• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

Vilma

#30
Meillä on hamsut ihan samanlaisia nytkin. En ole koskaan huomannut mitään eroa kesän ja talven välillä. :)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Hamsuli71

#31
Mikä sen Ikean "hamsuhyllyn" nimi oli, mitä Olive mainosti vasta, kun haeskelin hyllyä tuolla ostetaan palstalla? Yritin käydä Ikean sivullakin, mutten löytänyt...
Siihen pitäis mahtua siis 70cm dunia.
hinta oli jotain 31e ja risat.

Mies hakisi tänään, joten pitäis laittaa tietoa kotiin päin...

Onko muilla hyllystä kokemusta?
2 VKH campbelli urosta, (s.15.6.20  Nappi (*Juniperus) R.I.P 6.10.2011 ja Jippii (*Jaguar)  R.I.P 31.5.2011 VKH talvikko Villiina (*Helmililja R.I.P 15.1.2012
VKH talvikko Ilo safiiri R.I.P 15.9.2011 , Syrkki pitkäk. valkoinen, punas. Hermanni s. 30.12.2009, R.I P 24.6.2012, Havannakoira Mimmi 2v

tintsku

#32

Ken_G

#33
Tuota Gormia käytetään meillä ja voin suositella. Juuri sopivan kokoinen syrkin normikokoiselle asumukselle; edullinen ja nopea koota.

Hamsuli71

#34
Kiitos molemmille!

Tänään jotenkin tuo Ikean sivu ei toiminut...

Juuri Gorm hyllyä tarkoitin!
:)
2 VKH campbelli urosta, (s.15.6.20  Nappi (*Juniperus) R.I.P 6.10.2011 ja Jippii (*Jaguar)  R.I.P 31.5.2011 VKH talvikko Villiina (*Helmililja R.I.P 15.1.2012
VKH talvikko Ilo safiiri R.I.P 15.9.2011 , Syrkki pitkäk. valkoinen, punas. Hermanni s. 30.12.2009, R.I P 24.6.2012, Havannakoira Mimmi 2v

Miska

#35
Kirjoitan nyt pojan (kohta 12v puolesta) hän saa jatkossa kirjoittaa itse tänne kunhan saa vähän rohkeutta kysellä itse :)

Kovasti on haluttu hamsteria jo vuoden verran ja meillä vanhemmilla on kokemusta aikaisemmin jyrsijöistä. Rottia on ollut useamman vuoden ennen lapsia ja pari rottaa oli vielä kun lapset oli pieniä.
Nyt perheestä löytyy myös koiria, pari kissaa ja yksi Leopardigekko. Lisko asustaa pojan huoneessa jonne olisi myös hamsteri mahdollista asuttaa. Poika muistaa sulkea huoneensa oven AINA eikä muilla eläimillä ole sinne pääsyä eikä siten myöskään halua sinne mennä.
Kuitenkin meitä vanhempia huolestuttaa että olemme kuulleet jotta hamsterit ovat aika hanakoita karkailemaan? Millainen asumus olisi hamsterivarma vai onko sellaista? Mikä hamsterirotu sopisi 12 vuotiaalle parhaiten? Haluaisi kuitenkin että voisi pitää sylissä ja kesyyntyisi.
Me aikuiset kuitenkin tietysti olisimme vastuussa hamsusta loppupeleissä joten vallan lapsen kontolle hoito ei jäisi. Poika olisi kuitenkin se hoitaja jonka kanssa hamsterin olisi hyvä tulla juttuun :)

T: Miskan äitee Heidi

-Marylin-

#36
Kyllähän teille varmasti hamsteri sopii, ja kun ei kuitenkaan joudu poika siitä yksin huolehtimaan niin löytyy sitten sille tilanteen sattuessa muitakin hoitajia.  :)
Kääpiöhamsterit ovat jo kokonsa puolesta melko vikkeliä ja sen takia ehkä vaikeampi käsitellä, joten ehkä hieman isompi syyrialainen hamsteri olisi sopiva? Tämä ehkä enempi mielipide kysymys...
Jos kääpiöhamsterin kuitenkin meinaatte hankkia niin terraario tai duna on hyvä vaihtoehto koska on vaikea löytää sopivaa häkkiä jossa olisi tarpeeksi pienet kaltereiden välit, ettei hamsu pääse karkaamaan.
Syyrialaiselle kelpaa niin häkki,terraario kuin dunakin, mutta jos poika nukkuu samassa huoneessa niin ehkä duna tai terraario olisi paras ratkaisu koska monella hamsterilla on tapana kolistella hirveästi häkin kaltereita pureksien.
Tosin saattaa hamsteri saattaa ylettyä kolistelemaan dunankin kattokaltereita, mutta tämä asumus juttukin on mielipide kysymys, kaikilla niillä on omat hyvät ja huonot puolet.

Onnea hamsun hankintaan.  :)
Huoneessani asustaa Carlos talvikko,adhd tapaus <3

Merzie

#37
Hyvää lemmikkiä olette suunnittelemassa :)

Kyselit että minkälainen asumus olisi hamsterivarma, ja itse ehdottaisin terraariota, tai dunaa (esim http://www.unelmalemmikit.net/kauppa/im ... 03_29b.jpg ). Itselläni on yhdeksän hamsteria joista yksikään ei ole (ainakaan vielä) päässyt karkuun, terraario ja hyvä duna minimoivat riskiä vielä enemmän. Tietysti paljon riippuu omistajastakin että onko muistanut sulkea terraarion/dunan kannet kunnolla jne.

Aloittelijalle soveliaana rotuna ehdottaisin syyrialaista, suurinosa niistä on leppoisia tapauksia, ja kokonsa puolesta helpompi pitää sylissä kuin kääpiöhamstereita.
[size=85]Dina-PK syyrialainen
Diiva-LK syyrialainen
Didius-PK rex syyrialainen
Urn - lk syyrialainen
Ihme - lk syyrialainen
Noitakuningas-LK syyrialainen
Dita-talvikko
Varjoruhtinas, talvikko
vielä nimettömät robo-tytöt[/size]

Vevve

#38
Aloittelijalle parhaiten sopivia lajeja ovat mielestäni syyrialaiset ja talvikot. Syrkeissä on mistä pitää kiinni ja talvikot ovat kääpiöistä niitä rauhallisimpia.

Meillä asustelee sulassa sovussa ja yhteiselossa kolme kissaa, yhdeksän hamsteria ja tällä hetkellä kahdeksan hiirtä. Häkkiä ei tietenkään kissakotiin kannata harkitakaan, duna ja terraario ovat parhaat vaihtoehdot. Puhdistuksen kannalta duna on hyvä ja helppo, terraario taas kaunis ja ehkä dunaa hieman turvallisempi. Meillä asuu kaikki hamsterit terroissa, ei se siivous loppujen lopuksi niilläkään kovin vaivalloista ole.

Anonymous

#39
Itsekin olen 12 vuotias, ja mun mielestä Syrkki on ollut juuri se oikea rotu (se on niin helppo ja sopivan kokoinen mielestäni). Se sopii hyvin mielestäni aloittelijalle. Ja se asumisjärjestelmä, oli se sitten terra,duna tai häkki, niin on hyvinkin paljon mielipide asia. niissä kaikissa on hyvät, ja huonot puolet:

Terraario:
+ Näyttää hyvin kauniilta, ja siitä voi helposti tarkkailla hamsua.
- Painava jos sitä haluaa siirtää.

Häkki:
+ Hamsteri voi kiipeillä siinä pinnoilla, useimmat hamsterit tykkäävät kiipeillä:)
- Pitkästyessään hamsteri saattaa purra kaltereita, ja siinä melussa ei ole helppo nukkua, ellei ole tottunut siihen.

Duna:
+ Kevyt, ja niitä löytyy aika monenlaisia.
- Hamsteri saattaa pitkästyessään jyrsiä juomapullon reiän isoksi.

PS. Onnea hamsun hankintaan!

Sirpa

#40
Minä itse en ole kokenut hamsterin karkailua minkäänlaisena ongelmana, koska meidän otukset eivät ole onnistuneet karkaamaan (täytyy nyt koputtaa puuta...) noin itsekseen dunastaan. Suurempi riski on ollut se, että luikahtavat käsistä karkuun kun niitä käsitellään. Jos dunan/häkin/terran luukku- ja muut systeemit ovat kunnossa ja luukut muistetaan sulkea huolellisesti, niin eiköhän suurin osa hamstereista pysy siellä missä niiden pitääkin, luulisin näin, tosin kokemusta minulla ei ole kuin kahdesta syyrialaisesta ja yhdestä talvikosta. Joku hamsteri saattaa olla noita pahempi kahlekuningas ja karkulainen :)

Minä liputan myös syyrialaisen puolesta, vaikka talvikkokin on tietysti varsin mukava otus. Jos käsittely epäilyttää, kannattaisi ehkä harkita vähän vanhemman hamsterin ottamista, jos sellaisia sattuu olemaan tarjolla. Tarkoitan esimerkiksi puolivuotiasta tai sellaista, ei mitään ikäloppua. Vanhemmat hamsterit ovat yleensä vähän rauhallisempia kuin höyrypäiset poikaset. Ainakin täällä SHY:n foorumilla on aina joskus tarjolla vanhempiakin kuin vain luovutusikäisiä.
Toistaiseksi meidän kaikki hamsterit ovat olleet hieman vanhempia kun ne ovat meille tulleet, ensimmäinen syyris toisella vuodella, toinen kolmikuinen ja talvikko vajaan vuoden ikäinen. Ne ovat olleet hyvin kesyjä ja kilttejä heti alusta lähtien, mitään erityisiä kesytystoimenpiteitä ei ole tarvinnut tehdä sen jälkeen kun ne ovat kotiutuneet uuteen dunaansa.

Miska

#41
Kiitos vastauksista :)

Kävinkin katsomassa akvaarion mallista terraariota ja luulen että se on paras vaihtoehto meille. Ei tarvitse ihan sydän syrjällään olla sen suhteen jos hamsu päättää jyrsiä tiensä vapauteen.

Minkä ikäinen hamsterinpoikanen vielä kesyyntyy hyvin? Onko pakko olla ihan luovutusikäinen? Toki me mahdollisimman nuoren haluaisimme jotta siitä olisi iloa pidempään.

suski87

#42
Kaikkein tärkeintä kesyyntymisessä on se pohjatyö mitä kesyyntymisen eteen on tehty. Käsittelemätön, ei juuri ihmisten kanssa kosketuksissa ollut (esim. tukusta tullut) hamsteri ei kesyynny välttämättä kunnolla luovutusikäisenäkään, kun taas pienestä pitäen käsitellystä hyväluonteisesta yksilöstä saa varmasti kesyn tuli se sitten luovutusikäisenä tai päälle puolivuotiaana. Eli kun hankkii käsitellyn eläimen hyvistä oloista, niin ei sillä iällä juuri väliä ole.

Jos olette jo hamstereihin ennakolta perehtyneet, niin tuo vuorokausirytmikin on teillä sitten varmaan jo hyvin selvillä. Itse en yleensä hamsteria lapsen lemmikiksi suosittelisi juuri tuon unirytmin vuoksi (osa syyrialaisista herää vasta 22-00 jälkeen illalla, eli kaikki eivät suinkaan ole hereillä jo kuuden aikaan, vaikka niitäkin yksilöitä löytyy). Kuitenkin 12-vuotias on jo sen verran vanhempi, että osaa varmaan antaa hamsterin olla rauhassa sen nukkuessa, eikä nukkumaanmenoaikakaan ole välttämättä niin aikainen mitä nuoremmilla lapsilla. Tosin itselläkin oli lukioaikana yksi hamsteri, jota ei juuri kouluviikoilla tullut nähtyä, kun hamsteri heräili aina vasta hämärän/pimeän aikaan (eli kömpi yleensä pesästään siinä kohtaa kun itse kävin nukkumaan). Itse olen kuitenkin aina aika yökyöpeli ollut, niin viikonloppuisin ja lomilla ehti hamsterin kanssa sitten hyvin touhuta. Tässä suhteessa hieman vanhempi poikanen/nuori aikuinen voisi olla hyvä, kun ko. yksilön vuorokausirytmi on jo paremmin selvillä (tosin vuorokausirytmi kyllä myös muuttuu hamstereilla iän myötä; esim. eri-ikäiset tarvitsevat erimäärän unta). Talvikot meillä ovat keskimäärin heräilleet syrkkejä aikaisemmin (talvikoita on tosin itsellä ollut myös enemmän, ja keskiarvotkaan eivät tietenkään vaikuta yhtään siihen, mikä se jonkin tietyn yksilön rytmi sitten on).

henu82

#43
Itselläni on ollut kaksi syyrialaista hamsteria ja toinen on kuollut jo aikoja sitten joskus 90luvun lopussa.Ja toinen tässä 2004-2005paikkeilla.Olin itse aivan kiihtynyt syyriksiin ja minusta ne ovat parempi vaihtoehto ekaksi hamsteriksi kuin kääpiöhamsterit.Minulla heräsi syyrikset aina siin 18.00-19.00 välillä ja saattoivat olla jopa päivälläkin hereillä.

Nyt jo kaipailisin uutta syyristä itselle,mutta saa nähdä tuleeko. :S

Heli

#44
Ja pulina jatkukoon täällä...
Destiny's hamsterit 2001-2009