Yleisiä kysymyksiä hamstereista

Aloittaja LunaNasu, 29.05.12 - klo:18:24

Alkemistin

Laitan nyt pikaisesti vain yhden linkin, jos haluat lueskella ruokinnasta: http://hamsterit.net/2012/11/ruokinnan-perusteet/ Tosin tämän foorumin ravinto & terveys -osiosta löytyy paljon asiaa ko. aiheesta  :peukku: Paras merkki on varmaan mielipidekysymys, ja sieltä ruokinnan Supa-ketjusta löytyy esim. allekirjoittaneen lemppariseos (joka siis ei ole Supa)  :icon_cheesygrin:

// edit. niin ja siis haulla löytyy kanssa...

Alkemistin

Mielipidelinjalla jatketaan vielä loputkin...   :tongu:

Vessaan puupelletti (ns. kissanhiekkaa, mutta siis puristettua puumössöä), jossa on päällä hiukan puruja/haketta. Paljaan pelletin päällä ei kaikki hamsut tykkää olla. Se kuitenkin imee hyvin, eikä lennä heti muualle häkkiin, jos otus vähän kuopii. Kärsivällisyyttä - meillä kolmikuiset alkavat pikkuhiljaa tottua vessaan. Illu käyttää vallan (onneksi, koska pissaa tosi paljon) ja Napo toisinaan (tai sitten vain pissaa tosi vähän).

Luin täältä jostain, että pari kertaa viikossa siemenkuppi täyteen. Sitä olen nyttemmin noudattanut, jotta hamsujen tulisi syötyä muutkin kuin herkut. Tosin Blau syö kaiken muutenkin ja Lulis söi täällä tuskin mitään muuta kuin pähkinät ja auringonkukansiemenet. Ei edes kurpitsansiemeniä.. (olisikin kiva kuulla Janzulta, miten Lulis syö siellä :) Ei se matamin ulkomuodossa kyllä näkynyt, kun kaikki muu maistui sitäkin paremmin!

Ovat tosi pimeässä meilläkin yöt, koska huoneissa on pimennysverhot.

Saint_Jimmy

Okei :) Kiitos paljon vastauksista!  :sydan:
pkr ? Rexona"Mursu" ?

tynnyrilapsi

Ensinäkin; anteeksi, ensimmäinen keskustelu. Jos teen jotain väärin, olen pahoillani. Tarvitsisin vain nopeasti apua ja joku ehdotti minulle että täältä voisi pyytä sitä.

Mun hamsteri on tossa lattialla vapaana, ja kun se kulki tossa mun vieressä niin yht'äkkiä sen takapuoli heilahti oikeelle puolelle oikeen kunnolla, et se kaatu kyljelleen siihe. Se nous ylös, ja lähti kävelee uudestaan nii se teki sen saman uudestaan. Ja kun se juoksee niin sen jalat menee tosi korkeelle tai sit se vaan heiluu tosi uhkaavasti kun se juoksee.
Ja se istuu ihan vinossa, että sen takapuoli on maassa mutta muu vartalo sivuttain, tai silleen oudosti. Mua pelottaa että mitä sille on oikeesti tapahtunu.
Yritin kattoo sormella et jos painan sen lantiosta tms. niin sattuuko sitä, mutta ei.

Tietääkö kukaan mikä sillä vois olla?
Se on alle vuoden, joten ei voi olla mitään vanhuudesta johtuvaa.

EmmaTi

Hei!
Ihan varmaa arvioita ei voi näin foorumin välityksellä antaa, mutta tasapainohäiriöt/vino asento (etenkin pää vinossa) voi viitata sisäkorvantulehdukseen.
Tasapainoelin nimittäin sijaitsee siellä korvakäytävässä ja tulehdus häiritsee sen toimintaa.

Vie hamsterisi eläinlääkärin tutkittavaksi heti maanantaina, niin saat avun lemmikillesi!

Nepuliini

Heippa,
Tarvitsisin nyt vinkkejä teiltä ihanilta hamsterin harrastajilta :)
Eli meidän ihanaakin ihanampi hamsterin palleroinen menehtyi 6kk iässä ja kaikki tietenkin täällä (etenkin tuo meidän 7 vuotias neiti) on murtuneita :(
Nyt toiveissa on kuitenkin uusi ihana perheenjäsen ja olen pikkuhiljaa ruvennut miettimään asiaa :)
Meillä tämä ensimmäinen mussu oli pitkäkarvainen syyrilainen ja ensi alkuun olin varma että seuraavakin hamsu on ehdottomasti samaa merkkiä, nyt olen kuitenkin hieman ruvennut empimään. Minulla olisi muutamia kysymyksiä kääpiöhamstereista.
1. Koska toivoisin pitkäkarvaista tai sellaista pörröistä kaveria niin löytyykö kääpiöhamstereissä pitkäkarvaisia hamstereita??
2. Meillä tosiaan 7 vuotias "vastaa" hamsterista (me vanhemmat siis tottakai olemme ne oikeat vastuunkantajat) ja hamsterin toivoisin olevan suhteellisen helposti käsiteltävä ja kiltti. Ovatko kääpiöhamsterit kovin vikkeläliikkeisiä ja ärhäkämpiä kuin syyrialaiset (meidän syyrialainen oli oikea kunnon löllyräinen joka ei koskaan ikinä purrut)??
3. Olen ymmärtänyt että joitain kääpiöhamstereita mielellään pidetään kaksi kaverusta, voinko meidän edessmenneen syyrialaisen dunassa (71x35 tms.) pitää kahta kääpiö hamsteria??
4. Jostain syystä ottaisin mieluusti jo vähän "iäkkäämmän hamsterin, mutta onko se viisasta ottaen huomioon tottumisen käsittelyyn yms. ??
5. Olen mös kuullut että jotkut kääpiöhamsterit ovat myös päivisin hereillä kuin syyrialaiset (ja koska meidän 7 vuotia menee nukkumaan 9 ilalla niin siinä ei ihan kauhean kauaa jää seuranpito aikaa).....pitääkö tämä siis paikkansa että kääpiöhamsterit olisivat helpommin päivisin hereillä ??

Kiitos jos joku jaksaa tähän vastata :)

Mieluusti minulle saa kertoa niitä eroja syyrialaisten ja kääpiöhamstereiden välillä :)

Alkemistin

Heissan! En ole ihan oikea ihminen vertailemaan hamsterilajeja, koska meillä on vain syrkkejä, mutta jos tykkäät lukea lajeista erikseen ks. http://hamsterit.net/2012/11/hamsterilajit-pahkinankuoressa/  Täältä löytyy myös vertailuja: http://www.kolumbus.fi/satumetsan/
Ainoastaan syyrialaisia on pitkäkarvaisina ja useimmiten urokset (syrkeissä) ovat niitä syliteltäviä. :icon_smile:

p.s. Syrkkimme ovat nykyisin hereillä lähes aina myös aamuseitsemästä noin puoli yhdeksään, joten viikonloppuisin lapset usein kalustavat niille juoksuaitauksen heti aamusta. :tongu:

Mimuli

Tänään olin metsästämässä Väinön dunasta paikkaa, johon hän tekee tarpeensa ja luulin jo että ei ole pissinyt ollenkaan. Sitten huomasin että vessalaatikossa oli kosteaa toa-lättiä puhtaiden seassa (hieno Väinö osaa jo käyttää vessalaatikkoa vaikka saapui tänne pari päivää sitten  :icon_mrgreen:) mutta luulin että talvikot pissisivät paljon enemmän.

Väinö juo jonkin verran, mutta ei syö tuoretta paljon ollenkaan. Eikö jotkut hamsterit vain yksinkertaisesti tee paljoa tarpeitaan?
Kotona asustaa 11.1.2013 syntynyt talvikkopoju Väinö :)

_anzq_

Moro!
En minäkää mikään vertailemaan ole, mutta meillä olisi taas kääpiöhamstereita. Meidän pallerot ovat hyvin erilaisia, toinen tyttö,joka on vasta pari kuukautinen. Hän on hyvin touhukas päivisin kuin öisinkin, on käsikesy ja vipeltää mielellään joka paikassa. Häntä en ehkä antaisi tyttärellenne, koska hän saattaa hypätä yllättäen jonnekkin josta häntä ei löydä :icon_razz:. Taas tämä toinen on rauhallisempi minkä kyllä ymmärtää, koska hän on hyvin paljon vanhempi. Mitänyt puhuu hänen nuoruus ajoista oli hänkin melkoinen vipeltäjä. Näin vanhemmiten häntä ei vaan tahdo näkyä vasta kuin kymmenen jälkeen. Kädessä hän kuitenkin on rauhallisempi ja osaa hyvin käyttäytyä. en tiedä oiken kaikkea, mutta voisin ehkä suositelle teille saman rodun pitämistä jos pitkäkarvaista vieläpä toivotte. :icon_lol:

-Hamsu-

Tietteks te mitä ihmettelen?  :icon_eek: Mä ihmettelen sitä, et mun herra on ihan sika kesy..  :nuts: Se tulee käteen ku laittaa sinne, se ei oo ikinä purru.... jne.. Mut se muo ihmetyttää kans,ku se jää "lagii"... Siis ku se kävelee, nii se jähmettyy PAIKALLEEN varmaa 3 minuutiks.. Mut kyl se siis hengittää  :yes:

liukuhihna

Mitä ilmaista/hyvin halpaa viihdykettä löytäisin syrkkiurokselleni? puuta on nakerreltavaksi ja vessapaperirullia, mutta minusta tuntuu silti ettei raukalla ole tarpeeksi tekemistä öisin.

Syrkkini on siis 3kk. ja olen tässä alkanut kesytellä sitä ja hyvin on tottunut. Tulee innokkaana haistelemaan kättä, mutta haluaisin kohta alkaa nostelemaan, koska on inhottavaa dunaa siivotessa houkutella se mökkiinsä tai vessapaperirullaan että saisi kuljetuslaatikkoon äkkiä. Jos liikautan sormea niin lähtee kiireen vilkkaa mökkiinsä.
uros: Pinokkio "Tarmo" (29.3.2013)

Alkemistin

^Juoksari sillä varmaan onkin? Täällä jossain on ketjukin virikkeistä, jos jaksat kaivaa - asuminen-osiossa varmaan. Kivoja siltoja/tikkaita saa helposti puhtaista ja käsittelemättömistä jämäpuupaloista tai oksista naulaamalla sekä liimamalla myrkyttömällä puuliimalla. Saa monimutkaisiakin härpäkkeitä. :icon_cheesygrin:

Näillä sivuilla on hyvät käsittelyohjeet: http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/kesytys.html (plus www.hamsterit.net), sekä kaikkea muutakin kun vain selaa. Eiköhän virikkeistäkin löydy.
Jaahas, koska pygmi-tulokkaamme eivät suostu nyt viihdyttämään, niin taitaa olla aika unille. :nuq:

Janette

Voiko hamsteri emo synnyttää kuolleita poikasia? Ja jos astutan lyhyt ja pitkäkarvaise (syrkki) niin mistä tiedän kumpi se on?:)

Alkemistin

Täältä löytyy jostain poikaspulinaketju, josta löytynee noita vastauksia enemmänkin.  :icon_smile:

Lyhyesti: Hamsteri voi synnyttää kuolleita poikasia. Poikanen voi myös juuttua synnytyskanavaan, jolloin emo ja poikue on hengenvaarassa. Omistajan tuleekin varautua kiikuttamaan hätätilanteessa hamsu(t) eläinlääkärille. Poikasia saattaa tulla toistakymmentä ja sukupuolet pitää erottaa nuorina omiin tilaviin asumuksiinsa. Ihan huvin vuoksi ei siis kannata astuttaa, jos ei ole riittävästi tietoa ja varautunut yllättäviin menoeriin. Turkinpituuden määrittäminen on kokemattomalle usein hankalaa määrittää ajoissa, ja harmi kyllä siihen on vaikea etukäteen antaa mitään yleispätevää neuvoa. Joka tapauksessa tulisi parittaa vain väreiltään, suvultaan ja mieluusti myös ulkonäöltään "järkeviä" hamstereita, jotka ovat riittävän vanhoja. Jos sulle on tuo lyhkäri vasta tulossa(?), niin kestää useamman kuukauden ennen kuin sen luonteen ja knikittömyyden saa selville.

Janette

Okei! Kiitos paljon. Olen kyllä lueskellut paljon, mutta noita asioita en vielä ole saanut selville. Osaatko sanoa minkä ikäisena suunnilleen knikki saadaan selville (jos sellainen on).? Tätini on myös kasvattaja joten saa häneltä varmasti apua.

Olen vasta pikkuhiljaa aloittelemassa kasvatusta, elokuun lopulla tulee sitten lisää. Tällä hetkellä omistan vain PK syrkki pojan normaali. :)