Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - jonna

Keskustelua näyttelyistä / Valionarvot
06.02.13 - klo:18:47
Tälle vuodelle on suunnitteilla 5 näyttelyä sekä muutama paikallisyhdistyksen näyttely. Ei siis kovin montaa.
En varmasti ole ainoa joka on pohtinut (uml) valionarvoja ja niihin vaadittavaa 3 sertiä. Ei ole mahdotonta tällä hetkellä saada hamsterista valiota mutta välillä se melkein siltä tuntuu kun näyttelyitä on kuitenkin verrattain vähän.

Kääpiöillä näyttelytysikä ei montaa kuukautta ole, lukuunottamatta kinkkejä. Ei mahda montaa robovaliota olla, eikä kyllä cämpsyjäkään liiemmälti? USeampia sitten löytyy joilla on kaksi sertiä.

Pk syrkkiuroksilla taas turkki tippuu ennenmmin tai myöhemmin uuden tieltä ja tässä menetetään näyttelyitä useammalta kuukaudelta.

Käytännössä siis jos haluaa näyttelyttää valioksi, on pidettävä useampi per poikue, näyttely- ja jalostuseläimet erikseen sekä tarkkaan pohtia värit, sukupuolet jne. Jos siis tosissaan tahtoo niitä valioita saada.
Toki erinomaisen hieno eläin valioituu, mutta tuuria täytyy siinäkin olla että on syntynyt oikeaan aikaan ja näyttelyputki sattuu oikeaan ikään.

Olisiko aiheellista pohtia että valionarvoon riittäisikin 2 sertiä? Ja tuplavalioon sitten se 3 tai 4. En usko että se millään muotoa vähentäisi valionarvon arvoa ja arvostusta vaikka arvon saisikin "helpommin" kuin nykyisin.
Laitan viestini tänne kun en saanut kirjoitettua tuonne kysy hallitukselta osioon mutta modet varmaan siirtää tämän oikeaan osoitteeseen.

Eli sähköisestä rekkauksesta oli kovin puhetta Fb-ryhmässä, mitä tälle asialle mahtaa kuulua? Toteutuuko?

Tällä hetkellä kun tuo tulostaminen on välillä niin ja näin niin jää nuo eläimet rekkaamatta ja näyttelyt sitä myöten käymättä. Tai ainakin eläimet jää ilmoittamatta...
Tulipa käytyä Ruotsin puolella näyttelyssä  xD

Kistassa oli lemmikkimessut, joiden yhteydessä oli sitten jos jonkin näköistä eläintapahtumaa, ja tosiaan Ruotsin hamsteriyhdistyksen ns. drive-in tuplanäyttely kääpiöhamstereille. Hamsterit ilmoitettiin paikan päällä, ja arvosteltiin tyyliin sitä mukaa kun porukkaa saapui ja tuomarit ehtivät esittelyiltä arvostelemaan.
Näyttelyissä ei valittu BIS-hamsteria, ainoastaan arvosanat ja mahdolliset sertit ja kumat.

Mukana oli kaksi campbellityttöä, joilla oli juuri riittävästi ikää tehdä debyyttinsä, ja hienosti tytöt pärjäsivätkin, keltainen Mona Lisa sai sertin ja kuman, sandy Madonna nappasi molemmilta tuomareilta sertit.

Muutaman sertin lisäksi kotiintuomisina oli liuta uusia cämpsyjä, sekä messujen jälkeen poikkesimme vielä läheisessä VALTAVASSA eläinkaupassa josta löytyikin sitten vaikka mitä...
Tietysti piti tsekata eläinpuoli, ja oli melko liki etten lentänyt pehvalleni kun myyjä nosti mökin josta putkahti puolen tusinaa kaunista ja muhkeaa naarassyrkkiä! Hamsut olivat tulleet kasvattajalta, harmi vaan etten siinä hötäkässä tajunnut kysyä keneltä....
Mukaan lähti loppujen lopuksi pk vn mu-ke naaras, lk hopsu naaras sekä lk rex suklaa naaras  :D
Yhtä lukuunottamatta olisin riemusta kiljuen vienyt jokaisen syrkin mukanani jos tila ja varallisuus olisi sallinut, olivat kyllä kertakaikkisen hyvän näköistä sakkia.

Kaiken kaikkiaan reissu oli erittäin onnistunut, niin tulosten kuin tuliaistenkin puolesta, ja tuhannet kiitokset vielä Arjalle matkaseurasta!
Tuli tässä taas yönkähmyssä seikkailtua netissä...

Netistä löytyi useampia nimikkeitä laikukkaille (mikä ei sikäli ole yllättävää), ja useita eri geenivaihtoehtojakin.
Tämä tavallisinhan on se Dsds, nyt löytyi sitten jokin "uusi" eli "white sprinkled" josta sanotaan:
The "White Sprinkled" hamster is a combination of a new pattern gene: Polywhite and Dominant Spot.
Tässä vielä linkki <!-- m -->http://www.hamstercentral.com/community ... ell-4.html<!-- m -->

Ja sitten vielä tuo "polywhite" (nom spot)
<!-- m -->http://www.hamsterzucht.com/infos/zucht ... polywhite/<!-- m -->

Ainakin ulkoasut kuvioinnin osalta on Dsds-laikukkaalla ja polywhitella ihan eri.
Löysin lemmareiden sivuilta maininnan että siellä olisi myös hamsunäyttely? Mahtaako tästä olla jo tarkempaa tietoa vai onko vasta suunnitteluasteella  :)