Tiedote: Ruotsissa syyrianhamsterien papova-epäilyjä!

Aloittaja Vevve, 27.07.16 - klo:22:28

Vevve

Tiedote 27.7.2016
Ruotsissa syyrianhamstereilla papova-epäilyksiä

Ruotsalainen hamsteriyhdistys Svenska Hamsterföreningen Med Gerbilsektion on lähestynyt Suomen Hamsteriyhdistystä tiedottaakseen, että Ruotsista on tänä kesänä löydetty uusi papova (HaPV) -epäilys.

Svenska Hamsterföreningeniin kuuluvan kasvattaja-tuomarin luona asunut hamsteri on kuollut ja lähetetty ruumiinavaukseen. Ruumiinavausraportissa pidetään mahdollisena, että kuolema oli papovan aiheuttama. Kyseisen hamsterin omistanut tuomari on ollut laajalti tekemisissä toisten ruotsalaisten kasvattajien sekä näyttelykävijöiden kanssa. Svenska Hamsterföreningen ei ole vielä tehnyt päätöksiä, kuinka yhdistys aikoo reagoida tautiepäilyyn.

Papova eli HaPV, hamsterien polyomavirus, on tarttuva virussairaus jota esiintyy syyrianhamstereilla ja eurooppalaisilla peltohamstereilla. Tauti aiheuttaa iho- ja imukudoskasvaimia sekä munuaistulehduksen, joka levittää sairautta virtsan (esim. likaiset purut tai pesemättömät kädet) välityksellä. Taudin itämisaika on 5–30 viikkoa. Papovaan ei ole hoitoa ja se johtaa tyypillisesti eläimen kuolemaan. Muut hamsterilajit eivät voi sairastua tai kantaa sairautta.

Suomen Hamsteriyhdistys suosittelee, ettei syyrianhamstereita tuoda tai viedä Ruotsiin, eivätkä suomalaiset hamsteriharrastajat vierailisi ruotsalaisissa syyrianhamsterinäyttelyissä tai syyrianhamstereita omistavien kasvattajien luona ennen kuin papova-tilanne on selvinnyt.

Suosittelemme noudattamaan tiukkaa hygieniaa eläinten käsittelyssä myös suomalaisissa näyttelyissä sekä muista ulkomaista tuotujen hamstereiden kanssa. Papova-virukseen tehoavat Virkon S-desinfiointiaine sekä etanolipitoiset käsihuuhteet.

Terveisin
Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hallitus