• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

Marla

#195
^ Siksi täällä onkin huomautettu useamman kerran siitä, että pallo ei saa päästä rappusiin.
Ilman valvontaa ei palloon saa jättää hamsteria, joten sekin sulkee monia riskitekijöitä pois. Luonnollisesti hamsteri myöskin tulee ensin totuttaa palloon pikkuhiljaa.

Pauliina

#196
Pitäisikö talvikolle ostaa ns. ''hamsteripallo'' vai rotan kokoinen pallo?
<3 Just live with it <3

Lurppafan

#197
Mulla on ollu Murulla juoksupallo ja se ihan tykkäski siitä. Juoksupallos tosiaan on se, että eläin ei halutessaan pääse pois ja voi pakokauhun vallassa jopa kuolla. Joten, en suosittele juoksupalloa. Juoksupyörä on parempi vaihtoehto. ;)

Marla

#198
Mutta toki olisi suotavaa, että hamsteri saisi liikuntaa myös asumuksensa ulkopuolella, ja jos ei ole mahdollista tai on liian vaivalloista järjestää ulkoilua turvallisissa oloissa, on pallo varsin hyvä ratkaisu. Kumminkin siitä on sen verran hyviä kokemuksia liikenteessä, enkä ainakaan itse ole koskaan kuullutkaan hamsterin kuolleen juoksupallon käyttöön, joten veikkaisin, että melko paljolti on ihan turhaa pelkoa liikkeellä.
Kaikille hamsuille pallo ei sovi, enkä meinaakaan, että sellainen olisi syytä hankkia - itellänikään ei ole, enää. Voisi toki sellaisen hankkia.

Lainaus käyttäjältä: "Pauliina"Pitäisikö talvikolle ostaa ns. ''hamsteripallo'' vai rotan kokoinen pallo?
En usko, että rottapallokaan pahasta olisi - parempi olla kunnolla tilaa sisällä kuin kovin ahdas, suurta palloa ei ihan niin yksinkertaista ole liikuttaa. Noita hamstereille tarkoitettuja palloja on eri kokoja valmistajasta riippuen, mutta kyllä mä luulen, että talvikolle olisi hamsteripallo passeli. Syrkille ei välttämättä.

delfi76

#199
Onko juoksupyöräkään niin turvallinen jos katsoo esim tämän videon
http://www.youtube.com/watch?v=oOE2cw5x ... re=related

Asiasta voidaan olla montaa mieltä :)
Minun mielipiteeni on, että palloilu sopii joillekkin, omistajan on kuitenkin valvottava palloilua, jotta pallo ei pääse esim. portaisiin. ulkoilutat hamsuasi siis pallossa, puuhalaatikossa tai aitauksessa, on valvonta aina paikallaan :)

yuki

#200
Coco ainakin tykkää juoksupallosta, olen varma että kukatahansa muukin joka näkisi sen juoksevan siinä, huomaisi saman. Se osaa ohjata sitä hienosti ja haistelee ihan innoissaan kaikki nurkat. Sen verran hyvin tunnen oman hamsterini, että tiedän milloin se on kauhuissaan ja millon innostunut. Ja Coco on juuri tuota jälkimmäistä. Lisäksi pidän sitä aina niin vähän aikaa pallossa, ettei se varmastikaan ehdi väsyä / ahdistua.

Mun mielestä on ihan hamsterista kiinni, onko juoksupallo hyvä vai huono juttu. Toiselle hamsterilleni eli Ninjalle en välttämättä edes opeta juoksupalloilua, sillä en ole varma osaisiko se juosta sillä jne... Olen samaa mieltä tuon yhden aiemman kommentoijan kanssa, että hamsterilla saattaa olla pallossa jopa turvallisempi olo kuin lattialla. Esim. Coco on aina vähän jännittynyt puuha-aitauksessa (vaikkei se kovin avara olekaan ja siellä on piilopaikkoja), mutta pallossa sen kaikki jännitys katoaa.
Coco 1.11.2009-13.10.2011, lepää rauhassa pieni. ?

kiivi112112

#201
Joidenkin hamstereiden mielestä juoksupallo  voi tuntua tältä: :teipit  :teipit  :teipit
Ja joidenkin taas tältä:  :D  :D  :D
Itse en ainakaan hommaa palloa mutta jokainen tekee omat päätökset mitkä ovat lemmikille parhaat. :mrgreen:

Nipsunen12

#202
Ne ne tulevat juoksupallosta tai juoksemasta. Nipsu :sydan  kun se juoksi koko ajan eilen juoksupallossa niin se oli eilen ihan rättipoikki.

Yadell

#203
No ei nukuta, kun en käytä juoksupalloa. Huono keksintö.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Marla

#204
^^ Huomaathan, ettei hamsteria tulisi pitää kovin pitkää aikaa pallossa - puoli tuntia alkaa olla maksimi, itse en pidä 20 minuuttia kauempaa.

Yadell

#205
^Komps.
Itse kyllä hyväksyn juoksupallon käytön, jos ei oikeasti ole mitään muuta mahdollisuutta antaa hamsterille liikuntaa.
Mutta uskon että melkein jokaiselta löytyy kyllä joku paikka jossa on mahdollista juoksuttaa turvallisesti vapaana. Ja jos ei ole niin aitaus on hyvä vaihtoehto.
Juoksupallo on kuitenkin todella huono vaihtoehto, enkä sitä suosittele.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Cutie ears

#206
Meilla on juoksupallo ja hamsu juoksentelee siina korkeintaan 15 minuuttia kerrallaan  (sen verran mita nyt hakin puhdistaminen kestaa) kerran pari viikossa. Meilla on myos aitaus, mutta siita kiipeaa hetkessa yli, joten siina ei voi olla hetkeakaan ilman valvontaa.  Pojalla oli unohtunut hakki auki yhtena yona ja hamsu oppi nauttimaan vapaudestaan eli nyt yrittaa karata heti kun nakee vaan tilaisuuden koittavan :kieli.Joten meilla pallo on talla hetkella turvallisin juoksutusmuoto (kun muistaa vain tukkia portaikon). Eika mun mielesta siina mitaan pahaa ole, jos pallo on vaan riittavan suuri ja hamsu nayttaa tyytyvaiselta.

Nipsunen12

#207
Nipsu Tykkää juoksupallosta,Mutta én voi ottaa Nipsua oikeen vapaaksikkaan lattialle kun  Nipsu on niin piene kun seon venäjänkääpiöhamsteri mutta otan Nipsun kyllä myös yleensä lattielle juoksentelemaan jos vaan teen semmoset suojat ettei Nipsu pääse minnekkään koloon. :)  :)  xD  xD

Jos mulla oli syyrialainen en käyttäisi juoksupalloa.

Lainaus käyttäjältä: "Marla"^^ Huomaathan, ettei hamsteria tulisi pitää kovin pitkää aikaa pallossa - puoli tuntia alkaa olla maksimi, itse en pidä 20 minuuttia kauempaa.
Niin.Mäki pidän Nipsua vain 20 minuuttia tai alle.

delfi76

#208
Meiltäkin kyseinen vempele löytyy. Nöpö käytti sitä aluksi, samoin Jekku, mutta aitauksen ostettuani pallon käyttö on jäänyt. en koskaan pitänyt hamsua siinä enempää kuin 15min ja aina ne tulivat itse häkistä palloon kun sitä vaan niille näytti.
En näe palloilua niin kovin pahana, etenkin jos perheessä on kissoja tai koiria voi palloilu olla se turvallinen tapa juoksuttaa.

Mango-Päärynä

#209
Yhessä kirjassa santtiin että ne on eläinrääkkäystä, liekö totta vai ei  :huh  :pihalla: ?