• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen kanssa oleminen

Aloittaja ?Lyllerö?, 27.07.07 - klo:16:35

« edellinen - seuraava »

Miharu

#30
Hmm.. koska Aapo on ollut meillä vasta parisen tuntia, niin olen vain silitellyt sitä ja sellaista. Katsellaan huomenna.. ;)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

Sakata

#31
Eli tiedän ettei hamsujen kanssa voi sillein leikkiä niinkuin esim. koirien kanssa, mutta miten siis vietätte aikaa hamsujenne kanssa?

Anteeksi jos tämä aihe nyt oli jo jossain, mutta itse en ainakaan ole huomannut..  :huh

Itse pidän hamsuani, Jojoa käsissä, päästän välillä huoneeseen ja huoneeseen laitan sitten jotain pieniä virikkeitä. Sitten joskus esim rusinoiden kanssa nostan rusinan sen verran korkealle että Jojo joutuu hieman kurkottelemaan että saa sen.  :)

Sissi

#32
Pyydän Sissiä seuraamaan namupalaa, sitten menemme piilo leikkiä :D
Sissi <3
syyrianhamsteri
naaras
keltainen
2.9.2008

niiisku

#33
Pidän Lyyliä kädessä ja dataan sen kanssa. :-D
Välillä se kiipee olkapäälle ja mä meen paniikkiin makaamaan maahan, ja sitte se hypähtää vaa selkää pitki alas ja sitte siinä sitä juostaan maassa ja ehkä käydää hakemassa jääkaapilta jotain hamstrattavaa. :-D Usein iltasin myös juoksuttelen Lyyliä mun sängyssä niin, että rajaan peitoilla ja tyynyillä jonku alueen. :-) Saunassakin juoksuttelen, nykyään kylläkin koko kylppärissä. :-) Vois tehdä vaikkapa videoista Lyylille jonkinmoisen labyrintin, mutta se vaan tuppaa kaatamaan ne videot. :-D
[size=85]? Syyrialainen Lyyli, Pk Cinnamon ~3.10.2008[/size]?

Camelai

#34
Juu, elikkäs mitä "harrastuksia" hamstereille tiiätte? Ja muutenkin tällanen hamsujen kans puuhailu/harrastus keskusteluu vois tähä rakentaa? (;

Oma hamsuni on ilmeisesti hybridi, joten näyttelyyn se ei kelpaa..  :<  

Ja onko labyrinttien kanssa touhotus mielestänne kivaa hamsuille? Ite teen usein labyrinttejä hamstereille, ja meiä Pekko/Peggy (se on oikeesti tyttö.. :D) tykkää kohtuullisissa määrin, joskus se ahistuu ja on laitettava häkkiin taukoamaan. Ja kyllähän se reitit sinkoaa, kun reppana tietää, että reitin lopusta löytyy aina jokunen nami. :3

Millaista on hamsteriagility? ;o en itse keksi esteitä meidä hamsulle, kun se on sellane ronkeli et kumoaa kaikki hennommat esteet..  :pihalla:

Entä mitä muuta "harrastuksia" tiiätte/ootte ite keksiny hamstereillenne? (:

Siruna

#35
-Kannan hamsujani varovasti olkapäällä
-Teen hauskoja ratoja seinän viereen (laitan esim. putkia,portaita,esteitä)
-laitan hamsterin juoksentelemaan sohvalle
-päästän hamsterini hiaan
-menen hamsterini kanssa pihalle lämpimällä ilmalla jaloittelemaan(varoen aurigon kohdistumista hamsterin silmiin)
- No juoksutan hamstereita konttaamalla itse lattialla ja laittamalla hamsterin käsienväliin. Minun hamsterit ainakin seuraavat kättäni jos laitan sen hamsterin viereen ja liikutan sitä ( Sitäkin kannattaa harrastaa varoen,joskus hamsterit juoksevat sinua nopeammin ja saattavat karata ,ja toinen vaara on että jos olet liian lähellä hamsteria, saatat liiskata sen )

Siruna

#36
Hauskaa on myös se että tekee hamsterille radan , ja jos hamsteri menee radan oikein palkitsen sen ''esteen'' jälkeen namupalla. Myöhemmin palkitset vain radan loputtua :) Jos hamsu tekee väärin jonku esteen laita se takaisin alkuun :P Mun hamsut on ainaki tykänny

choopai

#37
Mä tein Pörrölle aina videoista labyrintin. Näin jälkeenpäin ajateltuna se varmaan oli ihan paniikissa.  :roll:  Onneksi laitoin sinne kaikkia herkkunappeja, niin sen ei ihan yksin tarvinut siellä juosta  :D
Ja sitten kantelin sitä ympäri kämppää, käytin juoksemassa sohvilla, pöydillä (rajattuna tietenkin), äidin kukkaruukuissa jne. Yritin sitä myös pitää sylissä, mutta pikkuinen ei millään pysynyt aloillaan.
[size=85]Kotona nyt vkh talvikko uros Wants to be Safir "Luigi" ?[/size]

[size=85]Muistoissamme syyrialaiset Piki ja Pörrö.?[/size]

Täältä lisätietoa.

Cindy

#38
Juoksutan sängyllä/lattialla/sohvalla, käsittelen tietysti, teen labyrintteja ja annan olla puuhalaatikossa. Agilityakin olisi kiva kokeilla, mutta en usko että siitä mitään tulisi. :D Niin ja kantelen kämpässä sitä. :)
Jasu 20.04.2007 <3
Toshio 16.02.2010 <3

Cindu

#39
Söpölle tuli juteltua aika paljon kaikkea kun ei tykännyt kauhiasti olla kädessä ja oli niin vauhdikas (vanhuuttaan rauhottui) niin olisi ollut kauhea jos se ois täällä vapaaksi päässy  xD Ja dunan ''ovea'' pidin auki ja höpöttelin sille ja silittelin.  :sydan Ikävä on kova :---( <3
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

hamsuli98

#40
ulkoilutan hamsujani huoneessani, kesällä panen juosupalloon ja ne juoksee onnellisina ulkona  :D
Ja syleilyäkin tulee paljon tehtyä  :)
Kissa vaan vähän häiritsee...  :pihalla:

choopai

#41
Luigi on oppinut olemaan hereillä jo iltapäivällä, ja ku tuun koulusta niin otan sen häkistä, piettelen sylissä ja juoksutan sängyllä. Sitten laitan sen puuhahäkkiin niin kauaksi aikaa kun se alkaa asettua nukkumaan ja laitan takasin omaan boxiin. Hamsujen puuhailun stalkkaus on kivaa :D
[size=85]Kotona nyt vkh talvikko uros Wants to be Safir "Luigi" ?[/size]

[size=85]Muistoissamme syyrialaiset Piki ja Pörrö.?[/size]

Täältä lisätietoa.

pingviini

#42
Luin kirjan "Hamsterit", kirjoittajana Peter Fritzsche ja jäin kummaksumaan hänen käsitystään hamstereista. Alla lauseita tuosta kirjasta:

-hamsterit ovat yksineläjiä eivätkä nauti seurasta.  ne eivät pidä siitä, että ne otetaan käteen ja ne kärsivät helposti stressistä.
-hamsterit eivät ole helliteltäviä eläimiä eivätkä sen vuoksi sovi pikkulapsille.
-hamsterin saa päästää jaloittelemaan vapaana vain sisällä huoneessa ja sielläkin mieluiten sille valmistetulla seikkailuradalla. hamsterin pitäisi päästä sinne omin voimin häkin avatusta ovesta, siinä auttaa pieni luiska tai tikapuut.

-hamsteri sopii sinulle jos:
haluaisin katseltavan eläimen, en mitään "pehmolelua"
hyväksyn sen, ettei hamsterini ole seurallinen.
tiedän etteivät hamsterit pidä siitä että ne otetaan käteen.

Näistä saisi sellaisen käsityksen että hamsterin pitäisi antaa elellä rauhassa omaa elämäänsä käsitellen sitä mahdollisimman vähän jotta se ei stressaannu ja vain seurailla sen eloa kauempaa. Samaa mieltä?

-Marylin-

#43
^ No, se on totta että hamsterit ovat erakoita eivätkä tarvitse toisten hamstereiden ja ihmisten seuraa samalla tavalla kuin vaikkapa rotat.
Syyrialaiset hamsterit ovat yleensä niitä jotka edes jossain määrin pitävät silittelysta ja rapsuttelusta.
Mutta vaikka hamsteri ei pitäisikään sen käsittelystä,
se on totutettava siihen mm. mahdollisia eläinlääkäri käyntejä ja
hamsterin terveyden tarkemman tarkastelun takia.
On mahdotonta vaikkapa leikata kynsiä rimpuilevalta ja vihaiselta hamsterilta joka ei ole tottunut käsittelyyn.
Mikään paijattava pikkulasten lemmikki hamsteri ei ole,
vaikka se kesyyntyykin se nauttii elämästään enemmän kun sitä tarkkaillaan vähän kauempaa eikä hyysätä ja paijailla koko ajan.
Eikä hamsteria tosiaan saa viedä ulos,
se stressaantuu siitä hirmuisesti koska on saaliseläin ja ulkona on kaikenlaisia vaaroja ja mahdollisuus että se menee hukkaan.

Jossain määrin olen siis samaa mieltä kyseisen kirjailijan kanssa,
asiat vain olivat ehkä vähän hassusti muotoiltu.  :)

Niin että hamsu98:kin, tuosta kesällä ulkona ja vieläpä juoksupallossa hamsteriesi pitämisestä, se ei ole ollenkaan viisasta.
Juoksupallon käyttö jakaa mielipiteitä mutta tuosta ulkona pitämisestä luulen lähes kaikkien olevan samaa mieltä kanssani.
Huoneessani asustaa Carlos talvikko,adhd tapaus <3

Rossu

#44
^^Mulla ei oo mihinkään kirjaan luottamista, esmes. meidän syrkkineidillä on hirvee hinku ulos häkistä, epäilisin, että syliin :) . Multa löytyy myös toi sama kirja, ei siinä muutenkaan kauheasti kehuttavaa ole(mm.perättömät väri-luonnejutut löytyvät tästä kirjasta)
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous