• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikaspäiväkirjat

Aloittaja Ninde, 26.01.09 - klo:16:03

« edellinen - seuraava »

Minski

#285
^^ Jos ei nyt ihan kuitenkaan alettais tyhmäksi nimittämään.
Itse en kritisoi Oliven ratkaisua. On sitä ennenkin käynyt niin, että ensikertalaisemo ei ole tiennyt mitä poikasten kanssa tehdään. Tokalla yrittämällä monesti emo on ollut jo viisaampi. Harmi kyllä etukäteen ei voi koskaan tietää miten käy, sehän tästä vallan helppoa tekiskin, jos sen tietäis. Meilläkin pari vuotta sitten yhdellä emolla ekat poikaset menehtyivät, mutta tokien kanssa kaikki meni tosi hyvin. Ja Oliven hamsun tapauksessakaan ei tiedä onko näillä ekan ja tokan poikueen tapauksella mitään yhteistä syytä.

Helin mielipide tuossa yllä on juuri mitä itsekin ajattelin :yes:
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#286
Ensimmäisen poikueen isä oli eri ja poikaset oli todella onnettoman kokosia emo koitti kovasti niitä hoitaa. Samaisella uroksella koitettiin myös eri naaraalla poikuetta josta syntyi vain 1 epäkehittynnyt joka kuoli heti melkein. Tässä toisessa poikuessaa koitimme tuon ekan poikueen uroksen veljeä uskoen että nyt saisimme sen ison poikueen jäämään eloon. Joten missä vika? uroksissa?

Mustikkamaan

#287
Se, ettei emo tietäisi mitä poikasille pitää tehdä, on aika kaukaa haettua. Varmasti niitä voi sattua joskus, mutta se on jo niin harvinasta, että siihen on mielestäni huono "vedota".

Joko poikasissa, perimässä/vanhemmissa tai kasvattajassa on vikaa. Pelkät meidän mielestämme kestettävät häiriötekijät (kurkkiminen ihan varovasti, imurointi jne.) voivat olla liikaa emolle, joka on synnytys- ja imetyshormonien huuruissa. Ruokinnassa voi olla jotain pielessä, vaikka se tuntuisi meidän mielestämme monipuoliselta, eihän meistä kukaan hamsteriemon pissa- ja veriarvoja seuraile.

Ihan kaikki on mahdollista ja jos kasvattaja on kaikkensa tehnyt, niin syyllistä on turha etsiä. Mielestäni toisen kerran voi kokeilla, ellei ensimmäisellä kerralla ole ollut jotain tosi dramaattista, kuten että poikasia on pitänyt pukkaa ulos oksitosiinin avulla tms. Mutta kolmannen kerran voi sitten jättää jo pois.

En oikein usko, että uroksissa on kovasti vikaa jos pennut ovat tulleet maailmaan asti. Tietysti perimä aiheuttaa kaikenmoisia jippoja (kromosomihäiriöt ym.), mutta ei se tavallisimmin koko poikuetta tapa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Olive

#288
Lainaus käyttäjältä: "maarit"Mä en ymmärrä että miks ihmeessä täyty teettää naaraalle toinen poikue kun ekalla kerralla kävi miten kävi ja oli ongelmia ja nyt on vissiin sitten käymässä samoin ainaki näyttäs siltä.Suoranaista tyhmyyttä sanon minä...

No täältähä löyty varsinainen älynjättiläinen  :peukku:

Tosiaan ekalla kerralla käytetyn uroksen toinen poikue oli myös elinkelvoton. Ja vaikkei ois ollutkaan, niin tottakai yritän uudelleen :)
Poikaset on kyllä olleet heikkoja ja emo sitten syönyt ne, koska pesään oon jäänyt aina ne isoimmat ja hyväkuntosimmat. Tänään en pesään katso, koska terran läpi näin yhden poikasen.

Mut siis ei tässä mitään spekuloitavaa ole, eiks tää ollut poikaspäiväkirja eikä kysymyspalsta?Ainakin täältä saa tosi hyviä vastausia  :mrgreen:

(Ja siis oikeesti mitä kaikkia ihmeheeboja sitä onkaan, ei elämä  :mrgreen:  On se kiva että jotkut tietää vaikkei kokemusta oo yhtään  :mrgreen: )
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

venomenom

#289
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Aika huvittava ehdotus, että varmuuden vuoksi pitäisi tappaa kaikki poikaset.  :roll:
millä tapaa se on huvittavaa?

Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"Joten missä vika? uroksissa?
kun se vika voi olla myös naaraassa. vika voi olla melkein missä tahansa. tämä emo on käsitykseni mukaan eläinkaupasta, eli taustoja ei tiedetä? ei siis tiedetä onko tämä suoraan emon puolelta. minua ei haittaa että Olive koetti toisen kerran enkä pidä sitä valintaa mitenkään tuomittavana.

tein ehdotuksen karsimisesta sen takia, että tosiaan edellisen poikueen kanssa kävi miten kävi. se on mulle paljon eettisempää pitää huoli että poikaset eivät kauaa kituuta esim. huonon maidonsaannin takia, tai mitä ikinä siellä onkaan vialla tai ongelmana tai mitä tahansa, kuin yrittää puhaltaa niihin henkeä niin että ne joutuvat kärsimään, mutta jokaisella on oma oikeudentajunsa. ainoa joka sitä poikasta suree on ihmiset, ja hetken emo. fakta on, että se tapettava eläin ei osaa surra elämättä jäänyttä elämäänsä, mutta se tasan kärsii jos se ei saa ruokaa tarpeeksi tai on muuten vain kehitykseltään vaillinen eikä pysty aloittamaan elämäänsä kunnolla. enkä tarkoita että tässä pitäisi vallan karsia saman verran mitä rotilla tai hiirillä, vaan sitä että pidetään huoli ettei mikään eläin kärsi turhaan. niin se lakikin sanoo.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

GaneshaX

#290
Kyllä jos emo ei kestä mitään normaalia elämää, esim. imurointia samassa kämpässä, niin voisin kyl jättää sellasen naaraan käyttämättäkin.

Mä saisin ainakin ihan varmaan jonku astmakohtauksen jos täs pölypesäs ei vois imuroida liki pariin kuukauteen....

Ja kyl tiedän sellasenkin tapauksen, jossa ihan saletisti oli uroksessa vika.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#291
Mutta mites sit selität sen vaikka Oliven naaras onkin eläinkaupasta niin itselläni kasvattajalta naaras jolle syntyi tuo 1 ainoa epäkehittynnyt poikanen saman uroksen kanssa kuin oliven ensimmäinen poikue!!??? Nii voidaanko tässä alkaa hakeen pääsyytä naaraasta? Ja tuo toisen poikueen isä oli tämän ensimmäisen uroksen veli joka nyt siis sai nämä poikaset oliven Mintun kanssa.

GaneshaX

#292
noup :nops:

Ei tosiaan jos yhdellä uroksella oli sama lopputulos kahden eri naaraan kans.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

maarit

#293
Lainaus käyttäjältä: "Olive"No täältähä löyty varsinainen älynjättiläinen  :peukku:

Mun älyssä ei ole mitään vikaa.  :yea:

Mä en ainakaa käyttäny IKINÄ sellasta hiiriemoa uudestaan joka oli syöny edellisen poikueensa.Itseasiassa eräs hiiriemo söi ensi poikasensa ja kuoli ite muutaman viikon sisällä.
Tällä hetkellä hamsteriton

venomenom

#294
taikahamsu: minkä takia myös naaraassa ei vois olla vikaa? ei sillä, ei mua haittaa oli se syy sitten vaikka ilmastossa. en myöskään kiellä että uroksessa/uroksissa olisi jotain vikaa, ekan kohdallahan se on jo melkein varmaa.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Anonymous

#295
sitä en sanonnut etteikö voisi olla naaraassakin vika mutta tässä tapauksessa kyllä katsoisin että vika on uroksessa/uroksissa. Eikä tuo mitään kerro vaikka hamsu olisikin ostettu eläinkaupasta ja taustoja ei tiedä. Yhtä lailla kuten meidän kohdalla kasvattajalta hankitussa eläimessä "luultavammin" on se vika!

Mustikkamaan

#296
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Ja kyl tiedän sellasenkin tapauksen, jossa ihan saletisti oli uroksessa vika.

Kiinnostaa tietää, että millainen vika ja miten todettu?

Ja se, että hyväksytäänkö myö se, ettei jokin hamsteriemo kestä imurointia tai ei, on aivan toinen kysymys kuin mistä puhuin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

venomenom

#297
Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"Eikä tuo mitään kerro vaikka hamsu olisikin ostettu eläinkaupasta ja taustoja ei tiedä.
paitsi sitä että taustoja ei tiedetä. kun niitä ei tiedetä niitä ei tiedetä. suvussa voi olla vaikka mitä. mutta kun ei tiedetä niin ei tiedetä.

kauheesti tunnut ylistävän eläimiä joiden taustoja ei tiedetä, tuntuu siltä että olisit kaikkialla kokoajan kertomassa kuinka tässä kasvattajalla hommatussa on tätä ja sitä ja eläinkauppaeläimet on vaan parempia kaikessa. tiedä sitten miksi.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Anonymous

#298
^Missähän mielessä olen YLISTÄNNYT eläinkauppa hamsuja?? sanoin vain että mistä sitä tietää kukaan kaikista piilevistä vioista kasvattajankaan kasvateista. Saat nyt ihan itse tehdä omat päätelmäsi kirjotuksistani ja itselläni on vain kasvattajilta jalostus eläimet!!!

venomenom

#299
siellä oli kokoajan se "tuntuu" -sana.

// enkä mä puhu vain tästä keskustelusta, vaan pitemmällä aikavälillä oot tehny kaikenlaisia pieniä huomautuksia. mutta se siitä, ihmettelin vain ääneen.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]