TIEDOTE: Tartuntataudit ja hygienia näyttelyissä

Aloittaja Vevve, 30.03.15 - klo:21:02

Vevve

PÄIVITYS 31.3.2015 CAR-BAKTEERITIEDOTTEESEEN: Sairaus on osoittautunut perättömästi liikkeelle lähteneeksi huhuksi. Välitöntä vaaraa ei siis ole. Haluamme siitä huolimatta painottaa huolellista käsi- ja tarvikehygieniaa näyttelyissä!

Hyvät yhdistyksen jäsenet, kasvattajat, näytteilleasettajat ja muut hamsteriharrastajat.

Kajaanin hamsterinäyttelyssä 28.3.2015 on ollut paikalla CAR-hengitystietautia mahdollisesti kantava syyrialainen hamsteri, joka on arvosteltu lemmikki- ja ulkomuotoluokassa ja ollut näyttelypäivän ajan kuljetuslaatikkopöydillä muiden kuljetuslaatikoiden joukossa. Sairaus tarttuu suoran kosketuksen ja esim. likaisten kuivikkeiden välityksellä, ja sen oireita ovat mm. hengityksen rohina, raskas hengitys, laihtuminen, köyryselkäisyys ja silmän sekä nenän vuoto. Hamsterituomarit ovat käyttäneet arvostelussa normaalia huolellisuutta ja desinfioineet kätensä kaikkien arvosteltavien hamsterien välillä, joten sairauden leviäminen on epätodennäköistä. Jos hamsterisi vaikuttaa saaneen tartunnan, ilmoitathan siitä Hamsteriyhdistyksen hallitukselle hallitus@hamsteriyhdistys.fi

Haluaisimme kuitenkin muistuttaa kaikkia hamsterinäyttelyissä kävijöitä hygieniasta ja tartuntatautien leviämistä ehkäisevästä toiminnasta näyttelyissä. Hamsterinäyttelyissä on paikalla paljon hamstereita, ja tällöin tartuntataudeilla sekä loisilla on helppo mahdollisuus päästä leviämään toisten omistajien ja kasvattajien hamstereihin.

Jos hamstereillasi tai muilla eläimilläsi on ollut ennen näyttelyä loisia tai jokin hamstereihin tarttuva sairaus, hamsteria ei tulisi tuoda näyttelyyn ennen kuin taudin itämisaika on ohi tai loistartunnasta ollaan varmasti päästy eroon. Ulkomailta tuotujen hamsterien suhteen tulisi noudattaa vähintään yhden kuukauden pituista karanteeniaikaa muista eläimistä erillään ennen kuin hamsteri tuodaan näyttelyihin. Sairautta tai loisia levittävän eläimen tuominen näyttelyyn aiheuttaa suuren riskin kaikille näytteillä oleville eläimille! Selkeästi sairas tai loisien tartuttama hamsteri voidaan näyttelysääntöjen pykälien 5 § ja 15 § nojalla hylätä arvostelusta.

Tartuntoja voidaan ehkäistä näyttelyissä hygieenisillä käytännöillä koskien hamsterien kuljetuslaatikoita ja käsittelyä:
– Hamsterien kuljetuslaatikot pestään ennen näyttelyä ja näyttelyn jälkeen
– Näyttelyyn tuleville hamstereille laitetaan puhtaat, käyttämättömät kuivikkeet eikä käytettyjä kuivikkeita sen asumuksesta
– Näyttelyissä käytetyt kuivikkeet heitetään näyttelyn jälkeen pois
– Muiden kuin omien hamstereiden käsittelyä näyttelyissä vältetään, ja kädet pestään tai desinfioidaan muiden hamstereiden käsittelemisen jälkeen
– Tuomarit ja toimihenkilöt desinfioivat kädet eri hamstereiden käsittelyn välillä
– Hamstereita ei päästetä jaloittelemaan arvostelu- tai kuljetuslaatikkopöydille tai toisten kuljetuslaatikoiden päälle
– Kaikki näyttelyihin myyntiin tuotavat hamsterien tarvikkeet pestään huolellisesti ennen näyttelyä

Hamsterien tarvikkeiden desinfiointiin soveltuu hyvin esimerkiksi Virkon S -desinfiointiaine.

Hygieenistä näyttelyissäkäyntiä toivotellen
Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hallitus