• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Gina

#945
No joo, mulla oli silloin aiemmin ku oli hamsuja enemmän niin kaikilla duna+häkki tai sit häkki+terra, mut sitku lopetin hamsuharrastuksen ja tyhmänä myin kaikki pois, niin ei oo oikeen jaksanu innostaa ettiä noita lisähärpäkkeitä, mut huomasin ton itseasiassa melkein vahingossa niin innostuin ja oli pakko heti laittaa meiliä ! Toivottavasti onnistuu  :P

Anonymous

#946
Mä tein tohon Röllin gabberin pleksiin pieniä reikiä poralla josta sain ton häkin siihen rautalagalla tukevasti kiinni. :) . Ainoo ongelma on vaan et ei oo oikein enempää tilaa noille isoille virityksille.

Nape

#947
Lainaus käyttäjältä: "MirkkuH"Täällähän on oikein häkkien/dunien duunaus-villitys meneillään...kyllä niistä metskun paasauksista on ollut jotain hyötyäkin :haha


Yhdyn tähän xD , varsinki ku ite kokoajan yritän metsästää tuohon Lillanin dunan päälle sopivaa häkkyrää, huonolla menestyksellä tosin. Täytyy vaan ahkerasti jatkaa etsimistä!

metsku

#948
Vihdoinkin kaikkien näiden vuosien jälkeen "paasauksesta" on ollut hyötyä :) Tai onhan siitä aina silloin tällöin ollut aiemminkin. Mielellään en puhuisi paasauksesta vaan innostamisesta. Lähipiirini tietää jo hyvin, että dunia ei osteta ainoiksi asumuksiksi jne. ja toivon mukaan kertovat sitten eteenpäin. Monet on käyneet ihastelemassa meidän asumuksia (myös muiden eläinten kun hamsujen) ja saaneet itsellensä vinkkejä mitä tehdä. Tämä tauti saa tarttua!  :lov

Mustikkamaan

#949
Must on hirmu hyvä kannustaa isompiin ja virikkeellisempiin tiloihin, kunhan se ei mene solvaamislinjalle (minne se on välillä tupannut vähän lipsua, joten varoituksen sana).

Syyristen pitopaikan "suosituskoko" on kasvanut huimasti vuosien varrella - ei tästä kovin kauaa ole, kun ihan tyypillisesti syyrikset asutettiin semmosissa about 60 x 30 x 25 kokosissa häkeissä, usein pienemmissäkin. Nykysin hamsterduna tuppaa olla se minimi ja eiköhän se siitä vaan nouse.  Pääsääntösesti tänä päivänä eläinkaupat ei edes kauppaa sen kokosia häkkejä syyriksille, vaan esim. talvikoille. Eli kyllä tässä asiassa tapahtuu tasaista parannusta koko ajan, kaikki ei vain tapahdu hetkessä :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mandi

#950
Tällaiseen törmäsin huuto.netissä: http://www.huuto.net/kohteet/rotan-_-ha ... /153359853
Itselläni ei oo mahdollisuutta hakea, mutta joku varmaan saisi tuosta jotain hienoa aikaiseksi?  :grin

Yadell

#951
Etsin tuolta tiedostojen kätköistä vanhoja (& uusiakin) kuvia hamstereiden asumuksista. :) En viitsinyt laittaa kuvina tähän, kun niitä on niin monta, mutta täältä niitä voi käydä katsomassa. Jotkut kuvista ovat todella vanhoja, joten älkää valittako, jos niissä jotain valittamista on. ;) Toivottavasti noista saatte jotain ideoita sisustamiseen.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Nape

#952
//http://www.huuto.net/kohteet/hamsterin-hakki/153584528

^tällaisen löysin Lillanin dunan päälle. Ootan, että saan sen niin pääsen värkkäileen :)

Mustikkamaan

#953
On ihan totta, että kasvatus on huomattavasti tehokkaampaa, jos eläimiä on paljon - ja tietysti siis samaa "sarjaa". Eläinten taso onkin nykyisin mielestäni huonompi kuin "silloin joskus". Toisaalta eläinten pitopaikan olosuhteet ovat parantuneet - mutta näyttelytulokset eivät mielestäni kulje ihan täysin käsi kädessä pitopaikan koon kasvamisen kanssa, vaikka varmasti se voikin vähän vaikuttaa (juurikin eläinten määrää ajatellen).

Itselläni nykyisin eläinten pitopaikat eivät ole niin suuret kuin "silloin joskus" (kun elämä oli pelkkää eläintä), mutta mielestäni ihan hyvät ne silti ovat. En noista kyllä pienempiin lähtisi, en vaikka saisin mitä tuloksia.

Mulla nousee karvat pystyyn, kun kuulenkin kehnojen olosuhteiden pitämiseen syyksi "koska olen kasvattaja" - tokihan se on syy, ja pitopaikan pienuus tai suuruus ovat nekin yksinkertaisesti mielipidekysymyksiä. Mutta jos itsestäkin tuntuu, että eläimet asuvat ahtaasti jalostustyön vuoksi, niin täytyy pohtia, kumpi silloin menee edelle: eläinten hyvinvointi vai toisaalta täysin turhanpäiväiset asiat.

Semmosta säilyttämismeininkiä en siis diggaa ollenkaan - väliaikaisia ratkaisuja nyt voi olla mitä tahansa (siis jos vaikka meinaa jäädä poikueita käsiin), mutta vakkariratkasut pitäis olla kasvattajillakin eläinystävällisiä.

Ikuisesti voidaan kinastella, mikä on se sopiva koko ja mikä on tarpeeksi. On silti hyvä, että pitopaikan suosituskoko on noussut ja uusien häkkimallien myötä se voi hyvinkin vielä nousta. Nykyiset häkkien hurjat hinnat tosin varmasti jarruttavat - monilla kun ei ole osaamista tai intoa ruveta kyhäilemään viritelmiä itse ja kaikki eivät yksinkertaisesti halua "romuläjiä" olohuoneisiinsa.

Olen siis Sadun kanssa samaa mieltä, että voi vähän jarruttaa noissa vaatimuksissa - vaikka itse osaisi ja jaksaisi väkerrellä kuin hienoja viritelmiä. Mitä tahansa säilytyspurkkia ei kuitenkaan ole syytä hyväksyä sillä perusteella, että joku on kasvattaja. Nykyisistä kasvattajista en tiedä montaakaan, jotka pitäisi eläimiä minun mielestäni pienissä olosuhteissa - ennenmuinoon asia olikin ihan toisin. Minulla ei olisi siis nykypäivänä syytä kieltäytyä myymästä omia kasvatteja toisille kasvattajille häkkien koon vuoksi, pääsääntöisesti tällaiseen kieltäytymiseen olisi syynä jokin ihan muu asia.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lolde

#954
tietääkö joku että saako tuommoista http://www.fretten.nl/images/dunafun.jpg pelkkää kalteri osaa ostettua/tilattua mistään erikseen? Olisi valmiiksi Dunat ja olen etsinyt ties mistä noita pelkkiä kalteriosia, mutta ei löydy mistään.
Talvikot: ? Tofu 10.9.10 ja ? Nipsu 10.9.10
Puput: ? Rist. Vanilla  28.04.08 ja ? Rist. Kookos 28.04.08
Koiruudet: ? Rico 06.01.09, ? Roosa  31.10.98 ja ? Reetu 02.01.99

Alice

#955
Ei taida löytyä, mutta eikö tavallinen duna ole nyt hyvä?
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

metsku

#956
Mun ehdotelma olisi, että KASVATTAJILLE suositellut minimimitat asumusten koolle olis syrkeille 70cm hamsterduna ja kääpiöille miniduna. Sitten taas lemmikinpitäjille syrkeille 90-100cm asumus ja kääpiöille vähintään hamsterduna.

Marla

#957
^ Mun mielestä ei oikein ole järkeä, että kasvattajilla ja normiharrastajilla olis eri suositukset - paras sitten niin, että kaikille ne samat suositukset, ettei suotta suosituksissa mitään ns. helpotuksia niille, joilla on runsaammin hamstereita. Kyllähän se tietty niin on, että parin hamsterin omistajan on helpompi järjestää hamstereilleen lisätilaa kuin vaikkapa parikymmentä hamsteria omistavan kasvattajan, mut ei sen mukaan mun mielestä suosituksia pitäis muuttaa. Samat tarpeet lemmikki- ja jalostushamsuilla kumminkin on, että eihän se oikein tuntuis loogiseltakaan sen suhteen, että hamstereiden ehdoilla kumminkin pitäisi mennä.

suski87

#958
Etenkin kun kasvattajilla hamsterit viettävät pääsääntöisesti enemmän aikaa häkeissään, kun kahtakymmentä tai edes kymmentä hamua ei samaan tapaan nosteta puuhaboksiin touhuamaan, tai päästetä valvottuna jaloittelemaan mitä joitain lemmikkihamstereita.

lentsu

#959
Tähän väliin on pakko kyllä heittää sekin muistutus, minkä tosin ihan jokainen täällä tietääkin, mutta pelkät mitat eivät kerro kaikkea joten niitä ei kannata minimimittoja suuremmasta puhuttaessa tuijottaa erityisesti. Syrkille voi toki laittaa vaikka 2 m x 2 m asumuksen, eikä se viihdy siellä yhtään sen paremmin, jos ainoa virike on 1 kpl pesämökkejä ja 1 pyörä. Pyörässä se kumminkin juoksee ja nurkkia kaivaa. Kun hamsun perusolemus ei ole se, että olisi hevonen joka kirmaa nurtsilla.  :)

Kolot, putket ja muut virikkeet  :lov

Eli jos halutaan määritellä hamsterille hyvät olot, enemmin kuin minimikoon jatkuvalla kasvattamisella, tämä saadaan aikaan määrittelemällä minimivirikkeet, joita ei toivottavasti ole vähän.