• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Campbellien kasvatus

Aloittaja gimlixx, 13.07.15 - klo:14:59

« edellinen - seuraava »

gimlixx

Campbelleista ja niiden kasvatuksesta löytyy oman kokemukseni mukaan hirveän vähän tietoa verrattuna muihin lajeihin. Olisiko siis sopivaa aloittaa tällainen "vertaistukiketju" campbellien kasvattajille?  :icon_e_wink:

Monta kertaa olen yrittänyt kaivella täältä tai muualta netin syövereistä tietoa jostain tietystä kämpsyihin liittyvästä asiasta tai sitten ylipäätään kaivannut jotain yleistä lätinäketjua aiheesta edes.

Jos aloitetaan vaikka sillä, että mitä värejä kukin kasvattaa?

Meillä syntyy harmaata (ja kantajia) ja tavoitteena olisi myös opal ja sininen argente. Sekä myös sinibeigeä ja lila fawnia olisi toiveissa saada aikaan. Ylipäätään tykkään paljon kaikista dd-muunnoksista. Ihan alussahan tämä homma vielä on, mutta ehkä tämä tästä ja alkaa tulemaan ulos niitä toivottuja värejäkin.

Ely

Mähän sain tuossa keväällä kasvattajanimen laajennettua cämpsyille kans ja ms lilat ois tavoitteena.  :icon_smile: Ilokseni niitä on syntynyt pari, tuorein näyttäisi siis olevan tässä viimeisimmässä poikueessa. :) En odottanut sitä tälläkään kertaa kun isä on dove jolla ei näy diluuttia (eikä varsinkaan sandya, suklaata tai ms lilaa) suvussa.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Vevve

Mä koetin joskus vuonna 2012 kasvatella cämpsyjä sinisensukuisissa väreissä, viisi tai kuusi poikuetta taisin kasvattaa kunnes kyllästyin. Ongelmana olivat ikäväluonteiset purevat yksilöt, jotka hyökkäsivät näpeille heti boxin avatessa. Joitakin mukaviakin yksilöitä minulla oli, mutta jotenkin kokonaisuutena eivät loppujen lopuksi iskeneet.

Peppermint's Saija on lupaillut joskus ehtiessään kirjoitella Hamsterit.nettiin campbellien kasvatusasiaa  :icon_smile:

Ana

Ompa sitä koitettu sinistä ja mustaa kasvattaa, mutta jokainen yritys menny pieleen diabeteksen takia.

2012 Ostin kaksi aivan upeaa cämpsy urosta, joita näyttelyissäkin kehuttiin (sen kerranko kävivät) tarkoituksena aloittaa cämpsy kasvatus. No näillä ei mikään paras luonne ollut ja sokerihan niillä oli. Joten se siitä yrityksestä. 2015 keväällä ostin toiset ihan kivan näköiset naaras cämpsy parin vanhemmat testattu negatiivisiksi, ja olivaat hieno luonteisia. Heti kumminkin huomasin kun ne näin, ettei kaikki ole ok, ja testi näytti karun totuuden. Joten se siittä. Ja aikasemmin 2014 hommasin ruotsista kaksi urosta jalostus toiveilla, toinen loppupeleissä lopetettiin huonon luonteen vuoksi. Oli kova puremaan. Toinen jopa kerkesi tehdä luonani kaksi poikuetta, josta puolela sokeri ja ne juotui lopettamaan. Molemmat vanhemmat negatiivisia. Näistä poikasista nyt 4 on elossa 2minulla ja 2 muuhalla. Näille ei ole vielä puhjennut sokeria, ovat nyt 2kk nuo vanhemmat, mutta jalostukseen niitä ei voi käyttää. Toivottavasti ei tule niille, että voi edes lemmikkinä pitää.

Cämpsyt kiinnostaa, mutta eipä ole ollut oikein muuta kuin epäonnistumisia niiden kanssa.

Unipallo

No kiva että tuli tällainen aloitus, kun olen etsiskellyt tietoa minäkin. Itsellä kaksi urosta. Toinen on vähän arvaamaton sormienmaistelija mutta toinen vähän mukavampi. Tuo luonne mietityttää, että ovatko kaikki enemmän ja vähemmän äksyjä...

Ana

Ei ole. Niistä on kivojaki jokka ei pure, mut ainaki mulla kaikki ollu hieman vilkkaampia kuin talvikot, että eivät vaan sula käteen.

Ninde

Mä kasvatin cämpsjä monta vuotta, ekat syntyi kasvattajanimelle vuonna 1993 (aluksi nimi oli yhteinen siskoni kanssa) ja viimeiset 2008. Mieli tekisi taas kasvatella, mutta ei ole oikein tällä hetkellä tiloja sellaiseen.

Olen tuonut suomeen mm. ensimmäisen sinibeigen, tumman beige, mustasilmäisen lilan, nämä Ruotsista vuonna 2002 sekä sandyn Englannista vuonna 2003. Mun hamsulassa on syntynyt Suomen ensimmäinen beige (nyk. keltainen), sinibeige, sininen argente, vaaleansininen (vuonna 2002) ja varmaan myös ms lila, lila fawn, tumma beige ja samppanja (2002-2003).

Meidän hamsukasvatuksesta on lähtöisin Suomen ensimmäinen naaraspuolinen cämpsyvalio (Turkinpippurin Jin v. 1996), Suomen ensimmäinen vaaleansininen valio (Turkinpippurin Tristane 2005) ja Suomen ensimmäinen koestandardivalio (Turkinpippurin Todella Kaunis, sininen argente, 2005).

Suosikkivärejä on vaaleansininen, normaali ja sininen argente. Harmaita ei silloin vielä ollut, mutta ne näyttää kivoilta.

Luonteeseen pystyy muuten vaikuttamaan hirmuisen hyvin jalostusvalinnoilla, toivottavasti kiinnitetään edelleen huomiota siihen että jätetään vihaiset pois jalostuksesta (myös ne ns "reviiritietoiset"), vaikka materiaalia olisikin vähän.

Mun vanhoilla kotisivuilla on jotain vanhoja juttuja cämpsyjen kasvattamisesta. En ole täällä niin kovin aktiivinen, kun tosiaan ei nyt ole yhtään omia hamsuja enää. Kuvia voisin ehkä laitella tännekin myöhemmin.  :icon_smile:

Vevve

^Mun orastava kasvatus tosiaan lössähti siihen, että piti jättää oikeastaan lähes kaikki naaraat käytöstä aggressiivisuuden takia enkä viittinyt sitten alkaa hankkimaan uusia kun en ollut alkuunkaan päässyt.

Campbelleilla on kyllä niin kauniita värejä  :loov: Suosikkejani ovat normaali, sandy ja argente.

Olisi kyllä kiva nähdä kuvia vaikka näyttelyissä menestyneistä cämpsyistä!

Ninde

#8
Tässä muutamia otoksia, osa on hieman huonoja kun on ollut surkea kamera silloin... :)


Tässä se Suomen ensimmäinen sinibeige Edsviken Dot


Ensimmäinen tuonti ms lila (platina) Abaton's Never-Say-Die


Ensimmäinen Suomessa syntynyt beige (keltainen) Turkinpippurin Justin




SHY KVA KVV05 Turkinpippurin Todella Kaunis

   
EVV04 Turkinpippurin Pandora (sininen argente)


EVV05 Turkinpippurin Caleb (emä TP Pandora)


FI MVA Turkinpippurin Tristane (isä TP Caleb)


SHY KVA KJV06 Turkinpippurin Narnia (emä TP Tristane)


Turkinpippurin Rwanda (lila fawn)


Turkinpippurin Manhattan*


EVV03 KGG03 Turkinpippurin Robbie

 
FI MVA Turkinpippurin Kelis (isä TP Robbie, emä SE Reetta)


Susa-Erma's Reetta*


Turkinpippurin Wilson* (emä SE Reetta)


FI MVA VV05 Turkinpippurin Peregrin Tuk (isä TP Wilson)


FI MVA NGG05 Turkinpippurin Fahrenheit (isä TP Peregrin Tuk)

 
FI MVA Turkinpippurin Seth (isä TP Fahrenheit)


JV07 Turkinpippurin Brandybuck* (isä TP Seth)

Siinä tulikin sattumalta valittua koko linja normaaleja, kuuden polven edestä.  :peukku:
edit: ja näköjään toinen linja vaaleansinistä-sinistä argentea :)

Laittelen myöhemmin lisää kuvia mun lempparihamsuista, jotka ei välttämättä näyttelyissä niin pärjänneet.

Vevve

Ninde, saisiko noista osan laittaa SHY:n sivuille "Menestyneitä hamstereita" -galleriaan? Siellä on kovin vähän campbellien kuvia  :icon_smile:

gimlixx

^ Sinullahan Veera oli kuvia siitä minulle Elyltä sinun kauttasi tulleesta EJV15 Lavender's Edgy Eftistä, eikö?  :icon_mrgreen:

Vevve

Ai mutta, on kyllä! Tässähän tämä. Täytyy lisätä se sinne galleriaankin.

Sandy EJV15 Lavender's Edgy Eft


Alkemistin

Oi, miten kauniita cämpsyjä Nindellä on ollut.  :sydan:
Nyt meille on tulossa ensimmäinen harmaa Pauliinalta, tosin paremmalle puoliskolleni. Sen sulhoksi tullee Lauluntaitaja*, joka oli Liedossa standucämpsyjen ykkönen ja BIS-kehässä neljäs.   :icon_biggrin:

Vevve otti siitä tämän kuvankin silloin:


Onneksi, sillä poika on päässyt tuosta hieman lössähtämään ja kulkee nyttemmin nimellä "liito-orava".

Ninde

Lainaus käyttäjältä: Vevve - 16.07.15 - klo:21:16
Ninde, saisiko noista osan laittaa SHY:n sivuille "Menestyneitä hamstereita" -galleriaan? Siellä on kovin vähän campbellien kuvia  :icon_smile:
Juu ihan vapaasti.  :juuu:

tammenterho

Pureeko kaikki yksilöt siinä vaiheessa kun eivät ole vielä kesyjä? Miekin oon alottamassa cämpsyjen kanssa. bb-värejä olis tarkoitus saada.