Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Elviira

Itse ehkä tarkkailisin hamsteria muutaman kerran yön aikana, jotta saisin paremman käsityksen tilanteesta. Jotkut hamsterit heräävät vasta myöhään -> saattavat olla näkymättömissä pesässään koko sen ajan, jonka omistaja on hereillä ja touhuta sitten yöllä senkin edestä.
Itse siirtäisin kummankin hamsterin isompaan asumukseen, niin olisi koko pitkän yön ajan tilaa temmeltää. Virikeboksista huolimatta otukset viettävät kuitenkin valtaosan ajastaan siinä varsinaisessa asumuksessa.

Tuosta toisen hamsterin hajut-asiasta: itse kysymykseen en osaa ottaa kantaa, mutta hamsterin hajuaistilla hamsterit aivan varmasti ovat tietoisia toisistaan ja enemmän tai vähemmän läsnä olevia toisilleen ilman yhteistä puuhastelualuettakin. Olenkin joskus miettinyt, miten syrkit kokevat sen, että samassa asunnossa asuu useita (usein jopa asumukset ihan vierekkäin). Se ei paljoa auta, että eivät näe toisiaan: hamsteri elää hajujen maailmassa (toisin kuin näköaistin varassa toimiva ihminen).
Omalle talvikolleni (nyt jo valitettavasti edesmenneelle) suunnittelin myös isompaa asumusta 70x40 cm terraarion tilalle enkä osannut yhtään ajatella, että tuplakokoinen voisi olla tuolle äärimmäisen kesylle ja kovasti aktiiviselle (terraariosta ajoittain maanisesti ulos pyrkivälle) eläimelle millään lailla turhan suuri.

Sitä paitsi, kahden 70x40 cm suuruisen asumuksen yhteenlaskettu pinta-ala on suunnilleen sama kuin 50x100 cm asumuksen (laskekaa vaikka itse) eli mistään tolkuttoman suuresta tilasta ei edes ole kyse.
Itse päädyin kääpiöön, koska sille on helpompi tarjota tilavat olosuhteet kuin syrkille. Esimerkiksi ns. syrkkikoon dunassa asuvalla syyrialaisella on huomattavasti ahtaammat oltavat kuin syrkkidunassa elävällä talvikolla. Omassa asunnossani oli sopiva paikka 80x40 cm terraariolle ja syyrialaista en haluaisi sen kokoisessa pitää, kun taas talvikolla on siellä jo selvästi enemmän tilaa puuhata.

Luonteensa puolesta oma talvikkoni on lemmikkinä aivan vertaansa vailla, mutta mahtavia persoonia löytyy varmasti joka lajista.
120x60 cm marsuhäkin pinta-ala on 72 000 cm2, 100x40 cm asumuksen taas 40 000 cm2.

Toisin sanoen, 120-senttisen marsuhäkin PINTA-ALA on lähes kaksinkertainen 100x40 cm asumukseen verrattuna.

Pituuden lisäksi asumuksella on leveys, joka vaikuttaa suuresti pinta-alaan. Ja pinta-ala on se, joka määrittelee, paljonko eläimellä on tilaa käytettävissään.
Vastaavasti esim. 70 cm pitkän terraarion pinta-alaan=kokoon vaikuttaa olennaisesti se, onko leveys 35 vai 45 cm: 35 cm leveä on pinta-alaltaan (vain) kolme neljäsosaa siitä, mitä 45 cm leveä.
75x35 asumus taas on pinta-alaltaan pienempi kuin 70x40 cm asumus.
Tähän ketjuun on kirjoitettu ihan asiallistakin ja minun mielestäni mielenkiintoista pohdintaa hamstereiden käyttäytymisestä. Kuitenkin olennaisinta keskustelussa näyttää olevan vastakkainasettelu Metsku vastaan muu maailma ja sen todistelu, kumpi aivan varmasti on väärässä. Kuten omassa kirjoituksessani muutamaa viestiä aiemmin tässä samassa ketjussa yritin tuoda esiin, havaintojeni mukaan viihtymisasia ei liity pelkästään Metskun hamstereihin ja mielipiteisiin. Laajempaa otosta foorumin sisällöstä minulla ei ole nyt esittää, mutta viittaan esimerkinomaisesti oman kirjoitukseni alussa olleeseen lainaukseen ja nooran kirjoitukseen heti sen jälkeen.  Yksi kirjoittaja ketjussa "Kuvia ja keskustelua hamstereiden asumuksista 4" kirjoittaa hamsteridunasta seuraavaa: "Jos joku pystyy katselemaan hamsteriaan pienessä tilassa niin okei, mutta minä en pystyisi." Nämä ajatukset ja kokemukset ovat olemassa Metskusta ja pesävanuun liittyvistä näkökohdista riippumatta.

Asiaan liittyy monta eläinpersoonaa ja perustetta nähdä asia jollakin tavalla. En aio ilmoittatutua kumpaankaan leiriin kuuluvaksi ja tunnustan lukeneeni uteliaisuudella ja mielenkiinnolla kaikkien tähän keskusteluun kirjoittaneiden viestit.

Omasta tilanteestani sen verran, että omaa tällä hetkellä ainokaista talvikkoani haluan ilman muuta pitää suuremmassa asumuksessa kuin miniduna.  Toisaalta, minun ei tarvitse tietää, olisiko miniduna sille riittävä vai ei: ajattelen, että miksi laittaisin sen minimikokoiseen minidunaan, kun voin laittaa sen myös suurempaan asumukseen. Talvikon kokoinen eläin on siitä mukava, että sille on helpompi tarjota tilavat olosuhteet kuin isommalle eläimelle (minkä vuoksi seuraavakin hamsterini tulee varmastikin olemaan kääpiökokoa, ellei mieli isompaan asuntoon muuton jälkeen muutu...). Monet ensimmäistä hamsteriaan hankkivat kyselevät aivan aiheellisesti, minkä kokoinen asumuksen vähintään pitää olla, mutta usein sitten myös hankkivat täsmälleen sen kokoisen, mahdollisimman pienen asumuksen.
Esimerkki suht tuoreesta kirjoituksesta tällä foorumilla: "Yleisesti naaraat ovat ainakin omalla kohdallani osoittautuneet aika tyytymättömiksi häkkiin ja virikkeisiin (No, niinhän me naiset aina...) ja suurin huvi on keksiä pakokeinoja."

En tarkoita, että tämän lausahduksen perusteella tehtäisiin mitään johtopäätöksiä, se oli esimerkki. Samansuuntaisia viestejä vain tulee aina toisinaan vastaan eriaiheisissa keskusteluketjuissa tällä foorumilla (enkä tarkoita nyt Metskun kirjoittamia tekstejä). Välillä hamsterin jatkuva yritys murtautua ulos dunastaan saatetaan esittää kiintymyksenä ihmiseen ("se haluaa tulla syliin") eikä suinkaan tarpeena saada tekemistä, vaihtelua, kohdetta valtavan energiansa purkamiseen. Tai sitten hamsterilla on jokin "hassu" tai "ärsyttävä" tapa. Esimerkiksi jatkuva yritys kiivetä terraariosta pois tai varmasti melkein mikä tahansa häiriökäyttäytyminen voidaan nähdä tällaisena "hullunkurisena tapana", jolle hyväntahtoisesti hymyillään tai harmillisena ominaisuutena, joka nyt vain kuuluu hamsteriin. Samanaikaisesti Metskulle tunnutaan toistuvasti vastattavan aika yksioikoisesti, että kyllä syyrialainen hamsteri on ihan tyytyväinen elämäänsä hamsteridunassa, ehkä joitakin yksittäisiä aivan poikkeuksellisia yksilöitä lukuun ottamatta.

Minä en aio sanoa, onko hamsteriduna riittävä vai ei. Itse en pitäisi sellaista eläintä kuin syyrialainen hamsteri niin pienessä asumuksessa. Se kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö vähintäänkin osa hamstereista sellaisessa hyvinkin viihtyisi. Joka tapauksessa hamsterin viihtyminen jokapäiväisessä asumuksessaan on mielestäni ratkaisevan tärkeä, ellei tärkein, sen hyvinvointiin liittyvä asia.

Henkilökohtaisesti ilahdun, kun luen tältä foorumilta kirjoituksen, jossa todetaan, että hamsteri ei välttämättä ole tyytyväinen elämäänsä, vaikka sen asumuksen koko täyttää Suomen Hamsteriyhdistyksen minimisuosituksen ja vaikka asumukseen on sijoitettu tietty määrä virikkeitä. Jos hamsteri on tyytymätön, se on tyytymätön. Ja kyllä myös näitä tyytymättömiä tuntuu ihan oikeasti olevan. Toivoisin, että tyytymättömän hamsterin myös ymmärrettäisiin olevan tyytymätön (enkä tarkoita, etteikö moni kanssakeskustelija näin tekisikin). Omasta mielestäni haasteellista on se, että  lajityypillisen tekemisen tarjoaminen hamsterin kaltaiselle aktiiviselle eläimelle on oikeastaan aika vaikeaa: luonnossa ruoan etsiminen on sille henkisesti kuormittavaa työtä, jota terraarioon laitetuilla erinäisillä esineillä on aika vaikea kompensoida.

Tämä teksti ei koske pelkästään syyrialaisia hamstereita vaan kääpiöitä yhtä lailla.