• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuinka vanhana naaraan saa astuttaa?

Aloittaja bette, 29.06.08 - klo:01:34

« edellinen - seuraava »

bette

Mitä tapahtuu jos naaras saa ennen 3kk ikää poikasia?
Jaksaako se synnyttää vai mitä käy?

Kaveri oli ostanut kaksi hamsteria ja laittanut ne samaan häkkiin, uros on vanhempi mutta naaras vaan 2kk ikäinen.. kyse on siis talvikoista.

bette

#1
Niin ja lisään vielä että ystäväni luuli molempien olevan uroksia, mutta erotteli ne sitten melkein heti kun huomasi toisen astuvan tyttöä. Voiko parin sekunnin astumisesta jo tulla poikasia?  :c8

Em.

#2
Meijän hamsteri oli varhais sukukypsä ja sai poikasia vissiinkin veljensä kanssa. Kyllä tyttönen jaksoi ja selvisi hyvin poikasistaan. Eli vielä suhteellisen pitkään. :)
Ei virheettömyys ole täydellistä.

Ninde

#3
Hamsteri tulee sukukypsäksi niinkin varhain kuin viiden viikon iässä, jolloin viimeistään pitää erotella urokset ja naaraat. Kaikeksi varmuudeksi urospoikaset on hyvä erottaa naaraista ja emosta jo neljän viikon iässä.

Useimmiten nuorikin naaras selviää poikasista hyvin, mutta ei poikasten teettäminen sen oman kehityksen kannalta ole suotavaa. Hamsterinkin tulee antaa kasvaa rauhassa aikuiseksi.

Nerith

#4
Onko jo myöhäistä astuttaa 10kk ikäinen naaras??
[size=85]Wilma (avatar) RIP 15.9.2008
Fantasy Fairy, pk rex musta
Arctican Konrad, pk kyyhkynharmaa
[/size]

Aya

#5
Puhut ilmeisesti syyrialaisesta? 10kk ikäisen naaraan astuttamisessa kannattaa ensinnäkin ottaa huomioon naaraan kunto ja mitkä on sen voimavarat mahdollisesti jopa 15-päisen poikueen hoitamiseen. Toisekseen, kannattaa miettiä hieman sitä, että minkä ikäinen naaras jo on poikasten syntyessä. Kiimaa ei välttämättä heti löydy, tai eka astutus ei tärppää, tähän päälle vielä kantoaika, niin poikasten syntyessä naaraan ikä saattaa lähennellä jo yhtä vuotta. Itse en enää mielelläni tuon ikäistä naarasta astuttaisi, sekin on tosin hyvin yksilökohtaista. Pyrin kuitenkin astuttamaan naaraat 6-8kk iässä.

Nerith

#6
Lainaus käyttäjältä: "Aya"Puhut ilmeisesti syyrialaisesta? 10kk ikäisen naaraan astuttamisessa kannattaa ensinnäkin ottaa huomioon naaraan kunto ja mitkä on sen voimavarat mahdollisesti jopa 15-päisen poikueen hoitamiseen. Toisekseen, kannattaa miettiä hieman sitä, että minkä ikäinen naaras jo on poikasten syntyessä. Kiimaa ei välttämättä heti löydy, tai eka astutus ei tärppää, tähän päälle vielä kantoaika, niin poikasten syntyessä naaraan ikä saattaa lähennellä jo yhtä vuotta. Itse en enää mielelläni tuon ikäistä naarasta astuttaisi, sekin on tosin hyvin yksilökohtaista. Pyrin kuitenkin astuttamaan naaraat 6-8kk iässä.

Joo syyrialaisesta kyse. Mitä tässä nyt olen tutkiskellut itse hamsteria ja miettinyt ehkä joskus tulevaisuudessa alkavaa kasvatusta, päätin etten tälle naaraalle pentuetta laita.
[size=85]Wilma (avatar) RIP 15.9.2008
Fantasy Fairy, pk rex musta
Arctican Konrad, pk kyyhkynharmaa
[/size]

Juulia

#7
Itse pitäisin minim. puolta vuotta. Alle puoli vuotias naaras on vasta aivan "lapsi", eikä ole mielestäni riittävän kehittynyt omien jälkeläisten saamiseen :) .
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

GaneshaX

#8
No sekin vähän silti riippuu hamsterista.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#9
Syrkeillä en knikkivaaran takia astuttaisi alle 6kk ikäistä ja jos on ollut tiedossa että knikkimahdollisuus on "normaalia" suurempi, olen odottanut vielä muutaman kuukauden lisää (jos olen käyttänyt ko. naarasta sitten ollenkaan).

Cämpsyillä taas sokeritaudin takia astutan naaraat 4-5kk ikäisinä (vaikka sokrua ei meidän hamsulassa ole pitkään aikaa ollut). Joskus olen myös jättänyt kokonaan jalostuksesta pois, jos on diabetesta ilmestynyt lähisukuun.

Uroksilla pidän tietty samat alaikärajat.

wap`

#10
Kuinkakauan naaras kantaapoikasia? :)

Nilla

#11
^ Siis syyrialainenko? Syyrialainen n. 16-17 vrk
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Mustikkamaan

#12
Kääpiö aika tarkalleen sen 21 vrk, tuplat syntyvät yleensä 18. vuorokautena.

Edit: korjaan sen verta, että esmes kiinareista ei oo kokemusta notta voisin tuota niiden kohdalta sanoa, campbellien vain.

Ja siitä tulikin sitten mieleeni, että onko kaikkien kääpiölajien kantoaika tosiaan sama? Jotenkin kuulostaa epäloogiselta että vain siksi että ne on kääpiökokoisia niillä olisi samat :D Ei sillä että tottakai voi olla, mutta rupesin pohtimaan kun tosiaan esmes kiinareista ei ole kokemusta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nilla

#13
^ Talvikoilla ainakin on tuo 18 - 21 vrk
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Niina-03

#14
Talvikot kantoivat vielä kymmenen vuotta sitten noin 20-21vrk.
Nykykanta synnyttää ainakin meillä noin 18-19vrk:lla.
Ehkä toi eläinten suurempi koko saa ne tulemaan aiemmin ulos... tai jotain.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]