• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen hinnoista?

Aloittaja Niina-03, 22.06.09 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Niina-03

Kun nyt on hamsun hinnoissa nostopaineita, niin mietin mahdollisuutta yhteneviin hinnankorotuksiin. Mitä mieltä ovat muut hamstereiden kasvattajat?

Olen ajatellut laittaa hinnat näin:
- kääpiöhamsteri (talvikko) 20e
- syyrialainen 25e
Mukaan tulevat luonnollisesti paperit, hoito-ohjeet sekä SHYn -50% näyttelyalekuponki lemmikkiluokkiin.

Mukaan annan starttipaketin nimellä myös:
1kg poikasruokaa, wc-laatikkotarvikkeet 1kk:n ajaksi sekä ison pahviputken.

:| Kasvattajat eivät tuota starttipakettia aina haluaisi, joten hinnat SHYn virallisille /yhteistyö kasvattajille voisivat olla hieman alemmat esim. -3e, edellyttäen että eläin lähtee heti luovutusikäisenä.

Lemmikin ostajille tarvikkeet ovat kokemukseni mukaan tärkeät - etenkin tuo ruoka. Muuten joku ostaa mitä sattuu. Eläimen kasvu vaarantuu jos se saa Keroa...
Ja moni ostaja ei hanki vessatarvikkeita, ellei ensin näe kotona että homma toimii. Ja toki jokunen eläin unohtaa vessan käytönkin heti uudessa kodissa. Pahviputki toimii erinomaisena harrasteena.
Ja mitä enemmän ihminen antaa hamsulle virikkeitä, sitä kiinnostavampana eläin koetaan ja sitä enemmän se toivottavasti saa aikaa. Joten on tuossa romukasassa sellainenkin tarkoitus taustalla ;)

Mutta laittakaa mietteitä :) kommentteja, ehdotuksia, tyrmäystä...
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Olive

#1
Paljonko eläinkaupat pyytää tällä hetkellä?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Anonymous

#2
ainakin Hyvinkäällä on kääppärit 18e ja syrkit 20e jos en väärin muista voi olla eri tapauksissa eri hintasiakin. Minun mielestäni tuo korotus on paikallaan.

Mianna

#3
Täällä Oulussa eläinkaupat pyytää yleisesti kääpiöstä 20e ja syrkistä 25e. Yksi kauppa pyytää syrkistä 49e, talvikosta/hybridistä 39e ja robosta jopa 49e.

Heli

#4
Mä en kyllä vieläkään ymmärrä miksi kääpiöllä ja syrkillä eri hinnat? Tai ainakaan miksi syrkki kalliimpi?
En ole nyt hirveästi tämän hetken tarjontaan perehtynyt, mutta silti on se kuva että tälläkin hetkellä kääpiöitä olisi vähemmän tarjolla kuin syyriksiä? Kääpiöt myös usein elää pidempään kuin syrkit (ainakin roboilla ja kinkeillä on aika korkea keskimääräinen elinikä), niin eiks niillä olis vähän niinkun kaikki syyt miksi olla kalliimpia?  ;)
Destiny's hamsterit 2001-2009

Nell_a

#5
^Ja lisäksi kääpiöitä syntyy poikueisiin vähemmän + tiineys kestää pari päivää pidempään ;)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Anzukka

#6
Syyrialainen on isompi, vaatii enemmän tilaa ja syö enemmän kuin kääpiö mutta kyllä mun puolestani saisi olla saman hintaisia molemmat ja korotus voisi olla paikallaan ettei hamsteria osteta viiden minuutin harkinna  jälkeen eikä menis ihan kelle tahansa :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Heli

#7
Onhan koirillakin pääosin pikkurodut isoja kalliimpia.  :p
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

#8
Meillä sekä syrkit että kääpiöt maksavat 20e. Mielestäni ne tuottavat omistajilleen yhtä paljon iloa sekä yhtä paljon niistä on myös vastuuta. Muutama vuosi sitten, kun nostin hintoja (kääpiöt 12e-> 15e, syrkit 15e-> 20e), tuli aika paljon kuraa niskaan, että nyt ollaan rahastamassa. Jokainen hamsukasvattaja kyllä taitaa tietää, ettei tällä harrastuksella tienata. ;)

"Paljousalennusta" en anna. Eli vaikka robot myynkin usein pareittain niin eläimen hinta on aina vakio. En halua kannustaa ihmisiä hetken mielijohteesta ottamaan enemmän eläimiä vain koska ne ovat ns. "tarjouksessa". Se 20e on kuitenkin yksi pienimmistä menoista eläimen hankinnassa ja pidossa. 20e on mielestäni myös aika pieni hinta elävästä olennosta. Harva jättää tuhannen euron rotukoiran heitteille, mutta ikävä kyllä halpa pikkuhamsteri on helpompi unohtaa.

Hamsun lisäksi meiltä saa sukupaperit, hoito-ohjeet sekä sen pienen pussukan (n. 300g) mahdollisimman monipuolista tuttua ruokaa. Kasvattajan tuki eläimen eliniän ajan kuuluu myös pakettiin. 50% alennuskuponkia en voi antaa koska en ole virallinen kasvattaja, mutta se on mielestäni mukava lisä antaa niiltä keiltä se on mahdollinen. Mitään viriketavaroita en ole antanut mukaan, mutta olen kertonut vinkkejä, mistä löytää ilmaisia pahvimökkejä ja -putkia.

Se että kasvattajat eivät tahdo starttipakettia mukaan... En ota siihen suuremmin kantaa. Itse olen maksanut normihinnan poikasesta enkä ole kaivannut pakettia. Ehkä voisi ajatella, että tuo paketti innostaa ostamaan eläimen kasvattajalta eikä eläinkaupasta. Eli sillä paketilla tuetaan itse harrastusta ja annetaan se ilmaiseksi mukaan eläimen hinnan ollessa se mikä on päätetty.

Elikkä meillä jatkossakin syrkin ja kääpiöt samanhintaisia, mutta en pistäisi pahakseni, jos hinnat nostettaisiin 25 euroon.

venomenom

#9
hyvä juttu että hintoja nostetaan! täytyykin kiirehtiä kesiksen foorumille tsekkaamaan onko siellä samat suunnitelmat...

ja tosta starttipaketista, ei se vaikuta mun ostopäätökseen enkä mä koe että sen pitäs vaikuttaa muillakaan, mutta on se mukava tajuta että kasvattaja huolehtii sen verran että kannustaa oikeeseen ruokintaan ja virikkeelistämiseen. kertoo vastuuntuntoisesta kasvattajasta, imo.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

GaneshaX

#10
^ Kyllä mä ainakin maksoin edellisistä rotista 25e/kpl.

Otan nyt kantaa, vaikkei minua varmaan kasvattajaksi voikkaan lukea.

Itse voisin hyvin nostaa syrkin hinnaksi 25e, mutta ei tosiaan helpolla ilkee, kun suurinosa pyytää kuitenkin 15-20e. Voisin myös hyvin itse maksaa syrkistä 25. Eläinkaupathan usein pyytävät myös sen 25e? Se nyt ei ole kuitenkaan hinta eikä mikään lemmikistä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Niina-03

#11
Hmmm... jotenkin olen mieltänyt syyriksen aina kalliimmaksi kuin kääpiöt, mutta mahdollista tuo saman hintaisuus on.

Syyriksen kasvattamiseen luovutusikään menee kyllä enemmän rahaa ja aikaa: poikasten luovutusikä on noin viikon enemmän, puruja ja ruokaa menee paljon enemmän, terraariot ovat isompia ja kalliimpia, joten tilaakin tarvitaan enemmän ;)
Suhteessa syyrispoikueeseen siis menee enemmän rahaa todellisuudessa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

maarit

#12
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Onhan koirillakin pääosin pikkurodut isoja kalliimpia.  :p

Kallis kilohinta.  XD

Vaikka kasvattaja en olekkaan (entinen hiirtenkasvattaja kyllä olen) niin kommentoin kuitenki että mun mielestä 20 e kääpiöstä ja syrkistä on ihan hyvä hinta eikä sitä mun mielestä pidä nostaa sen enempää.Näkisin kyllä että jos esim. ostaa kasvattajalta kaksi cambelliä nii saa sen toisen vähän halvemmalla (ns. könttäsumma).
Tuskin kukaan sentään rahan takia hamsuja kasvattaa ja sillä nyt ei kukaan tienaa.
Mun mielestä on hyvä juttu että hamsun mukaan saa pussin ruokaa,viriketavaroita ja ilmon vaikka se ei vaikutakkaa mun ostopäätökseen millää tavalla mutta mulle itelle tulee ainaki sellanen huolehtivainen olo siitä kasvattajasta ja sellaselta kasvattajalta on mukava hankkia toistekki hamsu.
Tällä hetkellä hamsteriton

Minski

#13
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Kun nyt on hamsun hinnoissa nostopaineita, niin mietin mahdollisuutta yhteneviin hinnankorotuksiin. Mitä mieltä ovat muut hamstereiden kasvattajat?

Olen ajatellut laittaa hinnat näin:
- kääpiöhamsteri (talvikko) 20e
- syyrialainen 25e
Mukaan tulevat luonnollisesti paperit, hoito-ohjeet sekä SHYn -50% näyttelyalekuponki lemmikkiluokkiin.
Koskisiko tämä vain nimellisiä kasvattajia vai kaikkia ? Ja jos vain nimellisiä niin mites me muut sit tehtäis ? Ja jos taas se koskis kaikkia niin millä saa ne tuntemattomat maijat ja liisat pyytämään samaa hintaa hamsuista kuin mikä on yleinen käytäntö, ei kai ketään voi pakottaakaan pyytämään tiettyä summaa mistään ? Ja jos hintahaitari on 15-25 euroa niin tekeekö se sitten eriarvoisuutta kasvattajien välille ? Siis, että ihmiset kääntyy halvemmalla myyvien puoleen tai vaihtoehtoisesti kuvittelevat, että halvemmalla myyvällä on huonommat ja huonommin hoidetut poikaset ? Sinänsä kannatan ihan tuota asiaa, tai ainakin sitä hinnan yhtenäistämistä. Mulla on ollut vieläkin syyrikset 15 euroa korvapari, mutta jos muut korottavat 25 euroon niin onhan se perin outoa myydä 10 euroa eli peräti 60 mk halvemmalla, joten tuollainen yhtenäinen hinnan korotus voisi olla hyvä, tosin enhän ole virallinen kasvattaja, mutta kuitenkin aktiivinen ja lisäksi meillä kyllä poikaset syö viimesen päälle hyvin ja monipuolisesti, joten kuluilta en ainakaan ole välttynyt niiden kanssa :)

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mä en kyllä vieläkään ymmärrä miksi kääpiöllä ja syrkillä eri hinnat? Tai ainakaan miksi syrkki kalliimpi?
En ole nyt hirveästi tämän hetken tarjontaan perehtynyt, mutta silti on se kuva että tälläkin hetkellä kääpiöitä olisi vähemmän tarjolla kuin syyriksiä? Kääpiöt myös usein elää pidempään kuin syrkit (ainakin roboilla ja kinkeillä on aika korkea keskimääräinen elinikä), niin eiks niillä olis vähän niinkun kaikki syyt miksi olla kalliimpia?  ;)
Tästä on ollut mielestäni ennenkin keskustelua ja olen edelleen sitä mieltä, että on ihan perusteltua, että syyrikset ovat kalliimpia, koska niiden kasvatus on kalliimpaa; syyrikset vaativat isommat asumukset = isommat asumukset ovat pienempiä kalliimpia, syyrispoikaset syövät paljon enemmän kuin kääpiöt = ruokakulut ovat isommat. Olen kasvattanut yhden robopoikueen ja useita syyrispoikueita ja se ero näiden lajien poikasten ruokamenekissä on kyllä oikeasti tosi iso. Eikö myyntihinnan pitäisi tavallaan kattaa edes vähän niitä poikasen kuluja, olla jonkin sortin kulukorvaus eikä olla kiinni siitä mitä on eniten ja mitä vähiten saatavilla ? Tuolla perusteinhan sitten, kun ite kasvatan syyriksissä vaikeasti saatavilla olevaa väriä melkein ainoana Suomessa saisin kohottaa hinnat muita syyrisvärejä korkeammalle sen vuoksi, koska muita värejä on enemmän tarjolla ja minun väriäni ei löydy mistään. Ja samalla logiikalla cremen kasvattajat saisivat pyytää hamsuistaan vain 10 euroa, koska niitä on myynnissä varmaan eniten. Eli ei loppuviimein kovin toimiva ajatus :)

Ja minusta ne koirat on asia ihan erikseen, taisi viime keskustelukin tästä asiasta mennä siihen, kun vedettiin koiratkin mukaan. Sen enempää tähän topicciin koirista keskustelua haluamatta niin ehkä koiramaailmassa on jotkut perusteet tuolle pikkukoira- iso koira hinnoittelulle ? Eikös pikkukoirilla aika usein, ainakin joillain roduilla turvauduta monesti keisarinleikkaukseen, voisiko se olla syynä isompaan hintaan, ei tarvitse vastata, kunhan vain itsekseni mietin.

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Mukaan annan starttipaketin nimellä myös:
1kg poikasruokaa, wc-laatikkotarvikkeet 1kk:n ajaksi sekä ison pahviputken. Kasvattajat eivät tuota starttipakettia aina haluaisi, joten hinnat SHYn virallisille /yhteistyö kasvattajille voisivat olla hieman alemmat esim. -3e, edellyttäen että eläin lähtee heti luovutusikäisenä.
Minusta se antaako niitä kylkiäisiä hamsupoikasten mukaan ei pitäisi vaikuttaa hamsun hintaan enenevästi/alenevasti, koska ne ovat vapaaehtoisia kasvattajilta eikä SHY tai mikään muukaan taho velvoita niitä antamaan. Se on tavallaan kasvattajien ihan oma asia mitä antavat mukaan vai antavatko mitään. Itse olen antanut pahvitunnelin virikkeeksi, pussukan tuttua ruokaa ja pahvisen pesämökin ja satunnaisesti myös jonkun pilttipurkin. En ole veloittanut niistä erikseen halusi hamsun ostaja ne tai ei. Ja myös itse maksan ihan mielelläni hamsusta ilman kylkiäisiä saman kuin vaikka mukana tulisi niitä kylkiäisiä.
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#14
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Tuolla perusteinhan sitten, kun ite kasvatan syyriksissä vaikeasti saatavilla olevaa väriä melkein ainoana Suomessa saisin kohottaa hinnat muita syyrisvärejä korkeammalle sen vuoksi, koska muita värejä on enemmän tarjolla ja minun väriäni ei löydy mistään. Ja samalla logiikalla cremen kasvattajat saisivat pyytää hamsuistaan vain 10 euroa, koska niitä on myynnissä varmaan eniten. Eli ei loppuviimein kovin toimiva ajatus :)

Vaikka mä yritän jalostaa ns. yleistä väriä, niin multa olis kyllä turha tulla kyselemään kympillä, jos nyt puhutaan pelkästään ja nimenomaan ostamisesta.

Onhan norrejakin ihan hirveästi saatavilla, mutta laadussa ( = väri, koko, tyyppi, pää, varsinkin suku) löytyy aivan laidasta laitaan.  :)
Eihän nää mun pallot ole mitään sertitasoa, mutta olen panostanut näihin hirveästi aikaa, vaivaa ja rahaa. Ihan alunalkaen.

Yhtenäiset hinnat olis tosi hyvä juttu.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki