• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuivikekysely ja -keskustelu

Aloittaja Lautsi, 24.09.14 - klo:18:49

« edellinen - seuraava »

Mitä kuiviketta käytät hamsterillasi ja miksi?

puru
20 (54.1%)
mörtti röpö
6 (16.2%)
ålspan hake
0 (0%)
hamppu
10 (27%)
muu, mikä?
1 (2.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 37

Unipallo

Onko kukaan saanut mitään allergiaoireita HempRefinen hampusta? Kun vaihdoin kaikki hamsut ks tuotteelle on meillä ihmisillä alkanut kauhea nenän nuhina ja rykiminen. Minusta tuossa hampussa on paljon pientä hiukkasta kun tarkemmin katsoo. Mihin perustuu tämä "pölyämätön" väite? Joudun varmaan vaihtamaan takaisin puru/mörtti- linjalle.  :nuija:

Ely

En mä ainakaan. Ei hamppukuivikkeet täysin pölyttömiä ole lupailivat mitä hyvänsä, mutta pölyävät kuitenkin tarpeeksi vähän ettei ainakaan mulle tule oireita, toisin kuin purusta.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Unipallo

Joo ei tod, enkä nyt mitään tuosta vain uskokaan. Ihmetyttää vaan tämä voimakas reaktio eikä mikään muu ole muuttunut kun tuo pohjamatsku ja kurkut tulessa.

tompanhamsu

Lainaus käyttäjältä: Vevve - 10.11.14 - klo:19:49
Löysin edullisen ja hajuttoman hamppukuivikkeen: HempRefine  :loov:

Firma on kotimainen, mutta ilmeisesti vasta aloittamassa, joten nettikauppaa ei vielä ole. Ostin kuiviketta Lemmikkimessuilta 15kg paalin, ja tykästyin siihen heti koska se on tosiaan Hemparadeen verrattuna täysin hajutonta, ja väriltään vaaleampaa.   :icon_smile:

Samalla firmalla oli kehitteillä jonkin sortin hamppukuitua (ekokuidun tapaista) pesämateriaaliksi, sekin vaikutti tosi kiintoisalta.
Koskeko asia tätä tuotetta?
http://www.hamppukauppa.fi/product/20/hamppukuivike-150-litraa

elle.kukkula

Mä yleensä käytän purua. Hamppu toisaalta ei pölyä yhtä paljon kuin puru.... :pilehile:

Rosehip

Meilläkin käytössä kotimainen hamppukuivike, niin hiirillä kuin pk syrkilläkin. Ensimmäinen paali menossa, mutta olen ollut ainakin tähän asti tyytyväinen. Pelkkää purua en voi oman allergian vuoksi käyttää ja mörtti ei ole kaivelusta innostuneille yksilöille ollut niin toimivaa. Yllättävän paljon tuo hamppukin siivotessa ja kuivikkeita vaihtaessa pöllyää, mutta sen jälkeen ei aiheuta ainakaan itselleni oireita. Ja melko hyvin eläimet pystyvät kaivelemaan ja rakentelemaan tunneleita, hamsterillakin on käytössä paksu kuivikekerros, kun tuntuu siitä tykkäävän :)

mariakristiina

Hampunkäyttäjät, käytättekö sitä pätkittyä hamppukuitua ?  Kun olen kuullut jonkun pelkäävän että se pidempikuituinen saattaisi kietoutua kääpiöhamsterin jalan ympärille.

Rosehip

Meillä on itseasiassa ollut syrkillä käytössä vain tuo HempRefinen hamppukuivike (150 litran paali), joka on käsittääkseni eri asia kuin tarkoittamasi hamppukuitu. Tuosta kuivikkeestakin eläimet saavat eroteltua pehmeämpää osaa pesäntekoon, mutta varsinaista hamppukuitua/pesämateriaalia en ole kokeillut. Ainakin HempRefinellä se näyttäisi olevan juurikin tuota lyhytkuituista, jos oikein ymmärsin. Itsekin mielelläni kuulisin kokemuksia siitä tai vastaavista :) Tällä hetkellä pesämateriaalina on vessapaperia, joka kyllä sekin toimii oikein hyvin ja näyttää kelpaavan.

Alkemistin

HempRefinen hampusta irtosi ainakin ennen pitkähköjäkin kuituja, vaikka niitä oli suhteessa vähän. Silti Syra-syrkin onnistui saada kuidunpätkä jalkansa ympärille, joten sen jälkeen olen ollut aika tarkkana.  :icon_neutral:

Nyyti-79

Hamsteri tulossa meille asumaan loppuviikosta ja nyt pähkäilen kuivikkeen kanssa. Ilmeisesti tuo Hemprefine kuivike on loppunut valmistajalta? Ainakaan en löytänyt sitä heidän verkkokaupastaan. Lähetin heille kyselyn vielä varmistaakseni asian.

Mutta koska minulla on kiire saada asumus valmiiksi, niin olisiko mitään muuta mitä suosittelette talvikon kuivikkeeksi. Joku sellainen kuivike, mikä mahdollistaa myös kaivamisen. Itse en ole allerginen, mutta koen, että puru tosiaan pölisee melko lailla.

Onko esim. Hemparade kuivike paljon huonompaa kuin Hemprefine? Toki voisihan sitä sekoittaa purua ja jotain muuta, mutta mitä? Help!

gimlixx

^ En usko, että on loppunut, jatkuvasti ainakin kauppaavat sitä kokonaisia lavoja (about 20 paalia lavalla) Facebook-sivullaankin. Muistaakseni viimeksi tänään näin mainoksen.

Nyyti-79

Tutkailin vähän lisää ja ilmeisesti myyvät kuiviketta myös Biobase nimellä. Ainakin siellä oli jyrsijöiden kuvia kyseisen tuotteen kohdalla. Ja sitten ilmeisesti myös joku Sampo tuote kehitteillä. No, enköhän minä viisastu kun vastaavat sieltä firmasta. Kunhan ei tarttis sellaista lavaa tilata : D

gimlixx

^ Se Sampo on sellaisissa 20l pusseissa, jossa on marsun kuva. On saatavilla kyllä jo. Ainakin näyttelyissä noita on jaettu palkintoina. :)
Ja yksi paali on ehkä 20kg, kestää kyllä ikuisuuden yhden hamsterin käytöllä.  :icon_cheesygrin: