• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Miharu

#165
^Meillä ei ainakaan kerjääminen auttanu mitään. Se autto, että mie näytin miten paljon olin ettiny hamsuista tietoa ja puhuin siitä silleen aina "välillä". :)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

ammie

#166
Mä sain nyt luvan tohon viidenteen hamsuun rauhallisella keskustellu ja vakuuttelemalla, että tarvitsen sen.  xD "Ostin tänään niille halpaa ruokaakin..." Ei se kinuaminen siis pitemmän päälle toimi, enemmänkin ärsyttää vanhempia. Kannattaa tosiaan tukeutua faktoihin; miksi sinun pitäisi saada hamsteri, osaatko hoitaa sitä, tuletko jatkossakin huolehtimaan siitä.  :)
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

maarit

#167
Olen kyllä samoilla linjoilla että se jatkuva kerjääminen/kinuaminen tuskin auttaa asiaa,ärsyttää vaan vanhempia enemmän.
Ainahan se viimenen vastuu eläimestä on vanhemmalla vaikka sä sen itse hoidat ja ruokit.
Sellanenkin asia kannattaa miettiä etukäteen ennen kun hamsun hankkii että mitäs sitte kun se hamsu sattuukin sairastumaan ja ovatko vanhemmat esimerkiksi valmiit maksamaan eläinlääkärikulut/valmiit viemään sitä sinne lääkäriin.
Kannattaa kertoa vanhemmille esim. kuinka paljon on kerännyt tietoa hamstereista (niitten hoidosta,ruokinnasta,asumisoloista jne) ja ehkä he heltyvät hankkimaan sinulle sen hamsterin kun huomaavat kuinka hyvin olet asiaan perehtynyt ja mitä olet valmis tekemään sen hamsterin eteen.
Tällä hetkellä hamsteriton

Miharu

#168
Ja vielä, että en halua loukata ketään, uskon että leevi sä pystyt huolehtiin hamsusta, mutta onko tollainen oikea syy saada hamsua: "mun on vaan pakko saada hamsu, kun on vaan noi koirat!" Kuinka hyvin huolehdit sitten niistä koirista? Ja onko toi hamsu vaan sellanen, kun sun on "pakko saada" sellainen, niin ostetaampa se sitten? En siis halua loukata, tää on vaan mun mielipide..
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

ammie

#169
Lainaus käyttäjältä: "maarit"Ainahan se viimenen vastuu eläimestä on vanhemmalla vaikka sä sen itse hoidat ja ruokit.
Sellanenkin asia kannattaa miettiä etukäteen ennen kun hamsun hankkii että mitäs sitte kun se hamsu sattuukin sairastumaan ja ovatko vanhemmat esimerkiksi valmiit maksamaan eläinlääkärikulut/valmiit viemään sitä sinne lääkäriin.
Jep, me ei kyllä keskusteltu äidin kanssa ollenkaan aiheesta, mutta samalla kun äiti on antanut luvan noihin lemmikkeihin, on se vastuu tietysti tullut äidille; jos lemmikki sairastuu, se viedään eläinlääkäriin. Maksoi mitä maksoi.
Sen takia on ihan ymmärrettävää, että vanhemmat joutuu miettimään, ennen kun luvan antavat, ja jos eivät anna, on luultavasti hyvä syy siihen.  :)  Tietenkään kaikki eivät vain pidä lemmikeistä, eivätkä niitä tahdo talouteensa.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Miltsii

#170
Lainaus käyttäjältä: "Miharu"^Meillä ei ainakaan kerjääminen auttanu mitään. Se autto, että mie näytin miten paljon olin ettiny hamsuista tietoa ja puhuin siitä silleen aina "välillä". :)
Meillä sama. Missään nimessä ei kannata kerjätä ja jankuttaa tms. sillä silloin vanhemmatkin yleensä vain arsyyntyvät, eivätkä edes jaksa kuunnella.

Ja meilläkin oli niin ku Leevi oli kuollut ja halusin uuden hamsterin, niin vanhemmilta tuli tiukka ei ja sanoivat ettei halua enää keskustella asiasta, mutta sitten kirjoitin kirjeen jossa kerroin kaikki hyvät ja huonot puolet hamsuista, perustelut sille miksi juuri hamsteri tms. Sen jälkeen en enää sanonut mitään koko hamsterista ja viikon päästä mentiin eläinkauppaan, muka vaan katselemaan hamsuja ja mutta sitten mulle ostettiin sieltä aivan ihana syrkkinaaras Nökö :sydan
[size=85]vkh talvikko Mario 8/08
creme syrkki Antti 7/09

R.I.P
Syrkki Nökö 1/08-7/08
Talvikko Leevi 5/05-2/08
[/size]

Miharu

#171
Lainaus käyttäjältä: "Miltsii"niin vanhemmilta tuli tiukka ei ja sanoivat ettei halua enää keskustella asiasta, mutta sitten kirjoitin kirjeen jossa kerroin kaikki hyvät ja huonot puolet hamsuista, perustelut sille miksi juuri hamsteri tms.

HAHA, kirjotin just samanlaisen kirjeen.  :D Ja sen avulla pikkunen Aapo-poika saapui meille.  :lov
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

NuclearBitch

#172
Asun jo omassa kämpässä, joten vanhemmat eivät oikeastaan voi vaikuttaa hamsujen hankintaan, mutta ovat kuitenkin kovasti sanoneet ettet hanki enää yhtään. Eipä tuo niiden asia ole, mutta ärsyttää kuitenkin. Nytkin kun olen menossa vanhempien luo käymään ja käyn samalla hakemassa uuden hamsuttimen.

Hessuinen

#173
Enpä tiedä mikä tuohon hamsterin saamiseen auttaisi. Mä en lapsena edes ruonannut syrkkiä vaikka rakkaus hamstereihin alkoi jo nuorena, koska tiesin hyvin etten sellaista tule saamaan ennen kuin muutan omaan kämppään, sillä kaksoissisko oli niille tosi allerginen (minäkin silloin vielä vähän).

Ainakin kannattaa välttää sitä ruinaamista. Suurinosa vanhemmista on sitä enemmän vastaan, mitä enemmän jaksaa ruinata asiasta - enkä tällä siis tarkoita asiallisia keskusteluita, vaan juuri sitä "mutku mä haluuuun!!!". Jotta pystyy osoittamaan pystyvänsä hoitamaan uuden/ensimmäisen oman lemmikin, kannattaa nimenomaan osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen (mm. raahaamalla kotiin hamsterikirjallisuutta, selaavan hamsteriaiheisia tietosivuja netsissä jne.) eikä nimenomaan ruinaamalla vahvistaa vanhempien käsitystä siitä, ettei vielä ole tarpeeksi kypsä huolehtimaan elävästä olennosta. Tietysti pieni manipuloiminen on sallittua, mm. piirrä paljon erilaisia hamstereita, kysyttäessä kuinka koulussa meni kerro juttua jostain kaverista, jolla on niin ihana, kiltti, helppohoitoinen ja hiljainen hamsteri lemmikkinä.  :grin
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Rinsessa

#174
Olin 7-vuotias kun sain hamsterin, pääasiassa äiti hoiti sitä. sain toki auttaa mutta olinhan aika pieni. : D hamsteri kuoli kun olin 3-luokalla. tämän jälkeen meille tuli kissa, joka täällä tänä päivänäkin vielä asustelee. no, pari päivää sitten hamsteri kuume iski. "iskä mä haluun hamsterin" no, iskä sanoi että meillä on ihan tarpeeksi eläimiä. (kissa ja 3 kilpikonnaa) En luovuttanut. Luin tietoa netistä lisää ja kyselin iskältä onko vanhan hamsterini duna vielä tallessa. iskä kysyi että mihin sitä tarvitsen "no hamsterille tietysti" sitten aloin hoitamaan kissaa ja kilppareita oma toimeisesti (ilmanettääitinpitisanoaoletkoantanutruokaakilppareille) vein roskia jne ja eräänä päivänä kun olin koneella niin äiti sanoi "kerta sää sen hamsterin saat nii siivooppa tuo sun huone". olin ihan innoissani no, tänään se hamsteri sitten tuli. ^^

Anonymous

#175
^onnittelut

leevi

#176
Lainaus käyttäjältä: "Miharu"Ja vielä, että en halua loukata ketään, uskon että leevi sä pystyt huolehtiin hamsusta, mutta onko tollainen oikea syy saada hamsua: "mun on vaan pakko saada hamsu, kun on vaan noi koirat!" Kuinka hyvin huolehdit sitten niistä koirista? Ja onko toi hamsu vaan sellanen, kun sun on "pakko saada" sellainen, niin ostetaampa se sitten? En siis halua loukata, tää on vaan mun mielipide..


siis totakai mää huolehdin myös koirista ja mää rakastan mun koirii ylikaiken!!<69
ja mulla riittää rakkauttaa myös hamsteriin jonka haluaisin :sydan  :sydan  :sydan
oon lukenu hamsuista kaiket päivät tietoo netistä mut en vaan saa sitä :cry: äiti ei kyllä tiedä kuinka paljon luen niistä tietoa netissä.pitäis varmaan kertoa jos se vaan vois auttaa asiaa :lov  :oops:

Elida

#177
Voin vastata näin äitinä, että itse en ainakaan tykkää yhtään mankumisesta, vaan helposti sanon siihen ei. Ja kun sanon ei, niin se on sitten ei eli mankuminen ei auta asiaa, vaan pahentaa sitä suunnattomasti.

Jos lapsi/nuori on muutenkin vastuuntuntoinen ja tekee hänelle sovitut hommat sekä koulutehtävät, niin uskon hänen olevan lemmikin kanssakin sitä. Jos taas ei ole, niin en usko lemmikinkään hoituvan. Eli ensin oma käytös ja hommat kuntoon. Kannattaa myös esittää suunnitelmaa siitä, kuinka hommat ja uuden lemmikin hoito järjestyvät ja jos esim. matkustaa paljon, lomahoito jne.

Aina ei ole varaa ja jostain pitää rajottaa. Silloin auttaa, jos olet valmis luopumaan jostain muusta (tämä näyttää myös sitä, kuinka tosissasi olet = uudet farkut vai hamsteri) tai tienaamaan itse rahaa. Eikä vain ajatellen hankintaa, mutta myös ruokintaa, virikkeitä ja mahdollisia lääkärikäyntejä + lääkkeitä.

Sijoituspaikka, hankintapaikka, ruokinta yms. on hyvä miettiä etukäteen. Kannattaa lukea esim. täältä sivuilta hoito-ohjeita ja muuta tietoa, jotta osaa vastata, jos vanhemmat kysyvät jotain.

Ja sitten, jos vanhempi ei jostain syystä vieläkään suostu, kannattaa pitää taukoa asian esittelyssä ja jatkaa tietojen tutkimista. Eli anna ajan kulua ja kysy vaikka kuukauden päästä uudelleen.
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

leevi

#178
Lainaus käyttäjältä: "Miharu"
Lainaus käyttäjältä: "Miltsii"niin vanhemmilta tuli tiukka ei ja sanoivat ettei halua enää keskustella asiasta, mutta sitten kirjoitin kirjeen jossa kerroin kaikki hyvät ja huonot puolet hamsuista, perustelut sille miksi juuri hamsteri tms.

HAHA, kirjotin just samanlaisen kirjeen.  :D Ja sen avulla pikkunen Aapo-poika saapui meille.  :lov

siis auttaako kirjeen teko!?? :D  XD  :oops:
mä väsäilin sellasta eilen illalla ja aattelin et jos se auttais ni annan sen vanhemmil ja sit ne sais ite kysyy mult mitä haluu ni voisko ne sitten suostua?
ja laitoin siihen kirjeeseen jnt: hamsuista tietoa ja paikat mistä saisinja hyvät ja huonot puolet ja sit et miks just hamsu ja sit vielä et jos se sairastuu ni mä hoidan sen kuntoon ...
jos keksitte vielä jnt ni kertokaa pliis<33

ammie

#179
^ Kirje on siitä hyvä tapa, että vanhemmat luultavasti lukevat sen kokonaan --> sanottava menee perille kokonaan. Jos suullisesti alkaa kertomaan hamsusta, niin eivät välttämättä jaksa kuunnella loppuun asti. Näin mä sen kirjeen hyödyn ymmärtäisin.  :)  

Ja leevi, jos hamsteri sairastuu, niin sinä et itse sitä voi kaikissa tilanteissa hoitaa sitä kuntoon, vaan se on (kallis)eläinlääkärireissu.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.