Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

Olive

Kyllä gerbiilienkin arvostelukaavakkeissa on lisätty vielä rastien lisäksi muutama sananen, jos on jotain erityistä mainittavaa. Niitä on myös helppo verrata toisiinsa (arvosteluja siis) kun on samat vaihtoehdot.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Mustikkamaan

Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

Joo ja näytteilleasettajilta vois matkan varrella vaikka pariinkin otteeseen kysellä, että mitä tykkäävät vai onko koko homma susi jo syntyessään.

Tirrikka

Oijoi. Ainakin koulun todistusten kanssa jossa siirryttiin sanallisiin "valitse kommentti" systeemiin opettajien osalta, niin sitä on kyllä asianosaiset kironneet moneen kertaan ja monena vuonna. Eikä kotonakaan olla oltu tyytyväisiä liukuhihnakommentteihin, jotka ei paljon lopulta mitään sano. Graah. Ei kaavoja kiitos. Tuomarillakin säilyy persoonallinen vapaus kommentoida ja sanoa niin vähän tai paljon kuin kokee tarpeelliseksi. Jos eläin ei ole erityisen säväyttävä vaan ennemminkin vaan nice, niin sitten niin. Tietää sitten itsekkin ettei erityisen erityinen kun ei kovin pitkästi tullut vuolautta sanoissa. Turha tehokkuus yak. Vapaus sanoa lyhyesti tai pitkään omaperäsesti paras. Mutta tää ihan omaa mutu kommenttia. Ällöttää raksit. Olen kai niihin liika boheemi. Vapaa-aika harrastukseen ei kiits läkähdyttäviä rastiruutuja. Kuulostaa puuduttavalta ja huokasuttaa heti. Että plaah. Edistystä ei toki voi estää...mutta en kyllä ajatuksesta innostu...ja minusta se on vaan hyvä et tuomarit on erilaisia ja eri tyylisiä, kansainvälisestikkin. Kokemuksesta tulis aika lattee jos persoonalliset tavat vastata karsiintuis. Tulis tylsäks. Me Suomalaiset ollaan kaikessa niin kovin tehokkaita. Enempi lupsakkuutta ja erilaisuuden rakastamista. Kukin tyylillään ja tavallaan ja otetaan se rikkautena vastaan. Mutta joo ihan vaan henk.koht. mielipide. Vapaus parempi kuin rasti.

viiru

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Voisko hallitus pohtia tätä nyt sitten ihan virallisesti, kert idea on saanut kannatusta? :) Mä voisin kyl olla vapaaehtoinen tekemään siitä semmosen luonnoksen (kun mulla noi kaavakepohjat on muutenkin), sit sitä vois kierrättää sekä tuomareilla että hallituksella, jotta siitä sais mahdollisimman kattavan ja fiksun?
Ala tekemään vaan, minä en ainakaan ala puolla mitään, ennen kuin nään sellaisen kaavakkeen mitä voin edes teoriassa kuvitella toimivaksi. :)

Esimerkiksi Hyvinkään näyttelyssä elokuussa voisi kuvitella testauttavansa, mikäli siihen mennessä hyvä kaavake on olemassa.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Heli

Ainahan ne suuret muutokset on hankalia. Samahan se oli kun siirryttiin pisteellisestä pois.
Destiny's hamsterit 2001-2009

viiru

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Toivottavasti tää juttu ei suoraan kaadu siihen että puhis on tiukasti vastaan...  :S Kuitenkin aika moni tuntuis olevan puolesta.

No onneksi yhdistys toimii demokraattisella periaatteella, jolloin yhdellä henkilöllä ei ole mahdollisuus minkäänlaisia uudistusaiheita estää. :) Olen vain avoimesti kertonut omia mielipiteitäni, sitä ei kuulu tulkita yhdistyksen linjauksena. Ehdottomasti, koska kannatusta idealle on, on aiheellista myöskin testata toimivuutta käytännössä. Eihän tästä muuten varmuuteen päästä, onko edes toteuttamiskelpoinen meidän näyttelykäytännössämme.

Omasta mielestäni kehitys kuitenkin edellyttää rationaalista ajattelua ja epäkohtienkin esiintuomista. Jätän suitsutuksen sitten siihen kun on sen aika. :)
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Eevi

Minusta tämä voisi olla ihan kiva idea, kunhan vaihtoehtoja olisi tarpeeksi ja vähän tilaa jos on jotain erityistä sanottavaa. Tai sittenhän voisi laittaa niin, että olisi aina muutama vaihtoehto. Esim näin.
1.Mukava pää.
2.Luisu kuono-osa.
4.Kapea ja pitkänomainen pää.
5.Muu, mikä ___________________.
Jos ymmärsitte. Ulkomuotopuolella tämä voisi nopeuttaa tuomareiden työtä, tosin alussa toiminta saattaisi olla hidasta, mutta totuttua nopeutua. Ulkomuodossa kun ei kovin usein mitään erikoisia kommentteja ole, niin voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu. Lemmikkipuolella tämä ei toimisi ollenkaan, mutta siitähän tässä ei ole puhuttukkaan.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

wiidii

Minusta vaihtoehtoja saisi olla enemmänkin, esim. päässä olisi ainakin vaihtoehdot:
Pitkä
Kapea
Hyvä
Erinomainen
Erottuva kuono-osa
Hyvät/hyvinasettuneet korvat
Suuret korvat
Hyvät silmät
Lähekkäin olevat silmät
Ja sitten vapaa kommentointitila alle.

Ja niin edelleen...  :P
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Vevve

Musta siinä pitäisi olla ainakin kokonaisarvosanan tyyliin T, H, EH ja ERI ja sitten lisäksi muita vaihtoehtoja samaan tyyliin kuin wiidii esitteli.

Eevi

^ niin siis tottakai enemmän, en vain kaikkia tuohon viestiin laittanut. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Tirrikka

Niih...lieventävä asianhaara toki, jos joka osiossa olisi myös tyhjärivi vapaalle kommentille. Lomakkeet ja rastiruutuun karsastuttaa, mutta vois toki jotain hyötyä saavuttaakin tollasella päänmuotojuttujen yms palastelulla vaihtoehdoiksi.

Ninde

Siis ehdottomasti jokaisesta arvosteltavasta ominaisuudesta (pää, turkki, tyyppi jne) pitää olla erikseen kaikki mahdolliset vaihtoehdot tuohon tyyliin kun wiidii laittoi. Ja kokonaisarvosana annetaan tietysti ihan niin kuin tähänkin asti.

Tästä on nyt toinen keskustelu täällä: viewtopic.php?f=20&t=6696 mihin pyydetään laittelemaan noita vaihtoehtoja, mä palaan asiaan kunhan ehdin asiaa vähän miettimään.

Saga

Mitäs jos talvikolla on erittäin MUHKEA talviturkki, voiko siitä laittaa mainintaa sulkuihin väritietoihin, kun tekee näyttelyilmon lemmikkiluokkaan? Tiedän kyllä, mikä ötöni on väriltään, mutta enpä ole moista karvapalloa ennen nähnyt, vaikka talvikoitani on ennenkin ollut talviturkeissa. En halua, että se arvostellaan hybiridiksi tms.
SHY VL Siiri

Ninde

Kyllä lemmikkituomarit on sen verran asiantuntevia, että tunnistavat talviturkkisen talvikon. Ja varmistus kysytään usein vielä ulkomuotoluokan tuomarilta. Eli siinä mielessä ei kannata olla huolissaan, että hamsterille lyötäisiin automaattisesti hybridileima otsaan. Ilmoita siis ihan vain sillä oikealla värillään hamsu näyttelyyn.