• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

Meiju

#120
Hei kaikki!
Nyt kaivataan todella erilaisia vinkkejä purevan hamsterin käsittelyyn. Olen lukenut jo aiemmat ketjut, kokeillut niiden vinkkejä, mutta tuntuu että päivä päivältä vain pentu puree herkemmin ja kovempaa. Joka päivä olen käsitellyt, häkin ulkopuolella ja varoen. Tähän asti hamsteri on vain tyytynyt "maistelemaan", mutta äsken puraisi todenteolla heti syliinoton jälkeen. Pelkäänkin, että mitä vanhemmaksi hamsteri kasvaa, sen enemmin se erakoituu ja pitää oman päänsä. Muutoin tyttö on todella aktiivinen, erittäin tuhoamis- ja touhuamisvimmainen ja kaikin puolin terve. Onko käytännön vinkkejä antaa käsittelyyn? Siis nyt tarkoitan jotakin konkreettisia toimintatapoja, joita näiltä sivuilta ei löydy. (...tai edes itselle jotain psykologista apua, pelkään noita puremia ihan todenteolla!!!) Olen meinaan sen verran paljon kolunnut eri paikkoja netissä läpi ettei mitään uutta tunnu enää löytyvän.  :cry: Itse en meinaa puruleluksi ruveta, joten tuntuu pahalta jos täytyy antaa hamsterista kasvaa pöpipää.

 :) kiitos jos jotain vinkkejä löytyy!

ainiin! Muuten tytöllä on tapanakin aina kokeilla kaikkea ensin maistamalla, siis puremalla kovaa. Ihan kuin ei haistelisi ollenkaan, suoraan vain hampaat kiinni kaikkeen! Oli kyseessä sitten wcpaperirulla, juoksupyörä tai kuljetuslaatikon muovipohja; säpäleiksi vain jos saadaan! Kummallista! Tuntuu että vaikka tekemistä olisi paljonkin, jos tyttö vain malttaisi, niin ainut mikä kiinnostaa on pureminen...

GaneshaX

#121
Mulle tulee ihan ekaksi vain mieleen, että on ko eläimellä kaikki kunnossa?
Aivan ekaks tarkistaisin hampaat, mutta se on varmaan hankalaa, jos eläintä ei saa otteeseen...

Tosi usein yli ärtsyillä eläimillä käytös johtuu kivusta.

Mistä hamsteri on ostettu?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mustikkamaan

#122
Komppaan kans Ganeshaa, että ei se ihan normaalilta pelolta kuulosta. Joko sillä voi olla jokin neurologinen tms. häiriö tai sitten se on tosi pahasti traumatisoitunut - eli pelkää niin paljon, että mieluusti ensin käy kiinni ja sitten kattoo jotta mikäs tuo nyt onkaan. Kuulostaa epänormaalilta, että kaikkea pitää sillain "tapporaivolla" maistaa.

Ton tyyppisiä campbellejä on joskus ollut mulla joitakin yksilöitä ja mä oon tyynesti lopettanut ne :( En tietenkään nyt näe tuota hamsteria, joten en tiiä onko se juuri sellainen kuin osaan kuvitella, mutta must tuntuu aina ton tyyppisissä tapauksissa että eläimellä ei ole hyvä olla.

Käyttäisin sen ainakin eläinlääkärillä tarkastuksessa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

jassu!

#123
meille tuli pari päivää sit sellane pitkäkarvane creme syrkki ikää on 6 ja puol vk. mut en tiiä mite syrkkei opetetaa käsikesyiks kun toi hyppää heti pois kädestä  :cry:  :(

ja mua pelottaa et se loukkaa ittensä ku se hyppää  :(

GaneshaX

#124
Täällä foorumilla on jossain aihetta käsittelevä ketju. Ei vain osu nyt silmään.

Käsittele matalalla. Näin hamsu ei loukkaa, vaikka putoaisi. Käytä apuna esim. reilun kokoista pahviputkea tms. mistä hamsun saa näppärästi kipattua syliin  ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

j_k

#125
Hei, kuinka saisin syyrialaisen hamsterini hieman rohkeammaksi. Hamsterillani on iso terraario käytössään, mutta en koskaan näe sen käyttävän koko aluetta. Tällä lähinnä tarkoitan sitä että päivät se nukkuu (ymmärrettävästi) ja kun ilta/yö koittaa ja menen katselemaan mitä se touhuaa, niin se jähmettyy täysin. Ja joko se töröttää jähmettyneenä paikassaan niin kauan että menen pois tai sitten se kipittää suorinta tietä pesäkoloon piiloon. Jos hamsu on juoksupyörässäkin täydessä vauhdissa, pysähtyy hän heti mennessäni huoneeseen. Eli en koskaan näe sen tekevän siellä mitään. Antaa kuitenkin ottaa kiinni ja on helppo käsiteltävä eikä ole koskaan purrut.

naksuliini

#126
Minä piilottelen namuja ympäriinsä ja laitan käteeni myös namuja vähän on auttanut :pilvi: että semmosta
Lemmikit Naksu(syyris hamsteri)  Rufus(bulterrieri koira)

Sakata

#127
Kokeile laittaa häkkiin paljon erilaisia virikkeitä: oksia, "keinuja", kiikkulautoja jne. Oma entinen hamsterinikin oli vähän ujo, mutta ainakin kannattaa katsoa, ettei ole mitään kirkkaita valoja. Esim. hamsterini teki ihan samallalailla kun sanoit, jos tullessani laitoin jonkun valon päälle, mutta jos koko huone oli ihan (tai ainakin hyvin) pimeä, niin se auttoi kyllä paljon asiaa.  :)

perttihamsteri

#128
Siis, kun yritän vaihtaa puruja sen pissipaikalta, se yrittää purra minua. se on jo purrut minua pari kertaa. Ja jos yritän ottaa sitä käteen se yrittää purra minua. Tai sitten se juoksee vain karkuun.

Mikä auttaisi siihen että se kesyyntyisi kädessä oloon  ja että se ei purisi????
I <3 hamsters

Rukyo

#129
Tuo voi johtua siitä että se puolustaa reviiriään.
Eli nappaa se vaikka johonkin alustalle ja nosta esim. pahvilaatikkoon jossa
voit sitten alkaa tutustuttaa pikkuista käteesi :)
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

perttihamsteri

#130
Kiitos vinkistä  :)
I <3 hamsters

Ken_G

#131
Pahviputken avulla on helppo siirtää hamsu "puolueettomaan" paikkaan, esim. puuhalaatikkoon jossa tutustuminen käy helpommin. Yleensä hamsut tulevat putkeen mielellään ja ihan vapaaehtoisesti.

perttihamsteri

#132
Pitää kokeilla  :)
I <3 hamsters

Olkkuli

#133
Kun Nappi on näykkäissyt minua puhallan hellästi sen naamaan niin se lopettaa. Hamsterin voi totuttaa kädelle vaikka seuraavia apuja kättäen:
- ennen kun kosket hamsteriin hiero käsiisi sen purua
- jos olet tullut juuri ulkoa odota että kätesi ovat lämmenneet
- syötä vaan eka ruokaa hamsullesi niin kädestä jää positiivinen kokemus
- anna hamsun haistella kättäsi
- kun siltä tuntuu ota hamsteri varmoin mutta hellin ottein kädellesi
- laita vaikka toinen kätesi hamsterin päälle ilmaan siten se ei tunne oloaan uhatuksi
Nappi- syrkki <3
Nelli- russeli <3


Olivia

perttihamsteri

#134
Kiitos vinkeistä!!!

Pertti on nyt tottunut käteeni :)
I <3 hamsters