• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteripulina osa 9

Aloittaja Nilla, 09.11.10 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

Vevve

#195
Mä testailin tänään ja eilen ekaa kertaa vihannesten kuivatusta hamsuille. Kuivasin uunissa ja huoneenlämmössä porkkanaraastetta ja siivuja, ensin noin 3h 50°C uunissa, sitten vuorokauden huoneenlämmössä kun tarvittiin uunia jouluruuille, tänään kuivattelin vielä piparien jälkilämmöissä. Tuli hyviä, söin ite puolet  :D

Seuraavaksi vois kuivatella vaikka omenaa ja parsakaalia.

HamsterSailor

#196
Ihanaa kun joululoma alkoi, voi päästää hamsut jaloittelemaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa iltaisin :)

Hessuinen

#197
Saa nyt hamsut olla pari päivää ilman tuoreruokaa kun tämä reissu venyi sellaiseksi että takaisin tulen vasta perjantaina ja silloinkin suoraan siskon luokse. Joulu-ruuan sentäs saavat sitten vielä 24.päivä ajallaan illalla jahka kotia saavun, täytyy vain vähän olla luovempi mitä antaa kun ei jääkaapissa paljoa täytettä ole, tosin saa ne "pukin pussista" kaikki vähän jotain hyvää syötävää joten josko sitä sitten. :)
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Nöf

#198
Hei voisiko joku auttaa. Mulla on nyt pari päivää ollut hoidossa 1-1,5v syrkkityttö. Tyttö on kauheen säikky jne, joten en hirveesti oo sitä sylissä pitäny. Nyt eilen ku neiti heräs niin kyhjötti vaan mökkinsä ja tason välissä nurkassa. Ja tällä hetkellä on istunut nenä nurkassa tuolla häkissä varmaan viisi minuttia. Muutenkin tuntuu oudolta tuo käytös, kun kuitenkin vaikuttaa elinvoimaiselta jne. Yöllä kuitenkin äänistä päätellen touhusi antaumuksella. Onko tämä normaalia käytöstä ? Kuitenkin kyseessä on uusi paikka, uudet hajut ja ihmiset. Vai olisiko syytä huolestua ?. En viitsi hamsterin omistajalle soittaa, mutta ehkäpä huomenna kysäisen, käyttäytyykö neiti samalla tavalla kotonaan :)
Mulla ei oo siis aijempaa kokemusta syrkeistä, itellä on vaan talvikko.
Ainiin ja sori jos tuli väärälle alueelle, en viittinyt perustaa uutta topicia tätä varten :D
Talvikkotyttö Lilli <3

Nape

#199
^Oiskohan ihmeissään paikanvaihdosta :)

Mustikkamaan

#200
Lainaus käyttäjältä: "Nape"Ois kiva antaa niille kuusenhavuja mutta voikohan antaa edes pientä tököä?

Kyl mä oon antanut havuja ihan runsain mitoin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nape

#201
no niin hyvä :)  mä ajattelin etten anna ennenku joku sanoo että voiko antaa.

Zinde

#202
Voih, meillä tosiaan nuo robotytöt alkoivat tappelemaan ja tuloksena vanhempi sai useamman pureman. Nyt tytöt on erotettu ja tänään tajusin, että tuo vanhempi on jotenkin huonokuntoisen oloinen. Tänään huomasin sen nenänpään olevan verinen (ovat olleet jo pidempään erossa, joten ei ole toisen robon aiheuttama) ja vartalon laihahko. Mokoma aina pesee itsensä niin tehokkaasti ja nopeasti, että jos en juuri sillä hetkellä ole seuraamassa terraarion vieressä, niin olisi jäänyt huomaamatta. Tappeluakin saattoi kestää pidempään, mutta vaikka kuinka tutkin hamsuja, en löytänyt haavoja.
Eka kerran mun nähden vanhempaa purtiin peppuun - siitä jäikin kunnon jälki. Otin tyttöjen juoksupyörän pois ja toivoin, että riita oikenisi sillä. Aluksi näyttikin rauhalliselta, mutta terraarion ollessa mun yöpöydällä 3-4 yötä kuulin huutamista ja näin toisesta robosta tulevan verta. Toinen oli hyökännyt varpaaseen, jota nyt ollaan seurailtu ja toivottu että paranee ennalleen, ja vatsaan. On vähän huono omistaja fiilis. :( Olisi vain pitänyt erottaa parisko heti, kun aloin epäilemään riitaa.

Tuolla vanhemmalla robolla on niin surkea historia. Hankin kaunokaisen eläinkaupasta yhtäaikaa sen kahden sisaruksen kanssa - tyttö erottui heti edukseen ja oli mun silmäterä alusta asti. Jonkin ajan kuluttua terraariosta löytyi poikasia. Eläinkauppias tuli tsekkaamaan tilanteen ja totesi, että 2 muuta onkin poikia. Kauppias vei pojat ja äiti poikasineen jäi mulle. Kaikki poikaset kuolivat - emo vain jätti ne hoitamatta. :cry: Asiaa selvitettiin kauppiaan kanssa ja kauppias lupasi antaa samasta pentueesta jäljelle jääneen siskon meille ja antaa osan rahoista takaisin. Viikon päästä sain selville, että kyseessä oli jälleen uros! Uros palautettiin liikkeeseen ja sain rahat takaisin. Uutta vahinkopentuetta ei ollut ehtinyt tapahtua!
Vahingosta viisastuneena päätin ottaa robopoikasen kasvattajalta. Ensimmäiset kuukaudet meni hienosti, mutta tappeluun päättyi ja robot piti nyt erottaa toisistaan.

Nyt en tiedä, mitä tekisin tuon vanhemman kanssa. Yksinolo on tehnyt siitä jotenkin säikyn oloisen, mutta asuinkumppaneita neidillä on ollut jo niin monta, että onkohan vain turhaa stressiä yrittää saada sille enää uutta kaveria ja hyväksyykö se uusikaan tuota vai saako vanhempi taas turpaansa? Yritän nyt miettiä kerrankin oikeaa päätöstä tuon eläinrievun kannalta. Nuorempi saa pärjätä yksinään, koska on näistä kahdesta se öykkäri. Varmaan vain mukiloisi uudenkin kaverin. Hyvillä mielin se näyttää terraariossaan juoksentelevan toisin kuin tuo vanhempi, joka pysyy piilossaan.

Oli pakko avautua mun rakkaasta robosta täällä jälleen kerran. Kukaan muu kuin toiset hamsteriomistajat ei tunnu ymmärtävän sitä huolta, mitä näinkin pienet eläimet voi aiheuttaa. :S

Mutta sitten muihin hamstereihin. Talvikkoneiti on alkanut kesyyntyä eikä rääky enää kuin pistettävä sika, kun sen ottaa kiinni. Vieläkään ei tule suosiolla kädelle, mutta jähmettyy paikalleen niin, että sen saa nätisti otettua kädelle. Aikaisemmin se juoksi karkuun, rääkyi ja purikin, jos liian lähelle yritti tulla. Hetken olinkin jo ihan epätoivoinen sen kanssa. Kädellä ollessakin se jähmettyy ihan paikoilleen, mutta eipähän ainakaan yritä hypätä pois. Ehkä hamsu pikkuhiljaa hyväksyy käsittelyn ja alkaa rentoutumaan. :lov
Ja tietenkin:

Hyvää joulua kaikille!

Cindu

#203
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE : )

psst. onkohan tervan hajuinen wc vaarallinen hamsterille, kun saunahajuste on terva, meillä on semmonen löylykiunu joka tuoksuu tervalle ja se tuoksahtaa wessassa missä hamsterin häkki on, vaarallista?
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

HamsterSailor

#204
Nyt on kaikilla hamsuilla joulusiivoukset tehty :) Kusti kaiveleekin tuolla pesäänsä uuteen uskoon kovalla tarmolla :D Harmi vaan kun mun tilaamat zooplus- jutut ei kerenny tähän siivoukseen.

Hessuinen

#205
Tää ei ole totta. Palaan juuri rauhaisatsa joulunvietosta ilpoisena kotiin ja olen antamassa hamsuille joulusapuskaansa kun huomaan että Lellin dunan kyljessä on tee-se-itse -reikä ja herraa ei tietysti näy mailla halmeilla eli on tietysti lähtenyt litomaan. Mikä pirun aika tää joulukuu on kun kaikki kaipaa vapauteen tavalla tai toisella, viime vuonna samoihin aikoihin mulla oli kaksi päivää karussa mulle hoitoon tullut herra, ja muuten ei ole ikinä sitten kukaan hävinnyt minnekään. :x

Karkauksen on täytynyt tapahtua aika-akselilla maanantaiyö-tänään sillä mulla käyneen ruokkijan mukaan reikää / aloitettua reikää ei hänen vahtivuorollaan ollut ja tuolla aikavälillä ei siis ole kerään käynyt tilannetta tarkastamassa. Ei muuta sitten kun vaan nyt oikein suur-etsintä käyntiin, jos oikeasti edes toisen karussa olevan saisi kiinni. :|
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

mesis

#206
Toivottavasti itse löydät ensin jomman kumman, ennen kuin karkulaiset tapaavat toisensa.

Henni

#207
^^Onpas nyt huonoa tuuria! Onnea etsintöihin.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Hessuinen

#208
^^+^Sain itse asiassa juuri ehkä kymmenisen minuuttia sitten Lellin kiinni, kun kuuli mun puuhastelut tuli ihan itse esille. On se vaan kiltti poika. :lov Ja nyt laitettu tiiviisti toiseen ehjään dunaan, täytyy toivoa ettei lähde sitä laajentamaan sillä mulla ei ainakaan vielä ole terraariota sille käyttöön. Toisaalta Lellin vanhassa dunassa oli ihan pikkuinen. alle nuppineulan kokoinen reikä joka oli siinä jo kun duna saapui minulle (ostettu käytettynä), Lelli ilmeisesti kaikkien näiden kuukausien jälkeen päätti lähteä sitä laajentamaan vaikka ennen ei kiinnittänyt mitään huomiota (jonka vuoksi en sille minimaaliselle happireijälle mitään tehnytkään), joten ehkä (toivottavasti) se ei kiinnostu tässä toisessa dunassa jyrsimispuuhiin kun mistään ei tule ilmavirtaa. Toivottavasti. :S

Mutta silti toivon että olisi karannut vasta hiljattain eikä törmäillyt ollenkaan toiseen karkulaiseen, tästä se vielä puuttuisi että Kurnu rupeaisi poikimaan the piilopaikkaansa, siitä kun ei vieläkään ole muuta havaintoa kuin lattialta kadonneet eväkset. Tänään vielä katselen paikat läpi Kurnun varalta, ensi viikolla jossain vaiheessa pitäisi tulla kaveri apuun siirtämään tota hervotonta jääkaappia jotta pääsen sen taakse kurkistamaan.
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Nöf

#209
Hyvä että sait karkulaisen kiinni, olisi se ikävää joutua murehtimaan jouluna karannutta lemmikkiä. Ja toivottavasti Kurnukin löytyy :)
Hehee meidän Lillistä on tullut kyllä ihan lellihamsteri  :lov. Iskäkin löllyttelee sitä sylissä, eikä meinaa antaa takaisin, vaikka aluksi oli sitä mieltä että meille ei mitään 'rottaa' tule  :mrgreen:
Ja hitsi kun toi hoitohamsu on niin arka. Oon yrittäny sitä nyt parina iltana vähän totuttaa, mutta silti säikkyy ihan jokaista vähänkin äkkinäisempää ääntä tai liikettä. Kun en viitsis väkisinkään tuolta häkistä metsästää sitä. Noh, ehkä se loman loppuun mennessä on vähän jo tottunut.
Hyviä jouluja kaikille !
Talvikkotyttö Lilli <3