• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

Cami

#75
yhdyn katariin ja Kattiin!

Täällä vain ilmoitin minun mielipiteistäni, ei kenenkään tarvitse ottaa mielipiteitäni noin vakavasti XD  Jos olet päättänyt että hamsusi tykkää juosta pallossa niin ei hamsteri sille voi mitään. Se pallo on ihan luonnoton asia ja se on mahdotonta seurata hamsteria ihan kokoajan kun se on pallossa, jos se vain sinkoo tiehensä ja törmää seinään kovalla vauhdilla, niillähän on melko huono näky eivätkä välttämättä näe minne ovat menossa. Turvallisempaa on pitää hamsu vaikka puuhalaatikossa jossa pääse juoksemaan ja temmeltämään oman pään mukaan. En minä välttämättä ole sitä mieltä että ne eivät siitä tykkäisi, mutta siitä ei voi olla varma.

Ite en panisi hamsujani palloon vaikka maksettaisiin siitä! Jos ite haluutte ne sinne lukita niin en minä sille voi mitään. Pyörä on kuitenkin samantapainen mutta paljon turvallisempi ja mukavempi hamsulle.
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Katar

#76
^ Niin ja tosiaan hamsteri on melkein sokea ja juoksupallossa varmaan täysin sokea. Se on lukitussa tilassa jota se ei nää, sen viiksikarvat tunnustelevat vain samana jatkuvaa pintaa. Mahtaa olla raasu ihmeissään sellaisesta. Ei hamsteri tajua juoksupalloa. Vapaana se voi tunnustella kaikkea viiksillään ja perjaatteessa näkee niiden avulla.
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

metsku

#77
Lainaus käyttäjältä: "Katar"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Pitääkö tätäkin keskustelua käydä kun noita kauhistuneita kommentteja vaan saa vaikka siis tosiasia on, että YKSIKÄÄN meistä ei voi tietää miltä hamsterista tuntuu olla juoksupallossa. Voimme yrittää tulkita toki omaa lemmikkiämme mutta on väärin väittää, että koska sun mielestä sun hamsterisi ei tykkää juoksupallosta niin kenenkään muunkaan ei tykkää.

Itsehän sen sanotkin "yksikään meistä ei voi tietää miltä hamsterista tuntuu ola juoksupallossa.", joten miten ihmeessä sinä voit tietää/päättää/tulkita että se tykkää olla siinä? Mitä jos tulkitset väärin että se "tykkää" olla siinä? Hamsteri ei kehrää kuten kissa eikä heiluta häntäänsä kuin koira, kerroppas mulle miten oot analysoinu sun hamsterin pitävän juoksupyörässä heilumisesta.
Siksi juoksupalloa kritisoidaan koska se on täysin luonnoton. Hamsteri ei itse saa päättää omista menemisistään ja liikkeistään. Tottakai se juoksee siinä "innoissaan" (joka voi myös tarkoittaa kauhuissaan), koska sillä ei ole muuta mahdollisuutta !

Kannattaako ottaa riski tunkemalla se eläin sinne palloon jos et tiedä oikeasti pitääkö se siitä? :|

En mä tiedäkään tykkääkö se siellä olla vai ei, yritän vain tulkita. JUURI SIKSI minä en ala huutelemaan, että juoksupallot pitäisi kieltää ja juoksupallot on eläinrääkkäystä koska minkäänlaista varmuutta ei ole. Mielestäni pieni duna on paljon pahempaa rääkkäystä kun juoksupallo mutta en (tämä nyt on poikkeus kun ärsyttää) sitä huutele ympäriinsä ja vaadi pieniä dunia myyntikieltoon. Ja siis on hamsterilla toki mahdollisuus olla juoksematta pallossa. Ei se siellä pallossa sen enempää paniikkiin mene kun juoksupyörässäkään. Ainoa asia mistä olen nähnyt hamsterin menevän paniikkiin on ihmisen käsi kun hamsu ei ole vielä kesy eivätkä kaverit käyttäydy sillä tavalla pallossa.

metsku

#78
Lainaus käyttäjältä: "Katar"^ Niin ja tosiaan hamsteri on melkein sokea ja juoksupallossa varmaan täysin sokea. Se on lukitussa tilassa jota se ei nää, sen viiksikarvat tunnustelevat vain samana jatkuvaa pintaa. Mahtaa olla raasu ihmeissään sellaisesta. Ei hamsteri tajua juoksupalloa. Vapaana se voi tunnustella kaikkea viiksillään ja perjaatteessa näkee niiden avulla.

Kyllä tajuaa. Se tajuaa aivan täydellisen hyvin, että tällä voi juosta ja ne oppii myös esim. menemään jotain tiettyä rundia ja varomaan esteitä jos paljon palloilevat (juoksupallovideoita olen nähnyt, omani ovat niin vähän pallossa etteivät osaa paitsi juosta ja pysähtyä ja vaihtaa suuntaa). Aika tyhmänä sä tunnut hamsuja pitävän. Niiden elämässä jokainen vaihdettu virike on uusi eikä ne niistäkään mihinkään paniikkii mene. Mistä sä päättelet, että isossa juoksupallossa hamsteri "olisi ihmeissään?" Siis yhtään sen enempää kun mistään muustakaan uudesta mitä sille tapahtuu? Onhan se lattiallakin ihmeissään.

metsku

#79
Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "Katar"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Pitääkö tätäkin keskustelua käydä kun noita kauhistuneita kommentteja vaan saa vaikka siis tosiasia on, että YKSIKÄÄN meistä ei voi tietää miltä hamsterista tuntuu olla juoksupallossa. Voimme yrittää tulkita toki omaa lemmikkiämme mutta on väärin väittää, että koska sun mielestä sun hamsterisi ei tykkää juoksupallosta niin kenenkään muunkaan ei tykkää.

Itsehän sen sanotkin "yksikään meistä ei voi tietää miltä hamsterista tuntuu ola juoksupallossa.", joten miten ihmeessä sinä voit tietää/päättää/tulkita että se tykkää olla siinä? Mitä jos tulkitset väärin että se "tykkää" olla siinä? Hamsteri ei kehrää kuten kissa eikä heiluta häntäänsä kuin koira, kerroppas mulle miten oot analysoinu sun hamsterin pitävän juoksupyörässä heilumisesta.
Siksi juoksupalloa kritisoidaan koska se on täysin luonnoton. Hamsteri ei itse saa päättää omista menemisistään ja liikkeistään. Tottakai se juoksee siinä "innoissaan" (joka voi myös tarkoittaa kauhuissaan), koska sillä ei ole muuta mahdollisuutta !

Kannattaako ottaa riski tunkemalla se eläin sinne palloon jos et tiedä oikeasti pitääkö se siitä? :|

En mä tiedäkään tykkääkö se siellä olla vai ei, yritän vain tulkita. JUURI SIKSI minä en ala huutelemaan, että juoksupallot pitäisi kieltää ja juoksupallot on eläinrääkkäystä koska minkäänlaista varmuutta ei ole. Mielestäni pieni duna on paljon pahempaa rääkkäystä kun juoksupallo mutta en (tämä nyt on poikkeus kun ärsyttää) sitä huutele ympäriinsä ja vaadi pieniä dunia myyntikieltoon. Ja siis on hamsterilla toki mahdollisuus olla juoksematta pallossa. Ei se siellä pallossa sen enempää paniikkiin mene kun juoksupyörässäkään. Ainoa asia mistä olen nähnyt hamsterin menevän paniikkiin on ihmisen käsi kun hamsu ei ole vielä kesy eivätkä kaverit käyttäydy sillä tavalla pallossa.

Niin ja se pallo ei ole yhtään sen luonnottomampi kun MIKÄÄN MUUKAAN lemmikkihamsterin elämässä! Ei ole yhtään sen luonnollisempaa laittaa hamsteria häkkiin/muoviboksiin sillä hamsterit eivät luonnossa elä yhdessäkään häkissä tai dunassa. Jos suret jonkun juoksupallon luonnottomuutta niin mikään häkkieläin ei ehkä ole ihan paras mahdollinen? Hamstereille mahdollisimman luonnollista on sen sijaan juokseminen ja pallossa ne saattavat saada juostua pitkiäkin matkoja (riippuen tilasta) toisin kun pienen huoneen lattialla. Tiedä vaikka mitenkin luonnollinen fiilis hamsterin valtaa kun se huristaa juoksupallossa  :shock:

Cami

#80
^ ei me tässä sulle huudeta et oot eläinrääkkäjä! RAUHOTU! tässä on meidän mielipiteet, ei noi sun kilahdukset niihin vaikuta XD

Kun kirjoitit että: Ei se siellä pallossa sen enempää paniikkiin mene kun juoksupyörässäkään. Niin pyörässä jos se ei halua enään juosta niin menee vain pois, pallosta se ei pääse pois kun haluaa.
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Tiituz

#81
^jep ja pallossa se ei nää eteensä. Ja niin pieniä Dunia ei taideta myydäkkään, että se olisi "eläinrääkkäystä".Ja mieti nyt pallon ja Dunan eroa, Dunassa vaikka olisikin pieni, se saisi juosta oman mielen mukaan tosin kuin pallossa
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Katar

#82
Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "Katar"^ Niin ja tosiaan hamsteri on melkein sokea ja juoksupallossa varmaan täysin sokea. Se on lukitussa tilassa jota se ei nää, sen viiksikarvat tunnustelevat vain samana jatkuvaa pintaa. Mahtaa olla raasu ihmeissään sellaisesta. Ei hamsteri tajua juoksupalloa. Vapaana se voi tunnustella kaikkea viiksillään ja perjaatteessa näkee niiden avulla.

Kyllä tajuaa. Se tajuaa aivan täydellisen hyvin, että tällä voi juosta ja ne oppii myös esim. menemään jotain tiettyä rundia ja varomaan esteitä jos paljon palloilevat (juoksupallovideoita olen nähnyt, omani ovat niin vähän pallossa etteivät osaa paitsi juosta ja pysähtyä ja vaihtaa suuntaa). Aika tyhmänä sä tunnut hamsuja pitävän. Niiden elämässä jokainen vaihdettu virike on uusi eikä ne niistäkään mihinkään paniikkii mene. Mistä sä päättelet, että isossa juoksupallossa hamsteri "olisi ihmeissään?" Siis yhtään sen enempää kun mistään muustakaan uudesta mitä sille tapahtuu? Onhan se lattiallakin ihmeissään.

Jaa no totanoin et tainu lukea viestiäni kunnolla? Hamsu ei voi olla luonnollisesti pallossa. Se ei voi tunnustella ympäristöään eikä saa iloa mm. kiipeilystä ja eri materiaalien ja hajujen tutkimisesta.
Juoksupallo ei ole mikätahansa virike, se ei ole käytössä hamsterin itse laatimin ehdoin. Juoksupallo on suljettu tila. Muita virikkeitä se saa käyttää milloin haluaa ja miten haluaa tai sen ei tarvitse käyttää niitä ollenkaan.

Toki on luonnotonta eläimelle elää vangittuna, mutta esim. häkki on sen ainoa tuntema elinympäristö eikä se perjaatteessa tiedä paremmasta. Juoksupallo on taas vankila, ja edelleen se ei näe eikä varmaan kuulekkaan kunnolla siellä, eikä se voi myöskään tunnustella. Juoksupallo rajaa sen aistit pois mikä ei kuulosta minusta hyvältä.
Ja tottakai kaikki eläimet pakon edessä oppii esim. hamsteri pysähtymään juoksupallolla.

Ja ei kukaan sua eläinrääkkääjäks oo huudellu tai et juoksupallot sais kieltää lajilla.

Ja hamsteri on toki lattialla ihmeissään, mutta silloin se pystyy liikkumaan luonnollisesti omalla tavallaan ja se pystyy havaitsemaan ympäristönsä. Usein hamsterit ovat kovia seikkailemaan ja ne tykkäävät uusien paikkojen löytämisestä mm. sängynalusta, kaapin ja seinän väli. Tai jos hamsu on juoksuaitauksessa sinne yleensä laitetaan kaikkea kivaa tutkittavaa, kiivettävä ja piilopaikkoja. Juoksupallossa hamsu jää kaikesta tästä paitsi.
Luonnossa hamsteri ei juokse suojattomana pitkin aukeita, vaan se pyrkii mahdollisimman suojaisiin paikkoihin viilettämään.

Minusta ja monesta muustakin juoksupallo on huono vaihtoehto. Toki se on sinun valintasi ja olkoon niin. Tässä on muutama perustelu näkökannalleni.
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

metsku

#83
Lainaus käyttäjältä: "Tiituz"^jep ja pallossa se ei nää eteensä. Ja niin pieniä Dunia ei taideta myydäkkään, että se olisi "eläinrääkkäystä".Ja mieti nyt pallon ja Dunan eroa, Dunassa vaikka olisikin pieni, se saisi juosta oman mielen mukaan tosin kuin pallossa

Se ero onkin siinä, että dunassa eletään lähestulkoon vuorokaudet ympäriinsä kun taas pallossa käväistään silloin tällöin.

metsku

#84
LainaaJuoksupallo rajaa sen aistit pois mikä ei kuulosta minusta hyvältä.
Ja tottakai kaikki eläimet pakon edessä oppii esim. hamsteri pysähtymään juoksupallolla.

Ei rajaa. Se on täynnä ilmareikiä ja ihan varmasti sieltä haistaa kaiken minkä dunastakin. Käänsit sen mitenpäin vaan niin aina on reikä naaman edessä.

LainaaJa hamsteri on toki lattialla ihmeissään, mutta silloin se pystyy liikkumaan luonnollisesti omalla tavallaan ja se pystyy havaitsemaan ympäristönsä. Usein hamsterit ovat kovia seikkailemaan ja ne tykkäävät uusien paikkojen löytämisestä mm. sängynalusta, kaapin ja seinän väli. Tai jos hamsu on juoksuaitauksessa sinne yleensä laitetaan kaikkea kivaa tutkittavaa, kiivettävä ja piilopaikkoja. Juoksupallossa hamsu jää kaikesta tästä paitsi.
Luonnossa hamsteri ei juokse suojattomana pitkin aukeita, vaan se pyrkii mahdollisimman suojaisiin paikkoihin viilettämään.

No tietenkin on kivampaa jos hamsua juoksutetaan lattialla mutta ota huomioon, että rajattu tila se sekin on. Hamsuthan juoksee luonnossa useita kilometrejä. Tarkoitan vain, että mielestäni juoksupallon tuomitseminen ja kauhistelu on typerää koska kyseessä ei ole kidutusväline vaan ihan hyvä virike oikein käytettynä. Tästä juoksupalloasiasta ei koskaan saa mitään oikeaa keskustelua aikaiseksi kun seassa on aina noita kidutusväline- kommentteja.

LainaaMinusta ja monesta muustakin juoksupallo on huono vaihtoehto. Toki se on sinun valintasi ja olkoon niin. Tässä on muutama perustelu näkökannalleni.

No olen jo kertonut, että käytän sitä erittäin harvoin, lähinnä silloin jos hamsu/hamsut on kovin aktiivisia ja kaipaavat selvästi juoksemista. Esim. aitauksessa eivät keskity mihinkään vaan ravaavat seiniä pitkin. Pallo yleensä auttaa  :D

metsku

#85
Lainaus käyttäjältä: "Cami"^ ei me tässä sulle huudeta et oot eläinrääkkäjä! RAUHOTU! tässä on meidän mielipiteet, ei noi sun kilahdukset niihin vaikuta XD

Kun kirjoitit että: Ei se siellä pallossa sen enempää paniikkiin mene kun juoksupyörässäkään. Niin pyörässä jos se ei halua enään juosta niin menee vain pois, pallosta se ei pääse pois kun haluaa.

Mutta kun ei se osaa ajatella, että nytpä meen tästä pois vaan joko se liikuttaa sitä palloa tai sitten ei. Ei se tajua, että hei tästä mä en pääsekään pois, nyt menen paniikkiin... :huh

Tiituz

#86
Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "Cami"^ ei me tässä sulle huudeta et oot eläinrääkkäjä! RAUHOTU! tässä on meidän mielipiteet, ei noi sun kilahdukset niihin vaikuta XD

Kun kirjoitit että: Ei se siellä pallossa sen enempää paniikkiin mene kun juoksupyörässäkään. Niin pyörässä jos se ei halua enään juosta niin menee vain pois, pallosta se ei pääse pois kun haluaa.

Mutta kun ei se osaa ajatella, että nytpä meen tästä pois vaan joko se liikuttaa sitä palloa tai sitten ei. Ei se tajua, että hei tästä mä en pääsekään pois, nyt menen paniikkiin... :huh

No eihän se ajattele että nytpä juoksen. Mutta kun sä laaitat sen sinne palloon, hamsteri voi yrittää sieltä pois, ja mitä se tekee? No juoksee tietysti. Ja kyllähn se voi haistaa siellä pallossa niitten reikien kautta, mutta se pallo ei ole hamsterille luonnollinen, olen ihan samaa mieltä Katar:in kanssa.
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Cami

#87
Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "Cami"^ ei me tässä sulle huudeta et oot eläinrääkkäjä! RAUHOTU! tässä on meidän mielipiteet, ei noi sun kilahdukset niihin vaikuta XD

Kun kirjoitit että: Ei se siellä pallossa sen enempää paniikkiin mene kun juoksupyörässäkään. Niin pyörässä jos se ei halua enään juosta niin menee vain pois, pallosta se ei pääse pois kun haluaa.

Mutta kun ei se osaa ajatella, että nytpä meen tästä pois vaan joko se liikuttaa sitä palloa tai sitten ei. Ei se tajua, että hei tästä mä en pääsekään pois, nyt menen paniikkiin... :huh

Kyllä meillä juostaan pyörässä sen aikaa kun halutaan. Ei se ole mielestäni nyt ihan mikään kidutusväline mutta turvallisempaa on ottaa pyörä.
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Katar

#88
Metsku sulla taitaa olla kauhee uhoomisen tarve kun tuolla toisessa topicissa väitit kiven kovana, että putkelliset häkit on tosi kivoja ja taas arvostelit muiden toisenlaisia mielipiteitä.
Sun kannattaisi antaa vähän sijaa muidenkin (etenkin näissä tapauksissa enemmistön) mielipiteille.

LainaaJuoksupallo rajaa sen aistit pois mikä ei kuulosta minusta hyvältä.
Ja tottakai kaikki eläimet pakon edessä oppii esim. hamsteri pysähtymään juoksupallolla.

LainaaEi rajaa. Se on täynnä ilmareikiä ja ihan varmasti sieltä haistaa kaiken minkä dunastakin. Käänsit sen mitenpäin vaan niin aina on reikä naaman edessä.

Entäs se näkö ja tuntoaisti?

LainaaJa hamsteri on toki lattialla ihmeissään, mutta silloin se pystyy liikkumaan luonnollisesti omalla tavallaan ja se pystyy havaitsemaan ympäristönsä. Usein hamsterit ovat kovia seikkailemaan ja ne tykkäävät uusien paikkojen löytämisestä mm. sängynalusta, kaapin ja seinän väli. Tai jos hamsu on juoksuaitauksessa sinne yleensä laitetaan kaikkea kivaa tutkittavaa, kiivettävä ja piilopaikkoja. Juoksupallossa hamsu jää kaikesta tästä paitsi.
Luonnossa hamsteri ei juokse suojattomana pitkin aukeita, vaan se pyrkii mahdollisimman suojaisiin paikkoihin viilettämään.

LainaaNo tietenkin on kivampaa jos hamsua juoksutetaan lattialla mutta ota huomioon, että rajattu tila se sekin on. Hamsuthan juoksee luonnossa useita kilometrejä. Tarkoitan vain, että mielestäni juoksupallon tuomitseminen ja kauhistelu on typerää koska kyseessä ei ole kidutusväline vaan ihan hyvä virike oikein käytettynä. Tästä juoksupalloasiasta ei koskaan saa mitään oikeaa keskustelua aikaiseksi kun seassa on aina noita kidutusväline- kommentteja.

En missään tapauksessa väittänyt että juoksupallo on kidutusväline! Miksi ignooraat kaikki informaatiot ja perustelut jotka vähänkin puoltavat ajatusta juoksupallon puutteellisuuksista? Et anna oikein kypsää kuvaa itsestäsi puolustamalla ajatustasi noin rankasti, eikö muiden puheissa ole sinun mielestäsi totuuden hiventäkään? Et pärjää elämässä ellet kuuntele toisia. Et välttämättä ole aina oikeassa (enkä väitä että olisit ehdottoman väärässä näin sanoessani).

LainaaMinusta ja monesta muustakin juoksupallo on huono vaihtoehto. Toki se on sinun valintasi ja olkoon niin. Tässä on muutama perustelu näkökannalleni.

LainaaNo olen jo kertonut, että käytän sitä erittäin harvoin, lähinnä silloin jos hamsu/hamsut on kovin aktiivisia ja kaipaavat selvästi juoksemista. Esim. aitauksessa eivät keskity mihinkään vaan ravaavat seiniä pitkin. Pallo yleensä auttaa  :D
No se on hyvä, että annat hamstereillesi liikuntaa kun ne sitä tarvitsevat. Tuossa mielessä se kuulostaa ihan hyvältä ja tämän kohdan sinun kannastasi ymmärränkin, mutta minusta pallo on edelleen huono ratkaisu ja riski.

LainaaMutta kun ei se osaa ajatella, että nytpä meen tästä pois vaan joko se liikuttaa sitä palloa tai sitten ei. Ei se tajua, että hei tästä mä en pääsekään pois, nyt menen paniikkiin... :huh  

Tottakai se lähtee juoksemaan pallossa kun se ei pääse pois? Mitä muuta se voisi tehdä, kaivaa pokkarin takataskussa ja lössähtää lukemaan sitä? Mitä jos rullaamalla se juuri etsii tietään ulos? Hamsteri ei jää nököttämään paikoilleen luovuttaneena, tietenkin se ajattelee että on löydettävä tie ulos.

Ja vielä uudestaan kysyn tätä johon et millään suostu antamaan vastausta: kun et tiedä tykkääkö hamsu olla pallossa vaan vain tulkitset niin, onko sinusta täysin VASTUULLISTA ja FIKSUA ottaa riski että se onkin hamsulle hyvin ahdistava kokemus?
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Viiru_

#89
mulla ei sillai oo omaa "mielipidettä" tästä asiasta, koska ei tiedä (tai en minä ainakaan) juokseeko hamsteri siellä päästäkseen pois, vai siksi koska siellä on kiva juosta ja tutkia paikkoja.

mutta en mene ostamaan, koska on tullut niin paljon negatiivistä palautetta kokeneemmilta.