• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Nina

#390
Oho, nyt vasta hokasin tuon kirjoituksen  --> Sarantha: "Sen sijaan en näe juurikaan järkeä siinä, että eläinten annettaisiin aina välillä olla pieniä hetkiä yhdessä ja sitten taas tempaistaisiin pois (tuli mieleen tuosta "jaloitella yhdessä" ilmaisusta) sillä uskon, että tällaisessa tapauksessa ne eivät ehdi kunnolla tutustua toisiinsa saati että muistaisivat toisensa jatkossa, joten jokainen yhteinen jaloittelu lienee uusi stressin aihe talvikoille, kun työnnetään hetkeksi yhteen tuntemattoman lajitoverin kanssa ja sitten otetaankin pian pois."

Menee nyt off topic, mutta rakentavampaa varmaan olisi avoimesti kommentoida tässä ketjussa ;) Aiheesta voidaan jatkaa tuollempana jos tarvetta/kiinnostusta.

Elikkä eivät vieraat eläimet keskenään mihinkään neliön kokoiseen puuhalaatikkoon yhtäaikaa laiteta, mutta esimerkiksi käsissä ei koskaan vieraiden haju ole haitannut. Niitä on voitu yhtä aikaa sohvalla, sängyllä, lattialla vapaana jalotuttaa, käsitellä vuoroin perään jne. Kynsienleikkuutkin usein menevät niin, että toinen sohvalla vapaana ja toista napsin, sitten vice versa. Omituista, etteivät kohdatessaan  "tutustu" toisiinsa (kuten olen nähnyt, kun kaksi vierasta eläintä yhdistää) , siis viipottavat vaan ohi menemään. Tai sitten pesevät toisiaan samantien. Jos on juoksupyörä esim. lattialla, saattavat tosta noin vaan siihen hypätä yhtäaikaa juoksemaan.

Ymmärrän nyt kyllä täysin pointtisi tuosta stressistä. Olen ollut ajattelematon enkä varmaan osannut lukea hamstereitani tarpeeksi hyvin. Ensimmäisen kerran kun niitä pidin samanaikaisesti iltalenkillä, käyttäytyivät toisiaan kohti välinpitämättömästi. Ajattelin, että tämähän helppoa  8-) Myöhemmin sitten muutaman astumishaluisen lähentelyn jälkeen heräsikin tuo pohdintani. Mutta itseasiassa heti tuon kysymysviestin jälkeen ei poika ole taas osoittanut minkäänlaista kiinnostusta neitiä kohtaan..(?) Eikä siis naisen ole tarvinnut sitä pois käskeäkään, joten liiemmin en ainuttakaa kitinää ole kuullut. Ja siis itse tyttö muutaman päivän välein kuitenkin näyttää/käyttäytyy juoksuiselta. (Omasta mielestäni siis.)

Kumpa osoittautuisi tuhkamunaks tuo yks  :P , saisivat mun puolesta vaikka asua yhdessä , jos vaikka jotain virikettä/puuhaa toisistaan olisikin ?!

LuciDa

#391
Tämä nyt menee hieman ohi edellisten keskusteluiden, mutta mielestäni asiani kuitenkin eniten kuuluu tänne.

Ostelin tuossa pari syrkkiä, kun pitkään olen pohtinut ja miettinyt, että jos alkaisin kasvattamaan. En vaan päässyt itteni kanssa yhteisymmärrykseen, että mihin väriin paneutuisin ja nyt noiden syrkkien myötä joudunkin ajattelemaan, että mitäs värejä niistä saisi esille :D

Saanen nyt ensin esitellä poijjaat teille; (huomatkaa, että salamavalo hieman "kirkastuttaa/vaalentaa" väritystä.)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=L ... d=80954178
--> pk hopeanharmaa (?)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=L ... d=80954490
--> pk normaali

Poijjaat ovat veljekset yhdistelmästä;
i: pks luonnonvalkoinen      e: pk rex musta
ii; pk rex luonnonvalkoinen  ie: pks luonnonvalkoinen
ei; pk kyyhkynharmaa        ee: pk suklaa

--

Eli tahtoisin saada tietää, millaisia mahdollisuuksia olisi poikien väreistä jalostaa ja minkälaisia morsioita heille suosittelisitte.
Jalostukseen ukot eivät kyllä tule ennen kuin näyttelyissä ollaan tarpeeksi kulettu, sillä en tahdo sikaa säkissä.

--
Kiitoksia etukäteen vastanneille :)
[size=85]Hamstereita ja muita elikoita
u. Toivo, pk hopeanharmaa
u. Arska, pk normaali
u. Rigu, pk kyyhkynharmaa laikukas
n. Jenna, pk kyyhkynharmaa laikukas[/size]

GaneshaX

#392
Monet kasvattajat eivät silti katso sokeasti näyttelymenestystä.
Sun pitää katsoa hamsteria itseään MYÖS. Esim. minkä mallinen pää sillä on, minkälainen ruumiin rakenne, miten väri vastaa standardia, entä turkin pituus ja tiheys etc :mrgreen:
Itse joudun teettämään ekat poikueet ilman mitään näyttelyissä käymistä.
Luota näkemykseesi.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Juuli

#393
^ Kyllä aloittelijan on minusta ihan fiksua viedä jalostuseläimiään näyttelyhin arvosteltavaksi, tulee varmasti varmempi olo. :)
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Heli

#394
Minua itseäni henk.koht. on eniten auttanut kasvatuksen alkutaipaleella se, että olen saanut apua sellaisilta kokeneilta kasvattajilta joiden hamsterisilmä miellyttää itseäni. Tuomareiden kanssa en tänä päivänäkään ole läheskään aina samaa mieltä.  :D
Näyttelymenestykselle ei kannata asettaa liikaa painoarvoa. Sillä tavalla voi jäädä monet erinomaiset jalostuseläimet käyttämättä. Parhaimmat jalostuseläimeni ovat olleet sellaisia jotka eivät näyttelyissä juurikaan ole menestyneet.

Minusta kannattaa siis pyrkiä tekemään yhteistyötä sellaisen kasvattajan kanssa, jonka hamstereista pidät ja jonka avustuksella näin ollen voit kehittää hamstersilmääsi haluamaasi suuntaan.

Äärimmäisen tärkeää kun on kasvatuksen kannalta tietää mitä itse haluaa ja sisäistää omat tavoitteensa.
Toiset tykkää muhkummasta ja sillain.  ;)

Sorry jos oli vähän sekava teksti, on niin hirveä unenpuute ettei oikeen aivot pelaa.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

LuciDa

#395
Noh itselläni on onneksi apua lähellä, joten yksin ei tarvitse onneksi ruveta hamsuja kehittämään :)
Näyttelyissä tahdon noita käyttää ihan vaan sen vuoksi, että muutenkin tykkään näyttelyistä ja ihan PET-luokatkin miulle kelpaavat, mutta mikäli jommasta kummasta on ainesta virallisiin, niin sinne siis :D Lisäksi on mukava seurata sitten tulevaisuudessa myös sitä, että miten kasvatit ovat mahdollisesti menestyneet näyttely ja jalostussaralla. Siinä näkee sitten oman kasvattamisensa hedelmät ;)
Vaikka pääasiassa noi hamsut on lemmikeitä (miksipäs ei jalostuseläinkin voisi olla ihan tavallinen lemmikki) ja miulle lemmikki tarkoittaa sitä, että sen kanssa vietetään aikaa ja harrastetaan esim. näyttelyissä käyntiä.

Lähinnä nyt olen miettinyt, että minkä värisiä ja tyylisiä morsioita noille ukoille tässä kesän jälkeen alan hommaamaan. Ja koska noi on veljekset, niin olis mukavaa kun morsiot eivät olisi keskenään sukua.

Itseäni kiinnostaisi kovasti kasvattaa noita hopeanharmaita, mutta millainen todennäköisyys olisi saada hopeanharmaita poikasia, jos hopeanharmaan naaraan hankin pariksi? Entä kun katsoo ukkojen lähisukua ja omaa väriä, niin olisiko noilla mahdollista lähtee kasvattamaan jotain muitakin värejä. Ihan normaaleja en halua ellei sitten valkonauhasena :)
Mie ku en vieläkään oikeen tajjuu, että mitä värejä tulee mistäkin yhdistelmästä vaikka olenkin yrittäny tässä kohta vuoden opiskella :D
[size=85]Hamstereita ja muita elikoita
u. Toivo, pk hopeanharmaa
u. Arska, pk normaali
u. Rigu, pk kyyhkynharmaa laikukas
n. Jenna, pk kyyhkynharmaa laikukas[/size]

trap

#396
Mua kiinnostaisi, että syntyykö poikasille unirytmi jo alusta alkaen, että päivät nukutaan ja yöt valvotaan? Vai ovatko emo ja poikaset enemmän hereillä päivisin kuin tavallisesti?
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Aya

#397
Lainaus käyttäjältä: "LuciDa"Itseäni kiinnostaisi kovasti kasvattaa noita hopeanharmaita, mutta millainen todennäköisyys olisi saada hopeanharmaita poikasia, jos hopeanharmaan naaraan hankin pariksi? Entä kun katsoo ukkojen lähisukua ja omaa väriä, niin olisiko noilla mahdollista lähtee kasvattamaan jotain muitakin värejä.
No ihan ensimmäiseksi kannattaa päättää mitä väriä haluat kasvattaa. Sen jälkeen kannattaa vasta miettiä morsianten väriä ja tutustua kyseisen värin genetiikkaan ja sen sukulaisväreihin.

Jos hopeanharmaata haluat, niin silloin kannattaa hopeanharmaalle urokselle hankkia hopeanharmaa (SgSg), ms. valkoinen (eeSgSg) tai luonnonvalkoinen(eeSgsg) naaras.
(vinkkinä: huomaathan, että näitä kaikkia värejä yhdistää tuo sama hopeageeni eli Sg ;) )

Mustikkamaan

#398
Joku ihana vois ruveta kasvattaa pk hopeanharmaa umborouksia ja viiä sen koestanduun ja sitä kautta standuun. Näin niitä Ruotsissa ja ne oli IHANIA!! Voi luoja... Hitto kun olis tilaa ja aikaa... Ne näyttää tosi upeilta myös heterotsygootteina hopsuina, kunhan on hyvin umboroutettu :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GaneshaX

#399
Että mä en jaksa oottaa niitä poikasia :lov
Vanhemmista päätellen niistä tulee varmasti kauniita :puna:

Tulostelin jo papereita mitkä annan ohjeiksi ja oppaiksi poikasten mukaan,
perushoito, ruokinta, kesytys, näyttelyistä ja tietenkin yhdistyksen esite.
Yhteensä 8 sivua.

Vaikka järki sanoo, että kato nyt mitä sieltä tulee XD
Ja vielä se että rupean astuttamaan vasta heinäkuun alussa :nuts:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

_jemina_

#400
Hei!

Mietin tässä, että jos haluan teettää hamstereillani poikasia, niin pitääkö minun liittyä hamsteriyhdistyksen jäseneksi jotta saan rekisteröityä ne?

Ja nyt ihan liian monimutkainen asia mun päälle, vaikka kuinka yritin lukee ja ymmärtää mutta siis. Sanotaan vaikka että jos mulle syntyy 5 hamsu vaavia, niin miten saan rekisteröityä ne jotta voin sitten ostajille antaa rekisteripaperit mukaan? Pitääkö minun aina tilata uudet paperit hamsteriyhdistyksestä, ja maksaa jokaisesta paperista sen 2 euroa vai mitä häh :D Ja sitten joudun myös lähettämään sinne kaikkien poikasten paperi jotka rekisteröin? Hitsi et tuli sekavaa tekstiä, toivottavasti joku ymmärsi pointtini, ettei tule ihan  :nuija: olo :D

Sarantha

#401
Hamstereita ei nykyään ollenkaan rekisteröidä poikasina. Hamsterin saa rekisteriin vasta sitten, jos se saa L1 -maininnan näyttelystä. Tosin nykyään taitaa olla joku lemmikkirekisterikin olemassa, mutta tietääkseni kasvattajat eivät pahemmin sitä käytä.

Käytännössähän sillä ei ole lemmikinomistajalle tai harrastuneemmallekaan ihmiselle mitään väliä, onko hamsteri rekisterissä vai ei. Itse en ole saanut aikaiseksi rekisteröidä noita omia L1:n saaneitakaan. Kasvattajana sinun kannattaa kuitenkin keksiä poikasille viralliset nimet ja täyttää niistä rekisteritodistukset jotka annat poikasten ostajille mukaan, ainoastaan rekisterinumeron kohta jätetään tyhjäksi. Jos kasvattisi myöhemmin saa L1:n ja omistaja haluaa sen rekisteröidä, se on rekisteröitävä kasvattajan eli sinun antamallasi nimellä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

_jemina_

#402
kiitos paljon!  ;)  No mistä mä mahtaisin saada noita rekisteritodistuksia mitä voin sitten poikasten mukaan laittaa? ja nekö ei siis mitään maksa?  :huh

Heli

#403
Hamsteriyhdistyksen sivuilta voi tulostaa kaavakkeita.
Destiny's hamsterit 2001-2009

yetta

#404
Jos sulla tulostin on käytössä, tulostele ne rekkarit osoitteesta http://www.hamsteriyhdistys.net/esitteet_kaavakkeet.php  -> sieltä valkkaat kääpiölle tai syyrikselle rekkarin. Ja ne on ihan ilmaisia kun tuolta tulostelet.


edit. Heli olikin nopeampi  :)