• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

jansuhamster

Astutin eilen tahvon ja kertun :3, mutta ongelmana on että tahvosta tuli heti astumisen jälkeen tosi rauhallinen eikä se enää joukse juoksupyörässä. Makaa vain pesämökissään. Olen koittanut rapsutella puruja, mutta nenänpää vaan pilkottaa sieltä oviaukosta, tahvo yleensä vaan kiipeää kättä pitkin, mutta ei tänään. Tänään ku se tuli hakemaan ruokaa laitoin käden terraan, mutta vain haisteli ja meni takaisin. Voiko siis tämä käytös johtua astumisesta?:)
Kiitos jo kaikista vastauksista!

Janika S.

Ihan normaalia käytöstä, ei tarvitse johtua mistään erityisestä..
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

gimlixx

No niin, nyt on sitten kaksi talvikkopariskuntaakin yhdessä.  :icon_redface:

Tiipukka

Tässä olisi pari "tyhmää" kysymystä, joihin toivoisin saavani mahdollisimman yksinkertaisen vastauksen. En ymmärrä genetiikasta oikein mitään, joten Tietopussissa olleet artikkelit olivat minulle aivan hepreaa :D

1. Mitä tarkoittaa jos eläin "kantaa" jotain väriä tai ominaisuutta?
2. Mistä eläimestä tietää että se kantaa, vaikka jos on creme ms hamsu, ja se kantaa ps (voiko niin edes olla?), niin mistä sen tietää?
3. Miten selittäisitte helposti mitä tarkoittavat käsitteet resessiivinen ja dominoiva?
4. Pitääkö kasvattamista varten tietää kaikkien värien periytymiset ja "koodit" (esim. creme ee)?

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa selventää :) Mulla on hirmuisesti opiskeltavaa, ja olen kyllä todella tiedonjanoinen, olisi hienoa oppia ymmärtämään näitä juttuja.

Alkemistin

Oma versioni vastauksista:

1. Kyseessä on silloin resessiivinen (eli peittyvä) väri tai muu ominaisuus ja tämä ominaisuus on peritty vain toiselta vanhemmista. Peittyvänä se ei näy kantajassa. Syynä on se, että ko. ominaisuuden geenialleelista on peritty toiselta vanhemmalta dominoiva versio, joka näkyy.
Kantaja voi siirtää alleelin kuitenkin jälkeläiselleen. Jos tämä jälkeläinen perii myös toiselta vanhemmaltaan saman resessiivisen alleelin (eikä sen dominoivaa muotoa), niin jälkeläisen ulkonäkö on resessiivisen alleelin mukainen (eli musta, tai punasilmäinen tms). Asiaa mutkistaa se, että jotkin resessiiviset ominaisuudet ovat vielä alisteisia jollekin toiselle resessiiviselle: esim. musta on alisteinen cremelle, eikä siis näy jos eläin on sekä creme, että musta.
2. Ainoastaan sukutaulusta voi tämän päätellä. Creme ms hamsu voi kantaa ps:ää, mutta se ei itse eläimestä näy.
3. Resessiivinen on peittyvä ominaisuus ja kuten edellä mainittiin, se ei näy, jos se on peritty vain toiselta vanhemmista. Dominoiva näkyy (esim. dom. laikukas), vaikka siitä olisi vain se yksi alleeli peritty.
4. Ei, ainoastaan niiden kasvattamiensa värien. Niistäkin voi kysellä apua. :icon_cheesygrin:

Auttoiko? :icon_e_wink:

Tiipukka

Kiitos hirmuisesti :)

Lisäkysymys: mikä on alleeli?

Lautsi

Hamsterit.net sivustolla on selitetty genetiikkaa hyvin ja selkeästi siellä myös selityksiä eri termeille, kannattaa käydä sieltä lukemassa auttaa paljon genetiikkaan tutustumisessa! :)
http://facebook.com/hamsterila
-Fluffy's syyrialaiset-

Tiipukka

Hamsterit.net on kyl oikea aarre :D Jopa minä ymmärrän jotain :)

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Tiipukka - 09.11.13 - klo:12:34
Hamsterit.net on kyl oikea aarre :D Jopa minä ymmärrän jotain :)

Kiva kuulla. :icon_cheesygrin:  Ja sinne saa ehdottaa artikkeileita, jos jotain puuttuu!

Senttu

Meidän Turbosta on tullut isä ja serkkuni hamsusta mamma ja ne poikaset täyttää lauantaina 2 vko.
Turbo on siis tietenkin eri häkiss, kun poikaset ja mamma. 4 poikasta on syntynyt :)
1. Milloin ne poikaset saa ottaa kädelle?
2. Voiko Turbo ja urospuoliset poikaset tutustua toisiinsa, vaikka isossa kantohäkissä?
3. Oliko se luovutus ikä 3-5 vko?

Kiitän ja kumarran! :3

Ely

Nämä asiat pitäisi selvittää ennen poikasten teettämistä mutta vastaan nyt silti.  :icon_rolleyes:

1. Poikasia voi alkaa käsittelemään niiden täyttäessä 2 viikkoa, käsittely pitää aloittaa vähitellen, ensimmäisellä kerralla riittää että poikaset vaan käyvät kädessä.
2. Ei missään nimessä.
3. Luovutusikä on 5 viikkoa.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Senttu

Kiitos, eikö ne saa siis isä ja pojat tavata ollenkaan? :o

Ely

Eivät saa, syyrianhamsterit ovat erakoita, isä saattaisi tappaa poikaset.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Senttu

Turbo on talvikko :D
Muuttaako se asiaa?

gimlixx

Miksi niiden pitäisi tavata? Ei se isähamsteri ymmärrä, että hei, näähän on mun lapsia, hauska tutustua...