• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian nuori hamsterin omistajaksi ?

Aloittaja ktaa_, 06.10.07 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Snow Hurricane

Itse olin 11-vuotias kun sain ekan hamsterini. En osaa kyllä sanoa mitään "alaikärajaa".

-Hamsu-

Mäki oon 11v,ja on mulla ainakin syrkki... Vinku  :sydan: :sydan: :sydan: :sydan: :sydan: :sydan: :sydan: :sydan:

mariiiii

Sain ensimmäiset hamsterini kun oli 18v ja muuttanut omaan kämppään. Tietämyksen sun muun perusteella voisin väittää, että olin "liian nuori" hamstereita omistamaan, mutta kiitos kumminkin siitä, etten saanut hamsteria nuorenpana. Tietotaito karttuu vasta omistamisen myötä, eikä kukaan voi sanoa toiselle, että olet liian nuori, tuntematta toista. Kyllä sen itse pitää tiedostaa milloin on valmis hamsterin omistamiseen :)

strauss

#408
Olen 13v. kesäloman jälkeen sitten kun oltaisiin hamsteri ottamassa (mahdollisesti). Luulisin että olisi ihan sopiva ikä, äiti varmaan sitten viime kädessä esim. eläinlääkäri- käynneistä ja laskuista vastaa. Äidilläkin on kai joskus suunnilleen saman ikäisenä ollut syrkki, ja kai on sitä ihan hyvin pystynyt hoitamaan. Vaikka varmaan vähän eri hoito-ohjeet silloin...

hamsufani123

Ekan hamsuni sain 6-7 vuotiaana. Ymmärsin jo silloin että hamsu nukkuu päivisin. Sain itse antaa ruokaa ja silleen kun olin 7,5v Hamsteri oli aika rauhallinen että ei ollut mitään ongelmaa. joskus 8v sain laittaa itse palloon ja sulkea korkin ja laittaa kävelemään. Ja ottaa sieltä pois. Nyt 10v saan itse käsitellä,antaa ruokaa ja silleen. Vanhemmat hoitaa yleensä häkin siivouksen ja vessan siivouksen. Ruuastakin vastaa osittain. (siis tekee nää salaatit ja nää sille hamsterille) :yes: homma toimii hyvin ja hamsukin on tyytyväinen :peukku: Silloin kun aloin käsitteleee joutui vähän valvoo päiisin koska olin yliinnokas... Nyt käsittelen vasta kun hamsu on ite herännyt.

Sulo

Eipä hamsterin(tai minkään muunkaan eläimen) omistamiselle mitään alaikärajaa ole. Minun mielestäni lemmikkieläimen voi omistaa kuka vain jos osaa siitä huolehtia oikein ja on tarpeeksi tietoa. Hankkii siis sopivanlaisen asumuksen, ruokkii oikein jne.
Jos kuitenkin on on nuori omistaja niin täytyy olla vanhempien lupa ja vanhemmathan siitä tavallaan ovat vastuussa, kun maksavat eläinlääkärikulut ja muut menot.
Itse sain ensimmäiset hamsterini kun olin 12v.
Lavender's Paprika, pk normaali
Dotty-Pat, vaaleansininen vn laikukas hopeoitu

Alisa S.

Mä olen syksyllä 12, ja nykyisen eli ekan hamsterini sain ollessani yhdeksän, täyttämässä kymmenen.
Tiesin jo silloin aivan kaiken hoidosta ja roduista, mutta silti en millään silloin ymmärtänyt että joskus hamstereillakin on pahoja päiviä.  :icon_e_wink:
Itse jouduin ostamaan tarvikkeet.

Kyllä hamsterista voi oikeastaan huolehtia lapsetkin, koska hamsteri on kuitenkin aika helppo lemmikki.

Ruusuli

Minä olen 11 v. ja omistan melkein 1 v.  syrkki pojan. Mulla kuitenkin äiti ostaa tarvikkeet ja muut ja auttaa hoidossa. :yes:

Robo :3

#413
Mä oon 12v. Ja hoitelen mun 2 robo poikaa ihan yksikseen ! Siskon talvikkoakin hoitelen. Ostan hamsuilleni kaiken melkeinpä omilla rahoillani.. Muut ei meidän perheestä mitään hamstereista edes ymmärrä.
http://llovelyhamsters.blogspot.fi

Braak's Wiima
Goldilock's Åtava
Rousku
R.I.P Venla

Murmelsson

Itse olin 15 tai 16 kun sain ensimmäisen hamsterini... Tietämys ei ollut silti erityisen loistavaa tasoa, olin vähän vääriä lähteitä käyttänyt. Onneksi "viisastuin" nopeasti kun tajusin jatkaa tietojen onkimista.

Nyt meillä on ollut "peräti" 3-4v. hamstereita taloudessa, mutta pikkusiskoni 12v. sanoo silti ettei ole vielä valmis ottamaan vastuuta omasta hamsterista. Pikkusiskoni on kuitenkin vastuullinen ja osallistunut hamstereiden hoitoon aina, mutta kai se on silti aivan omasta itsestä kiinni, vaikka muiden mielestä olisi valmis ja niin edespäin. Omaa harkintakykyä peliin : D

Ja tietysti pitää miettiä se rahoituspuoli...

ReettaO

Meillä on ollut "aina" eläimiä, (no joo, viimeisin husky-koira kuoli, kun olin 4-vuotias, ja seuraava koira tuli kun olin 5, ja nykyään on tuon vanhuskoiran lisäksi 12 muuta eläintä) ja äidillä on nuoruudessaan ollut hamstereita. Meidän perheessä on ihan aina painotettu eläinten oikeaa ja hellävaraista käsittelyä, kohtelua ja hoitamista. Koirien turkkeja tai häntiä ei esimerkiksi ole koskaan saanut repiä vanhempien kuitatessa "no se on lapsi, ei se kovaa saa revittyä" tm -valitettavan paljon noitakin näkee... Eikä sen puoleemmin ole saanut kiusata myöskään pienempiä, eikä luonnonvaraisia eläimiä, edes pikkulapsena.
   Ensimmäinen jyrsijä meille tuli muistaakseni 2003, se oli siskon syrkkityttö, jota kuitenkin koko perheen kanssa hoidettiin. Tuo kuoli tragedisesti alle vuoden ikäisenä, ja seuraavana vuonna meille (ensisijaisesti minulle) tuli ensimmäiset gerbiilit sekä syrkkiuros. Olin itse tuolloin 7-vuotias, ja hoidin äidin avustuksella gerbiilit lähes itse. Pari kuukautta ennen yhdeksänvuotissyntymäpäiviä meille tuli poni, jota aluksi hoidettiin siskon kanssa, ja nykyään se on täysin minun vastuullani lukuunottamatta isoa osaa kuluista.
   Kahden hamsterin ja neljän gerbiilin jälkeen tulikin noin 3,5 vuoden tauko, kunnes koin olevani tarpeeksi kypsä ihan omiin ja itse hoitamiini pikkueläimiin, ja niin tänne muutti aluksi kolme gerbiiliä, puolen vuoden päästä kolme marsua, (molemmista on jo osa ehtinyt kuolla [gerbiili tappoi kaksi lajitoveriansa, marsuista toinen olikin jo luultua vanhempi, toinen lopetettiin aivokasvaimen vuoksi] ja yksinjääneille hankittu kaveri tai kaksi) ja marsuista vuoden päästä taas syyrialainen hamsteri.
   Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, olisihan tuolla yksi terraario vielä tyhjänä... Sen vaan tiedän, että turhan helpolla en täältä voi omaan kämppään muuttaa; jyrsijälauman ja ponin lisäksi olen luvannut ottaa mukaani koiran, ja yhdistelmä jyrsijät + koira vaatii astetta suuremman talon kaikkien turvallisuuden takamiseksi.

Kovin yksilöllistä se kuitenkin on; esimerkiksi 13-vuotiaalle pikkuveljelleni ei vieläkään voisi kuvitella yhtään mitään omaa eläintä, liian häslä ja epähuolellinen eläimen omistajaksi.
Mortimer Muistohippu
musta pitkäkarvainen syyrialaisuros,
09092013

iidaku

Lainaus käyttäjältä: ZiiCan. - 30.12.09 - klo:14:53
Niin, mikä on teidän mielestänne sopiva ''ikäraja'' hamsunomistajalle? Olen 11v, olisinko jo tarpeeksi vanha ottamaan hamsun?
oon vasta 9 ja saan joskus hamsun. Oonko liian nuori jos mun äidillä on ollu hamsuja 2 ja sit sil on ollu rottakin?  :icon_e_smile:

Murmelsson

Iidaku, et ole mielestäni liian nuori, mutta kannattaa hakea paljon tietoa ja tutustua hamsterien hoitoon itsekin, vaikka äidilläsi oliskin ollut aikaisemmin hamstereita. Voi olla, että äitisi tiedot hamstereista ovat jo vanhentuneitakin, jos hän ei ole seurannut hamsterimaailman uutisia viime aikoina. :)

Älä anna siis iän vaikuttaa mahdollisen lemmikin ottamiseen, vaan sen, paljonko tietoa sulla aiheesta on ja kuinka valmiiksi sen puolesta itsesi tunnet.
Hyvää omistajaa ei määritellä sen kautta montako ikävuotta on, vaan sen, kuinka hyvin omistaja tuntee vastuunsa pienestä kaveristaan ja kuinka valmis omistaja on hankkimaan tietoa ja oikeanlaiset välineet. :)

Alkemistin

^ Lisäisin vielä, että itsekuri on tärkeää (ettei vaikkapa herättele hamsteria jatkuvasti päivisin kavereiden nähtäväksi ja sinnikkäästi jaksaa siivota sekä vaihtaa vesiä).
Jos vanhemmat ovat asiassa mukana, niin kymmenen kieppeillä on ihan hyvä ikä.  :icon_smile:

Murmelsson

^ Aivan niin, joskus on todella vaikeaa vastustaa kiusausta mutta pitää vaan pysyä tiukkana, kun en kuitenkaan itsekään halusi että mua heräteltäis kesken unien jonkun "turhan" takia. :D

Sitä kannattaa toki myös miettiä että jaksaako oikeasti olla kiinnostunut hamsterista koko sen eliniän ajan, vaikka se todellakin nukkuu päivät ja on monien mielestä "tylsä" eläin sen takia.
Onhan se totta että joillekin sellainen lemmikki ei vain sovi, ja siksi kannattaa harkita todella tarkkaan riittääkö kiinnostus tällaiselle eläimelle, joka on paljon muutakin kuin vain suloinen pieni pallero jota on kiva ihastella. :)

Itse hieman pelkäsin juuri sitä aluksi, että en pian olekaan enää niin innostunut hamstereista koska tykkään silitellä ja olla kontaktissa eläinten kanssa. Meidän Vilja-talvikkomme on esimerkiksi enimmäkseen katselulemmikki, mutta en voi väittää ettenkö edelleen olisi lähes yhtä innoissani kun ekan hamsterin kanssa olin. :D