Luonnonmukainen elinympäristö hamsterille?

Aloittaja Varicellae, 08.05.12 - klo:17:47

noora

Mä ja kamera ei vain tulla toimeen, mutta tässä huono kuva tosta yllä kuvailemastani roboterrasta.

larps

Täällä on nyt vihdoin saatu valmiiksi opinnäytetyöksi valmistuva hamsterin luonnonmukainen asumus.. \o/ !

Terraario on saksalaisten hamsteriharrastajien keskuudessa suosittu IKEAn Detolf-vitriini. Pohjamateriaaleina hamppukuivike, pesty leikkihiekka ja Excavator -kaivuuhiekka/-savi sekä hamppukuvikkeen ja turpeen sekoitus. Hamppukuivike oli lähinnä eläinkaupan työharjottelun kautta saatu suhteellisen edullinen kokeilu ja mainio siitä, ettei pöllyä.

Hiekka-alueelle torpattu mustikanvarpuja pääsiäisohran vielä vasta matkatessa kauppoihin. Pesänä koverrettu haapapölli ja ilmeisesti vessana vasemman nurkan ikkunallinen pesämökki, josta putki maan pinnalle (näkyy tässä kuvassa melko heikosti). Virikkeenä mm. heinää, ruokapiiloja kuivikkeiden seassa ja alla, suuri halk. 29cm juoksupyörä sekä tuo kaivuualue.

Alun perin himoitsin koko terraarion pituudelta hiekkaa, jonka päällä kaiken maailman risukasaa ja pääsiäisohraheinikkoa, mutta en uskonut että tämä vitriini olisi sitä määrää kestänyt. Tuossakin jo yli kymmenen kiloa hiekkaa :D

Hamsterin käytös on silminnähden muuttunut. Aiemmin erittäin arka ja omissa oloissaan viihtyvä syrkkini tulee joka ehtoo kärkkymään iltapalaa, puuhailee, juoksee, etsii eväitään.. Aamuisin hiekka on täynnä pieniä käpälänjälkiä ja kaivuusavi uusia tunneleita täynnä. Paras hamsteriteko, jonka olen eläissäni tehnyt.

muokattu 17:17 jahas, en minä saanutkaan tuota kuvaa hyvin esiin :D

Alkemistin

Onpas kyllä hieno! :peukku:
Miten paljon excavatoria meni ja mistä ostit? Jotain tuontyyppistä olen kaipaillutkin. Voisi laittaa ensin hamsujen puuhahäkkiin kokeiltavaksi tms.
Missä se haapapölli on kuvassa, vai olenko taas ihan silmätön? :wassat: Meillä on muuten samanmoinen juoksari ja samaa kokoa. Tytöt oppivat kiipeämään sen päälle aika nopeasti. :dry:

Tierra

Voi veljet on hieno! Tuo vitriinihän on saman hintainen kuin joku alle metrinen terraario. Ollapa vähän syvempi (tai korkeampi kun noin päin) niin saisi gerbiileillekin mahtavan asumuksen   :no: Kääppärit menis varmaan kylläkin hukkaan tuossa = D
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -

Unipallo

Mulla on noita matelijoita sekä hiekalla että turvehiekkaseoksella. En haluaisi laittaa kyseisiä matskuja hamsun alle pölyämisen takia. Kilppareilleni käytän lannoittamatonta luonnonturvetta (puutarhaliikkeistä tai Honkkarista tms). Turve pölyää IHAN tajuttomasti. Matelijoille kostutan sitä ihan kaatamalla sinne vettä ja möyhimällä käsin. En tiedä miten hamsuterran pölyämistä vois estää. Onko hamsulle kiva asua kovin pöllyävässä materiaalissa. Turvepöly on myös todella hienojakoista.

Nipsu-Naksu

Onpas hienoja ja aihe muutenkin erittäin mielenkiintoinen! Täytyy itsekin koikeilla alkaa väsäilemään jotakin vastaavaa, kiinnostus heräsi kovasti. Inhottaa nämä kaikenlaiset muovihäkkyrät mitä jyrsijöille myydään.

Osaisko joku sanoa miten tuo hamppukuivike sopii pitkäkarvaiselle syyrialaiselle? Itsellä kun ei ole mitään hajua millaista kyseinen kuivike on..
Mä kun vihaan purua kun se jää pitkään karvaiseen pyrstöön kiinni ja levii sitten lattioille kun hamsterin nostaa pois terraariosta ja purua kun ei meenaa saada pyrstöstä irti kun sotkeutuu karvoihin. Jokin toisenlainen, ja luonnonmukaisempi ratkaisu on siis toiveissa. Oisko tuo meille se oikea? Mörttiröpöä käytin aikaisemmin hamstereilla, mutta aikaisempi omistaja sanoi ettei se tälle sovi ja se nyt ei purua parempi mun mielestä ole.

Crodino

Aihe on todella mielenkiintoinen ja kiinnostus heräsi itselläkin. Mielestäni on hyvä tavoitella hamstereille luonnonmukaista ympäristöä jos siihen riittää kiinnostus ja raha.
Mutta mutta, kaikki hamsu lajithan tulee eripuolilta maailmaa, niin minkälainen on luonnollinen elinympäristö eri lajeille, vai onko kaikille suht. sama?
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Alkemistin

^Niinpä. :icon_e_wink:  Katselin joskus satelliittikuvista sitä Aleppon seutua, josta syrkit ovat kotoisin ja lueskelin kasvillisuustekstejä. Eihän se luoteisosa mitään aavikkoa ole, vaan kasvillisuus on välimerellistä. :icon_smile: Monet käppärit tulevat kyllä karuiltakin seuduilta.

Vevve

Eri lajien elinympäristöt ovat hyvinkin erilaiset. Esimerkiksi eurooppalaiset peltohamsterit tykkäävät pesiytyä ihmisten tekemiin puistoihin ja puutarhoihin.

http://www.iucnredlist.org sivustolta latinankielisellä nimellä löytää lajitietoa, siellä on myös nuo elinympäristökuvaukset.

-Titiuu-

Tämä aihe on niin mielenkiintoinen, että ajattelin pistää lusikkani soppaan...tai tässä tapauksessa syrkkiemme asumukset julki  :icon_smile:
Meillä punaisena lankana on ollut, että tarjotaan erilaisia luonnonmateriaaleja ja "osioita", joista sitten jokainen valitsee ne mieluisimmat oman maun mukaan...jos jokin ei lainkaan ole tykättyä, hylätään aines. Pk:lla ei ole purua, muilla on ja samanlaiset juoksupyörät on nykyisellään kaikilla ja tuo lautanen on vek.

Salmarin:
Rytkyn:
Titiuun:

Sen on tuon sisustuksen jälkeen huomannut, että edes aktiivisin adhd-yksilö ei pyri lainkaan ulos/hypi seinille. Mutta koko ajan syntyy uusia ideoita, jotka odottaa toteuttamistaan... :nuija:  :jiihaa:

larps

Hajime, Excavatoria käytin tähän hätään yhden pussillisen eli vajaat viisi kiloa. Auttamatta liian vähän, sain vaan yhden kumpareen aikaiseksi, mutta on niin kallista, että päätin aloittaa yhdellä! Se tuntuu olevan näppärää, ainakin teoriassa saa kaavittua ämpäriin, vettä perään ja uudelleen muotoilemaan! Palkkapäivänä ostan toisen pussin, saa vähän syvemmäksi :)
Haapapölli on tuo iso möntti oikeassa laidassa, puoliksi hautautuneena heinään ja puruun :D

Terran korkeus on kieltämättä harmillisen pieni.. rakensin koulussa pieneläinraksassa tähän pleksistä ja tummista vanerilevyistä lisää laitaa, mutta se on erittäin epäesteettisen näköinen. K-raudasta aion lähteä metsästämään pienisilmäistä verkkoa, josta teen kannen, ettei hamsteri nyt vaan tule tuolta yli. Juoksupyörää on yrittänyt kiivetä, muttei toistaiseksi ole onnistunut :D

Unipallo, Turve ei ole tuntunut hamsterini menoa haittaavan. Veikkaan, että hamppuun sekoitettuna hillitsee pöllyämistä. Ainakaan hamsteri ei aivastele tai muutenkaan anna ymmärtää, että nyt on ahdistavan pölyisää. Oireet kuitenkin huomaisi suhteellisen nopeasti. Kannettomuus auttanee tähänkin ongelmaan :)

Niksu-Naksu, vaikka toi hamppu on tosi näppärää (kapoisan oloista mörttiröpöä), luulen että pienimmät osaset tarttunevat karvoihin siinä missä purukin :(

Sain juuri kasan ohran siemeniä, joten heinikonkasvatus alkaa, hahaa!

Alkemistin

^ Vasta tänään muistin kysellä eläinkaupassa Excavatorin perään (Tren Koskikeskuksen Faunattaressa, kun täällä nyt visiteerataan), mutta eivät olleet saaneet sitä vielä kauppaan. Harmi, täytyy yrittää kotipuolessa tai keksiä jotain korvaavaa.

Tiusanen

Mielenkiintoinen aihe! Ja tungenpa omankin lusikkani soppaan  :icon_mrgreen:

Meillä asustelee yksi talvikko neitokainen, jonka asumuksen olen yrittänyt sisustaa mahdollisimman hamsteriystävällisesti,  virikkeellisesti ja luonnonmukaisesti.

Neidin asumuksena toimii 60x45x45cm Exoterra (peruja aikaisemmasta herppi- ja hämppyharrastuksestani).
Pohjalla on 10-15cm kerros Hajusieppoa sekoitettuna kuorikatteeseen ja heinään. Piilloina toimii korkkikaarnat, kannon aluset sekä heinäkasa (pehmeää höttöheinää mitä jää kanien heinistä "yli"). Pesälämmikkeenä tarjoan pääosin tuota em. heinää sekä wc:paperia. Myös korkkikaarna putkia on käytössä ja näistä osan olen upottanut turpeeseen, niin että vain suuaukot ovat näkyvissä.
Korkeutta olen käyttänyt hyödyksi rakentamalla tasoja korkkikaarnoista, siltoina tasoille toimii putken malliset k-kaarnat.
Ruokakuppia en käytä lainkaan, vaan jemmailen ruoat pitkin terraariota. Muutaman kerran viikossa heitän terraan 3-4 jauhomatoa jotka neiti saa sitten metsästää itselleen iltapalaksi herättyään iltapuuhiinsa.
Mitään suurempia virikkeitä ei hamsulla ole, vaan päivät(yöt) täyttyvät kaivelemisesta putkissa juoksenteluista sekä ruoan etsinnästä. Ajattelin kyllä hankkia puisen juoksupyörän jonka voisi muutaman kerran viikossa pistää neidin iloksi.

Mitään biotooppiterraa en ole edes yrittänyt väkertää, vaan ajatuksena on ollut  enemmänkin vain saada olohuoneeseen "pala luontoa" vaikka se luonto ei juuri aro tai puoliaavikkoa esitäkään  :icon_lol:

Kuvia voin laittaa, kunhan saan kamerani takaisin kotiin  :icon_e_wink:

Lainaus käyttäjältä: Tiusanen - 11.10.13 - klo:23:54
Kuvia voin laittaa, kunhan saan kamerani takaisin kotiin  :icon_e_wink:

Olisivat kivoja. :icon_razz:
Hajusiepon koostumuksen jo tsekkasin. Meillä on turvetta, joten ilmeisesti saan vähän vastaavaa kuiviketta sekoittamalla siihen puruja. Mistäs korkkikaarna(putki)a mahtaisi saada edukkaasti? Raatsisi ostaa useammankin. :icon_e_wink:

Tiusanen

En tiedä mitä nuo korkkikaarnat maksavat muualla nykyään, mutta tässä yksi kauppa josta itse varmasti lähtisin tilailemaan http://www.reptilemaniacs.com/korkkikaarna-pyorea-p-1143.html