PK - standardikomitean kokous 22.1.2011

____________________________________________________

1. Kokouksen avaus

Standardikomiteavastaava Heidi Harju avasi kokouksen klo 12:00

2. Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin ja kahden pöytäkirjantarkastajan sekä kahden ääntenlaskijan valinta

Valittiin kokouksen puheenjohtajaksi sekä sihteeriksi Heidi Harju. Pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskijoiden virat yhdistettiin, valittiin Saana Kankare sekä Satu Evilampi.

3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Kokous on kutsuttu koolle loppuvuonna 2010. Läsnä on kaksi syyrianhamsterin ulkomuototuomaria, kaksi hallituksen jäsentä sekä kolme kasvattajaa.

4. Hyväksytään työjärjestys

Hyväksyttiin työjärjestys.

5. Standardikomitean asiat

5.1)    Syyrianhamsterin näyttelystandardeja käytiin kokonaisvaltaisesti läpi. Niitä hiottiin, tarkennettiin ja rakennetta selkiytettiin. Tehtiin myös joitakin muutoksia standardeihin sekä värien nimityksiin. Ehdotettiin seuraavaa:

"SYYRIANHAMSTERIN LAJIMÄÄRITELMÄ

Pää
Pään täytyy olla leveä, kasvojen on oltava lyhyet ja kuonon pyöreä. Otsassa tulee olla erottuva otsapenger. Pään tulee olla kooltaan sopusuhtainen vartaloon nähden. Silmien täytyy olla kiiltävät, suuret (olematta ulkonevat), pyöreät ja kaukana toisistaan. Korvien täytyy olla sopusuhtaiset, ehjät ja kaukana toisistaan.

Tyyppi
Vartalon tulee olla tasaisen leveä, kiinteä ja sopusuhtaisen pituinen. Kaula, vyötärö tai lantio ei saa erottua – naaraalla sallitaan aavistuksen verran enemmän erottuva lantio kuin uroksella. Uros voi olla tyypiltään hieman naarasta pidempi.

Koko
Hamsterin tulee olla sopusuhtainen. Ihannekokoinen, täysikasvuinen hamsteri painaa noin 160–200 grammaa.

Väri
Väristandardin mukainen.

Turkki
Lyhytkarvainen: Turkin on oltava lyhyt ja erittäin tiheä. Sen täytyy olla jäntevä ja siinä on tunnuttava vastusta, kun hamsteria silitetään vastakarvaan. Turkki ei saa jakautua eikä siinä saa olla muuta turkkia pidempiä karvoja tai tupsuja.
Pitkäkarvainen, uros: Turkin on oltava erittäin tiheä. Turkin on oltava mahdollisimman pitkä, pituuden on oltava tasainen. Laahus voi olla muuta turkkia pidempi.
Pitkäkarvainen, naaras: Turkin on oltava erittäin tiheä. Turkin on oltava mahdollisimman pitkä, pituuden on oltava tasainen. Naaraiden turkki on lyhyempi kuin uroksilla, niillä on kuitenkin oltava selkeästi pituudeltaan erottuvat tupsut takareisissä. Tupsut myös korvien takana ovat toivottavat.
Satiini: Turkin on oltava erittäin kiiltävä. Kiillon on oltava tasainen. Hamsterin väri tummuu satiinihamstereilla, paitsi cinnamonilla, jolla väri vaalenee. Muutoin hamsterin turkki vastaa joko pitkäkarvaisen tai lyhytkarvaisen standardia.
Rex: Turkin on oltava erittäin kihara ja se voi olla laadultaan hieman karhea. Kiharuuden on oltava tasainen. Myös viiksikarvojen on oltava voimakkaasti kihartuneet. Muutoin hamsterin turkki vastaa joko pitkäkarvaisen tai lyhytkarvaisen standardia.
Satiini-rex: Turkin on oltava erittäin kiiltävä ja erittäin kihara. Kiillon ja kiharuuden on oltava tasaiset. Myös viiksikarvojen on oltava voimakkaasti kihartuneet. Muutoin hamsterin turkki vastaa joko pitkäkarvaisen tai lyhytkarvaisen standardia.

Kunto
Hamsterin tulee olla kokonaisuudessaan puhdas, terve ja pirteä. Sen on oltava käsikesy, se ei saa pelätä tai olla aggressiivinen.

Hamsterin vartalon tulee olla lihaksikas ja voimakas. Hamsterin tulee olla ketterä liikkeissään. Sillä ei saa olla merkittävää rasvakerrosta eikä se saa olla laiha.

Turkin tulee olla eloisa ja hyväkuntoinen. Karvattomia läiskiä, hilseilyä tai haavoja ei saa esiintyä, paljaat hajurauhaset ovat sallitut.

Hampaiden tulee olla sopivan mittaiset ja hyväkuntoiset. Kynsien tulee olla sopivan mittaiset.

Hännän ja selkärangan tulee olla rakenteiltaan normaalit, mutka tai muu selkeästi poikkeava rakenne hännässä tai selkärangassa ovat hylkääviä virheitä. Myös piikki rintalastassa on hylkäävä virhe.

Sukupuolileima
Hamsterin tulee näyttää selkeästi omaan sukupuoleensa kuuluvalta.

Näyttelyssä arvosanaa alentavia virheitä
Kaikki standardien vastaisuudet.

Näyttelyssä hylkäämiseen johtavat virheet
Jonkun ruumiinosan puuttuminen tai epämuodostuma. Suuret karvattomat läiskät, loiset ja sairaudet. Merkittävät virheet kunnossa. Naaraashamsterilla ei saa olla alle 5-viikkoisia poikasia eikä se saa olla tiine.

VÄRIMÄÄRITELMÄT

Normaali
Perusvärin on oltava erittäin voimakas ja tasainen punaruskea ilman muita värisävyjä. Pohjavärin on oltava tasainen ja tumma siniharmaa. Vatsa on norsunluun värinen harmaalla pohjavärillä. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuiden on oltava selkeästi rajautuneet ja vatsavärin mukaiset. Perusvärin on oltava tasaisesti ja voimakkaasti mustalla tikattu. Poskimerkit ovat mustat, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Kaulanauha on voimakas, tumma punaruskea, se on leveä, keskeltä katkeava ja selkeästi rajautunut. Takajalkojen takaosissa on selkeästi rajautuneet, mustalla tikatut(?) alueet. Päälaella on musta, selkeästi piirtynyt, kolmion muotoinen hilkka.

Silmät: mustat – silmien ympärillä on mustat, selkeästi piirtyneet renkaat

– perusväri on vaalea/ruskea/kellertävä/epätasainen/epäselvästi rajautunut
– vatsaväri on tumma/epätasainen/epäselvästi rajautunut tai siinä on valkoisia laikkuja
– puolikuut ovat pienet/epäselvästi rajautuneet
– poskimerkit ovat pienet/epäselvästi rajautuneet/vaaleat
– tikkaus on vaalea, epätasainen tai se puuttuu kokonaan

Cinnamon
Perusvärin on oltava puhdas ja voimakas, tumma oranssi. Pohjavärin on oltava tasainen ja tumma siniharmaa. Vatsa on kermaisen norsunluun värinen siniharmaalla pohjavärillä. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuiden on oltava selkeästi piirtyneet ja vatsavärin mukaiset. Tikkauksen on puututtava. Kaulanauha on voimakas punaruskea, se on leveä, selkeästi piirtynyt ja katkeaa keskeltä. Poskimerkit ovat siniharmaat, sopivan kokoiset  ja selkeästi rajautuneet. Päälaella on siniharmaa, selkeästi piirtynyt, kolmion muotoinen hilkka.

Silmät: tummanpunaiset, tummuvat iän myötä.
Korvat: vaaleat ruskeanharmaalla sävyllä.

– puolikuut ovat pienet/epäselvästi rajautuneet
– poskimerkit ovat pienet/epäselvästi rajautuneet/vaaleat

Tummanharmaa
Perusvärin on oltava tasainen siniharmaa. Pohjavärin on oltava tasainen ja tumma siniharmaa. Vatsaväri on norsunluun värinen siniharmaalla pohjavärillä. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Perusvärin on oltava tasaisesti ja voimakkaasti mustalla tikattu. Päälaella on kolmion muotoinen, tasaisesti rajautunut hilkka, joka muodostuu voimakkaasta, mustasta tikkauksesta. Kaulanauha on tumma siniharmaa, se on leveä, selkeästi piirtynyt ja katkeaa keskeltä. Poskimerkit ovat mustat, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet.

Lila
Perusvärin on oltava tasainen, pehmeä vaaleanharmaa vaaleanpunaisella vivahteella. Pohjavärin on oltava tasainen ja pehmeä vaaleanharmaa. Vatsan on oltava norsunluun värinen. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset vaaleanpunaisella sävyllä, ne ovat sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Tikkauksen on puututtava. Kaulanauha on vaaleanharmaa vaaleanpunaisella sävyllä, sen on oltava leveä, selkeästi rajautunut ja keskeltä katkeava. Poskimerkit ovat harmaat lilalla sävyllä, ne ovat sopivan kokoiset ja selkeästi piirtyneet. Päälaella on lilanharmaasta tikkauksesta muodostuva, selkeästi rajautunut, kolmion muotoinen hilkka.

Silmät: tummanpunaiset, tummuvat iän myötä.
Korvat: harmaat vaaleanpunaisella sävyllä.

Tyypillisiä virheitä:
– perusväri on vaalea/ruskehtava/kellertävä/epätasainen/epäselvästi rajautunut

Vaaleanharmaa
Perusvärin on oltava vaaleanharmaa ja sen osuus karvasta on noin 1/3. Toinen kolmannes on voinvaalea. Pohjaväri on tummanharmaa. Vatsavärin on oltava voinvaalea, pohjavärin harmaa. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, sopivan kokoiset ja selkeästi piirtyneet. Perusvärin on oltava tasaisesti ja voimakkaasti tikattu erittäin tummalla harmaalla. Kaulanauha on tumma ruskea tai harmaa, se on leveä, selkeästi piirtynyt ja katkeaa tasaisesti keskeltä. Poskimerkit ovat tummanharmaat lähes mustat - ei kiinteät vaan tikatut. Niiden tulee olla sopivan kokoiset ja selkeästi piirtyneet. Päälaella on tummanharmaasta tikkauksesta muodostunut, selkeästi rajautunut, kolmion muotoinen hilkka.

Tyypillisiä virheitä:
– perusväri on vaalea/kellertävä/epätasainen/epäselvästi rajautunut

Blondi
Perusvärin on oltava tasainen kermanvaalea. Pohjaväri vaaleanharmaa. Vatsa on norsunluun värinen. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet. Kuono-osa on tyypillisesti oranssin sävyinen.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, sopivan kokoiset ja selkeästi piirtyneet. Tikkauksen on puututtava. Kaulanauha on oranssin sävyinen kermanvaalea, se on leveä, selkeästi rajautunut ja katkeaa tasaisesti keskeltä. Poskimerkit ovat vaaleanharmaasta tikkauksesta muodostuvat, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Päälaella on tikkauksesta vaaleanharmaasta tikkauksesta muodostuva, tasaisesti rajautunut, kolmion muotoinen hilkka.

Silmät: tummanpunaiset
Korvat: vaaleat harmaalla vivahteella

Tyypillisiä virheitä
– perusväri on liian vaalea/kellertävä/epätasainen/epäselvästi rajautunut
– puolikuut ovat pienet/ruskehtavat/epäselvästi rajautuneet
– poskimerkit ovat ruskehtavat/perusväriin nähden vaaleat/pienet/epäselvästi rajautuneet
– tikkaus
– hilkka on ruskehtava/perusväriin nähden vaalea/epäselvästi rajautunut

Keltainen
Perusvärin on oltava voimakas, puhdas kullankeltainen. Pohjaväri on kermainen norsunluu. Vatsa on norsunluun värinen. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Turkin on oltava tasaisesti ja voimakkaasti tikattu mustalla. Kaulanauha on perusvärin mukainen, se on leveä, selkeästi rajautunut ja katkeaa keskeltä. Poskimerkit ovat mustat, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet - ei kiinteät, vaan tikatut. Päässä on mustasta tikkauksesta muodostuva, kolmion muotoinen, tasaisesti rajautunut hilkka.

– perusväri on vaalea/epätasainen/epäselvästi rajautunut

Hunaja
Perusväri on vaalea oranssi. Vatsa on norsunluun värinen vaaleanpunaisella sävyllä. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Poskimerkit ovat kanelin väriset, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Hyvin haalea, kanelinsävyinen tikkaus ja hilkka ovat sallitut, mutta niiden puuttuminen on toivottavaa. Kaulanauha on vaalea oranssi, se on leveä, selkeästi piirtynyt ja katkeaa tasaisesti keskeltä.

Silmät: tummanpunaiset
Korvat: vaaleanharmaat.

– perusväri on vaalea/epätasainen/epäselvästi rajautunut
– poskimerkit ovat ruskehtavat/vaaleat/pienet/epäselvästi rajautuneet
– liian voimakas tikkaus tai hilkka
– kaulanauha on liian leveä/kapea/väärän sävyinen/aukko puuttui

Helmiäisharmaa
Perusväri on vaalea, hieman kermaan vivahtava harmaa juuriin saakka. Vatsa on vaalean norsunluun värinen. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, ne ovat sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Turkki on tasaisesti hunnutettu mustalla tikkauksella. Kaulanauha on perusvärin mukainen, selkeästi rajautunut ja katkeaa tasaisesti keskeltä. Poskimerkit ovat pehmeästi mustalla tikatut, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Päälaella on pehmeästä, mustasta tikkauksesta muodostuva, selkeästi rajautunut, kolmion muotoinen hilkka.

Tyypillisiä virheitä:
– perusväri on vaalea/vaaleanpunaiseen tai oranssiin vivahtava/epätasainen/epäselvästi rajautunut
– tikkaus on vaalea/epätasainen tai se puuttuu kokonaan

Helmiäislila
Perusväri on hyvin vaalea, kermaan vivahtava harmaa. Vatsa on vaalean norsunluun värinen. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, ne ovat sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Turkki on tasaisesti hunnutettu harmaalla tikkauksella. Kaulanauha on perusvärin mukainen, selkeästi rajautunut ja katkeaa tasaisesti keskeltä. Poskimerkit ovat pehmeästi harmaalla tikatut, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Päälaella on pehmeästä, harmaasta tikkauksesta muodostuva, selkeästi rajautunut, kolmion muotoinen hilkka.

Silmät: punaiset
Korvat: värittömät

Tyypillisiä virheitä:
– perusväri on epätasainen/epäselvästi rajautunut
– tikkaus on vaalea/epätasainen tai se puuttuu kokonaan

Ruoste
Perusvärin on oltava tasainen, voimakas oranssinruskea. Pohjaväri on tasainen ja tumma ruskeanharmaa. Vatsa on norsunluun värinen vaaleanharmaalla pohjavärillä. Perus- ja vatsavärin on oltava selkeästi toisistaan rajautuneet.

Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Turkin on oltava kevyesti tikattu ruskealla. Kaulanauha on syvän ruosteen ruskea, se on leveä, selkeästi rajautunut ja katkeaa tasaisesti keskeltä. Poskimerkit ovat syvän ruosteen ruskeat, sopivan kokoiset ja selkeästi rajautuneet. Päälaella on syvän ruosteen ruskea, selkeästi rajautunut, kolmion muotoinen hilkka. Silmien ympärillä on syvän ruosteen ruskeat renkaat.

Silmät: mahdollisimman tummanruskeat
Korvat: tummanruskeat

Tyypillisiä virheitä:
– perusväri on vaalea/ruskea/epätasainen/epäselvästi rajautunut
– tikkaus on epätasainen tai se puuttuu kokonaan
– hilkka on vaalea tai epäselvästi rajautunut

Hopeanharmaa
Turkin on oltava pehmeän vaaleanharmaa, mahdollisimman valkoinen. Pohjavärin on oltava tumma siniharmaa. Vatsan on oltava mahdollisimman valkoinen. Turkin on oltava tasaisesti tikattu tumman harmaalla, lähes mustalla. Poskimerkit ovat tummanharmaat, lähes mustat. Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset.

Tyypillisiä virheitä:
– perusväri on vaalea/kellertävä/ruskea/epätasainen/epäselvästi rajautunut
– tikkaus on epätasainen tai se puuttuu kokonaan
– hilkka on vaalea tai epäselvästi rajautunut

Soopeli
Perusvärin on oltava mahdollisimman tumma, tasaisen colanruskea syvälle turkkiin saakka. Pohjavärin on oltava creme. Silmiä ympäröivät cremen väriset renkaat.

Korvat: tummanharmaat – lähes mustat

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian vaalea ja ruskea, epätasainen.
– Vatsavärissä valkoisia laikkuja.
– Turkki on juuriin asti perusvärinen, jolloin creme pohjaväri puuttuu

Creme
Koko turkin on oltava kermainen, voimakas keltaoranssi juuriin saakka.

Korvat: tummanharmaat, lähes mustat

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian vaalea, epätasainen.
– Väri vaalenee karvan juuressa.
– Perusväri liian tumma

Punasilmäinen creme
Koko turkin on oltava aprikoosin keltainen vaaleanpunaisella sävyllä, juuriin saakka.

Silmät: tummanpunaiset, tummuvat iän myötä
Korvat: harmaat aprikoosilla sävyllä

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian keltainen tai liian vaalea, epätasainen.
– Väri vaalenee karvan juuressa.

Minkki
Värin on oltava oranssinruskea ja ulotuttava syvälle turkkiin saakka. Pohjavärin on oltava crememäisen oranssinruskea. Pohjavärin mukaiset renkaat silmien ympärillä ovat toivotut.

Silmät: tummanpunaiset, tummuvat iän myötä
Korvat: ruskeat

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian harmaa/ruskea/epätasainen.

Soopelisuklaa
Värin on oltava tasainen ja puhdas keskiruskea ja ulotuttava syvälle turkkiin. Pohjavärin on oltava karamelli. Pohjavärin mukaiset renkaat silmien ympärillä ovat toivotut.

Silmät: mahdollisimman tumman ruskeat
Korvat: ruskeat

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian tumma/liian vaalea/epätasainen.

Kupari
Värin on oltava tasainen, voimakas ja puhdas kuparin punaruskea juuriin saakka.

Silmät: erittäin tummanpunaiset (tummuvat iän myötä)
Korvat: vaaleat ruskeanharmaat

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian harmaa, liian ruskea, epätasainen.

Norsunluu
Turkissa on oltava vaalean harmahtavan kerman värisävy juuriin saakka.

Tyypillisiä virheitä:
– Perusväri liian keltainen.

Punasilmäinen norsunluu
Turkissa on oltava pehmeän vaalean harmahtavan kerman värisävy juuriin saakka.

Silmät: erittäin tummanpunaiset
Korvat: vaalean punertavan harmaat

Tyypillisiä virheitä:
– Perusväri liian keltainen.

Tummakorvainen valkoinen
Koko turkin on oltava puhtaan valkoinen juuriin saakka, täysin ilman minkäänlaisia vivahteita.

Silmät: puhtaan kirkkaan punaiset, tummuvat iän myötä.
Korvat: mahdollisimman tummanharmaat, lähes mustat.

Tyypillisiä virheitä:
– Epäpuhtaita vivahteita turkissa.
– Korvat liian vaaleat tai niissä on vaaleita laikkuja.

Punasilmäinen valkoinen

Silmät: puhtaan kirkkaanpunaiset
Korvat: värittömät

Tyypillisiä virheitä
– Epäpuhtaita vivahteita turkissa.
– Korvissa tummia laikkuja.

Musta
Perusvärin on oltava puhdas ja tasainen musta. Pohjavärin on oltava joko siniharmaa tai musta. Tassut ovat valkoiset nilkoista alaspäin.

Korvat: mustat

Tyypillisiä virheitä
– Perusväri liian ruskea tai epätasainen
– Valkoisia laikkuja vatsassa/rinnassa
– Tassujen valkoiset sukat nousevat nilkkojen yläpuolelle.

Kyyhkynharmaa
Värin on oltava tasainen, sinertävä, syvän keskiharmaa juuriin saakka.

Silmät: punaiset, tummuvat iän myötä
Korvat: harmaat

Tyypillisiä virheitä:
– Perusväri liian ruskea/liian vaalea.
– Valkoisia laikkuja rinnassa/vatsassa.

Mustasilmäinen valkoinen
Värin on oltava puhtaan valkoinen juuriin saakka.

– Värissä on epäpuhtauksia
– Laikukkaat korvat.

Hopeasoopeli
Perusvärin on oltava mahdollisimman tumma, tasaisen colanruskea syvälle turkkiin saakka. Pohjavärin on oltava valkoinen. Silmiä ympäröivät valkoiset renkaat.

Tyypillisiä virheitä:
– Perusväri liian vaalea ja liian ruskea, epätasainen.
– Vatsavärissä valkoisia laikkuja.

Musta-keltainen (värin nimi muutettiin, entinen nimi "keltainen musta")
Perusväri on voimakas kullankeltainen ja se kattaa karvan keskiosan. Pohjaväri on tasainen ja kermainen norsunluun värinen. Karvan kärjet ovat mustat.

Värin yleisvaikutelmana on musta hamsteri, jolla on keltainen pohjaväri.

– Karvan keltainen osuus vaalea/epätasainen
– Karvan musta osuus on vaalea/epätasainen/täysin puuttuva.
– Pohjaväri on liian tumma.

Kyyhkynharmaa-hunaja (värin nimi muutettiin, entinen nimi "hunaja-kyyhkynharmaa")
Perusväri on voimakas hunaja (kts. hunaja-värin standardi) ja se kattaa karvan keskiosan. Pohjaväri on tasainen ja kermaisen norsunluun värinen. Karvan kärjet ovat kyyhkynharmaat (kts. kyyhkynharmaa-värin standardi).
Värin yleisvaikutelmana on kyyhkynharmaa hamsteri, jolla on hunaja pohjaväri.

Silmät: punaiset
Korvat: värittömät vaaleanpunaisella sävyllä

– Karvan hunaja osuus vaalea/epätasainen
– Karvan kyyhkynharmaa osuus on vaalea/epätasainen/täysin puuttuva.
– Pohjaväri on liian tumma.

Suklaa
Perusvärin on oltava mahdollisimman tumma, lämmin tummanruskea, syvälle juuriin saakka. Pohjaväri on hieman vaaleampi. Tassut ovat nilkoista alaspäin valkoiset.

Silmät: ruskeat
Korvat: ruskeat.

Tyypillisiä virheitä:
– Perusväri vaalea, punertava tai epätasainen.
– Valkoisia laikkuja vatsassa, leuassa ja rinnassa.
– Tassujen valkoiset sukat ulottuvat nilkkojen yläpuolelle.

Karamelli

Värin on oltava keltaoranssi ruskealla sävyllä juuriin saakka.

Silmät: mahdollisimman tummanruskeat
Korvat: vaaleanharmaat

Luonnonvalkoinen
Hamsteri muistuttaa mustasilmäistä valkoista, mutta turkissa on persikan värinen vivahde, eikä se ole puhtaan valkoinen.

Tyypillisiä virheitä
– Väri on liian tumma, epätasainen tai liian ruskea.
– Laikukkaat korvat.

Valkonauhainen
Kuvion on annettava vaikutelma hamsterista, jolla on valkoinen, vartalon kokonaan ympäri kiertävä nauha. Sen leveyden tulisi olla noin 1/3 hamsterista. Nauhan on oltava keskeisesti sijoittunut, eikä se saa olla vino. Sen on oltava katkeamaton ja tasaisen leveä, selvästi piirtyneillä, yhdensuuntaisilla reunoilla. Vatsan on oltava kokonaan valkoinen selkeästi piirtyneillä reunoilla. Valkoisten alueiden on oltava puhtaan valkoisia juuriin saakka. Muun värityksen on oltava vastaavan nauhattoman standardin mukainen.

Silmät: samanlaiset kuin vastaavalla nauhattomalla, rubiinit tai keskenään eriväriset
Korvat: samanlaiset kuin vastaavalla nauhattomalla, värittömät tai osittain värittömät.

Tyypillisiä virheitä:
– Nauha on perusvärillä katkaistu/epätasainen/vino/liian kapea.
– Nauhassa on värillisiä laikkuja.
– Nauhan muodostama kuvio on levinnyt perusvärille kuuluville alueille

Laikukas
Hamsterin on annettava vaikutelma valkoisesta eläimestä, jolla on perusvärisiä laikkuja. Laikkujen on oltava selvästi piirtyneet ja niiden on jakauduttava tasaisesti koko keholle, paitsi vatsaan, jonka on oltava kokonaan valkoinen. Valkoisten alueiden tulee olla puhtaan valkoiset juuriin saakka. Muu turkin väri noudattaa vastaavan laikuttoman standardia.

Silmät: samanväriset kuin vastaavalla laikuttomalla, rubiinit tai keskenään eriväriset.
Korvat: samanväriset kuin vastaavalla laikuttomalla, värittömät tai osittain värittömät.

Tyypillisiä virheitä:
– Värillisten alueiden väri usein vaalea.
– Värilliset alueet valtavärinä.
– Liian vähän perusvärisiä laikkuja.
– Epätasainen värien jakauma.
– Värillisten alueiden pohjaväri liian vaalea.

Valkonauhainen-laikukas
Hamsterin valkonauhaisuuden tulee olla valkonauhaisen standardia vastaava. Valkonauhaisuuden ulkopuolella esiintyvä alue on puhtaan valkoinen ja siinä tulee olla tasaisesti jakautuneita ja selkeästi piirtyneitä, värillisiä laikkuja, joiden värityksen on vastattava kyseisen värin standardia. Vatsa on oltava valkoinen, värimerkkisillä kaulanauha puuttuu.

Silmät: samanväriset kuin vastaavalla kuviottomalla muunnoksella, rubiinit tai keskenään eri väriset.
Korvat: mieluummin laikukkaat tai värittömät kuin kokonaan värilliset.

Tyypillisiä virheitä
– Värillisiä laikkuja on liian vähän.
– Värillisiä laikkuja alueilla, joiden kuuluu olla valkoiset.
– Laikut ovat epätasaisesti jakautuneet
– Yksiväriset korvat

Kilpikonna
Värin on muodostuttava tasaisesti jakautuneista, keltaisista ja jonkun muun värisistä (paitsi valkoisista) laikuista. Laikkujen on oltava selvästi toisistaan erottuvia ja keskenään yhtä suuria. Keltaisen värin on ulotuttava juuriin saakka. Toisen värin on vastattava k.o. värin standardia. Vatsassa on myös oltava kilpikonnalaikkuja. Tikkaus on sallittua. Musta-keltaiset laikut ovat sallitut, mutta ei toivottavat. Värimerkkisten kaulanauhan on oltava mielellään myös kaksivärinen, vaikkei se olekaan pakollista, selvästi piirtynyt mahdollisimman kapealla aukolla.

Esimerkkejä keltaisen sävystä (ensin mainittu perusväri): musta – kullankeltainen; normaali – voimakkaan aprikoosin keltainen; tummanharmaa - lila; cinnamon - hunaja.

Silmät: samanväriset kuin perusvärisellä
Korvat: samanväriset kuin perusvärisellä

– Liian tummia keltaisia laikkuja
– Liian vähän/epätasaisesti sijaitsevia laikkuja
– Kilpikonnalaikut puuttuvat vatsasta
– Kilpikonnalaikut ovat keltaiset-mustat
– Laikut ovat liian pieniä

Roan
Roan-kuvioinen hamsteri antaa vaikutelman valkoisesta eläimestä, jolla on tasaisesti perusvärisiä karvoja joukossa. Vatsaturkki saa olla valkoinen. Värillisten karvojen tulee noudattaa k.o. värin standardia, joskin hienoinen värin vaaleneminen sallitaan. Otsa ja lavat voivat olla väriltään tummemmat.

Silmät: samanväriset kuin vastaavalla kuviottomalla, rubiinin- tai kirkkaanpunaiset
Korvat: samanväriset kuin perusvärisellä, osittain tai kokonaan värittömät

Muuta: voi esiintyä vain yksivärisillä

Valkovatsainen (kuvion nimi muutettiin, entinen nimi "valkomahainen")
Perusvärissä on yläosassa oltava levinneitä valkoisia peitinkarvoja, mikä johtaa siihen, että eläin näyttää normaalia vaaleammalta. Vatsan on oltava valkoinen. Muutoin sama kuin perusväri.

Silmät: samanväriset kuin perusvärillä, punaisella kiillolla
Korvat: samanväriset kuin perusvärillä.

– Perusväri liian vaalea
– Värimerkit epätasaiset

5.2) Käsitellään asia, siirretäänkö syyrianhamsterin umborous uudestaan standardiin tai koestandardiin

Värimerkkisille syyrianhamstereille kirjoitettiin umborous-kuvion standardi ja se ehdotettiin siirrettäväksi standardiluokkaan. Perusteena siirrolle oli, että se on ollut siellä myös aiemmin ja se voi esiintyä kaikilla värimerkkisillä väreillä samaan tapaan kuin valkokuviot. Yksiväriset päätettiin sulkea tästä pois, sillä umborous-kuvio vaikuttaa niihin eri tavoin, joten yksivärisille umborous-kuvioille tehdään myöhemmin tarvittaessa omat standardinsa (vrt. soopeli, minkki jne.). Standardikomitea ehdotti standardiksi seuraavaa:

"Hamsterin perusväri on sama, kuin ilman umborous-kuviota, mutta karvat tummenevat voimakkaasti kohti kärkiä. Tikkaus kuten kunkin värin standardissa, mutta umborouksen tummuuden vuoksi ei erotu yhtä selvästi kuin vastaavan värisellä ei-umborouksella. Poskimerkit samanlaiset kuin vastaavalla ei-umborouksella, mutta ne saavat olla aavistuksen epäpuhtaamman väriset. Puolikuiden ja vatsan väri harmaa. Pohjaväri kuten vastaavalla ei-umborouksella, mutta tavallista tummemmalla, harmaalla vivahteella. Silmiä ympäröivät perusväriset renkaat ovat sallitut."

5.3) Syyrianhamsterin ja campbellin koestandardissa olevien värien tilanne tarkistetaan, ovatko ne valmiita siirtymään standardiluokkaan. Standardeja myös tarvittaessa muokataan.

Campbellin koestandardissa olevien värien tilannetta ei tarkastettu, sillä paikalla ei ollut kääpiöhamstereiden ulkomuototuomaria. Syyrianhamsterin koestandardiväreille ja -kuvioille ehdotettiin seuraavaa:

Kyyhkynharmaa-hunaja (ent. hunaja-kyyhkynharmaa), helmiäislila, karamelli sekä valkovatsainen (ent. valkomahainen) ehdotetaan siirrettäviksi standardiluokkaan.

Beige ja siniminkki ehdotetaan palautettaviksi ei-standardiin.

5.4) Nimetään useita syyrianhamsterin ei-standardivärejä ja -kuvioita
Ehdotettiin nimiä joillekin yleisille ei-standardissa oleville väreille ja kuvoille, jotta niistä käytettäisiin yhteneväisiä nimityksiä. Ehdotettiin seuraavaa:

– Valkotäpläinen (ent. "white)
– Valkolaikukas (ent. vironlaikukas)
– Hopeamusta (aaSgsg/aaSgSg)
– Hopeakyyhkynharmaa (aappSgsg/aappSgSg)
– Oranssi (bbpp), ent. "punasilmäinen ruoste"
– Suklaa-keltainen (aabbTo/aabbToTo), ent. "ruskeasilmäinen keltainen/keltainen-suklaa""

5.5) Tarkistetaan keltainen musta -värin kirjoitusasu

Tarkistettiin keltainen-musta värin kirjoitusasu. Ehdotettiin, että nimestä tehdään kielioppisääntöjen mukainen sekä parhaiten väriä kuvaava. Ehdotettiin värin nimeksi "musta-keltainen".

5.6) Nimetään roborovskin kuviot, laaditaan niille mahdollisesti koestandardeja.

Nimettiin roborovskien ei-standardikuvioita, jotta niistä käytettäisiin yhteneväisiä nimiä. Ehdotettiin seuraavia:
– Isabellahusky (ent. "resessiivinen husky")
– Platinahusky (ent. "dominoiva husky")
– Mustasilmäinen valkoinen
– Laikukas

Koestandardeja ei laadittu.

6. Muut standardikomitean esittämät asiat
Standardikomitealla ei ollut muita asioita.

7. Kokouksen päätös
Kokouksen puheenjohtaja Heidi Harju päätti kokouksen klo 16:50.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]