• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Itsetehdyt asumukset

Aloittaja Maikkis, 17.07.07 - klo:17:06

« edellinen - seuraava »

roosap

#45
ajattelin tehdä itse asumuksen kahdelle tulevalle cämpsylleni :sydan
olen tehnyt vähän suunnitelmia, ja luulen että yhdistän kaksi semmoista muovista säilytyslaatikkoa(39X39X28) putkella. ja katto verkkoa. siksi kaksi laatikkoa, koska yksin nuo olisi liian pieniä, ja näin saan toiselle puolelle paksun kerroksen puruja, ja toiselle puolelle juoksupyörä, mökki ja muut virikkeet (: . miltä kuulostaa? eli tavallaan tulisi pohja alaksi 39x78. riittääkö?

blood.and.tears

#46
Jossain puhuttiin (en muista oliko suomalaisella vai ulkomaalaisella foorumilla), että mikäli on kaksi eläintä yhdessä ei kannattaisi laittaa niitä kahteen erilliseen boksiin jotka on yhdistetty, koska voi myöhemmin omia omat puolet ja silloin ei enään yhteiselo välttämättä sujukkaan.
Itse etsisin isomman laatikon.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

roosap

#47
okei  . ne laatikot vaan oli niin söpöjä, että sen takia ne ois ollu kiva hommata  
mitenkäs olis tämmlset mitat : 79x57x42 cm/130 l ?

trap

#48
Saako hamstereita ylipäätään pitää esim. muovilaatikossa jonka katto on verkkoa? Muistelen joskus lukeneeni että eläimellä pitää olla näköyhteys ulkomaailmaan, korvaako verkkokatto tämän yhteyden? :pihalla:
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

roosap

#49
^muovi on täysin läpinäkyvää, näissä kyseisissä laatikoissa. vrt. dunat

trap

#50
^ Ahaa, okei :) En kyllä vain sinun viestisi vuoksi lähtenyt kyselemään vaan ihan yleensäkin. Mites siis läpinäkymättömien kanssa, onko ne kiellettyjä?
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

roosap

#51
mä oon kyllä joillain nähnyt semmosiakin. että ei ne kai kiellettyjä oo, mutta ei niitä kyllä varmaan suositellakkaan. eli parempi jos hamsu näkee ympäristönsä(mäkin muistelisin joskus lukeneeni näin). mutta toisaalta, vois luulla, että ne tuntee olonsa turvallisemmaksi jos ne ei nää ympärille. hmm.. en kyllä oo varma.

blood.and.tears

#52
Lainaus käyttäjältä: "trap"^ Ahaa, okei :) En kyllä vain sinun viestisi vuoksi lähtenyt kyselemään vaan ihan yleensäkin. Mites siis läpinäkymättömien kanssa, onko ne kiellettyjä?
Lain mukaan pitää olla näköyhteys ympäristöön, ja mä oon värillisten boksien kanssa ratkaissut asian niin, että laitan verkon sivuun. Jolloin näköyhteys ympäristöön on luotu. Plus että niitä voi sitten pinota päällekkäin, kun verkot on sivuilla.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Immu

#53
Olisikohan tällänen hyvä laatikko robolle? :)
[size=85]? Susa-Erma´s Launo \'\'Eeli\'\' 7/10
? Gothic Girl \'\'Hertta\'\' 8/10[/size]

Scarlett

#54
Oli tarkoitus tehdä hamsteripojalle asunto pleksilasista sen yhden ohjesivun innoittamana. No, tulos oli se, että ei kukkaro kestänyt. On soitettu tai käyty varmaan kaikki Jyväskylän rautakaupat, lasitus- ja muoviliikkeet läpi, ja olen jopa soitellut kehystämöihin. Tulos: hintahaarukka 4mm paksulle akryylimuoviselle pleksilasille 46e/neliö - 80e/neliö. Ja kun tarkoituksena oli saada sellainen 80x40 -pohjainen terra, niin pleksiä olisi tarvinnut melkein kaksi neliötä. Siihen vielä kaikkien muiden tarvikkeiden hinta (ja hinnoittelematon tekemisen vaiva), niin yli sadan euron mennään niin että paukkuu.

Kävin sitten hakemassa paikallisesta akvaarioliikkeestä parillakympillä jo parhaat päivänsä nähneen akvaarion, sainpa vielä kotiinkuljetuksen ja saumauksen kaupan päälle. Akvaario Riolle kiitokset!

Painava ja helposti rikkoutuvahan tuo lasinen on, mutta eipä nyt köyhällä opiskelijalla ollut irroittaa yli satasta muoviseen terraan :/

trap

#55
//http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/80023960

Mitäs mieltä olette tällaisesta laatikosta talvikolle? Vaikuttaisi aika edulliselta, eikä tuohon kai muuta tarvitsisi kuin verkkokaton päälle? Vai osaako joku omasta kokemuksesta kertoa miten tuollaisessa kiertää ilma?
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

blood.and.tears

#56
^ Mulla on ko. laatikko ollut joskus käytössä, jolloin siinä tuli mukana ihan kansi. Tein pitkälle sivulle verkotuksen, jolloin ilma kiertää (kansi oli siis päällä). Umpinaisia laatikoita ei saa käyttää, joko sivuun tai katoksi verkko.
Tässä huono kuva siitä käytössä:



Eli tein mattopuukolla aukon sivuun, porasin muttereille reijät ja laitoin verkon sisäpuolelle (aina kannattaa laittaa sisäpuolelle koska muuten pääsevät jyrsimään reikää) muttereilla. Myöskin rautalangalla olen noita verkotuksia pujotellut.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

trap

#57
Kiertääkö ilma yhtä hyvin, jos verkko on kattona? Olen sen verran käsi kaikenlaisissa teknisissä töissä, etten uskalla mennä huitomaan minkään mattopuukon kanssa. Jos ilma kiertää päältä huonommin ja päädyn tuollaiseen laatikkoon, täytynee suostutella joku muu tuunailemaan...
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

blood.and.tears

#58
Emmä usko että ainakaan huonommin kiertää, menee vaan enemmän verkkoa + ei voi pinota montaa laatikkoa päällekkäin.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Hanna_Pauliina

#59
Minä olen nyt pitänyt itse (Tokmannilta ostetuista) muovilaatikoista tekemiäni häkkejä hamsuilla, kun kaupoissa myytävät syrkeille kohtuullisen kokoiset häkit ovat tätä nykyä sen verran kalliita, ettei minulla ainakaan ole varaa. Toistaiseksi häkit ovat samalla asteella kuin tämä häkki, jossa kasvattamani poikue asui ensimmäiset elinviikkonsa:

Minulla on tekeillä myös monikerroksinen häkki (kaikki hamsuni tykkäävät kovasti kiipeillä) ja olen käyttänyt siihen tuommoista samanlaista verkkoa kuin kuvan häkissä.

Semmoinen ongelma minulla kuitenkin on, että miten saisin tehtyä helppokäyttöiset hamsterinkestävät ovet? Tuo verkko nimittäin taipuu, jos on kiinni vain yhdestä kohdasta ja pelkään syrkkien tunkevan itsensä siitä välistä karkuun. Olisiko kellään käsistään kätevällä antaa hyvää vinkkiä?