• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Tukku

Aloittaja Eve87, 29.01.12 - klo:04:57

« edellinen - seuraava »

metsku

#15
Hiirikasvattajat käyttävät pitkälti minidunaa paljon pienempiä bokseja. Niin ja miniduna ei ole passeli asumus myöskään kääpiöhamsterille mutta tää nyt ei enää oikein liity aiheeseen.

Maiju*

#16
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Hiirikasvattajat käyttävät pitkälti minidunaa paljon pienempiä bokseja.
Kas, mukava tietää, hiirikasvattaja kun itsekin olen.  :) Hyi minua!
Ja nämä väitteesi ovat peräisin mistä? Kuvia, faktaa kehiin kiitos. Hiirifoorumilta on turha linkittää keskusteluja joissa väännät asiasta, olen lukenut ne kyllä ja valitettavasti niissä ei faktaa ole mukana, vain sinun mielipiteitäsi.
Melkoisen monen hiirikasvattajan kanssa on näiden vuosien varrella tullut tehtyä yhteistyötä kasvatuksen tiimoilta ja yhtäkään liian pientä asumusta en ole vielä nähnyt - pitäisikö siis varata aika silmälääkäriin? Ehkä ne onkin niin pieniä että mä en ole edes nähnyt niitä!  :)

Jos eläinsuojelulaki sanoo että miniduna on sopiva kääpiöhamsterille, niin mikä sinä olet sitä kumoamaan?
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Minnaw

#17
Elämän laatuun vaikuttavat muutkin tekijät kuin pelkkä asuintilan koko.

Suomessa en kuitenkaan ole vielä törmännyt minkään kasvattajan luona sellaisiin oloihin, että ne olisivat minua syvästi kauhistuttaneet. On toki tullut vastaan asioita, jotka itse tekisin toisin, mutta ei mitään sellaista, josta joutuisi asiaa eteenpäin viemään. Meillä Suomessa kuitenkin eläinmäärät on osattu pitää suhteellisen asiallisen kokoisina. Esimerkiksi Englannissahan kasvattajalla saattaa löytyä kotoa hyvin mittavia määriä hamstereita. Siinä vaiheessa kun eläimiä alkaa löytyä kotoa satoja yksilöä, voidaan vain ihmetellä ehtiikö joku tosiaan huolehtia niiden päivittäisistä tarpeista. Tukuissa on yleensä myös paljon eri lajin edustajia, joten työmäärä vielä lisäksikin nousee huimiin lukemiin!

Kuvien kaltaisilla tukkueläimillä tuskin on mahdollisuus saada täysin lajinmukaista ruokintaa, raikasta vettä päivittäin, puhtaita kuivikkeita sekä erilaisia virikkeitä tai pesänrakennusmahdollisuuksia. Sama tilanne tukuissa on ymmärtääkseni kuin koirapuolella pentutehtailijoilla. Naaraiden tehtävä on tuottaa jälkeläisiä, ja kun se ei siitä tehtävästä enää suoriudu, on se aika laittaa pois.

Suomen eläinsuojelulaissa on kuitenkin määritelty minimi-mitat eläinten asuintilan kokoon.

Jyrsijän pitopaikassa on oltava tilaa vähintään:
Eläinlaji: Kultahamsteri                                      
Pinta-ala (m²): 0,12                                                
Korkeus (m): 0,2

Eläinlaji: Kääpiöhamsteri
Pinta-ala (m²): 0,09                                                
Pinta-ala ryhmässä pidettävää eläintä kohden (m²): 0,045


Eli tästä nopeasti laskettuna kultahamsteria saisi pitää 40 x 30 cm asumuksessa, jonka korkeus on vähintään 20cm.

Hamsteriyhdistys kuitenkin suosittaa hamstereille isompia asumuksia, eli syyrialaiselle hamsterdunan mittoja: 70 x 45 x 30 cm, joka tekee 0,315 m² eli lähes kolminkertaisesti sen mitä eläinsuojelulaki velvottaa.

En ota näissä mitoissa kantaa omaan mielipiteeseeni hamstereiden asuintilojen koosta vaan tuon esille sen, mitä lakitekstissä sanoo. Mikäli asuintilat ovat minimimitoissaan (eläinsuojelulain mukaan), on toiminta siltä osin laillista eikä siitä voi nostaa syytettä eläinten asuintilojen pienen koon vuoksi!
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Robo :3

Meillä talvikko ja robo tullu tukusta. Talvikko ainakin tuolta imazosta. Talvikko on kohta 2v ja heti tultuaan oli käsikesy ja aina ollut terve. :yes:

Robo on tosi kiltti ja käsikesy myös. Nyt kun täytti 10kk, niin pari päivää sitten huomasin mahassa patin..  :icon_rolleyes: Toivottavasti ei kasvain!  :icon_neutral:
http://llovelyhamsters.blogspot.fi

Braak's Wiima
Goldilock's Åtava
Rousku
R.I.P Venla

Murmelsson

Joku taisi tuossa mainita, että ilman tukkuja kaikille halukkaille tuskin riittäisi lemmikkieläimiä. Se lienee totta, mutta en itse ehkä näe sitä pelkästään huonona asiana: ehkäpä ihmiset perehtyisivät paremmin eläimeen kun sen hankintakin vaatisi enemmän työtä.
Toisaalta ihminen tuntuu olevan sellainen tapaus, että aina se keksii keinon jolla tehotuottaa elukoita rahan takia. Eli jos tukku otettaisiin pois, pimeät ja vastuuttomat tehtailijat varmaan käyttäisivät tilaisuutta hyväkseen. Eikä siinä sitten kukaan kai enää mihinkään perehtyisi sen paremmin kuin aikaisemminkaan, jos eläimen ottaminen tuntuu vain jonkun tavaran hankkimiselta.

Tietysti haluaisin että tällaista tukkutoimintaa ei olisi, mutta en näe mitään keinoa jolla se saataisiin poistettua. Voisikohan pienempi paha sitten olla se, että esimerkiksi Suomeen perustettaisiin "eläintukku", joka katsoisi eläinten olojen perään (ja samalla työllistäisi rutkasti ihmisiä?) ja joka saisi päättää mille liikkeille myy ja liikkeet taas saisivat olla myymättä jos ostajan tiedot lajista eivät ole riittävät...
Toisaalta, milläpä tuollainenkin sitten rahoitettaisiin eikä sille varmaan edes löytyisi riittävästi kannatustakaan, kun se veisi niin paljon aikaa ja vaivaa ja rahaa. Lainsäädäntöähän tässä kai pitäisi saada muutettua, mutta tuntuu että sekin olisi turhaa, kun totta tosiaan, joku sitä aina kiertäisi.

Ja juu, ainakin ensimmäinen hamsterini Hilla oli tukkusyrkki, ehkä juuri tuolta Imazosta koska Ruotsista tuli. Olihan se terve, hyvin käsiteltävissä ja eli yli kaksi vuotiaaksi, mutta en silti aio enää ostaa tukusta eläintä. Periaatteen vuoksi.