Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

Jonsku

^^ Kyllä robokin viihtyy dunassa, eihän siinä ole edes paljon eroa terraan verraten!

Hamsufani<33

Ei oo paljo eroo, mut yleensä robot on terrassa ja talviko dunassa!

Jonsku

^ No mut siis ei sillä ole mitään väliä ;)

Hamsufani<33

Ei oo ei    :grin

Kannattasko viedä hamsuni eläinlääkärille kun sil on niin pitkät kynnet?
Olen yrittäny leikata niitä kaverini kanssa, mutta se on liian vikkelä. :(
Leikkaako eläinlääkäri yleensä hamsun kynsiä...? :roll:

Monsterhamster

Hamsufani <33 Jos et saa itse leikattua robosi kynsiä, kannattaa viedä jollekkin joka sen osaa tehdä. Eläinlääkäreistä en tiedä, mutta ainakin kasvattajilta ja muilta harrastajilta kannattaisi kysellä. Myös jotkin eläintarvikeliikkeet voivat leikata kynsiä, tosin itse luottaisin vain sellaiseen ihmiseen jolla on entuudestaan kokemusta hamstereista.
Voit myös pyytää jotakin näyttämään sinulle miten kynnet leikataan. Parhaiten kynnet saa leikattua ottamalla hamsterista kunnon ote selkäpuolelta (kuten niskanahasta), jolloin mahapuoli jää sinulle vapaaksi.
//http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/viewtopic.php?f=7&t=237 tuolla keskustelua asiasta.
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Jonsku

+ Täällä jossain on Vevven video missä näytetään robojen kynsienleikkuu :)

muoks. täällä: //http://www.youtube.com/watch?v=yHWUpAzfvnQ&feature=youtu.be

Meven

Muistaakseni kysyin tätä asiaa jo joskus, mutta en nyt löytänyt enää kysymystä saatikka vastausta. :D

Eli haluaisin ottaa kaksi roboa, kun tuo talvikkovanhus tuosta joskus lähtee.. Olen kuitenkin kaikki viikonloput poissa vanhemmillani (kahden tunnin ajomatkan päässä kotoa), joten uskaltaako roboja jättää viikonlopuiksi yksin? Talvikkovanhus jo pärjää yksinkin, koska se viihtyy yksinään eikä se tarvitse vahtia lyhyeksi ajaksi. Mietin vain sitä lähinnä, että jos tuleekin tappeluita, kun on kaksi yhden sijaan..

lentsu

Kyllä robot voi jättää samalla tavalla yöksi kuin muutkin hamsterit. Ei ne nyt niin räjähdysherkkiä ole, että koko ajan pitäisi istua passissa, johan se olisi kamalan stressaavaa elämää. Harvoin riita sitä paitsi kerralla täydellä voimalla leimahtaa ilman, että sitä edeltäisi kähinää ja kiusaamista (tosin tiedän tähän yhden poikkeuksenkin, mutta hyökännyt robo osoittautui monellakin tapaa poikkeukselliseksi yksilöksi). Eli jätät vain sopuisat robot viikonlopuksi keskenään, sitä ennen erotat ajoissa, ennen kuin menee pahaksi, jos sellaista käytöstä huomaat, mutta niinhän pitäisi tehdä muutenkin, vaikka eivät yksin jäisikään. Ja jos otat 2 naarasta, riidan mahdollisuus on pienempi kuin uroksilla.

Riittävästi ruokaa ja vettä ja karkaamisen mahdollisuus minimoitu, niin voit lähteä viikonlopuksi.

Mulla on reilut 30 roboa, nyt olen katsellut tätä touhua kohta vuoden, sinä aikana on synnytty, pariuduttu, erottu, laitettu yhteen niin samaa sukupuolta kuin eri sukupuolta olevia eläimiä, tultu ja menty, ja vain viidesti robo on purrut/uhannut toista. Että jos laskee yhteen päivät ja eläinten määrän ja erilaiset kombinaatiot mitä täällä on ehtinyt olla, loppuviimeksi ei nämä nyt niin kauhean riitaisia tai aggreja eläimiä ole!

Sahapukki

Ajattelin nyt kysyä täällä, pari asiaa meidän roboista.

1. Onko yleistä, että roborovskille ilmenee karvaton kohta hännän viereen tai yläpuolelle, mutta karva kasvaa kuitenkin takaisin?
= Meidän kummallakin robolla oli samallainen ongelma, ensin vanhemmalla, sitten lapsosella. Ainakin aikuisen karvattomaan kohtaan kasvoi karvat pian takaisin. En usko, että ovat tapelleet, koska ovat aina niin kiltisti yhdessä, tarkkailen kuitenkin tilannetta.

2. Onko tavallista, että roborovski juoksee ympyrää, tai hyppii lasisia seiniä vasten?
= Ystäväni roborovski juoksee siis sellaista heinäputkiloa (saa eläinkaupasta) pitkin, se on ympyrän muotoinen. Meidän pienempi energiapakkaus taas hyppi terrassa ollessaan seiniä vasten, saattoi tehdä sitä pitkäänkin, kunnes älysin laittaa seinän vierustaan jotain virikkeitä, tai ruokakipon, jonka jälkeen pikkuinen lopetti hyppelemisen.
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

Jadelini

Onko hyvä, jos on talvikkonaaras (tosi ystävällinen ja utelias, reipas) ja hankkii sille kaveriksi robon? (toiseen häkkiin) Ja jos pitääkin ottaa robolle kaveri, mikä sopisi millekkin? Jos robo tartteekin kamun niin käykö ihan normi häkki? Ei isompaa tarvitse?  :D Ja voiko vaikka talvikkonaaras ja robo (tyttö tai poika) olla sen kanssa kahdestaan kävelemässä, jos se sujuu?
Olen TOSI kiitollinen, hamsterit  :sydan
R.I.P Jadelini Hunni
?  5.6.2011
† 2.9.2012

Lovely Aurora
<3

Vevve

^ Eri lajisia hamstereita ei saa koskaan laittaa samaan tilaan keskenään! Niillä on erilaiset elintavat ja ne tulevat luonnosta täysin eri alueilta, joten niille on luonnotonta elää / olla yhdessä.

Sahapukki

Ei ehkä liity tähän asiaan, mutta yksi tuttu ulkoiluttaa syrkkiä ja talvikkoa yhdessä, vaikka mä olen tietenkin siitä asiasta hänelle maininnut. Kuulemma tulevat hyvin toimeen, vaikka /joskus/ saattavat riidellä. Eikö jotkut ihmiset vain älyä, että hamsterille se on jopa vaarallista pitää kahta eri lajia samalla alueella. :c
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

Nannamanna

Minkäs väristä roboja voi ilmoittaa ei-standardi luokkaan?  :c8  Normaalit tietty standardi luokassa.

Vevve

^ Ei-standardiluokassa ei arvostella väriä joten eläimen värillä ei ole mitään väliä. Vastaus on siis että mitä tahansa paitsi normaaleja.

lentsu

Syrkki ja talvikko HETI erilleen! Mulla on kerran talvikkolapsi karannut ja mennyt syrkin häkkiin ja siitä talvikosta tuli kappaleita!  :shock: