Keskustelua pesäntekotarpeista (vessapaperi, pesävanu etc)

Aloittaja Oni, 06.02.09 - klo:16:52

EmmaTi

Lainaus käyttäjältä: "metsku"
Lainaus käyttäjältä: "pikku-kata""Kaverini oli laittanut pesävanua poikaystävältänsä syntymäpäivä lahjaksi saaneen hamsterin pesään. Hamsteri oli mennyt tutkiskelemaan sinne mitä sinne oli laitettu. Hamsteri rupesi sinne sitten nukkumaan, ajatteli miten ihanan pehmoisa vanu on. Sitten heräsi, rupesi kaivertamaan. Jalka jäi kiinni vanuun, vanu oli tiukkaa ja hamsteri alkoi riuhtomaan ja jalka irtosi. Sitten se oli parempi piikittää hamsujen vapauden maailmaan. :/"

Tämän löysin Petsiestä (olen pahoillani jos sitä ei olisi saanut tänne kopioida). Mielestäni jo yksi tapaus riittää todisteeksi pesävanun mahdollisista vaaroista.

Voi elämä  :lol: Tajuat varmaan itsekin, että tuo tarina ei ole totta? Kuten Marla jo mainitsi niin hamsteri ei riuhdo jalkaansa irti. Toisekseen hamsteri myöskään ei riuhdo jalkaansa sijoiltaan minkään pesävanuknöllin vuoksi. Taisi kaveri piikittää hamsunsa ihan muista syistä tai sitten keksi tarinan tehostaakseen mielipidettään pesävanusta. Olis kuitenkin hyvä jos tuollaisia valheellisia juttuja ei leviteltäisi.

Voisinhan mäkin kyllä keksiä tarinan missä hamsteri sekosi minidunassa ja juoksi paniikissa itsensä hengiltä sen jälkeen kun oli purrut sormen irti omistajaltaan ;)

Liekö tositarina tuo vanujuttu?
Tuli mieleen että voisko tuo dramaattinen "jalka irtosi" tarkottaa sitä että vihdoin jalka irtosi siitä kirotusta pesävanusta eikä sitä että jalka irtosi hamsterista??

M^ija

Minkä merkkistä wc/talous paperi käytätte hamsujen pesässä?  :)
meillä on X-tra merkkistä paperia
M^ija

wiidii

Sitä mitä vessassa on.  :D  Tosin tällä hetkellä saavat Katrin-merkkistä paprua, jota avopuoliso työ töistään (siivoaa mm. ABC:tä) tullessaan.  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

MortimerRiddle

Useimmiten käytän Serla-merkkistä vessapaperia hamstereilla sitä kun tuolta useimmiten sattuu löytymään. Ihan hyvin se hamstereille on kelvannut, vaikka ei niin pumpulisen pehmeää olekaan kuin jotkut muut vessapaperi merkit. Vessapaperin lisäksi annan joskus harvoin heinää.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Jonsku

Hei, nythän mä tän keskustelun löysin! :)
Eli voiko hamsulle laittaa pesänpehmusteeksi lampaanvillaa (eli sitä, mistä voi huovuttaa)? Onko se turvallista vai voiko lampaanvilla jotenkin juuttua poskipusseihin tai muuta?
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Rossu

Vessapaperia meillä käytetään.
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

jennu

^^Itse en antaisi, sillä se on perjaatteessa samaa kuin pesävanu, jota ei suositella käytettäväksi :)
[size=85]Rangifer Tarandus "Viljami", pk rex kyyhkynharmaa
Cosmic Love "Cosmo", pk kyyhkynharmaa-hunaja
[/size]

varjola

Luin koko aiheen läpi mut en löytänyt tähän vastausta. Voiko hamsterille antaa kuvioitua wc/talouspaperia vai pitääkö ehdottomasti olla ihan "valkoista"? Kun varsinkin noissa talouspapereissa tuppaa olemaan aina jotain värikuvioita... mietin että onko noissa kuvioiduissa jotain haitallisia väriaineita tai mustetta tms.

hapsutti

Vessapapru on Hipulle se aino ja oikea  :mrgreen:  Tunkee aina poskipussit ihan täyteen ja sitten eikun pesään!  :D
[size=85]vkh tv Lumihiutaleen Hippu?[/size][size=200]?
"Kaksi karkkia lasketaan kai yhdeksi jos ne ovat oikein tiukasti toisissaan kiinni"[/size]

Hilssstu

Meilläkin käytetään vessapaperia. Todettu hyväksi ja "turvalliseksi".  :D
Meiltä löytyy:

Naksu[/color] & Husky: Niksu
Talvikko 3kpl, Helmiäisnormaali]Ninni[/color], Safiiri: Minttu & Helmiäissafiiri]Hurmuri[/color]
Syyrialainen 2kpl, Pk normaali Adeleine & Pks musta laikukas Ka

Jonsku

Lainaus käyttäjältä: "jennu"Itse en antaisi, sillä se on perjaatteessa samaa kuin pesävanu, jota ei suositella käytettäväksi :)

Jaahas, en oo antanukkaan :)

Mä annan Narsulle suikaloitua nenäliinaa :haha joo, lellinkö vähä hamsuani :oops:
´Sitä osaa mitä haluaa!`

yennni-

varjola /
kyllä mä ainakin olen antanut pamsulle tommosia, eikä se kärsineeltä näytä.. mutta toki joku viisaampi voi sanoa että voiko olla jotain haittaa :o
jos rakastat minua, rakastat myös lemmikkiäni
syrkkineiti, kaksi robopoikaa ja kaksi hauvavauvaprinsessaa ?

Jonkka

Omalla talvikollani käytän vain pesävanua, päätin ostaa kaikista näistä "vaaroista" huolimatta, koska eivät kuulostaneet oikein realistisilta. Olen ostanut Trixien vanua, 100 % hyvin pehmeää puuvillaa, joka on digestible, eli ruuansulatuskanavassa hajoavaa.

Ei juuri muistuta koostumukseltaan mitään ihmisten vanua, vaan on paljon pehmeämpää ja hötöisempää, ja tosiaan, sulavaa. En siis vertaisi lampaanvillaan niinkuin yllä. En tiedä mistä nämä kauhutarinat ovat lähtöisin, mutta meillä on toiminut pesävanu äärettömän hyvin. Hurjasta kaivelusta ja sisustamisesta huolimatta ei kietoudu tassujen ympärille, ja ihan nätisti tuon poskipussit on toimineet. Käyttäjänä en tosiaan siis voi kuin hämmästellä mistä kaikki tämä mesoaminen johtuu.:)

Kun täällä on puhuttu nyt kovasti tuosta jalan kiinni jäämisestä niin omien havaintojeni perusteella voin sanoa että kyllä se olisi vanu joka antaa välittömästi periksi, ei se jalka.:D

Voin siis ehdottomasti ja kevyin sydämin suositella Trixien pesävanua kaikille jotka täällä pesävanun käyttöä harkitsevat.

p.s. Käyttöohjeissa kielletään käyttämästä pesävanua vastasyntyneiden poikasten pesässä.

Ken_G

Miksi ei wc/talouspaperi riitä? Ihan ehdottomasti kevyin sydämin jne.

metsku

Mä käytän pesävanua myös ja vessapaperia aina kun pesävanu loppuu tai en jaksa ostaa uutta. Tosi yksi pesävanupussi kestää vaikka kuinka kauan. Tein syrkille testinkin ja valokuvasin sen  :D Laitoin sille terran siivoamisen jälkeen vessapaperia ja pesävanua. Parin päivän päästä kävin ottamassa valokuvan: vessapaperi täysin koskematon, pesävanu kokonaisuudessaan pesässä ;)