Uusi kuvio talvikoilla?

Aloittaja Mustikkamaan, 21.05.08 - klo:09:36

Lainaus käyttäjältä: "@amorous"
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Uutta vertahan voisi hakea vaikka gerbiileistä?  :hyper
No huh todellakin ne perusasiat ne perusasiat... :shock: En ainakaan minä suosittele.

Lähifaunattareen ei ainakaan tule edes tukkueläimiä, vaan kaikki kotikasvattajilta.
Tosin sekin on outoa, että täälläkin pörräävät kasvattajanimelliset eivät eläinkauppaan viedyille talvikoilleen sukupaperia kirjoita. Kaneille kyllä tulee paperit mukaan, mutta Shy:n kasvattajien talvikoille ei. Onkohan heillä kenties joku muu linja näille eläinkauppaeläimille (risteytyksiä lähisuvussa??). Enivei kauppoja ei ole siis syntynyt.
Olen saanut sellaisen käsityksen että eipä taida väki täällä olla så dygdiga, kun antavat ymmärtää.

Kotikasvattaja on vähintäänkin epäilyttävä termi. Ihan kuka tahansa lisäännyttäjähän on ns kotikasvattaja.

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Kysyisin että ketä ovat nämä kasvattajanimelliset, ei papereilla eläinkauppaan myyvät? Ihan voi vaikkapa yksärillä laittaa. Kunnes tiedon saan niin saanen sanoa että epäilen suuresti. Faktaa pöytään kiitos.

Pakko kommentoida hiukan ohi aloittajan aiheen.
Itse olen kuullut samanlaisesta toiminnasta eläinkaupoista, mutta en ole nimiä saanut tietooni, kun niitä ei saa kuulema kertoa, en tiedä onko asiassa mitään perää, mutta hiukan olen ihmetellyt itsekseni. En ole sitten viitsinyt vaivata päätäni moisella asialla, kun on muutakin mietittävää ja jokainenhan myy minne halua.

Yökyöpeli

Ja tämä aika pitkälti haiskahtaa siltä ettei kyseessä tod ole nimelliset kasvattajat. Itse kun lähieläinkaupasta kysyin talvikoiden alkuperää niin vastaus oli "Ne on kyllä ihan kasvattajalta. Meidän omalta kasvattajalta."
On siis suuri ero sillä sanotaanko eläinten olevan kasvattajalta ja ovatko ne todella joltain kasvattajalta vai "kasvattajalta". Kasvattaja kun tarkoittaa eri suusta kuultuna eri asiaa.

Anonymous

Itse olen aina saanut vastaukseksi "shy viralliselta, vuosia kasvattaneelta ja kokeneelta" kuitenkin hiukan epäilen, kuten aiemmin kerroin muussa keskustelussa, yksi tällainen henkilö, kenen nimen sain ongittua ei kuulu shy:n, ei ole kai ikinä kuulunutkaan, liekö nämä kaikki samanlaisia, mene ja tiedä?
Kurjaa tässä on se, että käytetään yhdistyksen nimeä ja tietoisesti valehdellaan, jonkin mitättömien summien takia, mitä saadaan, kun myydään eläimiä.

Saisin kyllä näiden ihmisten nimet selville, jos haluaisin, hiukan pitäisi nähdä vaivaa, mutta kun se ei hyödytä mitään, heitä ei saa lopettamaan toimintaansa, kun mikään laki ei kiellä myymästä, ei edes käyttämästä kasvattajanimeä.

Pitää puolustaa vähän...

@morous on ostanut hamsuja kyllä pääosin ihan oikeilta kasvattajilta, kuten minulta ja monelta muultakin kasvattajanimelliseltä tutultani.
EPJYn alueella on noita kasvattanimettömiä kasvattajia useampia :) kyllä he tietävät yleisesti hybridiongelmasta, olen heidän lehteensäkin sellaisen artikkelin lähettänyt yli vuosi sitten. Uskon heidän seuraavan maailman menoa hyvinkin tarkasti, ei siellä E-Pohjanmaalla nyt ihan pussissa asuta vaikka Helsinkiin on 400km :) Tietoa on ainakin.
Missä luki että @amorous risteyttää talvikkoja ja cämpsyjä, kun en sellaista nähnyt missään?

Gekko

Pakko lisätä tähän, että se, että talvikolla on paperit ei tee eläimestä siitä huolimatta aina puhdasta koska jos paperi on täynnä "Nippejä ja Nappeja" jotka on ostettu eläinkaupasta, ei takaa sitä puhtautta, siellä pitäisi löytyä edes tunnettuja talvikkoja eikä aivan uppotuntemattomia. Ja näitä paperillisia omituisia nimiä täynnä olevia liikkuu kasvatuksessakin. Tuttavallani on muutama talvikko ja hän luulee niiden olevan täysin puhtaita, vaikka itse tiedän suvussa olevan pahaa selkävikaa ja aivan tuntemattomia nimiä ja siitä hänelle kerrottukin, mutta ei välitä vaan teettänyt siitä huolimatta poikasia. Tätä samaa linjaa on tietääkseni ainakin hänen sivujen perusteella myös @amorouksella.
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"se, että talvikolla on paperit ei tee eläimestä siitä huolimatta aina puhdasta koska jos paperi on täynnä "Nippejä ja Nappeja" jotka on ostettu eläinkaupasta, ei takaa sitä puhtautta, siellä pitäisi löytyä edes tunnettuja talvikkoja eikä aivan uppotuntemattomia.
Olet tietenkin oikeassa  :)

Minusta hybrideistä on hyvin tietoa saatavilla netissä, jos ihmiset viitsisivät ottaa selvää asioista ennen toimeen ryhtymistä. Varmaan valtaosa kasvattajista ajattelee siten, että otetaan ensin selvää ja toimitaan sen mukaan mikä on järkevintä ja hyödyllisintä eläinlajeille. Kaikki eivät halua ottaa selvää, eivätkä usko mitään suosituksia. Ymmärrän kyllä näkemyksen, että käyttämällä vieraampaa, saisi periaatteessa terveempää. Se on varmaan monilla lajeilla jees. Mutta tuo hybrisriski on valitettava talvikoilla ja pelko siitä karsii ne Nipet ja Napet jalostuksesta.

Toisaalta en ole enää ihan varma mikä olisi hyödyllisintä talvikoille - matka ulkomaille hakemaan jostain taatusti puhdasta linjaa, joka olisi vielä tervettäkin?  Mistähän sellaista löytyy jatkuvasti kannan pitämiseksi terveenä ja puhtaana.
Vai onko tulevaisuus sitä, että hyväksytään ne talbellit.
 :roll:

@amorous

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"hän luulee niiden olevan täysin puhtaita, vaikka itse tiedän suvussa olevan pahaa selkävikaa ja aivan tuntemattomia nimiä ja siitä hänelle kerrottukin, mutta ei välitä vaan teettänyt siitä huolimatta poikasia. Tätä samaa linjaa on tietääkseni ainakin hänen sivujen perusteella myös @amorouksella.
Paha selkävika = "ei puhdas". Täysin puhdasrotuinen eli kasvattajanimen omaava kasvattaja pystyy vain tähän = kaikki suvun eläimet terveitä, ei selkävikaisia, ei hammasvikaisia, ei knikkejä, ei naksuja, ei huonoa luonnetta, ei värivirheellisiä...
Jos tämä on niin asia on niin mustavalkoista, niin kannattaa ehdottomasti hakea kasvattajanimeä, ettei tarvitse itse kukin nimetä poikasia nipeiksi ja napeiksi. XD Sukutaulutkin alkavat näyttää ihan toiselta, onhan se nyt aivan eri asia nimetä yksilö Tuulestatemmatun Nippe kuin jos se olisi pelkää Nippe. :P Pääsee pois pahamaineisesta kotikasvattajasta > teollisuuskasvattajaksi, eikös se niin mene.  ;)

No kenenkäs kasvatin talvikolla on selkävikalinjaa? Kerro vaan niin minäkin sitten tiedän. Sokrutaustaiset onkin jo selvillä.

Anonymous

Ai niin, mutta se tietohan kulkee vain puskissa, näistä asioistahan ei voi puhua avoimesti ja annetaan ihmisten käyttää eläimiä jalostukseenkin, jos eivät satu jostain syystä tietämään asioiden todellista puolta.
Sillä kyllähän kasvattajanimi on aina kasvattajanimi ;)sitähän ei voi loata rehellisyydellä....
Mielestäni tuollainen toiminta ei ole mitään kasvattamista eläinten hyväksi ja lajin säilyttämiseksi, se on vain maineen halua ja erittäin ala-arvoista.
Kunnollinen kasvattaja kertoo ongelmista, hybridi epäilyistä etc. rehelliseti, niin kuin osa tekeekin.

Sitten on tämä osa joka ei niin tee ja joka tietää kaiken ja selän takana soimaa jokaista aloittelevaa kasvattajaa, mutta edessä päin ollaan niin ystävällistä, valitettavaa on se, että aina ne jutut kulkevat ja aina se kuka tämän kohteeksi joutuu, saa kuulla asioista.

Että sellainen avautuminen :D , johtunee tosi asioista ja korviini kantautuneista kieroiluista, että turha tulla sitten vattuilemaan mulle tästä, katsokaa syylliset peiliin :kieli

Heli

Lainaus käyttäjältä: "@amorous"Täysin puhdasrotuinen
Hei nyt oikeasti. Miten tämä asia ei vissiin vieläkään ole selvää? Siis jos kyse olisi tosiaan roduista, niin mitään ongelmaa ei olisi, mutta kun kyse on eri lajeista, hybrideistä.

Lainaus käyttäjältä: "P.H"Tännehän kannattaisi avata keskustelu missä rehellisesti kerrottaisiin niistä ongelmista ja ei jalostukseen kelpaavista hamstereista.
Tällaistakin on yritetty, mutta avoimesti omat ongelmamme listanneet koimme hieman turhauttavaksi sen että hyvinkin monet tykkäsivät sitten vaan käyttää hyväksi sitä meidän jakamaamme tietoa, mutta omistaan ei olla valmiita kertomaan (ongelmaa ei ole, jos siitä ei puhuta tai jotain vissiin  :roll: ).

Noh, mun pyllyä asia ei kaiva enää ollenkaan. Tehkää mitä teette.  :P
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

Kasvattajanimestä saisi olla myös jotain muuta hyötyä kuin vain se nimi. Jos mukana tulisi vaikka tukea, neuvoja, apua ja yhteistyötä niin se olisi paljon houkuttelevampi asia :)

Ikävää, että on lähdetty tälläiselle syyttelylinjalle. Kasvattajia on muutenkin liian vähän, joten minua harmittaa se, että ne jotka haluaisivat aloittaa kasvatusta eivät saa apua vaan heidät pyöritellään tervassa ja höyhenissä. Pitäisi olla joku aloittavan kasvattajan opas. Siis realistinen oikea tieto saatavilla. Ja kaikki ne jotka luulisivat että se kasvattaminen on helppoa toteaisivat ettei se ole sitä :) En tarkoita, että lapsia innostettaisiin täyttämään koko maailma poikasilla, vaan että täysin aikuisia ja harkitsevia ihmisiä autettaisiin asiassa.

En koe, että muiden auttaminen veisi bisnekset vaan toisi ystäviä  :P

Yökyöpeli

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Pitäisi olla joku aloittavan kasvattajan opas. Siis realistinen oikea tieto saatavilla. Ja kaikki ne jotka luulisivat että se kasvattaminen on helppoa toteaisivat ettei se ole sitä :)

Hoitopussista ja Tietopussista saa jonkinlaisen alkurykäisyn. Mua ärsyttää suunnattomasti se ettei porukat nykyään vaivaudu etsimään itse tietoa. Sitä kuitenkin on aika kivasti tyrkyllä esim kasvattajien sivuilla. Kaikkea ei toki löydy ja kysyä saa ja pitää mutta kun ihan beisikkejä vatvotaan kerrasta toiseen niin...ei muuta ku tervaa ja höyheniä vaan  :mrgreen:

Ja mitä avoimmuuteen tulee ni oon vähän samoilla linjoilla Helin kanssa että kun koskaan ei saada kaikkia tajuamaan avoimen keskustelun ja jakamisen tärkeyttä niin eipä se paljoa näissä bileissä auta jos muutama tyyppi on avoin ja loput pitää turpasa kiinni.

TiinaL

Miksi, oi miksi kommentoin tähän.  :teipit

Nimet esiin, kun kerran julkinen loanheitto on sallittua.

Ruma talvikko = hybridi?
Sairas talvikko = hybridi?
Nippe = hybridi?
George of the Jungle = puhdas talvikko?
Ongelmaton talvikko = salatut ongelmat???

xD
Hypnôse

@amorous

^ XD  XD
Siis sori mutta *total reps*. Näin minäkin olen asian ymmärtänyt... :angel

Heli

Minä olen jokaista parhaani mukaan neuvonut ja auttanut joka on sähköpostitse minua lähestynyt ja näin aion toimia vastaisuudessakin. Sen sijaan, kun ihminen on liikenteessä foorumilla sellaisella asenteella kuin pari tyyppiä tässä keskustelussa ja muutama toinen aiemmissa vastaavanlaisissa keskusteluissa, niin eipä voi muuta kuin pudistella päätä. Joskus ne terva ja höyhenet tosiaankin tuntuu olevan ihan tarpeen.  :roll: Toki jokainen meistä tekee virheitä, asenne on se mikä ratkaisee.

Talvikoiden kannalta pidän hyvin ikävänä tätä eräiden asennetta. Itselle siinä kuoppaa kaivetaan.
Destiny's hamsterit 2001-2009