• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Häkki, häkin kunnossapito ja purut

Aloittaja callette, 30.12.07 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

e??a

#15
Syrkki asuu terrassa, ja pohjalla on purua. Siivoan vähän päivittäin, ja kaikki purut vaihdan noin kerran kahdessa viikossa. (:
[size=85]Lil Mr Mysterious "Lilo"
musta poika
s. 2.7.07 ?[/size]

maria-helena

#16
Meillä on Yukonilla Mörtti Röpöä ja Picolla kutterinpurua. Mörtti Röpö on sen verran kallista ja huonoa kaivelupurua, että Picon terraa ei sillä viitsi täyttää. Yoko taas ei niinkään kaivele, joten sillä tätä Mörttiä ainakin nyt.

Theo

#17
Meillä siivoan syyriksen häkin noin kahden viikon välein. Joskus useamminkin. Katson ihan tilanteen mukaan. Jos näyttää ihan suht siistiltä,niin siivoan harvemmin.

Vaihdan yleensä kaikki purut samalla kertaa,jos olen oikein laiska,niin sitten vaihdan osan puruista. Tämäkin siis likaisuuden mukaan.

Kääpiön häkin siivosin aina noin kerran kuukaudessa,kun ei ollut tarvetta siivota useammin.
Muistoissamme Hyny sekä Theo
Poistuivat sateenkaaren tuolle puolen 6.2.2008

Sneezy

#18
Mä siivoan mun kääpiöhamsu Sneezyn häkin kerran viikossa. Pesän saatan siivota kerran paikassa, jos se on täynnä pissaa. :shock:  Se ei nimittäin  osaa käyttää vessakoppia, vielä. Käytän jotain prismasta ostettua purua, mörtti röpöä en oo kokeillu.
On helppoa olla rohkea kun ei ole mitään pelättävää.

Marla

#19
Väiski asustaa kolmikerroksisessa häkissään, jonka mittoja en nyt kuollaksenikaan muista.
Puruina käytän eläinkaupassa myytäviä "sitruuna"puruja, koska pysyvät hyvänä paremmin, eikä sitruunan haju ole häiritsevä, tuskin lainkaan mitään huomaa. Hygieenisempaa. Purua löytyy kyllä lattioiltakin, varsinkin kun pistän sitä aina melko runsaasti, ja Väiski vain tykkää kaivella  :D .

Häkin siivoamisen välit riippuvat siitä, millaisessa kunnossa se milloinkin on. Perusteellinen siivous kymmenen päivän välein. Väiski onneksi käypi tarpeilla vessassaan, eikä pissi ympäri nurkkia (vessasta löytyykin kyllä milloin mitä ruokakätköjä :yak: ).
Häkki on tasoineen inhottava siivota, mutta se onkin minun murheeni.

noora

#20
Kaiku muuttaa tänään 120 x 50 kokoiseen terraarioon. Arvioin, että menee samoilla puruilla n. kuukauden. Mutta aika näytää, tietty jos likaantuu nopemmin niin sitten siivoan useammin.

Theo

#21
Minkäs laista etikkaa sen olisi sitten hyvä olla? Euroshopperia? Meilläkin on Lindan häkissä "kivat" kertymät... Eiväthän ne hamsteria häiritse kuitenkaan ;)
Muistoissamme Hyny sekä Theo
Poistuivat sateenkaaren tuolle puolen 6.2.2008

TiinaL

#22
Lemmikkiexpessin purupaali on näköjään pienentynyt (33 kg -> 25 kg) ja hinta on pysynyt samana  :S .

Mistäköhän muualta purua saa kotiinkuljetettuna isompia eriä? Yksi minkä löysin on //http://www.vauhti-raksu.net. Muita?
Hypnôse

Minnaw

#23
Minä ostin Espoon otuskeskuksesta ison purupaalin (en nyt kuollaksenikaan muista mitä se painaa, arvio noin 25kg) ja maksoi sen 10eur. Laskin, että tulee halvemmaksi ajaa sinne omalla autolla kuin tilata.

Eikös joku hiirikasvattaja kuskaa puruja ym. pääkaupunkiseudulla suhteellisen edullisesti?
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Linda

#24
Joku sanoi käyttävänsä Agrimarketista ostettua kuivikekutteria.
25 kg maksaa alle 8 €

blood.and.tears

#25
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

-Sonsku-

#26
Mulle on tulossa pk syrkki, niin mietin et oisko se MörttiRöpö (tai joku tollanen) Parempaa ku ihan tavallinen kutterinpuru?

Niin ja vielä, et kuinkahan kauan menee tollanen 20l mörttiröpö säkki yhdelle hamsulle?
Meillä vipeltää yksi luonnonvalkoinen pk syrkki
+
Toinen karvaturri, pitkäkarvainen maatiaiskissa

Anonymous

#27
pitkitkiselle tietty suositaan mörttiä, joka mielestäni kannattaa ostaa 100l säkissä. (maksaa 35€) kahdella hamsulla riittä puoli vuotta, eli yhdellä n. vuoden... (juttelin äitisi kanssa, joten suosittelin myös puruja, mikäli laahuksia leikellään)

meillä pitkis naarat elää kutterissa, urokset mörtissä

blood.and.tears

#28
Tikkurilassa eläinkaupassa maksaa 100L mörttiä 24e, ja tuolla rapunzelillä 26e/100L. Mä oon sekottanut puupellettiä mörttiin, vapon lämmityspelletti maksaa 6,45e/20kg, saa rautakaupoista ja agrimarketeista.

Meillä käytetään kuivikkeina puupellettiä+mörttiä, sekä olkea virikkeenä.
Mä vaihdan syrkiltä 2-3vko välein kuivikkeet, kun osaa käytää vessalaatikkoa (joka siivotaan parin päivän välein). Kyllä tuo 20L riittää varmaan 2-3 siivouskertaa syrkille, riippuu kuinka paljon laittaa pohjalle ja kuinka usein vaihtaa. Mörttihän ei ime kosteutta juuri ollenkaan, joten tuo puupelletti mörtin seassa minimoi pissan hajua.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Giasa

#29
Miellä robot asuu ferplastin minidunassa... Purua laitan yleensä sinne kilon plus sitten heinää... Yleensä ostan lähikaupasta yhtä purua ( en musita sen nimeä nyt ), mutta tällä hetkellä kumminkin on kaverilta saatua purua, kun siivosimme dunani siellä...
Ostan yleensä purut 1kg paketeissa, vaikka tietenkin halvemmaksi tulisi ostaa kerralla yksi 5kg pussi...
[size=85]Ruudun takana Giasa, roborovskit Alfred ja Eevert, sekä gerbiilineidit Elyssiah ja Eleazar[/size]