkua, mutta kun se teki poikueen niin yksi uros oli keltainen. Myös suvussa oli taustalla keltaista.

Siis tämä naaras on tehnyt yhden poikueen. Se on vielä hyvässä iässä ja vedossa. Kasvattaja ei halua kilpikonnaa/keltaista linjaansa, joten myy naaraan minulle. Kun en saanut satiinia poikasta edes häneltä, ja hän on kolmen kärjessä ruotsissa kenellä syntyy satiineja.

Joku varmasti alkaa moralisoimaan minua että teetän naaraalla toiset poikaset, mutta kovina aikoina tarvitaan kovat otteet. Muuta en osaa sanoa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#355
Joo siis mähän puhunkin lähinnä yleistä teoriaa, en mistään yhdestä tietystä tapauksesta...

GaneshaX

#356
Eli tässä tapauksessa laitan emän väriksi kilpikonna?

Mutta jos kasvattajat ovat tehneet sille paperit aikoinaan, niin pitääkö minun tehdä naaraalle uudet paperit, joissa vain väri on eri?

Kaipaan nyt vain ihan pikkaisen apua... Toiset taas sanovat että minun pitää merkitä syntyvien naaraiden papereihin normaali. (eli fenotyyppi, jos naaraat näyttävät normaaleilta. Niinkuin kaikki naaraat olivat myös ekassa poikueessa...)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#357
Emän väriksi laitat poikasten papereihin normaali kilpikonna. Uusia papereita sille itselleen ei tarvitse tehdä, jos haluaa niin sen kilpikonnan voi lisätä ihan vain kynällä paperiin.

Se on nyt lähinnä itsesi päätettävissä miten poikasten värit merkkaat papereihin. Joko laitat pelkästään normaali niille joilla ei laikkuja näy ja sitten mainitset poikasten ostajille että ne saattavat olla kilpikonnia. Tai sitten merkkaat poikaset normaaleiksi ja sitten perään esim. (mahd. kilpikonna) tai (kk?). Tapoja on niin monia kuin on kasvattajiakin.

Heli

#358
Ja kandeehan se nyt katella mitä sieltä ylipäänsä ees tulee (jos tulee).  :) Vaivaa sitten enemmän päätä asialla jos tarve.
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

#359
Haluan tietää asiat hyvissä ajoin. Enkä siinä välissä kun pähkäilen esim. papereiden kanssa XD  Tieto ei ole ikinä turhaa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki