Hyvinkää 29.8.2010

Aloittaja Vevve, 12.06.10 - klo:18:38

AnsaLucia

Kiva näyttelypäivä taas takana. Hamsuille tuli erittäin asiallisia ja asiantuntevia arvosteluja, niistä tuomareille kiitokset.
Sihteerin homma oli -taas kerran- tosi opettavaista ja mielenkiintoista (kiitti Ninde pitkästä pinnasta. Sihteerin homma on oikeesti tosi mielenkiintoista ja opettavaista, suosittelen lämpimästi. (Hih...vaikka se sävy-sana on edelleen jostain syystä niin vaikea  xD ).
Ennakkoaavistelujen jälkeen minusta koko messunäyttely sekä paikka olivat ihan kohtuullisia (tai onhan se toki niin että pessimisti ei pety). Valaistuksessa oli kyllä häikkää juuri siinä meidän nurkassa. Samoin ilmastointi olisi voinut olla parempi, varsinkin iltapäivällä oli tosi painostava olo. Mutta loppupelin kuitenkin ihan kohtuullinen paikka. Noh..vaikka ei minusta edelleenkään saa messunäyttelyiden kannattajaa.
Ruoka oli maukasta ja sitä oli riittävästi . Tuo työläisen etu: ruokapalkka, on minusta tosi kiva ja tärkeä etu  xD .
Meiltä lähti uusiin kotehin useampi pikku ötö ja yksi hieman isompi. Heille kaikille hyvää matkaa ja onnea elämässä eteenpäin. Olikin pitkästä aikaa näyttely, jonka jälkeen eläinmäärä ei lisääntynyt. (jos jalostuslainaan tullutta talikkopoikaa ei lasketa.. :oops: )
Toki päivään liittyi pari ylläriäkin, menomatkalla oli meidän "maailmanlaiskin" eli Lenni-Kalle onnistunut repimään boksikassin päällä olleen puuvilla huivin lähes puoliksi boksiinsa, josta seurauksena iso reikä boksin kannessa ja samainen myös (luonnollisesti ulkomailta tuodussa) huivissa  :nops: . Onneksi oli loppupäivälle ylimääräinen boksi. Noh, mitä isot edellä sitä... ja kotiin tullessa ja bokseja kasseista purkaessani huomasin että yhdestä syrkkiboksista tillittää Wappu. Neitsykäinen oli syönyt boksin kattoon hamsun mentävän reiän (älkää kysykö..) ja siinä se iloinen ja toimintaa uhkuva tytteli katselee minua suurilla kauniilla silmillään  :reps: . Ihan hirmuisen suuri onni oli että kotimatka ei ollut yhtään pidempi... Jot silleen, näin meidän reissu noin pääpiirteissään.
Iso kiitos kaikille järjestelyihin osallistuneille. Hesassa taas nähdään!  xD
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Anonymous

viiru

Kirjoittelin juuri tulokset foorumille, ja vuodatan nyt muutaman sanasen näyttelystä itsekin, kun muutama minuutti taas on aikaa.

Hyvinkää oli noin niin kuin maantieteellisesti minusta mukava paikka näyttelylle, olisin valmis jatkossakin sinne matkaamaan näyttelyn merkeissä, mutta en missään nimessä tuohon samaiseen tilaan. Minulla tuli ihan kamala päänsärky hallissa (ei ole itselläni ollenkaan tavallista!) huonosta valaistuksesta ja pakokaasusta johtuen (pakokaasua tuli melki kokoajan juuri siihen meidän kohdalle, kun porukka ramppasi röökillä ja ovi oli yhtenään auki). :( Olin todella huonovointinen jo iltapäivästä, ja jouduin pitämään hengähdystaukoja kesken arvostelujen - kiitos ymmärtäväisyydestä sihteerilleni Sirpalle (ja kiitos jälleen mallikkaasta sihteeröinnistä, kuten myös assarille Marlalle suurkiitos  :sydan). Marjut piffasi onneksi si särkylääkettä, helpotti onneksi jonkinmoisen viiveen kuluttua.

Näyttelypäivä meni ihan kamalassa kiireessä omalta osaltani, heti aamusta alkoi kauhia sähellys. Harmikseni jouduin huomaamaan, että nlypaikka oli ihan kesken (miksei sitä oltu edellisenä päivänä rakennettu, jos paikalla kerran oltiin?), ja tyyliin ainoat paikalla olevat ihmiset aamusta oli tuomareita ja "asiakkaita" eli näytteilleasettajia ja Nape, joka hääräili ihan täysiä. Huomauttaisin siis, että järjestäjän vastuu on olla paikalla jo aamulla ihan vaikka työnjohtajana, jos ei muuten! Samoin se, kenellä tavarat ovat, olisi suotavaa olla paikalla jo aamusta, koska arvostelukaavakkeiden yms. lateluun menee kuitenkin se oma tovinsa. Pääsin itse aloittamaan arvostelut aikataulusta myöhässä sen takia, että jouduin järjestelemään ruusukepöytää (jossa riitti ruusukkeita tarpeeksi tyyliin kolmen st-luokan palkitsemiseen - wtf).

Aloitin arvostelut lemmikkisyyrialaisten nuorten luokista, ja sain arvosteluuni ihmeellisen paljon todella säikkyjä ja sähäköitä nuorukaisia! Yhtään eläintä en luonteen takia hylännyt tai jättänyt arvostelematta, mutta pakko sanoa että koko tuomarointiaikanani ei ole syyrialainen purrut, mutta nyt puri useampi eläin, ja eräs kahdesti. Tämän vaikeimman tapauksen annoin arvosteltavaksi Saanalle, jotta ei olisi EVAa tarvinnut antaa. Uskoisin, että paikan levottomuudella, pimeydellä ja pakokaasuilla oli osuutta eläinten hermostuneisuuteen, ja toki nuorten luokassa tapaa aina "nuorta intoa" eläimillä. Lasten lemmikkiluokassa oli pelkkiä syyrialaisia, ja nämä olivat kaikki aivan enkeleitä - selvästi paljon käsiteltyjä ja rakkaita lemmikkejä. Samaten kaikki kääpiöhamsterit olivat luksusta näiden syrkkivillikkojen jälkeen, todella ihananluonteisia aivan jok'ikinen.

Nape oli ihan uusi naama minulle, mutta jotenkin tuntui, kun hän olisi ollut kuvioissa aina - niin ammattimaisesti hääri paikalta aamusta iltaan! Ruoka oli aivan erinomaisen hyvää ja käsittääkseni sitä oli myös riittävästi. Tsuklaa piristi kanssa kivosti. :)

Nojoo, pitkä päivä tuli, vaikka vain tuomarin hommissa olin! Olin kymmeneltä kotona ja aivan sekopäisen väsynyt, siitä syystä kirjoitin tulokset vasta nyt.

Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"Kukakohan ne ruusukkeet oli laskennu ja luvannu tilata? En ainakaan minä joten pesen käteni tästä  :<
Ruusukkeet luonnollisesti laskee näyttelyn jälkeen se, jonka hallussa ne ovat. Ruusukepahvilaatikossa kun ei ole etähallintalaitteistoa (kuten ei paljon kaivattua kristallipalloakaan!), kukaan muu ei luonnollisesti silloin tätä voi tehdä. Palkintoinventaariosta oli puhe jo Turun näyttelyssä, lisäksi tämä on lukenut näyttelykohtaisessa tehtävälistassa hallitusfoorumilla jo hyvän aikaa.

EDIT:
Cheersbigears-talvikkokasvatus

jonna

Tietysti aikuinen, hyvähermoinen eläin ei varmaan ns. yöuniaan menetä metelin takia mutta kyllä vähän aina sääliksi käy eläimiä näyttelyissä joissa on kova meteli, kuulutukset ynnä muut, varsinkin ottaen huomioon eläinten paremman kuulon...
Siinä mielessäkin messunäyttelyt ei varmasti ole se paras vaihtoehto.

Sirpa

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Ai niin, Mirkun pehmoleluluokka oli U-P-E-A!  :sydan Aivan mainiot ruusukkeet ja kaikki niin viimeisen päälle, voi että. Mahtava debyytti uudelle väliaikakilpailulle, toivottavasti tämä saadaan vakiohjelmaksi näyttelyihin!

Minä missasin sen pehmoleluluokan ihan kokonaan  :cry: Kiva jos meni hyvin ja olisi varmasti pikkuväelle mukava viihdettä tuo pehmoluokka jatkossakin.
Ei kellään sattuisi olemaan kuvia osallistuneista pehmoista ja/tai palkintoruusukkeista? Jinnyn kuvissa oli joitain pehmoja, olivatko ne osallistujia? Millainen oli arvostelukaavake, vai käytettiinkö sellaista?

Niin se unohtui myös ihmetellä, että mistä kummasta sitä pakokaasua aina tuli? Mitä siellä ulkona tehtiin, jos se sieltä tuli? Ei kai siinä oven edessä nyt jatkuvasti ollut joku diesel tyhjäkäynnillä? Sitä nimittäin tuli ihan selkeästi, ei mikään vieno tuulahdus oven avauksen mukana  :shock: Kävi ihan sääliksi hamstereita.

Sen verran mitä käsittelystä nyt ymmärrän, niin kyllä oli hurja katsella kun Viiru niitä muutamia nuoria syyrialaisia nappaili bokseistaan. Aikamoisia villipetoja enkä ole koskaan aiemmin sihteerinä toimiessani nähnyt niin montaa äkäpussia tai puremaa, en varsinkaan syyrialaisia. Mutta oli siellä nuorissa syrkeissä joitain ihan lutusia tapauksiakin, ei ne kaikki olleet hankalia.
Kääpiöt olivat sitten tosi, tosi leppoisaa porukkaa, nuoretkin. Tosi moneen kaavakkeeseen sain kirjoittaa pitkän litanian ylistyssanoja käsiteltävyydestä. Oli hieno katsella niin sympaattisia hamstereita. Ja jos nyt en ihan väärin muista, niin lopulta aika harva oli liian tuhdissa kunnossa? Eli yleisesti ottaen liian lihavia ei montaakaan ollut, en tosin tiedä onko lihavuus yhtä yleistä kääpiöillä kuin syyrialaisilla, mutta kuitenkin.

Ja aivan ihanaa oli nähdä lasten lemmikkiluokassa edesmenneen Katariinan veli Tico! Ihana vanha herra, harmi etten saanut siitä kovin hyvää kuvaa itselleni. Kuva (ja muuta tekstiä, kuten Loviisan arvostelut) löytyy blogista.

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "jonna"Itse huomasin siinä oven vieressä istuessani että osa eläimistä säpsähteli aika pahasti sitä sprinklerikeskuksesta tulevaa pörinää ja ilman suhahdusta. Ääni oli aika kova juuri siinä seinän vieressä jossa oli yksi boksipöytä, ja moni eläin aamupäivän aikana kirjaimellisesti pomppasi boksinsa kattoon kun suhahti. Myöhemmin päivällä ei enää isompia sätkyjä näkynyt. Mukanani olleet pari marsua olivat totaalivauhkoja äänestä johtuen.

Siinä mielessäkin messunäyttelyt ei varmasti ole se paras vaihtoehto.

Mäkin ihmettelin sitä syrkkien säpsähtelyä, säikyin aamulla itsekin kun seisoin siinä lähellä ja yhtäkkiä alkoi selän takana pörisemään  :D

MirkkuH

Pehmoluokassa oli vain kaksi kilpailijaa mutta sitäkin suloisempia :sydan

Tulokset:

1. Söpö-nalle :sydan  1v. om. Kiia-Karoliina 10v.
2. Nella-koira :sydan  1v. om. Jenna 9v.

Harry-hamsterin (pehmo-erikoisasiantuntija) erikoispalkinto
"Minkä pehmon ottaisin mukaan"
meni Nella-koiralle :sydan

Rusetteja jäi sitten mukavasti seuraavaan kisaan, vaikkapa Hesan näyttelyyn.

Sihteerinä meni aika joutuisasti ja oli mielenkiintoista nähdä niin monta hamsteria...seuraavaksi vaikka syrkkien tuloksia kirjaamaan, jos joku vaan huolii xD  ...mä taisin olla ainoa sihteerikkö, joka piti välillä taukoja, muut istuivat liimattuina paikoillaan...mut ei vanha(hko tai ylinuori) pysty olemaan tuntikaupalla paikollaan.

Sirpa

Lainaus käyttäjältä: "MirkkuH"mä taisin olla ainoa sihteerikkö, joka piti välillä taukoja, muut istuivat liimattuina paikoillaan...mut ei vanha(hko tai ylinuori) pysty olemaan tuntikaupalla paikollaan.
Kyllä meilläkin oli taukoja siinä arvostelun lomassa, mutta minä ainakaan en viitsinyt lähteä siitä paikaltani kinkeämään mihinkään suuntaan, kun oli niin ahdasta, että olisivat joutuneet kaikki muut tuomarit ja sihteerit nousemaan ja väistämään, jos olisin yrittänyt punkea sieltä pois  xD
Niin tosiaan, oli tosi klaustrofobinen olo siellä tuomaripöytien takana. Lykkäsin meidän ja Saanan pöytiä eteenpäin parikymmentä senttiä jossain vaiheessa, että sain mahtumaan tuolini ja seinän väliin edes repun... Eikä pöytiäkään ollut koolla pilattu, mutta sille tietysti ei voi mitään, kun ne pöydät olivat niitä mitä siellä oli tarjolla. Kuitenkin tilaa olisi ollut sinne kanipuolelle päin, joten tilanpuutteen takia ei olisi tarvinnut tuomaripöytiä sijoittaa niin tiiviisti (ellei sitten oltu kielletty menemästä sinne kanipuolelle?)

Vevve

^^ Ensi kerralla huhuillaan sitten kunnolla etukäteen että saadaan pehmoluokkaan enemmän osallistujia, se oli niin söpö! Ja tuomarihamsupehmo(kö?) oli ihan huippu, pitää mennä ostamaan sellainen  :sydan

Nape

Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"

Meidän tila oli rajattu siihen missä oli infopöytä ja palkintopöytä.
Järjestäjä kävi aamulla sen sanomassa meille.

Mirkun pehmoeläinluokassa oli kyllä ihanat palkinnot., varsinki ruusukkeet :sydan

Minski

Toi on totta, että messuilla on aika paljon eläimille hermoja raastavaa ärsykettä, joka voi hermostuttaa eläimiä, etenkin tällaisia, jotka muutoinkin nukkuvat päivisin. Toisaalta taas se tilanne; meteli, hajut, kuulutukset, erikoiset äänet on kaikille samat; toisilla vaan sitten ärsykkeiden sietokyky ja hermot on paremmat kuin toisilla. Mietin, että voisiko tuohon ärsykeherkkyyteen vaikuttaa eläimen iän lisäksi se miten hamsut normaalioloissa ovat tottuneet erilaisiin ärsykkeisiin, esmes meillä kun hamsut asuu olkkarissa peruselämän keskellä niin ovat tottuneet kaikenlaisiin ääniin ja ärsykkeisiin ja en ole huomannut niiden käyttäytyvän messunäyttelyissäkään mitenkään kotioloista poikkeavasti, mutta sitten taas voisin kuvitella, että hamsuilla, jotka asuvat omassa olossaan ja rauhassaan poissa siitä peruselämän keskiöstä on tottuminen peruselämän ääniin luonnollisesti vähäisempää, jolloin tämmöiset messujen ääriolot hermostuttavat ja ihmetyttävät niitä herkemmin. Mutta ei käy kieltäminen, etteikö siellä isoimpien äänten lähellä olleessa pöydässä olisi ollut aika hermostuttavaa hamsuille, kun yht'äkkiä kuului outoja säpsähdytäviä ääniä kesken unien ja siinä pöydässähän oli juuri näitä nuorimpia eli boksit alkaen numerosta 1.

Messuilla on myös se huono puoli, että palkintojen jaossa ei kuule paria metriä kauemmaksi yhtään kuka hamsu ja omistaja palkitaan, kun hälyä on niin paljon. Mekin vaan taputettiin muiden mukana kuulematta oikeesti mitään, välillä taputettiin väärissäkin kohdissa kunnes huomasin, ettei kukaan muu taputtanut :D

Mirkku oli kyl varmasti just paras henkilö tohon pehmoluokkaan :yes: Ja ihanasti nähty vaivaa niiden ruusukkeiden kanssa yms.
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Hyvinkää oli noin niin kuin maantieteellisesti minusta mukava paikka näyttelylle, olisin valmis jatkossakin sinne matkaamaan näyttelyn merkeissä, mutta en missään nimessä tuohon samaiseen tilaan.
Tätä täytyy kyllä komppailla! Mahtaisikohan Hyvinkäältä löytyä jotain muuta tilaa missä voisi näyttelyn järkätä?

Lainaus käyttäjältä: "Sirpa"
Juu me pidettiin kanssa pari kolmekin taukoa, vessataukoja ja koiranpissatustaukoja.  :D Ens kertaa varten muuten kannattaa jättää myös pöytien väliin rakoa, ettei keskellä istuvien tartte kömpiä kaikkien muiden takaa pois - se jos mikä on rasittavaa (ja jos pöydät on tolleen yhtenä putkena niin entistä tärkeämpää olisi varsinkin niiltä keskimmäisiltä tuomareilta ja sihteereiltä käydä kysymässä tarvitaanko jotain!).

Marla

Hyvinkää on kyllä ainakin Tampereen suunnalta autoilevan kannalta hyvä sijainniltaan - ei tarvitse Helsinkiin saakka lähteä eksyilemään, ja aika simppeli paikkakunta tuo kyllä oli, mitä nyt siinä keskustassa ehti pyörähtää auton kera. Mieluusti tuonne tulee toistekin, kunhan ei samaan paikkaan.

Lainaus käyttäjältä: "Nape"Meidän tila oli rajattu siihen missä oli infopöytä ja palkintopöytä.
Järjestäjä kävi aamulla sen sanomassa meille.
Vähän epäilinkin niin, joskaan ei kyllä mitään järkeä tuossa järjestäjän taholta, kun eihän tuolla nyt niin hirveästi ihmisiä ollut, että vapaata tilaa olis tarvinnut niin paljoa jättää... Kanit näyttivät olevan huomattavasti tilavammin kuin hamsut - tai siis kyllähän kanit vievät enempi tilaa ja näin, mutta tuntuu, että hamsujen oltiin ajateltu mahtuvan pieneen tilaan, mutta niitä ihmisiä ei sit oltukaan mietitty.

Ja tuolla oli kyllä todella huonosti paikkoja näytteilleasettajille, joille ei sitten oikein muuta vaihtoehtoa jäänyt kuin hengailla missä tilaa sattui olemaan tahi istahtaa lattialle.
Mutta tästäkään ei voi syyttää hamsuporukoita, kun mistäpä niitä tuoleja ja tilaa taikoo, jos ei ole...

Mustikkamaan

^Siis normaalisti kun näyttelyä suunnitellaan messuille, pyydetään messujen järjestäjältä kartta, jossa on määritelty sijainti ja tila, jonne meidät on suunniteltu. Täten ehditään sanoa etukäteen, jos tila on liian pieni - ja niin on jouduttu joskus tekemäänkin ja tilaa on sitten saatu lisää. Nyt mitään kunnollisia sopimuksia/suunnitelmia ei tehty ja siinä se heti olikin se ongelma.

Messuilla pääsääntöisesti maksavat pöydät ja tuolit erikseen, jolloin yleisölle ei ole varaa ottaa tuoleja (hinta tyypillisesti noin 15 euroa/tuoli). En nyt tiiä maksoivatko ne täällä vai oliko niitä muutoin rajoitetusti, kuten tilaakin, mutta hinta ja osittain tilanpuute on se miksi yleisesti ottaen tuoleja ei ole yleisölle messuilla.

Nää on näitä messujen miinuksia - ei tilaa hengailla, ei tuoleja, hirmusti hälinää (ja sen hälinän aiheuttaman stressin vuoksi ainakin juuri hiiristit ovat jättäneet messunäyttelyt pitämättä). Alun perin ei edes pitänyt osallistua mihkään messuihin enää, mutta tulipahan tämäkin koettua!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

jjenna