Erilaisia ongelmia jalostuksessa

Aloittaja Mustikkamaan, 19.07.07 - klo:19:41

Aya

^meillä olleet nestevatsat naksuivat ennen kuolemaa.

Anonymous

meillä eka emo tappoi kaikki poikaset ja kuoli itsekkin hyvin hämysti, vaikka ulkoisesti oli terve.. nyt sitten emännys on vinksahtanut jotenkin.. saa ihmeellisiä raivareita tyhjästä..

muita ongelmia ei kyllä ole ollut; onneksi

Pertti

Meillä on nyt viime aikoina ollut vaikka mitä outoa ja mielenkiintoista campbellirintamalla.

Mulla on nyt viimeisen puolen vuoden aikana syntynyt taas täplikkäitä monen vuoden jälkeen. Ekassa poikueessa kaikki täplikkäät hyppivät takaperinvoltteja ja olivat muutenkin ihan kamalan rauhattomia - sinkoilivat terraa eestaas minkä kerkesivät ja pomppivat reunoja vasten. Poikueen naaraat oli myös kokoajan lussuttamassa juomapulloa (joka toimi, testasin) mutta eivät kuitenkaan juoneet kokoajan  :pihalla:

Toisessa poikueessa yksi täplikäs säilyi tältä "back flipping problemilta" niinkuin Jana Prahassa ongelmaa nimitti, mutta muut kaksi rupesivat pikku hiljaa heittämään volttia. Näistä kahdesta naaras sekosi ihan täysin, ja on varsinainen ikiliikkuja. Yhdistin sen vähän niinkuin testin vuoksi urokseen - ja kuinka ollakaan, urokselle rupesi ilmaantumaan samansuuntaisia ongelmia, eli siis se oppi ne naaraalta! No erotin tietty parin samantien.

Mielenkiintoista musta on tässä se, että poikuiden isällä joka oli täplikäs ei ollut tätä ongelmaa, ja poikueiden yksiväriset poikaset on ihan kunnossa ja terveitä ja tavallisia.

Ongelmia mulla on myös ollut pariskunnalla normaali-keltainen. Ekassa poikueessa syntyi kaksi sandya, keltainen ja kaksi argentea. Ne kehittyivät hirmu hitaasti (vaikka molemmat vanhemmat ovat kehitykseltään ihan ok). Keltainen kuoli neliviikkoisena, samoin toinen sandy. Argentet jatkoivat kehittymistään hitaasti mutta varmasti, mutta toinen sandy oli vielä parikuisenakin kooltaan lähinnä pariviikkoisen kokoinen. Vein sen kuitenkin Janalle, joten tällä hetkellä en tiedä sen kehityksestä, vannotin kuitenkin ilmoittamaan mikäli se ei kehity mihinkään suuntaan. No, koska olen kovapäinen, tein pariskunnalla pienen tauon jälkeen toisenkin poikueen; keltainen, kaksi sandya, argente ja normaali. Kaikki poikaset ovat kehittyneet kyllä, mutta hitaasti. Nyt ne ovat noin viisiviikkoisia, ja niillä on älyttömän suuret luut mutta ne ovat tosi pitkiä ja kapeita tyypeiltään. Emä on kuitenkin näyttänyt imettävän niitä poikueajan, ja ne syövät ihan normaalisti ruokaa. Tästä poikueesta jätän ainakin keltaisen ja sandyn kotiin, seuraillaan tilannetta.

Onko muilla minkälaisia kokemuksia etenkin täplikkäistä?
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Mustikkamaan

Mulla on ollut yksi täplikäspoikue. Emo oli semmoi "piilotäplikäs".

Yks semmoi alikehittyny täplikäs (tietty se kaikista hienoiten kuvioitunu) on kiltti. Mut se on alikehittynyt tosiaan, ihan semmoi laiha pikkunen raasu aina vaan.

Yks täplikkäistä rupes heittää back flippingiä, joten pistin sen pois.

Loput täplikkäät käy näpeille kaheleina.

Kuviottomista kaks rupes äksyiksi, muut täysin kilttejä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

blood.and.tears

Meillä oli yksi tp vn naaras joka kans harrasti voltteja, ja oli agressiivinen (meni takas kasvattajalle ja se lopetettiin em. syistä). Tämän sisko oli aika pitkään agressiivinen (tosin ei harrastanut voltteja) ja nyt myöhemmin rauhottui ilmeisesti sokrun takia (about kuukausi pari sitten lopetti puremisen samaan aikaan kun juominen lisääntyi, joten veikkaan että tuo rauhoittuminen johtuu siitä).
Edittiä; niin meillä ei siis jalostuksen kanssa ongelmia ole (kun en harrasta), mutta liittyipä aiheeseen.
Onkohan nää takavoltti cämpsyt samasta sukulinjasta?
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Heli

Meidän syrkkionni jatkuu;
Poikueeseen syntyi kaksi poikasta. Toinen syntyi kuolleena ja toinen kuoli 1,5vkon ikäisenä naksuun.  :| Noh, ei sentäs emo kuollut tällä kertaa.  :roll: Mutta ihmetyttää vähän, että miksi ei onnistu...
Destiny's hamsterit 2001-2009

-ssanna-

En tiedä, että kuuluuko tämä tänne, mutta tiedän yhden henkilön, joka teettii hamsterillaan poikasia, yksi niistä kuoli. Mikähän sairaus mahtaa olla; turvonnut vatsa ehkä täynnä keltaista nestettä  :huh

*muoks.

Ovatko poikaskuolemat kuinka yleisiä?  :pihalla:
Syyrialaiset:
Minni (lk musta kilpikonna)
Muhku (lk Keltainen Musta)

Mustikkamaan

Mietintöjä campbelleistä - vaihteeksi :D

Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

GaneshaX

^^ Ei kai se nyt niin tavatonta ole että poikasia saattaa kuolla.
On hyvin voinut olla jokin kehityshäiriö. Kuoleehan niitä vastasyntyneitä koiranpentujakin. Ja ihmisen vauvoja
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

Siis eikös ne poikaskuolemat ollut harvinaisia ja epänormaaleja ja vain huonoilla ja piittaamattomilla kasvattajilla kuolee poikasia?  :pihalla: Ei osata ruokkia oikein eikä oteta hoitolomaa duunista.  :|
Destiny's hamsterit 2001-2009

Enkeli89

meillä on ollut suunnattoman huono onni syrkkien kanssa. yksi emo söi kaikki 6 ja kuoli itse, toinen emo huitaisi puolet poikueesta ja puolet jätti, viimeisin emo söi 10 6...  :|  ei paljoa kiinnostaisi kasvatus, vaikka värejä ja kaikkia olen opiskellut ahkerasti, nyt kuitenkin keskityn syksyllä koulusta valmistumiseen, ja suunnittelen vain siinä sivussa.. saas nähdä tuleeko jatkoa, minäkun olen sellainen epäkelpo harrastekasvattaja jolla ei vain lykästä  :(
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

excitant

Meillä on myös kerran käynyt niin, että kaikki poikaset menehtyivät. Hylkäsikö emo, en ole aivan varma... Joka tapauksessa, ainakin ruokinta on ollut juuri niin kuin pitääkin ja kaikki muukin aivan ok. Kyllä se sitten harmitti ja ihmetytti myös. Toinen poikue tältä samaiselta naaraalta sitten onneksi selvisikin.

KaisaM.

Mulla kanssa kuoli yhdeltä naaraalta kaikki poikaset alle viikon ikäisinä, en ole varma mistä johtui, ruokinta oli ihan tavallista ja runsasta. Toisaalta emolle ei enää poikueen jälkeen ole tullut kiimoja, eli kenties joku vika jossakin ja ehkei tullut sitten maitoa ym? Toisaalta myös poikueen isän edellisestä poikueestä kuoli suuri osa. Ja sitten on vielä se Pasture mitä mietin...  :roll:
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

GaneshaX

Syrkkien ongelmat:

Meillä ainakin se, ettei penskoja suostuta tekemään maailmaan, vaikka miten päin olisi :roll:  Yritän varmaan toisella uroksella ja sitten lyön hanskat tiskiin tai lähden uudestaan ruotsiin :rant:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Meillä on campellejä syntynyt tuossa tovi sitten. Ensin syntyi 4 ja "tuplissa" 1. Ensimmäisissä on yksi naaras, jonka toinen silmäluomi on kiinni - eikä aukea. Nyt tuplalla sama homma. Mielenkiintoista...
Meillä syntyi muutama vuosi sitten naaras jolla oli molemmat silmäluomet kiinni, eikä ne koskaan auenneet. Tän naaraan kaikki sisarukset oli ihan terveitä, eikä sen linjaiset asiaa periyttäneet eteenpäin (sisarukset, serkut jne.).